دستگاه‌های اجرایی و شهرداری به جای کار نمایشی طرح های عمرانی اجرا کنند
دستگاه‌های اجرایی و شهرداری به جای کار نمایشی طرح های عمرانی اجرا کنند
عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: دستگاه‌های اجرایی و شهرداری باید تلاش کنند به جای کار روزمره، پوپولیستی و نمایشی سعی بر اجرای طرح های زیرساختی و عمرانی بیشتر داشته باشند.

 

رضا محمدیان در سلسله نشست‌های روایت امید با موضوع تشریح پروژه‌های قابل افتتاح و کلنگ‌زنی دهه مبارک فجر گفت: کلان‌شهر شیراز به عنوان پایتخت فرهنگ و ادب کشور و سومین حرم اهل بیت (ع) از دیرباز مهم‌ترین شهر جنوبی کشور بوده است.

 

محمدیان، گفت: شهر شیراز دارای بناهای فاخر و یک سرمایه ملی است و این شهر همواره دارای ظرفیت بسیاری بوده و تمام دستگاه‌های اجرایی باید در ارتقای کلانشهر شیراز فعالیت و تلاش ویژه‌تر کنند و دولت نیز به عنوان مرکزیت جنوب کشور به استان فارس و شهر شیراز نگاه ویژه‌تر داشته باشد؛ این در حالی است که طی چند سال گذشته این نگاه ویژه به استان فارس کمرنگ شده است.

 

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در برخی موارد در دستگاه‌های اجرایی برخی مدیران به دنبال کار روزمره خود هستند و با گزارش‌های شکلی و ظاهری دوره مدیریت خود را طی کنند؛ این موضوع هم در شهرداری مسبوق به سابقه است و در برخی ادوار مردم رضایتمندی نسبت به عملکردها نداشتند و این موضوع تنها شامل شهرداری نمی‌شود.

او، گفت: شهرداری تنها مسئول اجرای طرح های شهری نیست و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان باید با توجه به شرح وظایف خود، اقدامات مد نظر را انجام بدهند.

محمدیان، گفت: سال‌ها است کن شهر شیراز از خدمات راه‌های منتهی به شهر و نداشتن کمربندی مناسب رنج می‌برد و در موضوعاتی مانند روشنایی مناسب معابر، توسعه تصفیه خانه‌های فاضلاب، اماکن تاریخی فرهنگی و تکمیل طرح توسعه حافظیه و سعدیه و بهتر شدن خدمات وضعیتی سایر دستگاه‌های دولتی مغفول مانده است و این موضوعات به عنوان بخشی از مطالبات اصلی مردم این کلان شهر است.

 

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز، گفت: این در حالی است که در برخی موارد مدیران دستگاه‌های اجرایی برای این موضوعات تلاش دارند، اما به دلیل عدم تأمین اعتبارات مناسب به این حوزه، کارها پیش نمی‌رود؛ لذا در این راستا باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی اهتمام جدی تر به موضوعات داشته باشند.

 

او، با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مردم باید در انتخاب نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی دقت بسیاری داشته باشند، گفت: در این راستا باید نماینده دارای تجربه را مد نظر داشت و نه نماینده‌ای که دارای شعار است.

 

محمدیان، گفت: در نظام جمهوری اسلامی مردم دیگر زمان آزمون و خطا ندارند و از زمان سعی و خطا گذشته است و باید به فردی اعتماد شود که در طول دوران مدیریتی خود به مردم ثابت کرده باشد که عملکرد مفید و داشته و نمایشی نبوده است.

 

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: این گلایه دائمی مردم کلان شهر شیراز است که در بسیاری موارد در مقایسه با برخی کلان شهرها، شهر شیراز در تخصیص بودجه‌های عمرانی بسیار عقب بوده است.

 

او، گفت: شهرداری شیراز با توجه به مصوباتی که در شورای ششم تصویب کرده است توانست پروژه‌های بسیاری را برای توسعه و ارتقا زیر ساخت این کلان شهر تعریف کند، اما آنچه که مسلم است دستگاه‌های اجرایی و شهرداری باید تلاش کنند به جای کار روزمره و پوپولیستی و نمایشی سعی بر اجرای پروژه‌های زیر ساختی و عمرانی شهری داشته باشند، چرا که این اقدام ماندگارتر است.

