این دو تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی، در این نشست پیرامون مسئله فلسطین، شاخصه ها و عملکرد جبهه مقاومت، تحلیلهای خود را بیان کردند.
رویوران در این نشست گفت: اکنون بیش از ۱۲۰ روز از عملیات غیورانه طوفان الاقصی علیه رژیم اشغالگر قدس میگذرد، طوفانی که بسیاری از معادلات جهانی و محاسبات سران استکبار را دستخوش تحول اساسی کرد زیرا این جنگ برای رژیم صهیونیستی، از چند جنبه، سنگین بوده است.
او، گفت: طوفان الاقصی از سوی یک هزار و ۲۰۰ نفر نیروی آموزش دیده رقم خود و رژیم صهیونیستی نتوانسته بود آن را رصد کند، این ضربه بزرگی برای دشمن بود که در شناسایی پروازها و این تحرکات با شکست مواجه شد و یک لشکر هزار و ۲۰۰ نفری توانست لشگری بزرگ با ۲۲ پایگاه نظامی را از هم بپاشاند.
استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران گفت: گذر طوفان الاقصی از دیوار آهنین رژیم صهیونیستی با آن همه تکنولوژیهای هوش مصنوعی موجود نظامی، اولین شکست نظامی برای اسرائیل بود.
نیروهای فلسطینی در طوفانالاقصی تا عمق ۲۰۰ کیلومتری سرزمینهای اشغالی پیش رفتند و این نشان میدهد که فلسطین می تواند با نیروی بیشتر آزاد شود.
او،در توضیح جنبه دیگر این شکست مفتضحانه برای رژیم صهیونیستی گفت: گرفتن اسرای اسرائیلی کار بزرگی بود و مورد مهم دیگر که بسیار ارزشمند بوده، این است که پس از ۱۲۶ روز از حملات رژیم صهیونیستی به غزه، نیروهای مقاومت همچنان توان جنگ دارند، از دشمن تلفات میگیرند، موفق به انهدام بهترین تانکهای نظامی میشوند و توفیقات بزرگی دارند.
از نظر این تحلیلگر مسائل منطقه غرب آسیا، نکتهای که در روزهای پس از این عملیات خودنمایی کرد، ایثار محور مقاومت بود.
در جهان، پیمانها و قراردادهایی مانند ناتو شکل گرفته، اما محور مقاومت، بدون هیچ پیمان از پیش نوشته شده ای، در حمایت از مردم مظلوم غزه وارد عمل شدند.
حزب الله لبنان در شرایط بد اقتصادی آن کشور، مدلی از جنگ تعریف کرد و در روز دوم وارد عرصه نبرد شد، انصارالله یمن پس از هشت سال جنگ، در حمایت از فلسطین اقدامات موثری انجام داد و نیروهای مقاومت در عراق از جان مایه گذاشتند؛ همه اینها ایثار و اتحاد محور مقاومت را نشان میدهد.
جبهه مقاومت با عبور از شبهههای طرح شده، در کنار هم قرار گرفتند، و این وحدت حقیقی است.
این استاد دانشگاه گفت: نکته دیگری که در ارتباط با تحولات محور مقاومت وجود دارد، اینکه در طوفان الاقصی تحولی در سازماندهی و مدیریت رخ داده است.
پیش از این گروههای مقاومت به نوعی تَشَکُل بودند اما امروز به ملتهای مقاوم تبدیل شده اند.
به عنوان مثال؛ هنگامی که آمریکا علیه نیروهای انصارالله یمن اقدام کرد، مردم یمن به صورت گسترده در حمایت از این مجاهدان و ایثارگران، به خیابان آمدند. همچنین در حالی که ۶۰ درصد غزه ویران شده است، اما مردم این باریکه اعتراضی نمیکنند و مصداق «حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیل» شدهاند. (خداوند برای ما کافی است و او بهترین سرپرست و یاور است.
رویوران با اشاره به جنایات ددمنشانه و سبوعانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه گفت: جنایات این رژیم جعلی در غزه، قابل تصور نیست و همه آنچه به تصویر کشیده شده، تنها ۱۰ درصد از این جنایت است؛ این رژیم اشغالگر به هیچ چیز رحم نکرده است.
استاد روابط بینالملل دانشگاه تهران، گفت: بزرگترین موفقیت جبهه مقاومت در نبرد غزه این است که برتری نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه را خنثی کرده است.
اینکه مقاومت فلسطین توانسته مکتب جنگی نامتقارن را طراحی کند که یک رژیم برتر نظامی شکست بخورد، فوق العاده است.
