تاکید بر نقش هوش مصنوعی در آموزش پزشکی
تاکید بر نقش هوش مصنوعی در آموزش پزشکی
معاون آموزشی وزیر بهداشت در شیراز، بهره‌گیری از هوش مصنوعی، ارتقای سلامت اخلاقی و بازنگری در نظام ارتقای اساتید را از اولویت‌های آموزشی این وزارتخانه برشمرد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: اجرای برنامه‌های تحول‌آفرین، استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها و توجه به سلامت اخلاقی و معنوی، از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت بهداشت در حوزه آموزش است.

سید جلیل حسینی، گفت: شاخص‌هایی مانند فعالیت آموزشی مؤثر، تألیف کتاب، آموزش دانشجویان بین‌الملل و تولیدات فناورانه در نظام جدید ارزیابی اساتید دیده شده‌اند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام جمعه شیراز نیز در این مراسم با اشاره به ظرفیت‌های علمی کشور، بر ضرورت بازنگری در محتوای آموزشی متناسب با استعداد نخبگان تأکید کرد و گفت: بهره‌گیری از هوش مصنوعی می‌تواند آموزش پزشکی را متحول کند.

دکتر سید بصیر هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با تبریک این مناسبت، سه اصل تسهیل‌گری، عدالت‌محوری و ارتقای کیفیت آموزشی را از اولویت‌های دانشگاه عنوان کرد و گفت: تلاش می‌ شود دانشگاه را در مسیر رشد و بالندگی، به جایگاهی درخور شان آینده‌سازان کشور برسانیم.

در این مراسم از ۶۷ استاد نمونه آموزشی و استاد مشاور برتر و ۱۳ استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی شیراز تجلیل شد.

دانشجویان، محور دانشگاه و آینده‌سازان ایران هستند

آیین گرامیداشت هفته خوابگاه‌های دانشجویی، عصر امروز ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ با حضور رئیس دانشگاه، مشاور عالی، معاونان، مدیران و جمعی از دانشجویان برگزار شد.

«سید بصیر هاشمی» رئیس دانشگاه، ضمن تبریک هفته خوابگاه‌های دانشجویی، دانشجویان را محور اصلی دانشگاه و مدیران و متخصصان آینده کشور توصیف کرد و گفت: دانشگاه متعلق به دانشجویان است و ما در تلاش هستیم با روحیه‌ای مثبت و هم‌افزا، ضمن رفع چالش‌های حوزه سلامت، بهبود وضعیت رفاهی و خوابگاهی دانشجویان، ارتقای خدمات و تکمیل پروژه‌های عمرانی دانشگاه، مسیر توسعه و پیشرفت مجموعه را هموار سازیم.

وی با اشاره به بازدیدهای میدانی اخیر از خوابگاه‌های دانشجویی، از حمایت‌های وزارت بهداشت و همکاری بخش‌های مختلف دانشگاه در راستای رفع دغدغه‌های دانشجویان تقدیر کرد و افزود: هزینه برای دانشجویان، در حقیقت سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است. ما با جدیت پیگیر خواسته‌ها، پیشنهادات و مطالبات دانشجویان هستیم و هیچ تلاشی را در مسیر تأمین رفاه آنان دریغ نخواهیم کرد.

هاشمی همچنین با یادآوری خاطرات دوران دانشجویی و تجربه زندگی در خوابگاه، این دوران را بخشی ماندگار و شیرین از زندگی هر دانشجو دانست و تأکید کرد: ما وظیفه داریم شرایطی را فراهم کنیم که این دوران برای دانشجویان نیز، سرشار از رشد، آرامش، تجربه و امید باشد.

در ادامه این مراسم، دکتر «محمدرضا سمائی» معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه نیز با تبریک هفته خوابگاه‌ها، هدف این معاونت را ارتقای کیفیت زندگی دانشجویی عنوان کرد و گفت: شما در یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستید، خوابگاه نه‌ تنها محل سکونت، بلکه بستری برای تجربه زندگی مستقل، تعامل فرهنگی و یادگیری مهارت‌های اجتماعی است و ما در تلاشیم که رضایتمندی، رفاه و نشاط دانشجویی را در این فضا ارتقا دهیم.