 

محمدیان گفت: در تعاریف طرح ها به چند دسته تقسیم‌بندی شده‌اند که طرح های عمرانی، عمرانی خدماتی سطح شهر که توسط شهرداری‌های مناطق اجرا می‌شود و در قالب پروژه‌های محرومیت‌زدایی، لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی، تملک املاک مورد هدف، مرمت تأسیسات شهری و ساختمان‌های موردنیاز شهرداری است و پروژه‌های عمرانی زیست محیطی و فضای سبز شهری در قالب احداث پارک‌های بزرگ، باغات مهر بانو و پارک‌های موضوعی و پروژه‌های عمرانی ورزشی با رویکرد احداث یک سالن ورزشی در سطح هر منطقه ویژه افراد توان خواه، نابینایان و ورزش‌های زورخانه‌ای از جمله آن‌ها است.

 

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز، کلانشهر شیراز به عنوان مهد ورزش‌های زورخانه‌ای است و باید یک سالن در شان اجرای ورزش‌های بین‌المللی مسابقات داشته باشد که در این راستا احداث یک پروژه بین‌المللی برای این ورزش در دستور کار است و این مجموعه در ایام دهه فجر کلنگ‌زنی می شود.

 

ایجاد طرح های عمرانی حمل و نقل، طرح هوشمندسازی، عمرانی فرهنگی در قالب ساخت طرح های جدید مانند ساخت سینما محله، چمن ورزشی مصنوعی در محلات از دیگر موضوعات مورد اشاره رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز بود.

 

سند جامع محرومیت زدایی یک ساز و کار حل مسئله محلات است

 

رئیس کمیته محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: سند جامع محرومیت زدایی یک راه حل جهت برون رفت از بحران محرومیت محلات نیست، بلکه یک ساز و کار حل مسئله است و در واقع این سند به شناسایی و احصای مشکلات، به شیوه کاملا علمی و بر پایه دانش ژئو دیتا روی آورده است.

 

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر شیراز، سیده مریم حسینی، امروز در جمع خبرنگاران گفت: رفع محرومیت یکی از مهمترین مولفه هایی بود که در انقلاب عنوان شد و امام راحل (ره) با عنوان جهاد این تفکر دینی را برای مسئولین رقم زدند.

 

رئیس کمیته محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه جنس محرومیت را از ابتدای جوانی به واسطه کارم شناختم، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل در جامعه‌ی اسلامی «رفع فقر» و «رسیدگی به فقرا و نیازمندان» است.

 

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: توجه ویژه به مناطق کم برخوردار و محروم کلانشهر شیراز و ایجاد توازن و تعادل در خدمات رسانی به شهروندان عزیز شیرازی یکی از اصلی ترین رویکردها و برنامه های شورای ششم به شمار می رود که این امر بصورت متمرکز و محوری در کمیته محرومیت زدایی شورای شهر در حال انجام و اقدام است.

 

وی افزود: محرومیت زدایی مسیری پر خیر و برکت است که نشان از تغییر تفکر مدیریت شهری مبنی بر نگاه عادلانه به تمامی محلات در شهر دارد، اگر به بحران ها و چالش های موجود در محلات کم برخوردار در حوزه های زیرساختی و همچنین مشکلات شهرسازی و خدمات شهری به موقع توجه نکنیم به پدیده ای اجتماعی – فرهنگی با عنوان محرومیت و سپس به یک مشکل اساسی تبدیل می شود و در این فرآیند شاید مسیری ایجاد شود که دشمن از آن بهره ببرد.

 

حسینی افزود: محرومیت زدایی به کارهای عقب افتاده که یکی از عوامل مهم ایجاد آسیب های اجتماعی است و نیاز به نگاهی دقیق و توجهی عمیق دارد.

 

وی گفت: تصویب اختصاص یکی از نواحی نمودار سازمانی درمناطق شهرداری به موضوع حریم بانی، تصویب احیاء معاونت بازآفرینی و رفع محرومیت در سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری، ایجاد دبیرخانه تخصصی رفع محرومیت زیر نظر کمیسیون، تدوین شاخص های اولویت بندی نیازهای محلات شهری و الزام شهرداری مبنی بر عضویت معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز در هیات مدیره سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری از جمله برنامه هایی بود که در ابتدای راه کمیسیون محرومیت زدایی در نظر گرفته شده است.