رژیم صهیونیستی در عرصه نظامی برتری هوایی دارد، اما جانمایی تجهیزات نیروهای مقاومت در زیر زمین، این توان آنها را خنثی کرده است.
این استاد دانشگاه گفت: در جنگهای کلاسیک، یک طرف شکست میخورد و یک طرف پیروز میشود، اما در این جنگ نامتقارن، آمریکا و رژیم اشغالگر باید به نیروهای فلسطینی امتیاز بدهند.
در ادامه این نشست، سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه خاورمیانه، به تحلیل شاخصههای جبهه مقاومت پرداخت و گفت: این شاخصهها هر یک مبنا و زیربنایی برای عملکرد موثر و کارآمد آن در سطح ملی، بینالمللی و منطقهای است؛ شاخصههایی که شخصیت و شاکله جبهه مقاومت را میسازد.
استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در توضیح شاخصه های جبهه مقاومت گفت: یکی از خصوصیات جبهه مقاومت، موافقت با آنها در کشورشان است، یعنی مورد قبول و پذیرش عمومی هستند، دیگر اینکه اجزای آن در حد توانایی، از یکدیگر پشتیبانی می کنند و مورد حمایت واحدهای ملی هستند. این حمایت با توجه به شرایط و مسائل ملی نیروهای جبهه مقاومت، در هر کشور انجام میشود.
او، در مورد شاخصه بعدی جبهه مقاومت گفت: اعضای مقاومت، مسئولیت پذیر هستند و در مسیر مشخص و در اندازه توان خود، مسئولیت به عهده میگیرند.
این استاد دانشگاه گفت: ویژگی دیگر نیروهای محور مقاومت این است که بر اساس راهبری، تهییج و مسئولیت پذیری ملی اقدام میکنند.
این کارشناس مسائل منطقه گفت: جبهه مقاومت به مسائل معنوی و الهی توجه دارند و شاخصه بعدی آنها شرعیت است، اقدام خودسرانه نمیکنند، اقدامات آنها در جایگاهی رفیع تصمیمگیری میشود و رهبر فرزانه انقلاب در این زمینه جایگاهی حکیمانه دارند.
زارعی، خود اتکایی جبهه مقاومت را از شاخصه های دیگر آن دانست و گفت: اصل دیگری که پیرامون جبهه مقاومت، حائز اهمیت بوده، این است که در دستیابی به سلاح و دیگر امکانات، خود اتکا هستند.
او، گفت: خصوصیت دیگر جبهه مقاومت این است که با مردم خود طرف نیستند و از حمایت ملت برخوردارند.
این استاد دانشگاه گفت: مقاومت وجهه دیکتاتوری و کودتاگری ندارد، و فرقه ای نیز نیست.
استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی به حمله محور مقاومت به پایگاه نظامی «برج ۲۲» آمریکا در نزدیکی مرز اردن و سوریه اشاره کرد و گفت: تا پیش از این حمله، درگیریها در داخل جغرافیای جبهه مقاومت بود، اما طی دو هفته اخیر، این دایره گسترده شده و این موضوع وحشت بسیاری در آمریکا ایجاد کرده است، زیرا دایره حملات جبهه مقاومت، به فراتر از جغرافیای نیروهای مقاومت، گسترش یافته است و این موضوع بسیار مهمی است.
مرزوقی، گفت: مردم غزه یک جهاد بین المللی تبیین خونین به راه انداختند و وجدان های خفته انسان های آزادیخواه جهان را بیدار کردند.
رحمتالله مرزوقی، نویسنده، عضو هیئت علمی و استاد مدیریت و برنامهریزی آموزشی و درسی دانشگاه شیراز، در دومین روز چهاردهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاههای کشور، در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم ، ضمن تبریک عید بزرگ مبعث رسول اکرم(صلوات الله علیه) و دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی در راستای تحقق های آرمان های عید مبعث بود و انقلاب ما از مبنای عید مبعث نشأت گرفته و تقارن مبارک دههی فجر با عید مبعث، بسیار فرخنده است.
مرزوقی یاد و خاطره شهدای جبهه بین المللی مقاومت از یمن و عراق گرفته تا لبنان و فلسطین را گرامی داشت و گفت: مردم غزه یک جهاد بین المللی تبیین خونین به راه انداختند و وجدان های خفته انسان های آزادی خواه جهان را بیدار کردند، این جهاد تبیین در امتداد آرمان های انقلاب اسلامی بود و این حرکت در منطقه، در راستای جهانی شدن آرمان های انقلاب اسلامی است، که با همان مشی و آرمان و ایدئولوژی استکبارستیزی این انقلاب آغاز شده است.