آیین گرامیداشت هفته خوابگاه‌ های دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با حضور پرشور دانشجویان و مسوولان برگزار شد و فرصتی برای تقویت همدلی، بیان مطالبات و تاکید بر نقش کلیدی دانشجویان در مسیر توسعه کشور بود.

توسعه آموزش، ارتقای رفاه اساتید، جذب اعضای هیأت علمی و گسترش زیرساخت‌های آموزشی در اولویت قرار گیرد

نشست هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با حضور دکتر «سید جلیل حسینی» معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در سالن رازی مجتمع ولایت برگزار شد.

در این نشست معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن گرامیداشت مقام استاد و یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری، دانشگاه علوم پزشکی شیراز را یکی از دانشگاه‌های پیشرو با پیشینه علمی و آموزشی برجسته در کشور توصیف کرد و گفت: با توجه به گستره فعالیت‌ها و جمعیت دانشجویی این دانشگاه، ضروری است فرآیند جذب اعضای هیأت علمی جدید با شتاب بیشتری دنبال شود. وزارت بهداشت در این مسیر حمایت و همکاری کامل خواهد داشت.

دکتر حسینی با اشاره به پیامدهای افزایش بدون برنامه ظرفیت‌های آموزشی و درمانی، اظهار داشت: افزایش ظرفیت‌ها بدون تأمین منابع کافی، فشار مضاعفی بر دانشگاه‌ها وارد کرده است. تلاش ما بر این است که از طریق تعامل با دولت و مجلس، منابع مورد نیاز را تأمین کرده و این مشکلات را مرتفع کنیم.

وی همچنین توسعه زیرساخت‌های فیزیکی و فضاهای آموزشی دانشکده‌ها را یکی از اولویت‌های جدی معاونت آموزشی دانست و افزود: در حوزه رفاه اعضای هیأت علمی، به‌ویژه در زمینه تأمین مسکن، نیازمند اقدامات جدی هستیم. باید این نگاه را در میان اساتید ایجاد کنیم که دانشگاه خانه دوم آنهاست؛ چنین نگاهی، پشتوانه‌ای برای ارتقای کیفی دانشگاه خواهد بود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه، بر ضرورت مشارکت اعضای هیأت علمی در تصمیم‌سازی‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مدیریتی و علمی ایشان تأکید کرد و با اشاره به جایگاه علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، خواستار توجه ویژه به بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شد.

سید بصیر هاشمی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به چالش‌های ناشی از افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو، کمبود فضاهای آموزشی و خوابگاهی، بر لزوم توسعه زیرساخت‌های آموزشی و فضاهای فیزیکی متناسب با رشد دانشگاه تأکید کرد و گفت: امیدواریم با همراهی و حمایت مسوولان وزارت بهداشت، این مسائل با رویکردی راهبردی و پایدار حل ‌و فصل شود.

وی همچنین افزود: عدالت‌محوری در آموزش، تسهیل‌گری در فرآیندهای آموزشی و ارتقای کیفیت علمی از اولویت‌های مهم دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مسیر پیش‌رو است و با برنامه‌ریزی مدون، این اهداف دنبال خواهند شد.

در ادامه، دکتر «آرمین عطار» معاون آموزشی دانشگاه، گزارشی از عملکرد، اقدامات و چالش‌های پیش‌روی حوزه آموزش ارائه داد.

این نشست با حضور دکتر «حمید اکبری» مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت؛ دکتر «کوروش عزیزی» مشاور عالی رئیس دانشگاه؛ معاونان و مدیران ارشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.

بررسی چالش‌های آموزشی و تقویت نقش EDC در کلان منطقه پنج کشور

نشست مدیران مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی (EDC) و دفاتر توسعه آموزش (EDO) دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کلان منطقه پنج کشور با حضور دکتر «سید جلیل حسینی» معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در سالن ابوریحان بیرونی مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.

در این نشست که با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مشاوران و معاونان وزارت بهداشت، مدیر EDC وزارت بهداشت و مدیران ارشد آموزشی دانشگاه‌های کلان منطقه پنج کشور همراه بود، چالش‌های آموزشی، راهکارهای ارتقای کیفی آموزش، و نقش کلیدی مراکز EDC در توسعه نظام آموزشی کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با تبریک روز استاد و قدردانی از تلاش مدیران EDC و EDO دانشگاه‌های منطقه، بر اهمیت نقش این مراکز در ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی تأکید کرد و گفت: قلب تپنده دانشگاه، آموزش است و قلب آموزش، EDC باید به مدیران و کارشناسانی که بی‌وقفه برای تعالی آموزش تلاش می‌کنند، اهمیت و توجه ویژه‌ای شود.

