او، گفت: وفاق ملی به این معنا نیست که حاکمیت، نظرات خود را بر ملت تحمیل کند بلکه بدین معنی است که ملت و حاکمیت، بر اساس منافع و مصالح ملی، گفتوگو و همافزایی کنند و به راهبردی برتر که متضمن منافع ملی باشد برسند.
عارف، گفت: یکی از اهداف فتنه گران ۷۸ اعلام حاکمیت دوگانه بود؛* که غربگرایان با هدف محدود کننده اختیارات ولایت فقیه در قانون اساسی، در اوج فتنه با دست به دامن شدن به غرب برای حمایت از آنان،* با شکست روبرو شدند، لذا *وفاقی که بدنبال نفاق و اعلام حاکمیت دوگانه باشد تحقق نخواهد یافت.
این مقام مسئول، گفت: شفاف نگفته اند منظورشان حاکمیت سیاسی است یا حاکمیت مردم و یا حاکمیت ملی* ؛ لکن آنچه مشخص است آقای عارف میخواهد بگوید حاکمیت با ملت همراه نیست و دولتش را ملتِ جدای از حاکمیت میداند!
حاکمیت در دو بُعد داخلی و خارجی تقسیم بندی می شود بعد داخلی به قدرت عالیه و در بعد خارجی به مفهوم استقلال نظام سیاسی از سایر قدرتهای خارجی است.
از منظر اسلام حاکمیت مختص به خداوند متعال است و هرکس مأذون از ناحیه او باشد حق اعمال حاکمیت سیاسی را دارد و اذن الهی منشأ اصلی حاکمیت در قانون اساسی است، ضمن اینکه به نقش تکوینی مردم در تعیین حاکمیت نیز اشاره شده است.
از منظر سیاسی حاکمیت به معنای عالیترین اقتدار در دولت است که ممکن است در یک فرد و یا در مجمعی از افراد مانند مجلس تجلی کند، در کل حاکمیت سیاسی یکی از عناصر تشکیل دهنده دولت به مفهوم قدرت سیاسیِ برتر است که در جامعه قدرتی برتر از آن وجود ندارد.
از منظر ملی حاکمیت ملی مطابق اصل ۵۷ قانون اساسی؛ قوای مقننه، مجریه و قضائیه میباشند که زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت بر طبق اصول قانون اساسی اعمال حاکمیت میکنند، ضمن اینکه استفاده از حق راى براى فرد یک وظیفه ملى است که به وسیله آن، فرد اراده عمومى ملت را ابراز می دارد.
از منظرحاکمیت مردم شرکت در انتخابات براى هر فرد یک حق است و هر فرد جزئى از حاکمیت است که از منظر حاکمیت مردم؛ حاکمیت خواستار مشارکت گسترده افراد جامعه در زندگى سیاسى است در صورتى که از منظر حاکمیت ملی، مشارکت در انتخابات به اقشار معینى از جامعه محدود مى شود.
حال آقای عارف برای اینکه شفاف نظر خود را اعلام کند؛ میبایست اعلام میکردند که منظورشان حاکمیت اسلامی یا سیاسی یا ملی و یا مردمی است تا شائبه نفاق از وفاق استنتاج نشود.
- نویسنده : مریم توانا