پایان عملیات حفاری مکانیزه (TBM) و ساخت تونل جنوبی خط دوم مترو شیراز از ایستگاه آزادی تا ایستگاه سعدی، افتتاح تقاطع چندسطحی شهدای حرم احمدبن موسی(ع) و رونمایی از یادمان زیرگذر شهدای گویم بود.
معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در این مراسم، گفت: اگر اکنون فارس و شیراز جهش جدی در توسعه نکند، زمان دیگری فراهم نمی شود.
سیدحمید پورمحمدی با بیان اینکه همه خدمتگذاران در استان فارس در حال جنبوجوش هستند، گفت: خروج دستگاه حفاری از ایستگاه مترو، بهرهبرداری از تقاطع چند سطحی و زیرگذر نیمه مسقف گویم جای خوشحالی دارد و به مصداق غزل حافظ باید گفت که «بیا تاگل برافشانیم و می در ساغر اندازیم.
سرعت عمل شهرداری شیراز در اجرای طرح تقاطع شهدای حرم احمدبن موسی(ع) جای قدردانی دارد
او، با اینکه باید زنگار غموغصه را از دل جدا کرد، گفت: سرعت عمل در اجرای طرح تقاطع شهدای حرم شاهچراغ(ع) در ۲۶ ماه و بهرهبرداری از آن در کمترین زمان با رکوردزنی میزان بتنریزی در یک روز جای قدردانی دارد.
رئیس سازمان برنامهوبودجه کشور، گفت: اجرای ایستگاه در قطب سیاحتی درجه یک سعدی، ایستگاه دوم در حافظیه و ایستگاه سوم در مجاورت باغ ارم خود مسیری گردشگری از طریق مترو در شیراز ایجاد می کند.
پورمحمدی، گفت: جلوگیری از آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و ترافیک با مترو موجب میشود که انسان آسایش را حس کند.
او، گفت: با شایستگی که در شهردار شیراز، همکاری شورای اسلامی شهر و مدیریت فاخر استاندار فارس سراغ دارم، امیدوارم هرچه سریعتر شیرازی که در خور نام تمدن ایران است را شاهد باشیم.
طرح زیرگذر نیمه مسقف گویم گره ترافیکی را برای هوطنان باز کرده است
معاون رئیس جمهور ، گفت: پس از تعطیلات عید نوروز کسانی که به شیراز سفر داشتند از پروژه زیرگذر گویم تعریف میکردند.
پورمحمدی، گفت: طرح زیرگذر نیمه مسقف گویم گره ترافیکی را نه تنها برای مردم شیراز که همه هموطنانی که از این مسیر عبور میکنند، باز کرده است.
توسعه شهر شیراز با سرعت خوبی در حال انجام است
استاندار فارس نیز در این مراسم با تاکید بر این موضوع که توسعه شهر شیراز با سرعت خوبی در حال انجام است، گفت: زمان اجرا و بهرهبرداری از پروژهها در شهرداری شیراز به موقع انجام میشود که مصداق این موضوع بارها تکرار افتاده است.
حسینعلی امیری با تأکید بر این موضوع که گردشگری از مباحث اصلی و اساسی توسعه این استان محسوب میشود، گفت: سند توسعه گردشگری فارس در سازمان مدیریت و برنامهریزی با همکاری سایر دستگاهها در حال تدوین است که بهزودی تصویب میشود.
امیری، گفت: طرح هایی که شهرداری شیراز در دست اجرا دارد و یا به بهرهبرداری رسانده است، نیز به منظور تکمیل پازل زیرساخت گردشگری است.
نماینده عالی دولت در فارس، گفت: با تناسب محیطی، محلی و امکانات تاریخی و فرهنگی شیراز شاهد تحول باشیم.
او، گفت: تهیه سند توسعه گردشگری از الزامات مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است.
استاندار فارس، گفت: یکی از گلایهمندیهایی که اهالی منطقه گویم داشتند، گره ترافیکی بود.
امیری، گفت: نگرانی ترافیک زیاد در نوروز و مسافرانی که از این مسیر وارد شیراز میشدند، با توجه به اینکه از ازادراه هم استفاده زیادی میشود، داشتیم اما شهردار شیراز به ما اطمینان دادند تا پیش از شب عید این نگرانی رفع میشود که به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز بازگشایی شد و کمتر شرمنده مردمی شدیم که از این مسیر تردد میکردند.
