دبیر علمی بخش شیراز اجلاس بینالمللی ایران شناسان، با اشاره به حضور بیشاز ۵۰ ایرانشناس برجسته از ۲۱ کشور جهان در این رویداد، این گردهمایی را نماد علاقهمندی جهانی به مطالعه و پاسداشت میراث تمدنی ایران توصیف کرد و گفت: از ۲۴ تا ۲۸ آبانماه شاهد یک رویداد علمی و فرهنگی در کشور هستیم که دو روز آن (در تاریخ ۲۶ و ۲۷ آبانماه) در شیراز ترتیب یافته است که با حضور نزدیک به ۵۰ ایرانشناس از ۲۱ کشور مختلف جهان شامل: ایتالیا، یونان، عراق، تونس، لبنان، عمان، قطر، هند، پاکستان، چین، اندونزی، مالزی، روسیه، صربستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، سریلانکا، بلغارستان، ارمنستان و بنگلادش برگزار می شود.
سعید حسامپور، با بیان اینکه ایران تنها یک سرزمین جغرافیایی نیست؛ بلکه گهواره تمدنی است که فرهنگش مرزها را درنوردیده، گفت: این اجلاس بستری برای تعمیق گفتوگوی تمدنها، ارائه تصویری دقیق از ایران و وحدت اندیشهها در مسیری صلحآمیز و سازنده است.
حسام پور،گفت: انتخاب محور «حافظ و ایرانشناسی» در برگزاری دو روزه این اجلاس در شیراز هوشمندانه و نمادین بوده زیرا حافظ شیرازی به عنوان یکی از تابناکترین چهرههای فرهنگ ایران، قرنها بوده که از مرزهای ایران گذشته و به یکی از ستونهای ایرانشناسی در جهان تبدیل شده است.
او، گفت: این رویداد بینالمللی موجب ارتقای جایگاه علمی دانشگاه شیراز، توسعه گردشگری علمی و فرهنگی، و ایجاد فرصتهای نوین برای همکاریهای علمی بینالمللی می شود.
این مقام مسئول، گفت: این گردهمایی فرصتی استثنایی برای معرفی ظرفیتهای بینظیر تاریخی، گردشگری، فرهنگی و طبیعی استان فارس به عنوان مهد تمدن ایرانزمین به جهانیان است.
دبیر علمی بخش شیراز اجلاس بینالمللی ایران شناسان، گفت: گشایش و نخستین نشست علمی اجلاس بینالمللی ایرانشناسان، صبح دوشنبه ۲۶ آبانماه از ساعت ۸ در تالار فجر دانشگاه شیراز برگزار می شود.
حسام پور،گفت: میزگرد تخصصی «ایرانشناس» نیز در ISC در همان روز برگزار میشود.
او، گفت: همچنین در بعدازظهر روز ۲۶ آبان، میزگرد تخصصی با محوریت کوروش با حضور استادان برجسته تاریخ در تخت جمشید برنامهریزی و در روز ۲۷ آبان، دومین نشست علمی و مراسم پایانی این اجلاس (از ساعت ۸ تا ۱۲) در تالار فجر دانشگاه شیراز برنامه ریزی شده است.
طی این دو روز، میهمانان این اجلاس از اماکن مختلف گردشگری و جاذبههای مختلف شیراز نیز بازدید می کنند.
این مقام مسئول، گفت: اجلاس بینالمللی ایرانشناسان با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، انجمن ایرانشناسی، استانداری فارس، شهرداری شیراز، مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ISC، ادارهکل میراث فرهنگی و گردشگری فارس، مرکز حافظشناسی و ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و جمعی دیگر از سازمانها برگزار می شود و ورود برای عموم علاقهمندان در نشستهای علمی این رویداد که در دانشگاه شیراز ترتیب یافته است، آزاد است.
همایش ملی «مدیریت نوین و کسبوکارهای نوپا» و جشنواره «تصمیمات مدیریتی رهگشا»

سومین دوره همایش ملی «مدیریت نوین و کسبوکارهای نوپا» و نخستین جشنواره «تصمیمات مدیریتی رهگشا» به میزبانی بخش مدیریت دانشگاه شیراز برگزار شد.
به منظور تحقق ماموریتهای نسل سوم دانشگاهی، با هدف ایجاد پیوندی عمیق میان دانشهای نظری آکادمیک و تجربیات عملی مدیریتی در سطح ملی، سومین دوره همایش ملی «مدیریت نوین و کسبوکارهای نوپا» را همزمان با نخستین جشنواره «تصمیمات مدیریتی رهگشا» برگزار کرد.
