تشکیل شبکه ملی یادگیری معلمان بستر اصلی توانمندسازی آنان است
تشکیل شبکه ملی یادگیری معلمان بستر اصلی توانمندسازی آنان است
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس گفت: ثبت نام دانش آموزان، مهم ترین و اصلی ترین شاخص پروژه مهر است.

یزدان دشتیان در نشست تخصصی کیفیت بخشی و ثبت نام دانش آموزان دوره متوسطه استان اظهار کرد: تمامی شاخص ها و نشانگرهای پروژه مهر، وابسته به ثبت نام دانش آموزان است و در این راستا تمامی اقدامات می بایست معطوف به ثبت نام حداکثری دانش آموزان لازم التعلیم باشد.
دشتیان ضمن اشاره به سیاست های پنج گانه پروژه مهر ۱۴۰۴، تمامی اقدامات حوزه آموزش متوسطه را ناظر به تحقق ابعاد کمی و کیفی عدالت آموزشی دانست و تشکیل شبکه ملی یادگیری معلمان را اصلی ترین عنصر در توانمندسازی آنان قلمداد کرد.
وی تصریح کرد: استقرار الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین سیاست کلان معاونت آموزش متوسطه استان فارس در راستای توانمندسازی مدیران مدارس می باشد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس، لزوم تجهیز مربیان و متربیان به فناوری های نوین از جمله هوش مصنوعی را از الزامات مهم برنامه های درسی مدارس دانست.
رئیس اداره آموزش دوره اول متوسطه آموزش و پرورش فارس و دبیر کارگروه کیفیت بخشی و ثبت نام دانش آموزان در دوره متوسطه نیز، زمان طلایی برای ارتقای شاخص های آموزشی از قبیل پوشش تحصیلی واقعی، گذر تحصیلی و… را زمان ثبت نام دانست.
محمدصادق بشارت نیا ضمن تأکید بر ماده ۴۷ آیین نامه اجرایی مدارس، تکلیف مدیران مدارس را در زمینه رصد ادامه تحصیل دانش آموزان خود در سال بعد یا دوره تحصیلی بعد یادآور شد.
وی با اشاره به برگزاری دوره آموزشی مدرسان میانی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین، اجرای این الگو در سال تحصیلی آتی در ۵۰ درصد مدارس عادی دولتی و ۱۰۰ درصد مدارس خاص را به عنوان راهبردی ترین اقدام معاونت آموزش متوسطه استان برشمرد.
رئیس اداره آموزش فنی حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش فارس نیر در ادامه ضمن ارائه گزارش پیرامون اقدامات و فعالیت های این حوزه، به اهمیت و حساسیت انتخاب و انتصاب مدیران هنرستان ها اشاره کرد.
یحیی علیرضاپور تحقق مطلوب برنامه درسی مصوب هفتگی هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش را عامل اصلی در تحقق اهداف این دوره دانست.
وی با اشاره به آیین نامه تقویت و توسعه مهارت آموزی، تحقق توسعه متوازن بین شاخه ای در پایان برنامه هفتم پیشرفت به میزان ۵۰ درصد را یادآور شد.
رییس اداره آموزش دوره دوم متوسطه نظری آموزش و پرورش فارس نیز ضمن اشاره به صدور نمون برگ هدایت تحصیلی، ثبت نام دانش آموزان ورودی پایه دهم با در نظر گرفتن شاخص های توسعه متوازن را برنامه اصلی این دوره در زمان ثبت نام قلمداد کرد.

مجید قره گزلو باتأکید برمدیریت وساماندهی کلاس های زیر نرم، تدوین و تنظیم برنامه عملیاتی توسط ادارات برای ارتقای میانگین نمرات کتبی نهایی در سال تحصیلی آتی را خواستار شد.

وی، تجزیه و تحلیل دقیق نمرات دانش آموزان در آزمون های کتبی نهایی و ساماندهی مطلوب نیروی انسانی را از شاخص های مهم ارزیابی از عملکرد ادارات دانست.