ضرورت حمایت دولت از قانون درآمدهای پایدار
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز هم از معاون رئیسجمهور خواستار ابلاغ مراتب قدردانی مدیریت شهری این کلانشهر از همکاری مسئولان ارشد استان فارس با مدیریت شهری به هیئتدولت شد و گفت: همکاری صمیمانه با محوریت مردم داری و مردم محوری در شیراز حاکم است.
سید ابراهیم حسینی، گفت: شیراز همانگونه که در طول تاریخ رکوردشکن در حوزههای شعر و ادب و علم بوده، امروز هم در حوزه فنی و عمرانی شهری سرآمد شده است.
او، گفت: دولت باید رفع موانع مدیریت واحد شهری را در دستور کار قرار دهد.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب نزدیک به ۱۷ سال پیش به استان فارس و اعطای لقب سومین حرم اهلبیت(ع) به شیراز، عنوان کرد که اقتضائات این مهم به خوبی تبیین نشده و باید آن را به جایگاه اصلی خود برسانیم که به همین منظور سند جامع حرم اهلبیت(ع) تدوین شده که در سطح کلان کشور هم باید جایگاهی داشته باشد.
حسینی، گفت: بر مبنای این سند، برنامه شهرداری شیراز برای ۲۰ ساله آینده تدوین شده است.
لزوم مساعدت دولت به اختصاص واگن برای خط ۲ مترو
شهردار شیراز، گفت: ۲۳۰۰طرح در شهرداری شیراز از پیادهرو سازی، فرهنگسرا و تقاطع گرفته تا پروژههایی نظیر مترو داریم که حتی یکی از آنها نیمه تعطیل نیست.
محمدحسن اسدی، یکی از ویژگیهای مدیریت فعلی شیراز را بهرهبرداری زودتر از موعد طرح ها عنوان کرد و گفت: امروز پایان عملیات حفاری خط ۲ از ایستگاه آزادی تا ایستگاه سعدی را ملاحظه خواهیم.
او، با بیان اینکه در نوروز امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر وارد شیراز شدند و تا هفته شیراز این آمار به سه میلیون نفر میرسد، گفت: این ایستگاه از خط ۲ مترو شیراز در مجاورت آرامگاه سعدی، باغ جهاننما و آرامگاه حافظ طراحی شده، پس اهمیت اجرای این ایستگاه بر کسی پوشیده نیست.
شهردار شیراز، گفت: از آنجاکه شیراز قطب گردشگری، پزشکی، دانشگاهی و الکترونیک است، این طرح کمک میکند که دسترسی آسانتری به اماکن گردشگری به منظور سند توسعه گردشگری ایجاد شود.
این مقام ارشد شهری، گفت: در شورای ششم کارمان را با بیش از ۶ هزار میلیارد تومان بودجه شروع کردیم و امروز پس از گذشت بیش از سه سال به ۴۲ همت افزایش پیدا کرده و هفت برابر شده که ۸۰ درصد آن عمرانی است.
اسدی با بیان اینکه در این سه سال ۶۱ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایهگذاری منعقد کردیم، گفت: شهربازی، باغ پرندگان، آکواریوم و پارک آبی از جمله آنها است.
شهردار شیراز، گفت: برای نخستین بار درآمد حاصل از سرمایهگذاری در ردیفهای بودجهای شهرداری از سوی شورای اسلامی شهر شیراز به تصویب رسید.
اسدی به کمبود واگن در خط ۲ مترو شیراز اشاره کرد و گفت: خط ۲ با یک رام روزانه تنها ۴ ساعت مسافرگیری میکند که نیازمند مساعدت هرچه سریعتر در اختصاص واگن به این خط از سوی دولت هستیم.
او، از تلاشهای قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(س) نسبت به اجرای تعهدات خود در قراردادها تقدیر کرد.
شهردار شیراز، در خصوص تقاطع چندسطحی شهدای حرم احمدبن موسی(ع) گفت: تملک ۱۶ هکتاری و رکورد بتنریزی در این پروژه کاری بینظیر بود.