 

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز افزود: الزام شهرداری به ایجاد مراکز مهارت آموزی و توانمندسازی سرپرستان خانوار در مناطق شهرداری شیراز، الزام شهرداری به تهیه سند محرومیت زدایی و نقشه ژئودیتای GIS شهر شیراز، الزام شهرداری به ایجاد شعبه تخصصی ویژه کمیسیون ماده صد تخلفات ساختمانی حریم شهر و الزام شهرداری به اقدام در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت در خصوص تامین مسکن پرسنل نیازمند در شهرداری از دیگر مصوبات یا برنامه هایی بوده که در کمیسیون به آن توجه شده است.

 

وی گفت: الزام شهرداری به ایجاد و احداث گرمخانه در محلات محروم و هدف، الزام شهرداری به پیگیری تغییر کاربری اراضی بوستان بهار واقع در شهرک بهار به کاربری اولیه طی تشریفات قانونی، بررسی روند موضوعات مرتبط با شهرداری در خصوص مجتمع های خیریه و احترام و تکریم سالمندان، اصلاح مصوبه بررسی طرح هزینه کرد و تخصیص بودجه جهت پروژه های محرومیت زدایی توسط قرارگاه، تامین مسکن افراد بی بضاعت شهر در محلات محروم با اولویت کارکنان شهرداری شیراز، وضعیت پخت نان در خبازی های واقع در محلات کم برخوردار شهر و تصویب سند محرومیت زدایی و نقشه ژئودیتای GIS شهر شیراز از دیگر برنامه ها بود.

 

حسینی اظهار کرد: برنامه ریزی و راهبردی، عمرانی و اجرایی، بهداشت و سلامت، معیشت و اشتغال و فرهنگی و اجتماعی جز حوزه های مداخله کمیسیون محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز است.

 

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: شاید بتوان یکی از مهم ترین چالش ها در شروع راه محرومیت زدایی شناسایی نقطه ای برای شروع راه و ترتیبی برای انجام اقدامات در این حوزه را برشمرد، در همین راستا، تبیین و تدوین شاخص های نیاز سنجی یکی از اولین اقدامات کمیسیون محرومیت زدایی در حوزه برنامه ریزی و راهبردی بوده است که با همت معاونت محترم برنامه ریزی و منابع انسانی شهرداری شیراز و با همکاری کارشناسان و متخصصان کمیسیون در پنج سطح به شرح ذیل تدوین شده است.

 

وی از تدوین شرح وظایف دستگاه ها خبر داد و گفت: منظور از پیگیری این مقوله در کمیسیون محرومیت زدایی شورای شهر شیراز، ساماندهی و ایجاد وحدت رویه بین دستگاه ها و ارگان های خدمت رسان بوده است.

 

حسینی اضافه کرد: جهت انجام روند محرومیت زدایی، با عنایت به تلاش تمامی دستگاه ها لازم است جهت جلوگیری از موازی کاری و ساماندهی به فعالیت تمامی دستگاه های خدمت رسالن شهری، شرح وظایف مشخصی برای آنها تدوین و به آنها ارائه شود و علاوه بر این اطلاع از منابع و توانمندی های هر یک از ارگان ها و دستگاه ها نیز می تواند راهگشای امور محرومیت زدایی باشد، لذا در کنار تدوین شرح وظایف، شناخت و برشمردن منابع و امکانات نیز در این مرحله انجام شده است.

 

وی با اشاره به اهم اقدامات در حوزه برنامه ریزی و راهبردی کمیسیون محرومیت زدایی، افزود: تدوین سند محرومیت زدایی با اولویت تمرکز بر ۴۰ محله کم برخوردار در کلان شهر شیراز بدون شک یکی از اقدامات راهبردی کمیسیون محرومیت زدایی است که به پشتوانه فعالیت های پژوهشی و با تلاش معاونت برنامه ریزی و منابع انسانی شهرداری شیراز تدوین و درنهایت پس از بیش از یک سال فعالیت علمی و کارشناسی مصوب شد، این سند علاوه بر احصا مشکلات و نیاز های ۴۰ محله کم برخوردار به برنامه ریزی جهت رفع مشکلات آنها از سطوح زیر بنایی تا رسیدن به سطح توسعه پرداخته است و با تکیه بر داده ها ۲ تحلیل ژئو دیتا در بستر برنامه GIS به عنوان یک ابزار کاربردی در برنامه ریزی و مدیریت منابع شهرداری شهر شیراز استفاده می شود.