دکتر حسینی با اشاره به تعهد وزارت بهداشت در پشتیبانی از فرآیندهای آموزشی، اظهار داشت: تلاش برای ماندگاری اعضای هیأت علمی، بهره‌مندی از تجربه و اندیشه اساتید برجسته و حمایت از زیرساخت‌های آموزشی از اولویت‌های ما در معاونت آموزشی است.

در ادامه، مشاور معاون آموزشی وزیر بهداشت، کلان منطقه پنج را یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین مناطق کشور در حوزه آموزش دانست و همدلی و همکاری موجود میان دانشگاه‌ها و دانشکده های این منطقه را ارزشمند توصیف کرد.

دکتر «حمید اکبری» با تأکید بر ضرورت تعامل و هم‌افزایی دانشگاه‌های بزرگ با دانشگاه‌های کوچکتر، افزود: توسعه آموزش، سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی، و حفظ و پایداری اعضای هیأت علمی، از اهداف کلیدی وزارت بهداشت در این دوره است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست، با قدردانی از حضور مقامات وزارت بهداشت، بر لزوم توجه به مراکز توسعه آموزش تأکید کرد و گفت: EDC مغز متفکر نظام آموزشی دانشگاه است و باید جایگاه آن در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها تقویت شود.

دکتر «سید بصیر هاشمی» همچنین بر تمرکز دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر ارتقای عملکرد EDC به عنوان محور اجرای اهداف آموزشی و تحقق عدالت در آموزش تأکید کرد.

دکتر «آرمین عطار» معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به پیشرفت روزافزون فناوری‌های آموزشی و پژوهشی اشاره کرد و ضرورت بازنگری در فرایندهای آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی را متناسب با تحولات نوین علمی، مورد تأکید قرار داد.

این نشست با هدف هم‌اندیشی، تبادل تجارب موفق و هم‌افزایی در مسیر ارتقای آموزش علوم پزشکی در کلان منطقه پنج کشور، برگزار شد.

بازدید از ظرفیت‌ها و فعالیت‌های علمی، درمانی و تحقیقاتی بیمارستان پیوند اعضا ابوعلی سینا

دکتر «سید جلیل حسینی» معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در ادامه برنامه‌های سفر یک‌روزه خود به شیراز، از بیمارستان تخصصی پیوند اعضا ابوعلی سینا بازدید کرد.

این بازدید پس از برگزاری نشست هیأت رئیسه دانشگاه و نشست مدیران مراکز توسعه آموزش (EDC) کلان منطقه پنج کشور انجام شد و با همراهی دکتر «حمید اکبری» مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت، دکتر «سید بصیر هاشمی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر «آرمین عطار» معاون آموزشی دانشگاه و جمعی از مدیران و مسوولان حوزه سلامت صورت گرفت.

در این بازدید، معاون آموزشی وزیر بهداشت با دکتر «سید علی ملک حسینی» رئیس هیأت امنای بیمارستان و از پیشگامان حوزه پیوند اعضا در کشور و همچنین جمعی از پزشکان، اساتید و مدیران این مرکز گفت ‌و گو کرد و در جریان آخرین فعالیت‌ها و پیشرفت‌های علمی، تحقیقاتی و درمانی بیمارستان قرار گرفت.

پایش خدمات مؤسسه رویان ابوعلی سینا و مراکز تخصصی ژنتیک وابسته به این مجموعه نیز از بخش‌های دیگر این بازدید بود که در جریان آن، توانمندی‌ها، خدمات فناورانه و مسیرهای توسعه علمی در این مؤسسات مورد بررسی قرار گرفت.

«حسین بهاروند» از مدیران ارشد مؤسسه و چهره برجسته علمی کشور نیز گزارشی از ظرفیت‌های موجود و چشم‌اندازهای توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی و کاربردی در حوزه‌های ژنتیک، پیوند و پزشکی بازساختی ارائه کرد.