اسدی، گفت: میزان جابجایی تأسیسات، تملک و رفع معارض موجب شاخص شدن این طرح شد.
او، با اشاره به ساخت این طرح در کمربندی جنوبی شیراز، گفت: در سال ۱۴۰۲ متاسفانه ۴۲ نفر در کمربندی جنوبی شیراز کشته شدند، اما شهرداری شیراز با ایمنسازی، شانهسازی، تراش، ترمیم و پایش تصویری در ۱۸ کیلومتر از کمربندی موجب کاهش تعداد کشته شدگان این مسیر در سال گذشته به ۸ نفر شد.
شهردار شیراز نیز در خصوص رونمایی از یادمان شهدای گویم گفت: طی ۱۵ سال اخیر پروژههای مختلفی به بهرهبرداری و افتتاح رسیده که هیچ پروژهای همانند این پروژه بازخورد مثبت و رضایت شهروندان را به دنبال نداشته است.
اسدی، گفت: این طرح تنها یک طرح ۲ کیلومتری نبوده که از ۵ کیلومتر قبل از آن را اجرا کردیم و بنابراین طرحی ۷ کیلومتری است.
اجرای بیش از ۱۴ طرح راه و شهرسازی توسط قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(س) در فارس
مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) نیز گفت: یکی از حوزههایی که قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(س) بنا به نیاز کشور در آن ورود کرده، پروژه طراحی، ساخت و راهاندازی مترو است.
سردار محمدرضا رحمانی، گفت: در بیش از ۹ کلانشهر کشور در حال اجرای طرح های کلان مترویی به میزان ۳۴۰ کیلومتر هستیم که ۵۰ درصد آن به بهرهبرداری رسیده و در حال خدماترسانی به مردم است.
او، در خصوص خط ۲ مترو شیراز گفت: حفاری این طرح از ایستگاه آزادی تا ایستگاه کلبه سعدی به پایان رسیده و رکوردهای خوبی در سطح کشور رقم زده به گونهای که از مجموع ۱۱ کیلومتر حفاری در سطح کشور، ۳.۸ کیلومتر آن مربوط به خط ۲ شیراز بوده و این کلانشهر رتبه اول را در این حوزه به خود اختصاص داده است.
سردار رحمانی، گفت: بیش از ۱۴ طرح راه و شهرسازی در استان فارس داریم که ۵۷۰۰ نفر در آنها مشغول به کار هستند.
رحمانی، گفت: بزرگراه آیتالله محیالدین شیرازی و بخشی از بزرگراه شیراز به بوشهر نیز سال گذشته در کلانشهر شیراز به پایان رسید. همچنین اتصال خط ۱ به ۴ مترو شیراز را در دستور کار دادیم که امید است موجب تسهیل دسترسی مردم به حرم احمدبن موسی(ع) شود.
بهرهبرداری از تقاطع شهدای حرم احمدبن موسی(ع) بهعنوان بزرگترین تقاطعهای چندسطحی شهری
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز نیز در این آیین با اشاره به بهرهبرداری از تقاطع شهدای حرم احمدبن موسی(ع) بهعنوان یکی از بزرگترین تقاطعهای چندسطحی شهری، گفت: این طرح در محل تلاقی بزرگراه امام خمینی(ره)، بلوار احمدبن موسی(ع) و نواب صفوی و در موقعیت شهرداری مناطق ۵ و ۹ توسط شرکت سد عمران پارس گستر ساخته شده است.
محمد امین ارزش روز ساخت این طرح را ۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این طرح از بهمن ماه ۱۴۰۱ آغاز شد و حین اجرا در دو سال با مشکلاتی اساسی به ویژه در بخش در تملک مواجه بود.
امین، گفت: بیش از ۱۶ هکتار اراضی که اکثرا مسکونی بودند و ۶۶ پلاک برای اجرای این طرح تملک شدند.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز، گفت: رکورد بتنریزی در تقاطعهای شهری کشور با بتن ریزی ۳۵۰۰ مترمربع در ۲۴ ساعت در این پروژه شکسته شد.
