تحول و ترقی در مدارس با وجود مدیران ومعلمان دلسوز و توانمند میسر است
تحول و ترقی در مدارس با وجود مدیران ومعلمان دلسوز و توانمند میسر است
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، گفت: یک مدیر توانمند دلسوز است که در یک مدرسه تحول ایجاد می کند و باعث پیشرفت دانش آموزان می شود.

محسن کلاری در همایش طرح مهر باحضور مدیران مدارس نواحی چهارگانه شیراز و شهر صدرا، در باشگاه فرهنگیان شماره یک شیراز گفت: اگر قرار است آموزش و پرورش رشد و ترقی پیدا کند این مهم به دست مدیران ومعلمان رقم می خورد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس، گفت: پیشرفت آموزش و پرورش به تلاش و برنامه ریزی مدیران مدارس بر می گردد که مدیران مهمترین رکن تحول هستند.

کلاری، گفت: نوع نگاه مدیران ارشد در یک مجموعه بسیار مهم است لذا اگر قرار است پیشرفتی صورت گیرد با عاملیت مدرسه اتفاق می افتد.

او، گفت: یک مدیر توانمند دلسوز است که در یک مدرسه تحول ایجاد می کند و باعث پیشرفت دانش آموزان می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت:جایگاه مدیران مدارس از بالاترین جایگاه ها است لذا عزتمندی و تکریم فرهنگیان را در اولویت برنامه های آموزش و پرورش قرار دادیم.

کلاری ضمن تقدیر زاهمه تلاش های مدیران در همه زمینه ها، از جمله ثبت نام ها، برگزاری امتحانات، رفع چالش های مدارس گفت: همه کسانی که در قشر فرهنگیان هستند و در هر سطح و سمتی قرار دارند، باید مورد تکریم قرار گیرند.

این مقام مسئول، گفت: برخی دانش آموزان همچنان مشکلاتی در یادگیری دارند که اغلب ناشی از دوران کرونا است و از طرفی طرح های موجود نیز پاسخگو نیست که باید برای حل مشکلات برنامه راهبردی داشته باشیم بنابراین برای ارزیابی دقیق طرح های در دست اجرا، راهبرد تربیت هوشمند ارائه می شود.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز گفت: کارگروه های مختلف پروژه مهر با ارائه شرح وظایف، تقسیم کار و ارائه برنامه، پروژه مهر را به خوبی پیش می برند.

محسن دهقان، گفت: ضروری است همه عوامل طرح مهر با به روز رسانی اطلاعات خود و بهره مندی از فناوری های نوین، فنی عمل کنند.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش فارس، گفت: مدیران مدارس سعی کنند فرآیند ثبت نام دانش آموزان را بدون مشکل و تنها در چارچوب قانون پبش ببرند.

در این همایش تعدادی از فرهنگیان به نمایندگی از مدیران مدارس با ارائه مطالبی پرداختند که می توان به مواردی از جمله؛ ازدحام تقاضای ثبت نام در برخی مدارس، ضرورت حمایت بیش از پیش از مدیران، محدودیت های منابع مالی مدارس، شفاف سازی نحوه مشارکت ها، ضرورت تجهیز مدارس، کاهش مستندسازی، به روز شدن اطلاعات معلمان و همچنین دانش آموزان، ایمن سازی مدارس، تخصیص سرانه مورد نیاز مدارس، حمایت از مدیران و ایجاد انگیزه در آنها، تقویت هنرستان ها و توسعه رشته های مهارتی حسب تاکید اسناد بالادستی، تعمیر، نگهداری و آماده سازی تجهیزات و ابزارآلات در هنرستان ها، تامین مواد اولیه، ناترازی فضا، امکانات و تجهیزات هنرستان ها، شایستگی محوری آموزش در هنرستان ها، ایجاد تحقق کامل سند تحول بنیادین اشاره کرد.

تشریح شیوه نامه طرح مهر وعملکرد مدیران مدارس شهر شیراز و صدرا

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز گفت: کارگروه های مختلف طرح مهر با ارائه شرح وظایف، تقسیم کار و ارائه برنامه، پروژه مهر را به خوبی پیش می برند.

