با توجه به محتوایی که ارائه دادید و با توجه به فضایی که کارگاه در آن برگزار شد، برآیند برپایی کارگاه را چگونه ارزیابی می کنید؟
کارگاه بسیار خوبی بود، به دلیل اینکه افراد شرکت کننده، مطالعاتی در زمینه هنر داشتند و بیشتر آن ها از رشته عکاسی و گرافیک بودند. این افراد در حوزه تولید محتوا و تبلیغات کار می کنند و پرسش و پاسخ خوبی شکل گرفت. آن ها با تجربه و دانش قبلی ای که در زمینه بصری سازی تصویر داشتند و با توجه به اینکه زمینه تولید محتوا را به صورت موشن گرافیک و اینفوموشن داشتند، باید برای آن ها وقت گذاشت و نرم افزارهای تخصصی را به آنها آموزش داد تا بتوانند در این حوزه تولید محتوا کنند.
در دنیای امروز، تولید محتوا و رسانه به چه سمت و سوی اشتباهی رفته است و آیا می توان کاری کرد؟ چگونه؟
نکته ای که در مورد تولید محتوا در دنیای امروز در رسانه ها مغفول واقع شده، این است که عناصر و عوامل بصری و شکل هایی که در کار استفاده می شود، هر کدام معنایی دارند و این معنای آن هاست که به محتوا غنا می بخشد و محتوا را تکمیل می کند. در صورتی که شکلی به گونه ای طرحی شود که رنگ آن با محتوا تناسبی نداشته باشد، باعث می شود که مخاطب، پیام درست را از فرستنده پیام دریافت نکند.
بنابراین وقتی محتوایی تولید می شود، بایستی به زیبایی شناسی آن و آنچه که مربوط به رویکردهای فرمالیستی، نشانه شناسی و جامعه شناسی هنر و اطلاعاتی که در مورد آن فرهنگ هست توجه شود تا آن محتوا به درستی منتقل شود. از طرف دیگر، امروزه محتوا با روش های نوین ایجاد می شود و آن روش های خسته کننده و تکراری گذشته که در متون روزنامه ها و متن های ثابت در اینترنت استفاده می شد، فراموش شده است.
در حال حاضر، بهترین روش ها، شیوه های تصویری هستند، زیرا این نوع محتوا در خاطره افراد باقی می ماند و بعد از آن نیز به راحتی قابل بازیابی و استفاده است.
امروزه تولید محتوا بایستی قابلیت چندرسانه ای داشته باشد و به صورت صوت و یا تصویر، قابلیت تعامل با مخاطب خود را داشته باشد.
به وضوح شاهد آن هستیم که اینفوگرافی و اینفوموشن و گرافیک های تعاملی و حتی گرافیک های آموزشی که به صورت ویدیو گرافیک آماده می شود، روش های مناسبی برای تولید محتوا هستند. نکته مهمی که در زمینه تولید محتوا باید به آن توجه کرد آن است که مخاطب امروزی، تحمل زیادی ندارد و باید در فرصتی کوتاه، اصل موضوع مدنظر خود را به وی منتقل کرد.
با ورود هوش مصنوعی و با توجه به اینکه بخش زیادی از تولید محتوا، شامل طراحی عکس ها و لوگوها، تبدیل متن به تصویر و حتی ساخت اینفوگرافی ها و اینفوموشن ها و انیمیشن ها به کمک هوش مصنوعی انجام می شود، بهتر است که افراد دانشی نسبی پیرامون زیبایی شناسی و نرم افزارها به دست آورند و در کنار آن، به سمت هوش مصنوعی در جهت تولید محتوا و کسب اطلاعات در مورد آن، گام بردارند و متناسب با نیازشان، از آن بهره گیرند. هرچند که در نهایت بایستی تخصص لازم را نسبت به مسائل زیبایی شناسی و بعضی نرم افزارها داشته باشند تا بتوانند بهینه سازی کنند؛ به این معنا که داده ای که هوش مصنوعی در زمینه تولید محتوا استخراج می کند، قطعاً به ویرایش و سواد مربوط به شکل و آشنایی با نرم افزار نیاز دارد.
با توجه به آنچه بیان شد، بهترین کار این است که مباحث مربوط به زیبایی شناسی را فرا بگیریم و در گام های بعد، از هوش مصنوعی در جهت تولید محتوا بهره ببریم. این عمل باعث می شود تا سرعت کار بالا برود. از آنجایی که برخی افراد در بعضی زمینه ها تخصص ندارند و توانایی تولید محتوا را به کمک ابزار ندارند، بنابراین بهتر است که از هوش مصنوعی استفاده شود؛ با این شرط که دانش مربوط به آن فراهم شود و این رویکردی است که در آینده ضروری است.
- نویسنده : مریم توانا