او، با بیان اینکه اجرای نوبت شب موجب افتتاح ۲۶ ماهه این پروژه شد، سطح مقطع اشغالی این طرح را حدود ۲۲ هکتار عنوان کرد و گفت: تسهیل و هدایت ترافیکی در بولوارهای متصل، کاهش ترافیک در محور رحمت و کمربندی، افزایش ایمنی بزرگراه امام خمینی (ره)، حذف ۴ دوربرگردان ناایمن و صرفهجویی اقتصادی سالانه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان سوخت از جمله اهداف احداث این تقاطع بوده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز، گفت: عملیات عمرانی پروژه زیرگذر گویم از بهمن ماه ۱۴۰۱ آغاز شد و در زمان مقرر وعده داده شده، به بهرهبرداری رسید؛ پروژهای که تأثیرگذار در مسیر اتصال شیراز به چند استان است.
امین، گفت: سالها بود که شهروندان شیراز در ترافیکهای کیلومتری در گلوگاه شکل گرفته این منطقه با مشکل مواجه شده بودند.
او، گفت: برای اجرای این طرح ۴۴ پلاک تجاری، ۵ اداره دولتی جابجا و بیش از ۱۱ واحد مسکونی خریداری شد.
معاون شهردار شیراز، گفت: روش اجرای این طرح نیز خاص و توسط مؤسسه ایستاب قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(س) با استفاده از روش هیدروفرز که دستگاه تمام مکانیزه است، انجام شد.
این مقام مسئول، گفت: در کل مسیر بازشوهایی وجود دارد که تامین نور در روز و هم تهویه به صورت کامل را به عهده دارد.
خط ۲ مترو شیراز و زیرگذر نیمه مسقف گویم مصداق همکاری شهرداری شیراز و قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) است
مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیروی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) نیز در این مراسم از اجرای ۳۳۰ طرح از سوی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) در حوزههای مختلف کشور خبر داد.
مجید رستمی، گفت: امروز توفیق حاصل شد تا تعدادی از پروژههای شهرداری شیراز که توسط قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) اجرایی شده بود را به سرانجام برسانیم.
او، گفت: خط ۲ مترو شیراز و زیرگذر نیمه مسقف گویم مصداق این همکاری است.
مدیرعامل هلدینگ نیرو قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص)، با اشاره به موانع ساخت طرح ها و طولانی شدن اجرای آنها گفت: باید طرحی نو در بیندازیم.
رستمی، گفت: در کشور نیاز به روشهای ساخت و بازبینی و بازبینی طراحیها داریم.
او، گفت: قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) با بازبینی روش ساخت و طراحی طرح ها، برای اولین بار ساخت خطوط لولههای گاز از رودخانه کارون را با روش حفاری مکانیزه در دستور کار قرار داد که برای نخستین بار حفاری مکانیزه را صنعت و معدن برای دسترسی به مواد معدنی را به نتیجه رساند.
مدیرعامل هلدینگ نیرو قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) گفت: در طرح زیرگذر گویم هم با روشهای معمول امکان کار نبود که با کوله باری از تجربه و تخصص مهندسان در بازه زمانی دو ساله این کار را انجام دادیم که هم سرعت کار بالا رفت و هم رضایتمندی ایجاد شد.
رستمی، گفت: یکی از فرآیندها، تعاملات و ارتباطات بین ارکان طرح است.
او، از اجرای ۳۳۰ پروژه توسط قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) در حوزههای مختلف کشور خبر داد.
تقاطع شهدای حرم احمدبن موسی(ع) در نصف زمان پیشبینی شده به افتتاح رسید که یک رکورد است
مدیرعامل شرکت سد عمران پارس گستر هم در این آیین با اشاره به ماهیت فنی پروژه تقاطع شهدای حرم احمدبن موسی(ع) گفت: این طرح در نصف زمان پیشبینی شده به افتتاح رسید که خود یک رکورد است.
حسنعلی تواضع با بیان اینکه با فعال سازی ۲۴ ساعته این پروژه به نتیجه رسید و تحت راهبری شهردار شیراز این طرح تقدیم شهروندان شد، گفت: عملیات بهسازی در کمربندی جنوبی را هم در دست اجرا داریم.
- نویسنده : مریم توانا





