محسن دهقان درهمایش طرح مهر باحضورمدیران مدارس نواحی چهارگانه شیراز وشهرصدرا، در باشگاه فرهنگیان شماره یک شیراز، باتشریح شیوه نامه طرح مهر وعملکرد مدیران مدارس گفت: ضروری است همه عوامل پروژه مهر با به روز رسانی اطلاعات خود و بهره مندی از فناوری های نوین، فنی عمل کنند.

دهقان، گفت: مدیران مدارس سعی کنند فرآیند ثبت نام دانش آموزان را بدون مشکل و تنها در چارچوب قانون پبش ببرند.

او، گفت: کارگروه های مختلف طرح مهر با ارائه شرح وظایف، تقسیم کار و ارائه برنامه، پروژه مهر را به خوبی پیش می برند.

در این همایش تعدادی از فرهنگیان به نمایندگی از مدیران مدارس با ارائه مطالبی پرداختند که می توان به مواردی از جمله؛ ازدحام تقاضای ثبت نام در برخی مدارس، ضرورت حمایت بیش از پیش از مدیران، محدودیت های منابع مالی مدارس، شفاف سازی نحوه مشارکت ها، ضرورت تجهیز مدارس، کاهش مستندسازی، به روز شدن اطلاعات معلمان و همچنین دانش آموزان، ایمن سازی مدارس، تخصیص سرانه مورد نیاز مدارس، حمایت از مدیران و ایجاد انگیزه در آنها، تقویت هنرستان ها و توسعه رشته های مهارتی حسب تاکید اسناد بالادستی، تعمیر، نگهداری و آماده سازی تجهیزات و ابزارآلات در هنرستان ها، تامین مواد اولیه، ناترازی فضا، امکانات و تجهیزات هنرستان ها، شایستگی محوری آموزش در هنرستان ها، ایجاد تحقق کامل سند تحول بنیادین  اشاره کرد.

ضرورت وجود ساز و کارهای قانونی در جذب مشارکت های مردمی

معاون قضایی و اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس، گفت: برای جذب و جلب مشارکت های مردمی نیازمند ساز و کار قانونی هستیم تا مدیران مدارس با چالش رو به رو نشوند و اولیا نیز با انگیزه و به صورت داوطلبانه آن را انجام دهندعلی فاتحی در همایش پروژه مهر باحضور مدیران مدارس نواحی چهارگانه شیراز و شهر صدرا، در باشگاه فرهنگیان شماره یک شیراز، گفت: اگر آموزش و پرورش قوی داشته باشیم قوه قضائیه، نیروی انتظامی و سایر ساختارهای منسجم و قوی داریم.

فاتحی، گفت: عکس این قضیه نیز صادق است بنابراین ضعف آموزش و پرورش بر تمام ساختارهای جامعه تاثیر منفی می گذارد.

او، گفت: تعدد مراجع تصمیم گیری و تمرکزگرایی در تصمیم سازی ها چالش هایی را در حیطه تربیتی ایجاد کرده است.

این مقام مسئول، گفت: تلاش های انجام شده چنان که باید از ظرفیت های موجود در پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی استفاده نشده است.

معاون قضایی و اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس، گفت: طرح قاضی در مدرسه در سال های اخیر هم زمان با کشور در استان فارس اجرا و پارسال این طرح قاضی روز های سه شنبه با حضور قضات در مدارس شیراز اجرا شد.

تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه کشور ومصوبات شورای عالی آموزش وپرورش در اولویت باشد

مسئول کمیته کیفیت بخشی به آموزش اداره کل آموزش و پرورش فارس، گفت: برنامه ریزی ما در نظام تعلیم و تربیت باید به منظور تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه ومصوبات شورای عالی آموزش وپرورش کشور باشد که تعدد طرح ها نباید موجب نبود تحقق اهداف این برنامه شود.

فرهاد اسماعیلی در همایش طرح مهر باحضورمدیران مدارس نواحی چهارگانه شیراز و شهر صدرا، در باشگاه فرهنگیان شماره یک شیراز، گفت: رئیس جمهور دولت چهاردهم دو موضوع مدرسه سازی و عدالت آموزشی را از طریق آموزش و پرورش پیگیری می کند.

اسماعیلی، گفت: هر چند ارزیابی از فرایند مدرسه سازی بر اساس معیارهای مشخص صورت می گیرد اما ارزیابی از کیفیت آموزشی و توسعه عدالت آموزشی به سهولت انجام نمی شود لذا ممکن است در برخی زمینه ها شاهد صعود و در برخی عرصه ها، شاهد تنزل باشیم.