 

حسینی افزود: سند جامع محرومیت زدایی یک راه حل جهت برون رفت از بحران محرومیت محلات نیست، بلکه یک ساز و کار حل مسئله است و در واقع این سند به شناسایی و احصای مشکلات، به شیوه کاملا علمی و بر پایه دانش ژئو دیتا روی آورده است و علاوه بر این سند جامع محرومیت زدایی، رویکرد ها و منویات مدیریت شهری در زمینه محرومیت زدایی را به مجموعه ای قابل اندازه گیری تبدیل کرده و بر اساس آن اقدام به پایش محله محور شهر و طرح ریز پروژه های عمرانی در محلات محروم به صورت هدفمند می کند.

 

وی، قرارگاه محرومیت زدایی حاصل همکاری مشترک شهرداری، شورای شهر و فرمانداری شهر شیراز و سپاه فجر فارس عنوان و اظهار کرد: این قرارگاه با دستورالعمل اجرایی مصوب و با ساختار اجرایی مشخص به انجام امور مورد اتفاق در سند محرومیت زدایی می پردازد.

 

رئیس کمیسیون محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه موضوع الحاق روستاهای حاشیه شهر به محدوده شهری شیراز از ابتدای دوره ششم شورای اسلامی شهر شیراز مطرح شده بود، افزود: این کمیسیون با تکیه بر مطالعات انجام شده و با تحلیل طرح پژوهشی انجام شده با همین موضوع از ابتدای طرح آن با توجه به آسیب های ممکن حاصل از انجام این طرح به مخالفت پرداخت و اقدام به ارائه طرح های پیشنهادی جهت رفع معضلات این مناطق و ارائه راهکارهای اجرایی در این زمینه کرد.

 

وی با اشاره به بررسی مشکلات روستای گردخون، افزود: با توجه به تبعات سنگین الحاق روستاها به شهر و به منظور رفع مشکلات روستاهای حاشیه شهر شیراز، طی چندین جلسه بازدید و ۲ جلسه کمیسیون ویژه با حضور تمامی دستگاه های خدمت رسان شهری، کمیسیون محرومیت زدایی اقدام به تنظیم برنامه مدون جهت رفع آسیب های این روستا به عنوان روستای نمونه اقدام کرد.

 

حسینی پیرامون حریم بانی شهر شیراز هم گفت: تشکیل اداره حریم بانی برای شهر شیراز که دارای نواحی مشترک و بعضا بدون مرز مشخص با شهر شیراز هستند، بسیار ضروری به نظر می رسید که کمیسیون محرومیت زدایی در این زمینه اقدام به تشکیل این ناحیه در ذیل ساختار سازمانی شهرداری کرده است.

 

وی افزود: انعقاد تفاهم نامه های همکاری مشترک با قرارگاه احمدبن موسی (ع) سپاه فجر استان، آموزش و پرورش، بسیج مهندسین، بهزیستی، فنی و حرفه ای، کانون زنان بازرگان، کمیته امداد، مجمع خیرین سلامت و وکلای دادگستری از جمله اقداماتی بوده که کمیسیون محرومیت زدایی به منظور هماهنگی هر چه بیشتر با دستگاه ها و مدیریت منابع جهت انجام اقدامات مشترک آن را مغتنم برشمرده است.

 

حسینی اظهار کرد: با تلاش های انجام شده از سمت کمیسیون محرومیت زدایی در نهایت سه درصد از بودجه عمرانی شهرداری منحصرا به امور محرومیت زدایی اختصاص پیدا کرد، به همین منظور دستورالعمل کامل و جامعی در رابطه با نحوه هزینه کرد این بودجه تهیه و ابلاغ شده است.

 

وی با اشاره به اینکه پیامبر (ص) برای تکمیل اخلاق بشریت مبعوث شدند و ارزش های اخلاقی را جز مهمترین دستورالعمل های دین اسلام برشمردند، تاکید کرد: وقتی کار محرومیت زدایی را آغاز کردیم، به این منظور بود که باید یکسری تفکر و تغییر در اذهان مدیران به وجود آید و کار زیاد انجام شده ولی همه دستگاه ها پای کار نبودند و بسیار کمرنگ ورود پیدا کردند.