رئیس اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی متوسطه آموزش و پرورش فارس نیز در ادامه جشنواره نوآوری و شبکه ملی یادگیری معلمان را به عنوان فرصتی مناسب برای توانمندسازی نیروی انسانی به ویژه نیروهای با سنوات خدمت کم دانست.

رضا روئین تن به ابتکار عمل این اداره در زمینه صدور فراخوان جهت معرفی سرگروه های آموزشی دروس مختلف در حوزه آموزش متوسطه اشاره کرد و فرایند مصاحبه متقاضیان عضویت در گروه های آموزشی استان را تبیین کرد.

وی تخصیص و توزیع مناسب و مطلوب ساعت گروه های آموزشی بین ادارات آموزش و پرورش نواحی، شهرستان ها و مناطق استان بر اساس عملکرد سال گذشته آنان را یادآور شد.

کارشناس نظارت بر پژوهش سراهای دانش آموزی آموزش و پرورش فارس نیز ضمن اشاره به صدور کارنامه عملکردی شش ماهه برای ادارات، به تدوین و ارسال شیوه نامه انتخاب و انتصاب مدیران پژوهش سراهای دانش آموزی اشاره کرد.

صدیقه فراحی برگزاری جلسات قطبی و تشکیل کارگروه نظارت بر داوری های ششمین دوره جشنواره علمی پژوهشی را از اقدامات این حوزه دانست.

وی، مندرجات بخشنامه تأسیس و راه اندازی پژوهش سراهای دانش آموزی را تشریح کرد و نقطه کانونی فعالیت این حوزه را کیفیت بخشی به حوزه آموزش دانست‌.

ملاک مجوز فعالیت هر کودکستان در اول مهر در استان فارس دریافت ابلاغ شهریه است

مدیرکل آموزش وپرورش فارس گفت: ملاک و مجوز فعالیت هر کودکستان در استان در اول مهرماه دریافت ابلاغ شهریه از اداره تعلیم و تربیت اداره کل هست.

محسن کلاری در بیست و ششمین جلسه شورای برنامه ریزی و نظارت تعلیم و تربیت استان گفت:برای اولین سال پس از تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت موضوع فرایند تعیین شهریه کودکستانها در تابستان اغاز شده و‌امیدواریم در ابتدای سال جدید تحصیلی شهریه کودکستانها تعیین شده باشد.

مدیرکل آموزش وپرورش فارس گفت: موسسین کودکستانها باید با مراجعه به سامانه sazmani.smttk.gov.irنسبت به بارگزاری مدارک خود که به تایید کارشناس رسمی دادگستری رسیده است اقدام کنند.

کلاری گفت: این مدارک توسط سازمان ملی تعلیم و تربیت بررسی و سپس شهریه هرکودکستان ابلاغ می شود.

مدیرکل آموزش وپرورش فارس گفت: شهریه مراکز کودکستان ها متناسب با هزینه تمام شده کل خدمات شامل نیروی انسانی، اجازه بها، استهلاک و‌هزینه های جاری با درنظر گرفتن ظرفیت اسمی کودکستان تعیین می شود.

کلاری موارد الزامی و تاثیرگذار در محاسبه شهریه را شامل: استحکام بنا، قیمت گذاری ملک و اجاره بها، قیمت گذاری تجهیزات، محل استقرار شهری یا روستایی عنوان کرد.

مدیرکل آموزش وپرورش فارس گفت: ملاک فعالیت هر کودکستان در اول مهر در یافت ابلاغ شهریه از اداره تعلیم و تربیت هست.

کلاری گفت: فرایند تعیین شهریه ابتدا در چهارگام شامل: ثبت اطلاعات مرکز توسط موسس،امور مدیران توسط موسس، تکمیل اطلاعات مدیران توسط مدیر معرفی شده و در نهایت اررزیابی و شهریه توسط مدیر انجام خواهد شد.

مدیرکل آموزش وپرورش فارس گفت: موسسین کودکستانها پس از طی این مراحل باید تایید کارشناس اداره و سپس تایید اداره کل را اخذ نمایند.