استاد دانشگاه شیراز، گفت: انقلاب اسلامی با هنرنمایی امام خمینی(ره) و جانفشانی ملت بزرگ ایران شکل گرفت و مبتنی بر اندیشه سیاسی امام راحل(ره) بود که متکی به دو مولفه مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی است که در سیستم سیاسی جمهوری اسلامی متبلور شد.
او، گفت: ما یک نهضت که مبتنی بر مبناها، آرمان ها و اندیشه های خودش است و یک سیستم به نام جمهوری اسلامی داریم که نیاز به بازنگری دارد همانطور که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند، در دولت سازی نیاز به این داریم که فعالیت های بیشتری شکل بگیرد اما مبانی جاودان هستند.
این نویسنده با بیان اینکه ما بین دو مولفه نهضت انقلاب اسلامی و سیستم جمهوری اسلامی تفکیکی حتما قائل شویم، گفت: این موضوع می تواند در نگاه اساتید درس انقلاب اسلامی در تدریس هرچه بهتر راهگشا باشد.
استاد دانشگاه شیراز، گفت: بُعد مقبولیت مردمی نظام نیز جنبه اسلامی دارد چراکه مردم مسلمان هستند یعنی وجه مشروعیت الهی حکومت جمهوری اسلامی از ابتدا و انتها اسلامی است، Text را باید در Context مورد تحلیل قرار داد، ظرف و مظروف باید با هم تناسب داشته باشند، یعنی اگر مردم مسلمان نباشند، پذیرش مشروعیت الهی بلا وجه است.
او، با تاکید بر اینکه در اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) عالی ترین سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی، مردم هستند، اضافه کرد: حضور مردم در نظام مردم اسلامی دینی، جنبه طریقیت، صرفا ندارد بلکه دارای موضوعیت است چراکه برخی اوقات بیان می شود که ما دموکراسی را به عنوان یک متد و روش درنظر می گیریم که کار به پیش برود در صورتی که در نظام مردم سالاری دینی مبتنی بر اندیشه های امام(ره) و دیدگاه های سیاسی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مردم در متن و شکل و محتوا حضور دارند.
مرزوقی گفت: مردم مسلمان ایران هم «علت موجده» و هم «علت مبقیه» انقلاب هستند و در مسائل سال گذشته کشور(اغتشاشات ۱۴۰۱) که با یک جنگ تمام عیار رسانه ای بین المللی علیه نظام اسلامی که به پا شد، دشمنان خواستند هر دو مبنای انقلاب اسلامی یعنی رهبری و مقبولیت مردمی را زیر سوال ببرند زیرا تلاش دشمنان برای دلسردی مردم بود. امیدواریم با عنایت خداوند متعال و حضور اساتید دانشگاه در عرصه جهاد تبیین، از این بحران عبور کنیم.
استاد مدیریت و برنامهریزی آموزشی و درسی دانشگاه شیراز، در بخش دیگری از سخنانش، در خصوص انتخابات و نقش مجلس شورای اسلامی در کشور گفت: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرموند که راه تحول، مجلس است.
مجلس نیز یک محل تخصصی بوده و جای افراد متخصص است بنابراین جای کسی نیست که نبود تجربه و مهارتی تخصصی باشد و مجلس در راس امور است و ما باید برای افزایش مشارکت تلاش کنیم.
او، با تاکید بر حضور همه اقشار مردم در انتخابات پیش رو، اظهار داشت: همه ما ندای هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی رهبر معظم انقلاب را شنیدیم، ایشان فرمودند هر کس که صدا و کلام و توانمندی تاثیرگذاری دارد باید کمک کند که مردم وارد عرصه شوند و این موضوع، «تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ» است و باید همه بکوشیم تا در این صحنه انجام وظیفه کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، در ادامه ویژگی های استاد کارآمد درس انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: استاد کارآمد باید در حوزه مخاطب شناسی ماهر باشد و سعی کند مخاطب خود را بشناسد.
استاد کار آمد زمان شناس بوده و باید زمانه را بشاند و نیازشناسی هم بداند، چون با دانشجویان جوان به عنوان متربیان، ارتباط دارند.
او، داشتن رویکرد شبهه شناسی را یکی دیگر از ویژگی های اساتید کارآمد عنوان کرد و گفت: در آموزش مفاهیم انقلاب اسلامی، رویکرد مبتنی بر تعلیم و تربیت توامان باید مدنظر اساتید باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، گفت: در موضوعات تخصصی پیرامون معنی تعلیم می گوییم که به عنوان آموختن و انتقال مفاهیم است اما تربیت به معنی تغییر دادن بینشها، روشها و منشها شناخته می شود.