این رویداد دوگانه که محوریترین دغدغههای اکوسیستم کارآفرینی و مدیریتی کشور را هدف قرار داده بود، با حضور گسترده دانشگاهیان، پژوهشگران و مدیران موفق شرکتهای نوپا برگزار شد.
نیاز به ابزارهای نوین برای رویارویی با «دگرگونی الگوهای بنیادین» کسبوکارها
رئیس همایش ملی مدیریت نوین و کسبوکارهای نوپا، در مراسم گشایش این رویداد، ضمن خیرمقدم به شرکتکنندگان، به تحلیل فضای کسبوکار امروز پرداخت و دلیل اصلی ضرورت برگزاری این همایش را شرح داد.
علی محمدی، گفت: امروز ما با یک تغییر پارادایمی جدی روبهرو هستیم. علیرغم تمام محدودیتها، شاهدیم که بیش از ۵۰ درصد جمعیت جامعه ما در شبکههای مجازی فعالیت مستمر دارند و نامهای غریبی که روزی یک ایده بودند، به سرعت به شرکتها و کسبوکارهای نوپا (استارتاپها) تبدیل میشوند.
محمدی، گفت: این تحول سریع، مدیریت را نیازمند ابزارها، نگرشها و روشهای جدیدی کرده است.
او، گفت: دیگر ابزارهای سنتی و رایجی که در گذشته اثربخشی داشتند، پاسخگوی شرایط جدید و پویای بازار نیستند.
این مقام مسئول، گفت: بر همین اساس، برگزاری چنین گردهماییها و نشستهای علمی ضروری است تا مهارتها، دستاوردها و نیازهای جدید اکوسیستم مدیریت را شناسایی و به اشتراک بگذاریم تا بتوانیم حداکثر استفاده را از مزایای این تحولات ببریم.
رئیس همایش در تشریح بخش دوم رویداد، یعنی جشنواره «تصمیمات مدیریتی رهگشا»، گفت: یکی از بزرگترین خلأهای موجود در حوزه مدیریت کشور، مستندسازینکردن و ذخیرهنکردن تجربیات مدیریتی موفق است.
این فقدان، کار را برای مدیران جوان دشوار میکند.
اما اگر این تجربیات در قالب مطالعات موردی مستند شوند و در عرصههای مشترک عرضه گردند، اتفاقات بسیار بهتری رخ می دهد.
محمدی، گفت: یکی از اهداف کلیدی همایش، نمایش همین فرایند است.
مدیران موفق در این رویداد خواهند گفت که چه تصمیماتی اتخاذ کردند زیرا وقتی یک مدیر با مسئله روبهرو میشود که توسط دیگران تجربه شده است، میتواند راحتتر، سریعتر و با خطای کمتری با آن مواجه شود.
دانشگاه شیراز و حرکت به سمت مأموریت نسل سوم
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز، ضمن گرامیداشت هفته فناوری، به نقش محوری دانشگاهها در کارآفرینی و نوآوری پرداخت.
بهرام همتینژاد، گفت: شرکتکنندگان پس از اتمام همایش، با شناخت بیشتر از پژوهشگران و یافتههای علمی ایشان، بتوانند شریک علمی پیدا کنند و همکاریهای علمی مشترک را در آینده بنیان نهند و درکل، حاصل این جلسه ایجاد یک شبکه علمی پایدار باشد.
همتینژاد، با اشاره به ظرفیتهای پژوهشی و فناوری این دانشگاه، گفت: دانشگاهها امروزه از ماموریت سطح ۱ و ۲ که آموزشی و پژوهشمحور بودند، عبور کردهاند و مأموریت اصلی امروزشان، علاوهبر آن فعالیتها، کارآفرینی، نوآوری و حل مسائل جامعه است.
او، گفت: دانشگاه شیراز در مسیر حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم، امکانات متعددی را برای متقاضیان کارآفرینی فراهم کرده است؛ ازجمله ارائه مشاورههای تخصصی حتی در مرحله پیش از شکلگیری ایده، راهاندازی مراکز نوآوری تخصصی (مانند علوم انسانی و مهندسی)، و همچنین ایجاد مراکز رشد و شتابدهندهها با هدف پرورش کارآفرینان آینده.
هوش مصنوعی، پرتکرارترین کلیدواژه مقالات همایش ملی مدیریت
دبیر علمی همایش، با ارائه گزارشی از ابعاد علمی رویداد، گفت: ۲۸۶ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از فرآیند داوری، ۲۲۸ مقاله با معیارهای علمی پذیرفته شدند.