در این بازدید همچنین پروژه‌های عمرانی در دست احداث، ظرفیت‌های نوین درمانی، و زیرساخت‌های در حال توسعه بیمارستان معرفی و روند پیشرفت آنها بررسی شد.

این بازدید با هدف آشنایی نزدیک‌تر با دستاوردها، ظرفیت‌ها و چالش‌های یکی از مهم‌ترین مراکز تخصصی کشور در حوزه پیوند اعضا انجام شد و معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌های صورت‌گرفته، بر حمایت از توسعه آموزش و پژوهش در چنین مراکزی تأکید کرد.

نشست هم‌اندیشی معاون آموزشی وزارت بهداشت و رییس دانشگاه با معاونان آموزشی دانشگاه‌های کلان‌منطقه ۵ به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد

نشست هم‌اندیشی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با حضور معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کلان‌منطقه پنج کشور، عصر امروز پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴، در سالن ابوریحان مجتمع فرهنگی آموزشی این دانشگاه برگزار شد.

این نشست با هدف بررسی توانمندی‌ها، چالش‌ها و اولویت‌های حوزه آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه پنج کشور برگزار شد و بر هم‌افزایی، ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی و تقویت زیرساخت‌های علمی تأکید شد.

تقویت کیفیت آموزش و ایجاد انگیزه برای اساتید در اولویت است

دکتر «سید جلیل حسینی» معاون آموزشی وزارت بهداشت در این نشست، ضمن قدردانی از تلاش‌های دانشگاه‌ها و دانشکده های کلان منطقه۵، بر اهمیت ارتقای کیفیت خدمات آموزشی، بازنگری در برنامه‌ریزی‌ها و حمایت از ظرفیت‌های موجود تأکید کرد.

او با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت‌های آموزشی در دانشگاه‌ها ، خواستار اعلام مطالبات دانشگاه‌ها برای تصمیم‌گیری‌های راهبردی شد و افزود: برگزاری این نشست‌های هم‌اندیشی، بدون نیاز به سفرهای متعدد استانی، بستری مؤثر برای شنیدن دغدغه‌ها و تبادل تجربیات در حوزه آموزش است.

دکتر حسینی همچنین به موضوع بهره‌گیری از اساتید بازنشسته، توسعه مراکز مهارت‌های بالینی، تامین تجهیزات آموزشی، برگزاری جشنواره‌های علمی و ایجاد انگیزه برای اعضای هیأت علمی اشاره کرد و آن‌ها را از اولویت‌های معاونت آموزشی وزارت بهداشت برشمرد.

ضرورت تفویض اختیار به دانشگاه‌ها برای تسهیل تصمیم‌گیری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست، ضمن خوشامدگویی به معاون آموزشی وزارت بهداشت و هیأت همراه، خواستار تفویض اختیار بیشتر به دانشگاه‌ها برای تسریع در فرآیندهای تصمیم‌گیری شد.

دکتر سید بصیر هاشمی با اشاره به ظرفیت‌های غنی علمی، پژوهشی و زیرساختی در دانشگاه‌ علوم پزشکی شیراز، اظهار داشت: با توجه به توانمندی‌های موجود، انتظار می‌رود برخی تصمیم‌گیری‌های اجرایی در چارچوب قوانین و مصوبات به صورت منطقه‌ای و با استقلال بیشتر انجام شود.

مسوول ارشد حوزه سلامت فارس همچنین بر آمادگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای نقش‌آفرینی مؤثر در هم‌افزایی و هماهنگی میان دانشگاه‌ها تأکید کرد.

بررسی شاخص‌ها و پروژه‌های آموزشی در کلان‌منطقه پنج کشور

در ادامه این نشست، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گزارشی از وضعیت سرانه‌های آموزشی، تعداد دانشجویان، اعضای هیأت علمی، پیشرفت پروژه‌های عمرانی آموزشی، وضعیت زیرساخت‌ها و مشارکت خیرین ارائه کرد.

دکتر «آرمین عطار» با تأکید بر اهمیت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام آموزشی، خواستار حمایت هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده برای تقویت ظرفیت‌های دانشگاه‌ها در این حوزه شد.