 

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: برای رسیدن به سومین حرم اهل بیت (ع) همه مدیران باید با تفکر دینی و با قوت پای کار بیایند تا شیراز به تراز سومین حرم اهل بیت (ع) برسد.

 

وی، محرومیت زدایی را با نگاه عادلانه به تمام مناطق شهری عنوان کرد و افزود: اگر به نقاط مختلف شهری توجه نشود یک پدیده محرومیت شکل می گیرد و این محرومیت باعث ایجاد نارضایتی در شهر می شود.

 

حسینی با اشاره به اینکه ۵۰ میلیارد تومان برای محرومیت زدایی در نظر گرفته شده بود، اظهار کرد: ۱۵ درصد از بودجه فرهنگی هم به این حوزه اختصاص یافت و کمبود های شهر را مشخص کردیم و دستگاه های متولی آن هم مشخص شده اند تا محرومیت از بین برود و از این به بعد همه دستگاه ها از طرف استانداری و فرمانداری مجبور به فعالیت می شوند و تا پایان ۱۴۰۴ معبر خاکی در شیراز نخواهیم داشت و از طرفی آبفا در بسیاری نقاط همکاری کرد در برخی از نقاط که نتوانستیم کار را انجام دهیم به خاطر این بود که آبفا نتوانست با ما همراهی کند.

 

پیام تسلیت رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز به مناسبت سالروز شهادت احمدبن‌موسی، شاهچراغ(ع)

 

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر شیراز، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز طی پیامی، سالروز شهادت احمدبن‌موسی، شاهچراغ(ع) را تسلیت گفتند.

 

متن این پیام به شرح ذیل است:

 

«باسمه تعالی»

نام مبارک احمد بن موسی، شاهچراغ(ع) همچون نگینی درخشان بر تارک شهر مقدس شیراز می درخشد و روزانه خیل عظیمی از مشتاقان و ارادتمندان این امامزاده واجب التعظم از حرم مصفا و روح بخش آن زیارت کرده که به حق کعبه دلها و پناهگاه عاشقان اهل بیت و عصمت و طهارت (علیهم السلام)  است.

 

همان گونه که بارگاه ملکوتی حضرت شاهچراغ (ع) در ابتدای ورود به شیراز پیدا و هویدا می شود، نام بلند آن حضرت نیز زینت بخش عنوان سومین حرم اهل بیت برای شیراز است.

 

رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت سال ۸۷ طی سفری که به شیراز و استان فارس داشتند، مدال افتخار سومین حرم اهل بیت (ع) را بر گردن این خطه نهادند و تأکید فرمودند که حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) باید به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی محور فعالیت‌های فرهنگی شیراز و استان فارس باشد.

۱۷ رجب، سالروز شهادت احمدبن‌موسی(ع) است، امامزاده واجب التعظیمی که برای ما شیرازی‌ها بیش از یک امامزاده است. حرم شاهچراغ(ع) و وجود مقدس احمدبن‌موسی(ع)، پناهگاه دل‌های خسته‌مان است، وقتی از دنیا خسته‌ایم، وقتی دلشکسته‌ایم، وقتی گره به کارمان افتاده، این گنبد فیروزه‌ای و صحن و سرای باصفای حرم احمدبن‌موسی(ع) است که مرهم گرفتاری‌هایمان است. شیراز با نام شاهچراغ (ع) و با بوی شاهچراغ (ع) و با یاد دل انگیز این امام زاده فرزانه زنده است و به خود می‌بالد.

شورای اسلامی شهر شیراز شهادت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) اسوه ایثار، وفاداری و شجاعت را به محضر مبارک امام زمان ارواحنا فداه و رهبری معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای(مدظله) و ملت قهرمان و دوستدار اهل بیت(ع)، به ویژه سومین حرم اهل بیت(ع) تسلیت و تعزیت عرض نموده و امید است با الگو پذیری از سیره و راه و روش این امامزادگان واجب التعظیم در امور مختلف زندگی فردی و اجتماعی و با توکل به خدا و استعانت از او در مراحل زندگی در دنیا و آخرت سرافراز و سعادتمند باشیم.

 

قطعاً مردم شیراز و استان فارس با توسل به این امامزادگان واجب التکریم و بهره گیری از فضائل معنوی آنان می توانند با عزت و کرامت در راستای بهبود شرایط و جایگاه فرهنگی سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران گام بردارند.

  • نویسنده : مریم توانا