ابوالقاسم ابراهیمی، با اشاره به اهمیت تحلیل محتوایی مقالات، گفت: نکته قابل تأمل این است که در میان کلیدواژههای ارائهشده در مقالات، عبارت «هوش مصنوعی» پرتکرارترین کلیدواژه بوده است.
ابراهیمی، گفت: این موضوع بهوضوح نشانگر اهمیت فزاینده این موضوع در فضای مدیریتی کشور و افزایش توجه جامعه دانشگاهی به نقش هوش مصنوعی در تحولات کسب و کارها است.
رهگشا، روایتی بومی برای چراغ راه آیندگان
دبیر اجرایی همایش، هدف اصلی جشنواره «تصمیمات مدیریتی رهگشا» را تشریح کرد.
مریم نکویی زاده، گفت: در شرایطی که ما روایتهای شرکتهای موفق جهانی را در فضای مجازی بسیار میبینیم، بهمنظور معرفی و شنیدن روایت مدیران شرکتهای موفق و استفاده از ظرفیت بومی، بر آن شدیم تا این جشنواره راهاندازی شود.
نکویی زاده، گفت: ما تصمیم گرفتیم بهجای تکرار روایتهای جهانی، روایت مدیران ایرانی را بشنویم و از این طریق، همافزایی واقعی بین دانشگاه و صنعت را شکل دهیم.
او، گفت: بیش از ۱۳۰ شرکت کسبوکار نوپا شناسایی شدند و حدود ۱۰۰شرکت تحت مصاحبه قرار گرفتند.
این مقام مسئول، گفت: نتایج حاصل از بررسی این مصاحبهها، با دید مدیریت استراتژیک، فراتر از انتظار بود زیرا مدیریت مدیران در شرایط بحران و با محدودیتهای شدید، الگوی ارزشمندی را به نمایش میگذاشت که به دلیل کیفیت بالای تجربیات، گزینش نهایی دشوار بود و درنهایت تصمیم گرفتیم ۵ درصد از مدیریتهای برتر را انتخاب و از آنها تقدیر کنیم.
نکویی زاده، گفت:جشنواره رهگشا، یک حرکت علمی است، نه یک رویداد.
این مقام مسئول، گفت: سه دستاورد محوری استخراجشده از روایتهای مدیران موفق را اینگونه جمعبندی کرد که: ۱. رویکرد بلندمدت: تمام مدیران موفق اذعان داشتند که اگرچه رویکرد کوتاه مدت اثرگذار بوده اما درنهایت این رویکرد بلندمدت است که توانست سازمانها را از شرایط بحرانی نجات دهد.
۲. نوآوری مستمر: عامل اصلی که به شرکتها قدرت داد تا خود را از بحران نجات دهند، نوآوری آنها در محصولات، خدمات یا فرآیندهای داخلی بود.
۳. اتکا به درون: مدیران بهجای اینکه برای حل چالشها منتظر منابع، سرمایه یا هرگونه عامل بیرونی باشند به قابلیتهای درونی سازمان خود اتکا کردند.
کتابچه دانش بومی مدیران ایران منتشر میشود
دبیر اجرایی، با تأکید بر لزوم مستندسازی این «دانش بومی»، یکی از مهمترین خروجیهای این رویداد را تدوین «کتابچۀ دانش بومی مدیران ایران» اعلام کرد که از دل مصاحبهها و روایتهای ارائهشده در جشنواره استخراج می شود.
او، گفت: مدیرانی که در مستندسازی مطالعات موردی همکاری میکنند، تجربیاتشان با نام خودشان در این کتابچه ثبت و منتشر می شود و به عنوان منبعی ارزشمند و چراغ راه برای پژوهشگران و مدیران آینده در دسترس قرار می گیرد.
محورهای اصلی همایش ملی مدیریت نوین و کسبوکارهای نوپا، شامل تحولات مدیریت در عصر دیجیتال، نقش دولت و سازمانهای عمومی در توسعه کسبوکارها، راهکارهای ارتقای بهرهوری، زیستبوم کارآفرینی ایران، شبکهسازی، مدیریت استارتاپها و تأثیرات اجتماعی و اقتصادی کسبوکارهای نوپا بود.
در ادامه این برنامه مدیران موفق شرکتهای نوپا به ارائه تجارب مدیریتی خود، چالشها و روشهایشان پرداختند.
در پایان نیز از مقالات برتر، مدیران برتر و حامیان رویداد تقدیر شد.
- نویسنده : مریم توانا



