معاونان و مسوولان آموزشی دانشگاه‌های کلان‌منطقه پنج نیز در این نشست به تشریح دستاوردها و چالش‌های حوزه آموزش در دانشگاه‌های متبوع خود پرداختند و راهکارهایی برای ارتقای نظام آموزشی ارائه کردند.

این نشست، با هدف ایجاد تعامل سازنده میان معاونت آموزشی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های کلان منطقه ۵، به بررسی راهکارهای ارتقاء آموزش، توانمندسازی منابع انسانی و به‌روزرسانی فرآیندهای اجرایی آموزشی اختصاص یافت.

بررسی دغدغه‌ها و مطالبات دانشجویان در حوزه آموزش، پژوهش و رفاه

در ادامه نشست‌های هم‌اندیشی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر «سید جلیل حسینی» به همراه رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با جمعی از دانشجویان این دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این نشست که با حضور جمعی از معاونان و مدیران ارشد دانشگاه در سالن رازی مجتمع فرهنگی آموزشی برگزار شد، نمایندگان دانشجویان به بیان دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و مطالبات خود در زمینه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و رفاهی پرداختند.

دکتر حسینی با قدردانی از مشارکت فعال دانشجویان در این نشست، حضور پُرشور و دغدغه‌مند آنان را نشانه‌ای از پویایی فضای دانشگاهی دانست و گفت: نقش‌آفرینی دانشجویان در تصمیم‌سازی‌های آموزشی یک فرصت ارزشمند است و از پیشنهادهای آنان در قالب طرح‌های پژوهشی استقبال می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به موضوع مطالبات دانشجویان دستیاری، از پیگیری آیین‌نامه‌های مربوط به حقوق و مزایای این گروه از دانشجویان در سطح وزارتخانه خبر داد و افزود: پرداخت مطالبات کادر سلامت، به‌ویژه دانشجویان و نیروهای خط مقدم درمان، از اولویت‌های جدی وزارت بهداشت است.

در ادامه، دکتر «حمید اکبری» مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز به سؤالات دانشجویان پاسخ گفت و به تبیین برخی سیاست‌ها و برنامه‌های حوزه آموزش پرداخت.

دکتر «سید بصیر هاشمی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در این نشست با تأکید بر جایگاه مهم دانشجویان در پیشبرد اهداف دانشگاه، گفت: دانشجویان، یکی از ارکان اصلی و تعیین‌کننده در مسیر ارتقای نظام سلامت کشور هستند و هیأت‌رئیسه دانشگاه همواره خود را همراه و همدل با بدنه دانشجویی می‌داند.

وی همچنین به نقش سازنده دانشجویان در همکاری با مجموعه سلامت برای بهبود خدمات به مردم اشاره کرد و خواستار تداوم این مشارکت اثربخش شد.

این نشست با فضایی صمیمی و پرسش و پاسخ آزاد میان دانشجویان و مسئولان، فرصتی مغتنم برای هم‌اندیشی و تبادل نظر در مسیر بهبود کیفیت آموزشی و خدماتی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.

گرامیداشت باشکوه روز استاد در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

مراسم بزرگداشت روز استاد با حضور جمعی از مسوولان کشوری و استانی، در فضایی صمیمی و باشکوه،  برگزار شد.

در این مراسم، از اساتید نمونه آموزشی، استادان مشاور برتر و جمعی از استادان بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی شیراز تجلیل به عمل آمد.

این مراسم با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مدیران وزارت بهداشت، معاونان و مدیران دانشگاه، اساتید و خانواده‌های ایشان همراه بود.

تاکید بر نقش اساتید در هدایت نسل آینده
در این آیین، دکتر «سید جلیل حسینی» معاون آموزشی وزیر بهداشت، با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و تبریک روز استاد، نقش‌آفرینی اساتید در آموزش جوانان را مصداق رسالت پیامبران دانست و از تلاش‌های آنان تقدیر کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های تحول‌آفرین آموزشی در وزارت بهداشت، استفاده از هوش مصنوعی در آموزش، بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها و توجه به سلامت اخلاقی و معنوی در حوزه آموزش را از اولویت‌های اصلی این وزارتخانه برشمرد.

دکتر حسینی همچنین از بازنگری در آیین‌نامه‌های ارتقای مرتبه اساتید خبر داد و شاخص‌هایی نظیر فعالیت‌های آموزشی برجسته، مشارکت در تألیف کتب، آموزش دانشجویان بین‌الملل و بروندادهای فناورانه را در نظام جدید رتبه‌بندی اساتید تشریح کرد.

