حجتالاسلام والمسلمین محمدباقر ولدان به مناسبت فرارسیدن ۱۶ آذر روز دانشجو، ویژگیهای «دانشجوی تراز انقلاب اسلامی» را تشریح کرد و گفت: غنای معرفتی این دانشجو در گرو تسلط بر حوزههای بنیادین فکری و دینی است و نقطه آغاز این مسیر، دستیابی به بینشی عمیق نسبت به قرآن، سنت، سیره معصومین (ع)، فلسفه اسلامی، کلام جدید و منظومه فکری امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب بهعنوان ستونهای معرفتی جامعه اسلامی است.
حجت الاسلام ولدان، شناخت نظام اسلامی را رکن مهم دیگر دانست و گفت: آگاهی از مبانی فقهی، حقوقی و سیاسی جمهوری اسلامی، شناخت قانون اساسی، ساختارهای حکومتی، تاریخ انقلاب و دستاوردهای آن، لازمه پرورش دانشجوی آگاه و مسئولیتپذیر است.
او، گفت: علوم انسانی اسلامی را بستر همافزایی علم و نیازهای جامعه توصیف کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی، الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، جامعهشناسی اسلامی، مسائل اجتماعی و تربیت و روانشناسی اسلامی از حوزههایی است که دانشجو باید به آنها اشراف داشته باشد تا بتواند در حل مسائل کشور نقشآفرینی کند.
این مقام مسئول، گفت: مهارتهای تحلیلی را از ضرورتهای جدی برای این قشر عنوان کرد و گفت: تفکر انتقادی، نقد سازنده، تحلیل گفتمان، شناخت جریانهای فکری و رصد تحولات جهانی و منطقهای ابزارهایی هستند که دانشجو را از مصرفکننده به تولیدکننده فکر و راهکار تبدیل میکنند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس همچنین تسلط تخصصی و بهروز بر رشته تحصیلی، آگاهی از پیشرفتهای علمی و توانایی خلق ایده و نوآوری را شرط اتصال علم به نیازهای واقعی جامعه دانست.
او، با تأکید بر ضرورت «تعادل میان دغدغههای فردی و مسئولیتهای اجتماعی گفت: دانشجوی تراز انقلاب اسلامی باید نگاه یکپارچهای به زندگی داشته باشد؛ موفقیت تحصیلی و شغلی باید در خدمت حل مسائل کشور قرار گیرد و برنامهریزی متوازن میان اهداف فردی و فعالیتهای فرهنگی-اجتماعی، زمینه رشد چندبعدی او را فراهم میکند.
حجت الاسلام ولدان نقشآفرینی در فضای مجازی را نیز از محورهای مهم دانست و گفت: تولید محتوای فاخر، روشنگری مبتنی بر استدلال، رعایت ادب اسلامی و ایجاد کانالهای تخصصی برای خدمترسانی، وظایف جدی دانشجوی انقلابی در عرصه رسانهای است.
او، همچنین «الگوی عملی بودن» را به معنای پیوند علم و عمل، تبدیل کلاس درس به محیط گفتمانسازی و مشارکت در طرحهای علمی-عملیاتی دانست.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، گفت: شبکهسازی مؤثر با اساتید، حلقههای علمی-مذهبی و نهادهای دانشجویی، مسیر اثرگذاری را برای دانشجو هموار میکند.
او، گفت: بر این، توجه به سلامت جسم و روان، نشاط، امید و بهرهگیری از مشاورههای تخصصی از الزامات مجاهدت علمی در مسیر انقلاب اسلامی است.
حجت الاسلام ولدان، گفت: دانشجوی تراز انقلاب اسلامی باید هم در عمق معرفتی رشد کند و هم در میدان عمل کارآمد باشد، موفقیتهای فردی زمانی ارزشمند است که در خدمت آرمانهای نظام اسلامی قرار گیرد و این تعادل، رمز شکلگیری «مجاهد علمی» در دانشگاههای کشور است.
- نویسنده : مریم توانا





































