تولید محتوا باید قابلیت چندرسانه ‌ای داشته باشد
تولید محتوا باید قابلیت چندرسانه ‌ای داشته باشد
کارگاه آموزشی تولید محتوا با موضوعات اینفوگرافیک و موشن گرافیک با ارائه دکتر سیدمحمد طبسی و با مدیریت موسسه «نگاردستان شیراز» و با مجوز رسمی از اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس، به میزبانی تالار گفتگوی اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس، برگزار شد. به همین بهانه، گپ و گفتی با مدرس داشتیم که تقدیم می شود.

با توجه به محتوایی که ارائه دادید و با توجه به فضایی که کارگاه در آن برگزار شد، برآیند برپایی کارگاه را چگونه ارزیابی می­ کنید؟

کارگاه بسیار خوبی بود، به دلیل اینکه افراد شرکت ­کننده، مطالعاتی در زمینه هنر داشتند و بیشتر آن ‌ها از رشته عکاسی و گرافیک بودند. این افراد در حوزه تولید محتوا و تبلیغات کار می‌ کنند و پرسش و پاسخ خوبی شکل گرفت. آن­ ها با تجربه و دانش قبلی ‌ای که در زمینه‌ بصری‌ سازی تصویر داشتند و با توجه به اینکه زمینه‌ تولید محتوا را به صورت موشن ­گرافیک و اینفوموشن داشتند، باید برای آن‌ ها وقت گذاشت و نرم ­افزارهای تخصصی را به آن‌ها آموزش داد تا بتوانند در این حوزه تولید محتوا کنند.

در دنیای امروز، تولید محتوا و رسانه به چه سمت ­و سوی اشتباهی رفته است و آیا می ­توان کاری کرد؟ چگونه؟

نکته­ ای که در مورد تولید محتوا در دنیای امروز در رسانه‌ ها مغفول واقع شده، این است که عناصر و عوامل بصری و شکل‌ هایی که در کار استفاده می ­شود، هر کدام معنایی دارند و این معنای آن ‌هاست که به محتوا غنا می ‌بخشد و محتوا را تکمیل می‌ کند. در صورتی که شکلی به گونه ­ای طرحی شود که رنگ آن با محتوا تناسبی نداشته باشد، باعث می ­شود که مخاطب، پیام درست را از فرستنده پیام دریافت نکند.

بنابراین وقتی محتوایی تولید می ­شود، بایستی به زیبایی­ شناسی آن و آنچه که مربوط به رویکردهای فرمالیستی، نشانه ‌شناسی و جامعه ­شناسی هنر و اطلاعاتی که در مورد آن فرهنگ هست توجه شود تا آن محتوا به درستی منتقل شود. از طرف دیگر، امروزه محتوا با روش های نوین ایجاد        می شود و آن روش­ های خسته ­کننده و تکراری گذشته که در متون روزنامه ­ها و متن ­های ثابت در اینترنت استفاده می­ شد، فراموش شده است.

در حال حاضر، بهترین روش ­ها، شیوه­ های تصویری هستند، زیرا این نوع محتوا در خاطره افراد باقی می ­ماند و بعد از آن نیز به راحتی قابل بازیابی و استفاده است.

 امروزه تولید محتوا بایستی قابلیت چندرسانه­ ای داشته باشد و به صورت صوت و یا تصویر، قابلیت تعامل با مخاطب خود را داشته باشد.

 به وضوح شاهد آن هستیم که اینفوگرافی و اینفوموشن و گرافیک­ های تعاملی و حتی گرافیک ­های آموزشی که به صورت ویدیو گرافیک آماده می ­شود، روش­ های مناسبی برای تولید محتوا هستند. نکته مهمی که در زمینه تولید محتوا باید به آن توجه کرد آن است که مخاطب امروزی، تحمل زیادی ندارد و باید در فرصتی کوتاه، اصل موضوع مدنظر خود را به وی منتقل کرد.

با ورود هوش مصنوعی و با توجه به اینکه بخش زیادی از تولید محتوا، شامل طراحی عکس­ ها و لوگوها، تبدیل متن به تصویر و حتی ساخت اینفوگرافی­ ها و اینفوموشن ­ها و انیمیشن­ ها به کمک هوش مصنوعی انجام می ­شود، بهتر است که افراد دانشی نسبی پیرامون زیبایی­ شناسی و نرم ­افزارها به دست آورند و در کنار آن، به سمت هوش مصنوعی در جهت تولید محتوا و کسب اطلاعات در مورد آن، گام بردارند و متناسب با نیازشان، از آن بهره گیرند. هرچند که در نهایت بایستی تخصص لازم را نسبت به مسائل زیبایی ­شناسی و بعضی نرم افزارها داشته باشند تا بتوانند بهینه ­سازی کنند؛ به این معنا که داده­ ای که هوش مصنوعی در زمینه تولید محتوا استخراج می­ کند، قطعاً به ویرایش و سواد مربوط به شکل و آشنایی با نرم ­افزار نیاز دارد.

با توجه به آنچه بیان شد، بهترین کار این است که مباحث مربوط به زیبایی شناسی را فرا بگیریم و در گام­ های بعد، از هوش مصنوعی در جهت تولید محتوا بهره ببریم. این عمل باعث می ­شود تا سرعت کار بالا برود. از آنجایی که برخی افراد در بعضی زمینه ­ها تخصص ندارند و توانایی تولید محتوا را به کمک ابزار ندارند، بنابراین بهتر است که از هوش مصنوعی استفاده شود؛ با این شرط که دانش مربوط به آن فراهم شود و این رویکردی است که در آینده ضروری است.

  • نویسنده : مریم توانا