در سال های اخیر شاهد نقش روابط عمومی در تصمیم گیری های کلان مدیریتی و استراتژیک یک سازمان و نهاد هستیم و این امر به مرور زمان در عصر ارتباطات یک ابزار مدیریتی برای فعالیت های علمی ، حرفه ای و الکترونیکی بسیار قوی به شمار می رود و همانطور که محرز است با پیگیری ها و تلاش مجدانه دست اندرکاران روابط عمومی و جامعه در ایران ، جایگاه ویژه ای به این عرصه داده شده است و ۲۷ اردیبهشت ماه را روز ملی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی نام گذاری کرده اند.
در استان فارس نیز همه ساله ویژه برنامههایی برای گرامیداشت این روز تحت عنوان هفته روابط عمومی و ارتباطات برگزار میشود که امسال این مهم با آیین گردهمایی مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی و خدمات رسان همراه بود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، گفت: روابط عمومی مربوط به یک حوزه خاص نیست و بدون حضور روابط عمومی با جامعهای ساکن و کم تحرک مواجه هستیم و لذا روابط عمومیها هستند که انرژی تزریق و همافزایی ایجاد میکنند.
مسعود گودرزی، گفت: هفته روابط عمومی نیز یادآوری برای ارج نهادن به خدمات مسئولان این حوزه است.
گودرزی، گفت: اگر امروز خدمتی از کسی دیدید و فعالیت مثبتی از مجموعهای شاهد بودید و در مسیر خدمت آنها را ملاحظه کردید قطعا در مقام تشکر از روابط عمومی باید بربیایم.
او، گفت: روابط عمومیهت نه تنها در سپهر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که در ساختار سیاسی کشور هم حضور دارند و در واقع زبان مشترک میان مردم و ساختار محسوب میشوند.
این مقام مسئول، گفت: آنچه که دشمن در حوزههای فرهنگی به جامعه تحمیل میکند، اگر مبارزان عرصه روابط عمومی فضا را محیا نکنند، پاسخ را نشر ندهند و تصویرسازیهای فکری و ذهنی نداشته باشند، مقابله به خوبی انجام نمی شود.
گودرزی، گفت: امر توسعه بدون حضور روابط عمومی مختل می شود که امروز رسالت سنگین و کار مسئولیت زا و حساسی بر دوش روابط عمومیها قرار دارد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس و روابط عمومی را به مثابه یک دیپلماسی عمومی عنوان کرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز در این گردهمایی گفت: سیاستزدگی یکی از مهمترین آسیبهایی است که به مسائل اجتماعی ضربه میزند. وقتی مسائل اجتماعی را در بستر سیاسی یا امنیتی مطرح میکنیم، از حل ریشهای آنها دور میشویم و مخاطب را از خود جدا میکنیم.
حجتالله رضایی، گفت: روابط عمومیها باید مسائل اجتماعی را در جایگاه واقعی خود مطرح، تحلیل و گزارش کنند تا از بحرانها و چالشهای امنیتی پیشگیری شود.
رضایی، گفت: اگر روابط عمومی نتواند نقش خود را بهدرستی ایفا کند، مقصر خودش است. ما باید ابتدا جایگاه این حوزه را تئوریزه کنیم، سپس آن را به گفتمان و رفتار تبدیل کنیم. بدون این فرآیند، نمیتوانیم ادعا کنیم که روابط عمومی در جایگاه واقعی خود قرار گرفته است.
معاون استاندار فارس، گفت: امروز رسانههای دوسویه تعیینکنندهاند؛ رسانههای یکسویه دیگر اثرگذاری سابق را ندارند.
او، گفت: یک کانال تلگرامی یا یک فرد در شبکههای اجتماعی میتواند تأثیرات عمیقی بر جامعه بگذارد.
این مقام مسئول روابط عمومیها باید با بهرهگیری از قدرت هوشمند، که ترکیبی از قدرت سخت و نرم است، در این فضا نقشآفرینی کنند.
حجتالله رضایی، گفت: در جنگ خلیج فارس، رسانههای غربی ابتدا عراق را از لحاظ رسانهای خلع سلاح کردند و سپس عملیات نظامی را آغاز کردند. این نشاندهنده قدرت رسانه و روابط عمومی در عصر حاضر است.
او، گفت: روابط عمومی ترکیبی از علم و هنر است. نمیتوان با دستور و بخشنامه آن را مدیریت کرد.
این مقام مسئول، گفت: خلاقیت و ذائقه رسانهای در این حوزه نقش کلیدی دارد.
مهدی رنجبر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، گفت: روابط عمومی، همتای هنر سینمای ابر رسانه محسوب میشود و انتقال مفاهیم سخت امروزی با روابط عمومی آسانتر شده است.
مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل استانداری فارس نیز در این مراسم بیان کرد: تلاش کردهایم تا نگاهی نو و متفاوت نسبت به برگزاری هفته روابط عمومیها شکل بگیرد.
علیرضا برزگر، گفت: مراقبت از حال خوب همکاران روابط عمومی از مهمترین اولویتهای ما قرار دارد.
برزگر، گفت: تجلیل از پیشکسوتان این حوزه را وظیفه خود میدانیم، از راهاندازی باشگاه روابط عمومی و آکادمی تخصصی روابط عمومی در استان با حضور اساتید صاحبنظر در این حوزه خبر داد.
- نویسنده : مریم توانا