مرزوقی، گفت: استاد درس انقلاب اسلامی نباید به انتقال مفاهیم بسنده کند و نتیجه موثری بر دانشجو و متربی خود نداشته باشد، چراکه باعث افزایش دست آوردها می شود.
او،با بیان اینکه تعلیم و تربیت از جنس عمل است، گفت: ویژگیهای مَنِشی و شخصیتی استاد بسیار مهم است و این شاخصه ها از توانایی مهارتی او نیز به نظر ما ارجحتر است، شخصی که وارد عرصه تعلیم و تربیت می شود، باید عامل باشد، چون ارزش ها را میخواهد تعلیم دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ ویژگی برای یک استاد کارآمد ذکر شده، گفت: اخلاص در عمل و قصد غربت» از جمله ویژگی های یک استاد کارآمد بوده و اگر کار را برای رضایت پروردگار انجام دادیم، به نتیجه می رسد چون این نکته، وعده الهی است.
مرزوقی، گفت: کار آموزش در بستر اخلاقیات به پیش می رود و هر چقدر استاد به موازین اخلاقی بیشتر توجه کند، آموزش به بهترین شکل انجام می شود که تمامی تحقیقات این نکته را تایید می کند.
استاد مدیریت و برنامهریزی آموزشی و درسی دانشگاه شیراز، در ادامه تعدادی دیگر از ویژگیهای یک استاد کارآمد را برشمرد و گفت: «خوش خلقی و خوش رویی»، «آراستگی ظاهر»، «صداقت در گفتار»، « تواضع و فروتنی»، «اخلاق مداری»، «شوقِ آموختن»، «مسلط بودن به دانش تخصصی»، «تسلط به دانش و اطلاعات عمومی»، «استفاده بهینه از زمان»، «نظم» «شوخ طبعی» «احترام و تکریم متربیان»، «ایجاد بحث و گفتگو»، «پرسشگری»، «رعایت انصاف و عدالت در ارزشیابیها»، «ساده گویی»، «شیوا گویی»، «استفاده از ادبیات»، «داشتن طرح درس»، «شروع مناسب»، «توزیع و تکلیف مکفی مطالب»، «شکیبایی در گوش دادن» و «استفاده از رویکرد پژوهش محوری»، از دیگر ویژگی های یک استاد کارآمد هستند که لازم است مدنظر قرار گیرند.
او، گفت: در کار تعلیم و تربیت، نقشِ مربی، هدایتگری است، بنابراین می توان دانشجو را به پژوهش و تفکر واداشت و این رویکرد تطبیقی می تواند باعث رشد شود که عرضه نظام مند موضوعات و گریز از پراکندهگویی» رویکرد دیگری است که یک استاد کارآمد می تواند از آن بهره گیرد.
مرزوقی با بیان اینکه در درس انقلاب اسلامی می توان با برخورد کریمانه و تکریم دانشجویان، به بهترین شکل، مبانی انقلاب را تدریس کرد، گفت: بیان استدلال مباحث برای تدریس، ویژگی بسیار مهمی است و از بیانات هیجانی باید پرهیز کرد، همچنین بهروز بودن اساتید، بسیار حائز اهمیت است.
استاد مدیریت و برنامهریزی آموزشی و درسی دانشگاه شیراز،گفت: جمع بندی مناسب مطالب، یکی دیگر از ویژگی هایی بود که این استاد دانشگاه به آن اشاره کرد و گفت: اساتید درس انقلاب اسلامی، جبهه فکری و فرهنگی انقلاب هستند و لازم است موضوعات انقلاب اسلامی را توصیف کنند تا نسل جدید بتواند به نحو عالی این درس را فرا گیرد.
مرزوقی، گفت: درس انقلاب اسلامی با باورهای افراد سر و کار دارد، بنابراین با دروس دیگر قابل مقایسه نیست، لذا باید اساتید با رعایت اصول اخلاقی، امر آموزش این درس مهم را به بهترین نحو ممکن به پیش ببرند.
او، گفت: تحمل و صبر نیمی از تعلیم و تربیت است و شکیبایی میتواند باعث پیشرفت آموزش شود، همچنین اساتید برای کارآمدی هرچه بیشتر باید «اغماض و گذشت» و «کنترل خشم» را نیز مدنظر داشته باشند.
- نویسنده : مریم توانا