کلاری گفت:موسسین پس از دریافت شهریه اگر نسبت به ان اعتراض داشته باشند می توانند یک بار نسبت به ان اعتراض داشته و‌مستندات خود را حداکثر ظرف مدت ده روز اعلام نمایند.

مدیرکل آموزش وپرورش فارس گفت: هر مرکزی که در حال فعالیت در حوزه کودکان است و درحال اموزش، تربیت و نگهداری کودکان زیر ۶ سال هست و از سازمان ملی تعلیم و تربیت مجوز فعالیت نداشته باشد به عنوان مرکز غیرمجاز شناخته می شود.

کلاری گفت: این مراکز شامل:مهدکودک، مراکز نگهداری و تربیت کودک، خانه های کودک، مشارکتی، بازی، خلافیت و عناوین مشابه دیگر که ماهیت پیش دبستانی و کودکستان دارند می باشد.

مدیرکل آموزش وپرورش فارس گفت: نظارت بر کودکستانها باید با جدیت بیشتری انجام شود چرا که بچه ها در این مراکز در سن بسیار حساسی هستند.

کلاری گفت:کارشناسان اموزش و پرورش از همه مراکز بازدید و درصورت مشاهده تخلف به صورت مکتوب اخطار اول برای تعطیلی ظرف مدت ده روز و اصلاح تخلف اعلام  و در صورت نبود تمکین به این مورد، مرکز متخلف به اداره اماکن نیروی انتظامی جهت پلمپ معرفی می شود.

برگزاری رویداد هزار کودک هزار امید در فارس

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: با هدف حمایت روانی اجتماعی از دانش اموزان بازمانده از تحصیل رویداد هزار کودک، هزار امید در فارس اجرا می شود.

محسن کلاری در نشست هم اندیشی اعضای ستاد برگزاری رویداد هزار کودک، هزار امید دراستان گفت: بازمانده از تحصیل تنها یک آسیب فردی نیست بلکه اسیبی اجتماعی محسوب می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: موضوع بازگشت دانش اموزان بازمانده از تحصیل به فرایند اموزش تنها از عهده اموزش و پرورش برنخواهد امد و‌نیاز هست همه دستگاهها و نهادها خصوصا نهادهای حمایتی و تشکل های غیردولتی در این خصوص حضوری فعال داشته باشند.

کلاری گفت: شروع جرم می تواند از مساله بازماندگی از تحصیل اغاز شود لذا جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان بسیار مهم است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: آموزش و تربیت می تواند سرنوشت دانش اموز را تغییر دهد و اگر به درستی انجام شود راهکاری پایدار برای شکستن چرخه فقر، اسیب های اجتماعی و محرومیت در جامعه است.

کلاری گفت: تا کنون بیش از ۸۷درصد از دانش اموزان واجدالشرایط ورود به پایه اول ابتدایی در مدارس استان ثبت نام کرده اند که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد ۱۲درصدی داشته است.

وی گفت: همه جامعه باید نسبت به دانش اموز بازمانده از تحصیل حساس باشند به نحوی که وقتی این دانش اموزان را مشاهده می کنند سریعا نسبت به معرفی انها به اموزش و پرورش اقدام کنند.

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس نیز در این جلسه با اشاره به اینکه رویداد هزار کودک هزار امید قرار است در شهریورماه امسال برگزار شود گفت: دامنه شمول این رویداد همه استان است و صرفا ویژه شهر شیراز نیست.

دکتر علی فاتحی گفت:احصای امار دقیق و تفکیک بین دانش اموزان بازمانده از تحصیل و دانش اموزان ترک تحصیل کرده ضروری است.

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس مولفه های موثر در این دو مورد میتواند با هم متفاوت باشد و گاها برخی نیاز به ورود موثرتر برخی دستگاهها باشد.

فاتحی گفت: اموزش پرورش به تنهایی نه قادر و‌نه مکلف است که به موضوع بازمانده از تحصیل بپردازد و همه دستگاه ها باید در این خصوص کمک و فعالیت کنند.