دعوت به بازنگری در آموزش با رویکردی نوین

آیت‌الله دکتر «لطف‌الله دژکام» نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز با تبریک این روز به جامعه دانشگاهی، بر لزوم بازنگری در محتوای دوره‌های آموزشی متناسب با استعدادها و توانمندی‌های نخبگان ایرانی تأکید کرد.
وی بهره‌گیری از هوش مصنوعی را ابزاری مؤثر برای توسعه آموزش پزشکی دانست و افزود: امیدوارم دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این عرصه نیز همچون سایر حوزه‌ها پیشگام و اثرگذار باشد.

دانشگاه، خانه دوم جامعه علمی

در بخش دیگری از این مراسم، دکتر «سید بصیر هاشمی» رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با تبریک روز استاد، این مناسبت را فرصتی برای تجلیل از مجاهدت‌های آموزشی اعضای هیأت علمی دانست.

او، گفت: تسهیل‌گری، عدالت‌محوری و ارتقای کیفیت، گفت: امیدواریم با همدلی و هم‌افزایی، دانشگاه را در مسیر رشد و بالندگی بیشتر هدایت کنیم و آن را در شرایطی بهتر به نسل آینده بسپاریم.

تجلیل از فرهیختگان دانشگاه

در پایان این آیین، از ۶۷ استاد نمونه آموزشی و استاد مشاور برتر، ۱۳ استاد بازنشسته در سال ۱۴۰۳ و خانواده اساتید فقید دانشگاه طی مراسمی ویژه تقدیر شد.

این مراسم با استقبال پرشور خانواده اساتید دانشگاه و در فضایی پرشکوه در باغ عفیف‌آباد برگزار شد و جلوه‌ای از همبستگی، احترام و قدردانی از مقام علم و دانش را به نمایش گذاشت.

اهمیت رویکرد اخلاق محور در پاسداشت حفظ حیات جنین

جمعیت، نه تنها بنیان توسعه پایدار هر کشور است، بلکه بازتابی از پویایی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آن نیز محسوب می‌شود. در این میان، صیانت از جان انسان، به‌ ویژه در مراحل آغازین شکل‌گیری حیات، از مهم‌ترین وظایف اخلاقی، شرعی و انسانی به شمار می‌ آید. یکی از مسائل حساس در این زمینه، سقط عمدی جنین است که نه‌تنها یک مسئله پزشکی یا حقوقی صرف نیست، بلکه ابعادی اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی دارد. در این نوشتار، با رویکردی اخلاق‌محور، به بررسی ضرورت حفظ حیات جنین و مقابله با پدیده سقط عمدی پرداخته می‌شود.

حیات جنین از منظر اخلاقی و دینی

در فرهنگ اسلامی و ایرانی، حیات انسان از ارزش والایی برخوردار است. بر اساس آموزه‌های دینی، جنین از مراحل ابتدایی شکل‌گیری خود، دارای کرامت انسانی تلقی می‌شود. در قرآن کریم، در آیات متعددی به خلقت انسان در رحم مادر اشاره شده و این فرآیند با تعابیری چون «خلقنا الانسان من نطفه»، «ثم أنشأناه خلقا آخر» بیان شده که بیانگر دقت و قداست این مرحله از زندگی است. فقه اسلامی نیز، به‌ویژه پس از دمیده شدن روح (اغلب در چهار ماهگی)، سقط جنین را به‌شدت مذموم و در اغلب موارد، حرام دانسته است. حتی پیش از این مرحله نیز، اقدام به سقط بدون دلایل شرعی و پزشکی، جایز نبوده و جرم تلقی می‌شود.

ابعاد اجتماعی و فرهنگی سقط جنین

افزایش بی‌رویه سقط‌های عمدی در برخی جوامع، زنگ خطری برای آینده جمعیتی کشور است. کاهش نرخ باروری، پیر شدن جمعیت، کاهش نیروی انسانی فعال و خلل در تداوم نسل‌ها، از مهم‌ترین پیامدهای این پدیده‌ است. در چنین شرایطی، باید نگاه جامعه را به جنین نه‌تنها به‌عنوان یک «فرزند» بلکه به‌مثابه «آینده کشور» معطوف کرد. فرهنگ‌سازی مناسب، ترویج مسوولیت‌پذیری خانوادگی، حمایت از مادران باردار، گسترش آموزش‌های سلامت باروری و تقویت ارزش‌های اخلاقی در جامعه، می‌تواند گامی مؤثر در کاهش انگیزه‌های سقط عمدی باشد.

