بیانیه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور به مناسبت چهل و دومین جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی
بیانیه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور به مناسبت چهل و دومین جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی
سینما یک دستگاه آموزشی است. باید دستگا‎ه‎ها را به طور مسالمت، به طور صحیح، به طور سلیم اداره کرد. فیلم ها باید آموزنده باشد. فیلم هایی که وقتی نگاه کنند جوان‎های ما، منحرف بشوند، اینها را باید از آن احتراز کرد...» امام خمینی (ره)

۱. سینما اگرچه با سرگرمی‌ گره خورده است، اما در همین سطح باقی مانده نمانده و تبدیل به یک بازیگر مهم در عرصه تغییرات فرهنگی و اخلاق عمومی شده و می ‎شود.

سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی، با دگرگونی‎های اساسی مواجه شد که بسیاری وجوه غیر بومی و غیراخلاقی آن را زدود و فرصت شکوفایی و بالندگی فرهنگی و هنری آن را در زیست بوم اختصاصی جامعه ایرانی فراهم آورد. چنانچه در تمام جهان، سینمای ایران به عنوان سینمای اخلاقی و انسانی نشان یافته و از آن استقبال می ‎شود.

سینمای ایران به سینمایی آزاد از خشونت ، پوچی و رفتارهای جنسی و سینمای انسانی در جهان شهرت دارد و عمده ترین آثاری که در ۴۰ ساله اخیر و پس از انقلاب اسلامی درخشیده، مولفه انسانی بودن را جدیت بخشیده و دارای همین مشخصات و مضامین است . بخش دیگری از سینمای ایران که به سینمای اخلاقی مشهور است برخاسته از فطریات انسان‎ها است.

۲. برخی فیلمسازان غربی می‌گویند توجه رسانه، هنر و سینما به امر زیبایی شناختی است و نباید به ایدئولوژی توجه داشت؛ هنرمند نباید به اراده های معطوف و منحصر به حق، باطل، ظلم یا عدالت و …خیال خود را محدود نماید، هنر را مقوله‌ای فناورانه و تخصصی می‌دانند که می‌خواهند سینما، اخلاق و عدالت را از یکدیگر جدا کنند، جدا سازی اخلاق از هنر و توجه مطلق به تکنیک، هم غلط است و هم دروغ، چنین تفکیکی امکان ندارد و تاکنون اتفاق نیفتاده، همان افرادی هم که شعار «علم برای علم» می‌دادند با علم،سلاح کشتار جمعی ساختند.

امروزه و در نتیجه سواستفاده رویکردهای سرمایه‎سالار، جهان غرب و هنر آن به بن بست‌های اخلاقی رسیده است.

حال آنکه انقلاب اسلامی با گفتمان جدیدی که ارائه داده می‌تواند انسداد فلسفی و اخلاقی غرب را به‌ چالش کشیده و بخش بزرگی از نهضت گفتمانی بر عهده سینماست.

امروز نیز بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم به سمت آرمان «سینمای اخلاقی ایران» حرکت کنیم.

۳. در دهه اخیر، جریانی‎ زرد در سینما که به دنبال کسب منافع اقتصادی خویش بوده و پرده سینما را بهانه‎ای برای این مقصود قرار داده‎، اقدام به تولید انبوه فیلم‌هایی می‎کنند که با نمایش عناصر بیگانه با اخلاق و خانواده از کنایه جنسی و صحنه‌های شبه اروتیک گرفته تا تعریض پنهان به امید و زندگی یا اعتقادات مذهبی، به دنبال بسط سبک زندگی یک جماعت از میان سایر طیف های متنوع جامعه ایرانی بوده که دیگر طیف ها و سبک ها را از سینما محروم ساخته است که امکان حضور باهم همه اعضای خانواده در این مراکز ارزشمند تعالی اجتماعی یعنی سینما را محدود کرده است و از همین رو انتظار می ‎رود نهاد ملی سینما یکی از مهم‎ترین شاخص‌های پایش،حمایت و راهبری خود را مسئله اخلاق قرار دهد، پاسداشت مرزها و ارزش‎های اخلاقی مخاطبان نظیر خانواده،مسئولیت پذیری، عدالت، زیست عفیفانه و نبود ترویج مصرف‎گرایی، لوکس‎گرایی، سیاه‎نمایی باید در صدر اولویت‎های تولید و نظارت آثار قرار گیرد.