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس گفت:نهادهای غیردولتی و سمن ها در خصوص پرداختن به موضوع دانش اموزان بازمانده از تحصیل بسیار نقش مهم و اساسی دارند.

فاتحی گفت: اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس نیز در این خصوص نقش کلیدی و محوری دارد و باید به سرعت وظایف نهادها ودستگاهها تعیین و مشخص شود.

مدیرکل دفتراموراجتماعی وفرهنگی استانداری فارس نیز گفت: موضوع دانش اموزان بازمانده از تحصیل از جمله امور مهمی است که‌ حتما واجب است به آن پرداخته شود.

سید محمدحسن موسوی گفت: لازم است آمار دقیق و‌ به روزی از دانش آموزان بازمانده از تحصیل استان تحصیل و با توجه به این امار تصمیم‌گیری ها انجام شود.

معاون اموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس نیز در این جلسه گفت: نداشتن ادرس محل سکونت و تلفن اشتباه، مهاجرت به خارج از کشور و داشتن معلولیت های جسمانی و روانی و بیماری صعب العلاج از عمده ترین علل وجود امار بازماندگی از تحصیل دانش اموزان در استان هست.

دکتر ژیلا حیدری گفت: تاکنون اقدامات متعددی برای بازگشت دانش اموزان بازمانده از تحصیل توسط اموزش و پرورش استان انجام شده به نحوی که تمام مدیران مدارس در این خصوص فعال شده و نسبت به شناسایی و در ادامه تمهیدات بازگشت انها به چرخه تعلیم و تربیت درحال انجام است.

معاون اموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس گفت: مسایل فرهنگی و اقتصادی از جمله موارد مهم تاثیرگذار در عدم همکاری اولیا برای بازگشت دانش اموزان به تحصیل عنوان کرد.

آغاز رقابت یکهزار و هشتصد دانش آموز قرآنی فارس

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: بیش از یک هزار و ۸۰۰ دانش آموز فارسی در مرحله استانی مسابقات قرآن، عترت و نماز با هم به رقابت می‌پردازند.

محسن کلاری در حاشیه بازدید از مرحله استانی مسابقات قرآن، عترت و نمازدانش آموزان استان درمحل دبیرستان‌ های الزهرا و آل محمد ناحیه ۲ شیراز گفت: در این مرحله بیش از یکهزار و ۸۰۰ دانش آموز شامل ۹۰۰ دانش آموز دختر و ۹۰۰ دانش آموز پسر با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: در مرحله مدرسه‌ای این مسابقات بالغ بر ۵۰۰ هزار دانش آموز با هم به رقابت پرداختند که سه هزار و ۸۰۰ نفر از آنها به مرحله ۱۴ گانه راه یافتند.

کلاری گفت: پس از برگزاری مرحله ۱۴ گانه بیش از یک هزار ۸۰۰ دانش آموز به مرحله استانی راه پیدا کردند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: این مسابقات در ۱۴ رشته ویژه پسران و ۱۳ رشته ویژه دختران برگزار می شود.

کلاری گفت: قرائت تحقیق، ترتیل، تفسیر، حفظ جز ۳۰، حفظ ده جز، حفظ کل، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، احکام، انشاء نماز، گفتمان مهدوی، از رشته‌های مشترک است که دانش اموزان هم در بخش دختران و هم در بخش پسران با هم به رقابت می‌پردازند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: رشته مداحی و اذان ویژه پسران و رشته دعاخوانی ویژه دختران به این رشته‌ها اضافه شده است.

کلاری گفت: بیش از ۷۰ نفر از برگزیدگان این مرحله به مرحله کشوری که آخر مرداد ماه برگزار می‌شود اعزام می شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: ۱۷۰ معلم کار داوری این مسابقات و ۱۷۰ معلم نیز به عنوان مربی و سرپرست در این مسابقات دانش آموزان را همراهی کرده‌اند.