ضرورت حمایت از زنان و تقویت بسترهای اخلاق‌مدار

یکی از دلایل عمده‌ای که زنان را به سقط جنین سوق می‌دهد، نبود حمایت‌های اجتماعی، اقتصادی و روانی است. اگر خانواده، جامعه و نظام‌های حمایتی بتواند پناهگاه امنی برای مادران در شرایط دشوار باشد، احتمال گرایش به سقط به‌شدت کاهش می یابد. رویکرد اخلاق‌محور ایجاب می‌کند که:

زنان در معرض آسیب به‌درستی شناسایی و حمایت شوند.

مشاوره‌های پیش از بارداری و حین بارداری تقویت شود.

نظام حقوقی و قضایی با موارد سقط عمدی، در چارچوب قانون و همراه با رویکرد اصلاح‌گرانه برخورد کند.

در همین راستا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز اقدامات متعددی انجام شده است که بخشی از آن شامل: برگزاری کارگروه پیشگیری و مقابله با سقط عمدی جنین با حضور نمایندگان ادارات و معاونت های مختلف، راه اندازی مراکز «نفس» با هدف نجات فرزندان سقط با همکاری بسیج جامعه پزشکی در تمامی شهرستان های تحت پوشش دانشگاه، تهیه و تدوین رسانه های آموزشی و اقداماتی از این دست است.

در هفته ملی جمعیت، که امسال با شعار «همه برای ایران جوان» برگزار می‌شود، توجه به حفظ جان جنین، نه‌فقط مسوولیت فردی، که رسالتی جمعی است. جامعه‌ای که قدر حیات را بداند و در همه سطوح خود از آن صیانت کند، آینده‌ای پویا، اخلاق‌مدار و شکوفا دارد. حفظ جان جنین، گامی کوچک اما بنیادین در مسیر صیانت از کرامت انسانی و تضمین پایداری نسل‌ها برای ایرانی جوان، مقتدر و بالنده است.

«الهام حسامی»، کارشناس سلامت مادران معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

بررسی دغدغه‌ها و مطالبات دانشجویان در حوزه آموزش، پژوهش و رفاه
در ادامه نشست‌های هم‌اندیشی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر «سید جلیل حسینی» به همراه رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ با جمعی از دانشجویان این دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این نشست که با حضور جمعی از معاونان و مدیران ارشد دانشگاه در سالن رازی مجتمع فرهنگی آموزشی برگزار شد، نمایندگان دانشجویان به بیان دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و مطالبات خود در زمینه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و رفاهی پرداختند.

دکتر حسینی با قدردانی از مشارکت فعال دانشجویان در این نشست، حضور پُرشور و دغدغه‌مند آنان را نشانه‌ای از پویایی فضای دانشگاهی دانست و گفت: نقش‌آفرینی دانشجویان در تصمیم‌سازی‌های آموزشی یک فرصت ارزشمند است و از پیشنهادهای آنان در قالب طرح‌های پژوهشی استقبال می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به موضوع مطالبات دانشجویان دستیاری، از پیگیری آیین‌نامه‌های مربوط به حقوق و مزایای این گروه از دانشجویان در سطح وزارتخانه خبر داد و افزود: پرداخت مطالبات کادر سلامت، به‌ویژه دانشجویان و نیروهای خط مقدم درمان، از اولویت‌های جدی وزارت بهداشت است.

در ادامه، دکتر «حمید اکبری» مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز به سؤالات دانشجویان پاسخ گفت و به تبیین برخی سیاست‌ها و برنامه‌های حوزه آموزش پرداخت.

دکتر «سید بصیر هاشمی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در این نشست با تأکید بر جایگاه مهم دانشجویان در پیشبرد اهداف دانشگاه، گفت: دانشجویان، یکی از ارکان اصلی و تعیین‌کننده در مسیر ارتقای نظام سلامت کشور هستند و هیأت‌رئیسه دانشگاه همواره خود را همراه و همدل با بدنه دانشجویی می‌داند.