او، گفت: تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه ومصوبات شورای عالی آموزش وپرورش کشور باشد لذا تعدد طرح ها نباید موجب نبود تحقق اهداف این برنامه شود.

این مقام مسئول، گفت: در خصوص تدوین طرح «تربیت هوشمند» دراستان فارس نیازمند پشتوانه قانونی هستیم لذا مصوبه یک هزار و نه جلسه شورای عالی آموزش و پرورش از پشتوانه های متقن قانونی رویکرد «تربیت هوشمند» است.

مدیرکل اسبق آموزش وپرورش فارس گفت: راهبرد تربیت هوشمند، با عاملیت مدرسه و مدیر اجرایی می شود بنابراین مدیر مدرسه به عنوان مهمترین رکن مدرسه با توسعه مشارکت ، تقویت فرهنگ سازمانی، در برابر وظایف محوله پاسخگو است.

اسماعیلی، گفت: طرح های ذی نفعان کلیدی و شرکای برنامه درسی مبتنی بر رویکرد تربیت هوشمند، شامل؛ مدیر، معلم، دانش آموز، کادر اجرایی و خانواده می شود.

مسئول کمیته کیفیت بخشی به آموزش اداره کل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: توجه به اهداف یادگیری و تعیین اهداف روش محور، ارتقای صلاحیت های حرفه ای معلمان،فراهم سازی محیط یادگیری مطلوب، توجه به ارزیابی کیفی و تقویت مهارت پژوهشگری از جمله راهکارهای ارتقای کیفیت در برنامه «تربیت هوشمند» است.

آغاز طرح مهر ۱۴۰۴-۱۴۰۵ در مدارس فارس

طرح مهر ۱۴۰۴-۱۴۰۵ با هدف سال تحصیلی منظم و بانشاط در فارس آغاز شد .

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در همایش مدیران مدارس شیراز و صدرا از آغاز فرآیند طرح مهر ۱۴۰۴-۱۴۰۵ خبر داد و گفت: با پایان امتحانات خرداد، بلافاصله برنامه‌ریزی برای آغاز سال تحصیلی آینده آغاز شده است و طرح مهر با محوریت ثبت‌نام دانش‌آموزان، ساماندهی نیروی انسانی، تأمین کتب، لباس فرم، سرویس مدارس و بهسازی فضای آموزشی در دستور کار قرار گرفته است.

کلاری، گفت: ثبت‌نام دانش‌آموزان به‌عنوان نقطه آغاز طرح مهر تلقی می‌شود و بر اساس بخشنامه‌های صادر شده، هرگونه مشارکت مالی هنگام ثبت‌نام ممنوع است و مدیران مدارس موظف هستند این موضوع را چه از طریق پیامک و چه با نصب تابلو در مدارس به اولیا اطلاع‌رسانی کنند.

او، گفت: اداره مدارس بدون همراهی خانواده‌ها به‌ویژه با توجه به محدودیت سرانه‌ها ممکن نیست و مشارکت اولیا نه صرفاً مالی، بلکه در قالب همراهی، همفکری و حضور مؤثر در مدرسه، می‌تواند کیفیت فرآیند آموزشی و تربیتی را ارتقا دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس در ادامه به موضوع نیروی انسانی پرداخت و گفت: امسال بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، بخش عمده‌ای از کمبود معلم از طریق افزایش ساعت تدریس معلمان موجود جبران خواهد شد و با توجه به برگزاری آزمون جذب نیرو در قالب ماده ۲۸، پس از اعلام نتایج و انجام مصاحبه، حدود هزار و ۹۵۰ نفر از پذیرفته‌شدگان در فرآیند ساماندهی سال تحصیلی جدید قرار می‌گیرند و امیدواریم از این نیرو‌های تازه‌نفس در مهر ۱۴۰۴ بهره‌مند شویم.

کلاری با اشاره به نقش محوری مدیران مدارس در تحقق طرح مهر، گفت: ما معتقدیم که کنشگران اصلی تعلیم و تربیت مدیران، معاونان، معلمان، دانش‌آموزان و اولیا هستند.

اگر این پنج ضلع با هم هماهنگ عمل کنند، می‌توانیم سال تحصیلی بانشاط، منظم و با کیفیتی را آغاز کنیم.

  • نویسنده : مریم توانا