انتصاب سرپرست مدیریت آموزش و پرورش شهرستان مهر

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس گفت: در سند تحول بنیادین به تربیت تمام ساحتی توجه شده است و ساحت های ششگانه محتوای تحول در فرآیند تعلیم و تربیت را تشکیل می دهند.

رحیم کامیاب در آیین تکریم مدیر سابق آموزش و پرورش شهرستان مهر و معارفه سرپرست جدید این مدیریت، گفت: مسوولیت در تعلیم و تربیت یک وظیفه خطیر و اساسی هست چراکه سرنوشت نسل ها در گرو تعلیم و تربیا است.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس گفت:در سند تحول بنیادین به تربیت تمام ساحتی توجه شده است و ساحت های ششگانه محتوای تحول در فرآیند تعلیم و تربیت را تشکیل می دهند.

او، گفت: تلاش همراه با تعامل برای حل مشکلات آموزش و پرورش شهرستان مهر از مهمترین شاخص های مدیر سابق آموزش و پرورش مهر بود.

کامیاب تصریح کرد: با توجه سوابق درخشان مدیرجدید نیز انتظار می رود با ایجاد فضای شاد در مدارس، بهره گیری از فناوری های نوین توسعه مهارت علمی، ارتباط موثر با اولیا، جذب نیروهای متخصص و…، شاهد ارتقای بیش از پیش آموزش و پرورش در این شهرستان باشیم.

امام جمعه مهر نیز اظهار کرد: راهبری جامعه در دست معلمان است و همه مسئولین پرورش یافته آموزش و پرورش هستند.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا سفارافزود: امروزه دشمن به شدت در جنگ ترکیبی کار می کند لذا اولویت اول ما در شهرستان، آموزش و پرورش است.

سفار، ادامه داد: درموضوع هویت سازی، تقویت حس همدلی و اتحاد در جامعه به ویژه در بین دانش آموزان، نیازمند برنامه ریزی و کار جدی هستیم.

فرماندار شهرستان مهر نیز گفت: استراتژی سازهای آموزش و پرورش، سه عنصر؛ مدیران، معلمان و دانش آموزان هستند و در کنار آنها انجمن های اولیا و مربیان نیز نقش آفرینی می کنند.

دکتر مصطفی غلامپور افزود:در حوزه پرورشی اگر فعالیت ها و برنامه ها را بر اساس سیره ائمه تعریف کنیم قطعا نتایج درخشانی را شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش درجامعه مرجعیت خانواده ها در تربیت است وانها در مواقع نیاز از این دستگاه مشورت می گیرند و کسب تکلیف می کنند.

غلامپور ادامه داد: انتظار می رود معلمان در راستای فرهنگ سازی در عرصه های مختلف تلاش کنند و در مسیر تقویت ارزش ها و هنجارها برنامه ریزی کنند.

مدیر سابق آموزش و پرورش شهرستان مهر، با ارائه گزارشی از عملکرد چندساله خود، اظهار کرد: در دورانی مدیریت خود را شروع کردم که با چالش های متعددی ناشی از شیوع بیماری کرونا و فاصله گرفتن دانش آموزان از مدرسه، روبرو بودم.

مسلم احمدی، افزود: در آموزش و پرورش مهر، سالانه بیش از ۵۰ همایش ویژه معلمان برگزار کردیم و هوشمند سازی مدارس را در دستور کار قرار دادیم به طوری که هوشمند سازی بیش از ۴۶ درصد مدارس ابتدایی از اهداف تعریف شده در سال های اخیر بود.

وی تصریح کرد:دراغلب شاخص ها و براساس ارزیابی های صورت گرفته شاهد ارتقای رتبه ها علمی و استمرار روند رو به رشد در اغلب رقابت ها بوده ایم.
احمدی اضافه کرد: افزایش فضاهای آموزشی و ورزشی در دو سه سال اخیر، سندار کردن املاک آموزش و پرورش، انجام مقدمات و پیگیری مجدانه ایجاد اردوگاه شهید سلیمانی در شهرستان مهر، بکار گیری نیروهای جوان، بومی گزینی، ایجاد زمینه ادامه تحصیل برای معلمان  از جمله عملکرد آموزش و پرورش مهر در سال های اخیر است.