وی همچنین به نقش سازنده دانشجویان در همکاری با مجموعه سلامت برای بهبود خدمات به مردم اشاره کرد و خواستار تداوم این مشارکت اثربخش شد.

این نشست با فضایی صمیمی و پرسش و پاسخ آزاد میان دانشجویان و مسئولان، فرصتی مغتنم برای هم‌اندیشی و تبادل نظر در مسیر بهبود کیفیت آموزشی و خدماتی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.

گرامیداشت باشکوه روز استاد در دانشگاه علوم پزشکی شیراز
آیین بزرگداشت روز استاد با حضور جمعی از مسوولان کشوری و استانی، در فضایی صمیمی و باشکوه، برگزار شد.

در این مراسم، از اساتید نمونه آموزشی، استادان مشاور برتر و جمعی از استادان بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی شیراز تجلیل به عمل آمد.

این آیین با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مدیران وزارت بهداشت، معاونان و مدیران دانشگاه، اساتید و خانواده‌های ایشان همراه بود.

این آیین با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مدیران وزارت بهداشت، معاونان و مدیران دانشگاه، اساتید و خانواده‌های ایشان همراه بود.

تأکید بر نقش اساتید در هدایت نسل آینده

«سید جلیل حسینی» معاون آموزشی وزیر بهداشت، با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و تبریک روز استاد، نقش‌آفرینی اساتید در آموزش جوانان را مصداق رسالت پیامبران دانست و از تلاش‌های آنان تقدیر کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های تحول‌آفرین آموزشی در وزارت بهداشت، استفاده از هوش مصنوعی در آموزش، بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها و توجه به سلامت اخلاقی و معنوی در حوزه آموزش را از اولویت‌های اصلی این وزارتخانه برشمرد.

حسینی همچنین از بازنگری در آیین‌نامه‌های ارتقای مرتبه اساتید خبر داد و شاخص‌هایی نظیر فعالیت‌های آموزشی برجسته، مشارکت در تألیف کتب، آموزش دانشجویان بین‌الملل و بروندادهای فناورانه را در نظام جدید رتبه‌بندی اساتید تشریح کرد.

دعوت به بازنگری در آموزش با رویکردی نوین

آیت‌الله دکتر «لطف‌الله دژکام» نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز با تبریک این روز به جامعه دانشگاهی، بر لزوم بازنگری در محتوای دوره‌های آموزشی متناسب با استعدادها و توانمندی‌های نخبگان ایرانی تأکید کرد.

وی بهره‌گیری از هوش مصنوعی را ابزاری مؤثر برای توسعه آموزش پزشکی دانست و افزود: امیدوارم دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این عرصه نیز همچون سایر حوزه‌ها پیشگام و اثرگذار باشد.

دانشگاه، خانه دوم جامعه علمی

در بخش دیگری از این مراسم، دکتر «سید بصیر هاشمی» رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با تبریک روز استاد، این مناسبت را فرصتی برای تجلیل از مجاهدت‌های آموزشی اعضای هیأت علمی دانست.

وی دانشگاه را «خانه دوم» همه اساتید و دانشجویان برشمرد و با اشاره به سه محور مورد تاکید معاونت آموزشی وزارت بهداشت: تسهیل‌گری، عدالت‌محوری و ارتقای کیفیت، گفت: امیدواریم با همدلی و هم‌افزایی، دانشگاه را در مسیر رشد و بالندگی بیشتر هدایت کنیم و آن را در شرایطی بهتر به نسل آینده بسپاریم.

تجلیل از فرهیختگان دانشگاه

در پایان این آیین، از ۶۷ استاد نمونه آموزشی و استاد مشاور برتر، ۱۳ استاد بازنشسته در سال ۱۴۰۳ و خانواده اساتید فقید دانشگاه طی مراسمی ویژه تقدیر شد.

این مراسم با استقبال پرشور خانواده اساتید دانشگاه و در فضایی پرشکوه در باغ عفیف‌آباد برگزار شد و جلوه‌ای از همبستگی، احترام و قدردانی از مقام علم و دانش را به نمایش گذاشت.

 

  • نویسنده : مریم توانا