باید توجه داشت اخلاق در سینما، نخست در پشت پرده نضج می‌گیرد، یعنی خالقان آثار،فیلمسازان و اهالی سینما نمی‌توانند در زیست خود از اخلاق و حافظه ملت خویش بیگانه باشند و در عین حال اثری بسازند که اخلاقی بوده و مُقبل به ارزش‎های انسانی و دینی باشد زیرا  هر هنری از تجارب زیستی هنرمندانش برمی‌آید، از کوزه برون همان تراود که دروست. ۴. از دیگر سو،خانواده ایرانی و طیف ها و طبقاتی که معمولا سینمادر سبد مصرف آنها مفقود است،اگر با سینمای اخلاقی و اجتماعی آشتی کنند چنان رونقی در بازار سینما ورود می کند که اقتصاد هنر را بر مبنای مردم و نه گیشه،خواهد ساخت.

نظارت و مسئولیت دولت هاو نهاد سینما، البته رافع نقش حلقه های میانی،والدین ،مربیان مدارس،نخبگان و انسان_رسانه های متعهد در ارتقای سواد و ذائقه مصرف فرهنگی،حمایت خاص اجتماعی از آثار برتر،جریان سازی سینمای اخلاق مند و هویت پایه و در یک کلام مراقبت و کنشگری اجتماعی ؛ نیست.سینما و سریال ناسالم، چونان غذایی فاسد، روح خانواده ایرانی و هاضمه اجتماع را تهدید می کند و سلامت مصرف فرهنگی، یک حق فرهنگی و البته مسئولیت هر شهروند است.

۵. خدا را شاکریم ریل گذاری مناسب، جشنواره فجر امسال را از هر سوی به آرمان های اصیل مردم ایران نزدیک و نزدیکتر کرده است.

امید، آگاهی و اخلاق سه مقوله مهمی است که در کنار همه داشته های کمی و کیفی جشنواره و تجلیل از اسطوره های این مرز و بوم، بر پیشانی عمده آثار این دوره می درخشد. نکته مهم حاشیه ای جشنواره چهل و دوم، آراستگی مخاطبان و عوامل هنری به عنصر درخشان عفاف و پوشش بود که نشان داد جامعه فرهنگی و هنری ما، در کنار همه ارزش های جامعه اصیلش ایستاده است.

۶. توجه سینما و شخصیت پردازی دراماتیک، به قهرمان پروری و روایتی باورپذیر از قهرمانان ملی در عین پایان بخشی به غفلت فنی دیرپای سینمای ایران،یعنی “بازارپردازی” ، امید دیگری است که به سینمای شریف ایران داریم.

سینمای ایران با بسط عرضی و شراکت با صنایع سبک زندگی می تواندصدها محصول فرهنگی و لوازم روزمره که در جهان امروز ، شخصیت محور و روایت پایه،طراحی و تولید می شود را، جایگزین مصارف غیر بومی کودک و نوجوان ایرانی نماید،و حتی چرخه های کتاب،بازی،لباس،گردشگری و آموزش را هم رونق بخشید.

غفلت از این رسالت تربیتی_اقتصادی سینما، در آینده جبران ناپذیر خود بود. به امیدفتح قله های پیش روی سینمای نجیب ایران ، در پرتو حمایت مردم و مسئولین جمهوری اسلامی ایران‌.

دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور،۲۱بهمن ۱۴۰۲خورشیدی

۲۱ بهمن ۱۴۰۲

روابط‌عمومی و اطلاع رسانی شورای فرهنگ عمومی کشور

  • نویسنده : مریم توانا