سرپرست جدید مدیریت آموزش و پرورش مهر نیز گفت: انسان سازی مهمترین ماموریت آموزش و پرورش است و همه افراد جامعه، روزی در مدرسه آموزش دیده است.

رضا فرامرز نسب افزود: همواره نیازمند تعامل، همراهی و حمایت سایر دستگاه‌ها با آموزش و پرورش هستیم اگه این رویه استمرار نیابد قطعاً فرزندان ما ضرر می کنند.

وی تصریح کرد: تخصص، تعهد، تلاشگر بودن، همفکری و …، از جمله شاخصه هایی است که در انتخاب مدیران مدارس از آنها استفاده خواهم کرد.
فرامرز نسب خاطرنشان کرد: در فضاهای آموزشی با مشکلاتی مواجه هستیم با همدلی و همراهی سایر دستگاه‌ها باید حل و فصل شود.

وی ادامه داد:آنچه دشمن می خواهد، اختلاف و دو دستگی در جامعه است لذا همه ما باید برای حفظ انسجام و وحدت تلاش کنیم.

شایان ذکر است: در این مراسم زحمات چندساله احمدی؛ درپایان این مراسم ضمن تقدیر اززحمات مسلم احمدی؛ مدیر سابق آموزش و پرورش مهر، رضا فرامرز نسب به سمت سرپرست جدید این مدیریت منصوب شد.

در رزومه فرامرز نسب که دارای مدرک دکتری معارف اسلامی است و صاحب هشت تالیف نیز می باشد استاد دانشگاه، مدیر، معاون و دبیر مدارس مهر، عضو و رئیس شورای شهرستان مهر، دبیر انجمن نویسندگان مهر دیده می شود.

اطلاعیه
مرحله دوم پنجمین پویش بزرگ مدیریت مصرف هواتو مثبت کن

معلمان گرانقدر، دانش اموزان عزیز و والدین گرامی:

برای پنجمین سال پیاپی *پویش مدیریت مصرف با عنوان هواتو مثبت کن با مشارکت و همکاری اداره کل اموزش و پرورش استان فارس و شرکت توزیع نیروی برق شیراز با موضوعات مدیریت مصرف برای تمامی معلمان، دانش اموزان و والدین برگزار می گردد.

شرکت کننده گان در این پویش می توانند هر نوع محتوا اعم از نقاشی، شعر، داستان، گرافیک، موشن، کلیپ و … را تا پانزدهم شهریورماه ۱۴۰۴ از طریق سامانه های شاد،ایتا،روبیکا، بله و سروش به ادرس:
@pooyeshbargh
ارسال نمایند.توجه داشته باشید هنگام ارسال اثار خود حتما مشخصات فردی و شناسه ۱۳ رقمی قبض برق را در سامانه شاد درج نمایید.

جوایز: دوچرخه، کنسول بازی، وسایل ورزشی و بازیهای فکری و …

قابل ذکر است جوایز ویژه (کنسول بازی و دوچرخه) فقط به شرکت کنندگان عزیزی تعلق می گیرد که علاوه بر دارا بودن اثار ارسالی منتخب، مصرف برقشان نسبت به دوره مشابه سال قبل (ماههای خرداد و تیر) افزایش نداشته باشد و یا روند کاهشی داشته باشند.
ضمنا جهت کسب اطلاعات بیشتر، شماره تلفن ۰۷۱۳۲۲۹۲۰۱۶ و فضای مجازی به شماره ۰۹۰۲۸۰۱۰۸۸۶ پاسخگوی شما خواهد بود.

بهینه مصرف کنیم

روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق شیراز واداره کل اموزش و پرورش فارس

برای آگاهی از پویش های مختلف مصرف انرژی و دریافت جوایز متعدد وارد کانال های زیر در شبکه شاد، ایتا، سروش و روبیکا شوید.
@farsenergy

 

 

  • نویسنده : مریم توانا