فاطمه قاسمی گفت: پویش “دختر ایران، فخر جهان ” با هدف شناسایی و الگوسازی از دختران دانشآموز موفق و توانمند استان فارس برگزار شد.
رئیس اداره تکنولوژی و گروههای آموزشی دوره ابتدایی آموزش و پرورش فارس گفت: نظام تعلیم و تربیت، علاوه بر آموزش دانش و مهارت، وظیفه دارد زمینهساز رشد شخصیت، اعتمادبهنفس و مسئولیتپذیری دانشآموزان باشد.
قاسمی افزود: در این راستا، وزارت آموزش و پرورش شاخص وزارتی را با عنوان“الگوسازی از دختران دانشآموز موفق تراز جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ظرفیت رسانههای محلی و استانی” تدوین کرده ت که پویش “دختر ایران، فخر جهان” نیز بر همین اساس، بهعنوان یک طرح ابتکاری در استان فارس اجرایی شد تا دختران مستعد و موفق را شناسایی و معرفی کند.
او، با بیان اینکه این پویش از آبان ماه سال تحصیلی جاری آغاز شد و تا اسفندماه ادامه دارد، گفت: در این مدت، ۷۹۲ دانشآموز دختر از سراسر استان فارس در این پویش شرکت کردند. پس از ارزیابی و بررسیهای انجامشده، ۶۳ نفر از آنان بهعنوان برگزیدگان استانی معرفی شدند.
رئیس اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی دوره ابتدایی آموزش و پرورش فارس با تأکید بر نقش دختران در توسعه علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور گفت: موفقیت دختران دانشآموز در عرصههای مختلف، نهتنها به پیشرفت و بالندگی فردی آنان منجر میشود، بلکه بنیانهای خانواده و جامعه را نیز تقویت میکند.
قاسمی افزود: هر دانشآموز موفق، یک الگو برای سایر همسالان خود است و این پویش نشان داد که دختران ایرانی از تواناییهای بینظیری برخوردارند و میتوانند نقشهای مهمی در آینده کشور ایفا کنند.
او، گفت: با تداوم چنین برنامههایی، بتوانیم مسیر رشد و پیشرفت را برای دختران عزیز ایرانزمین هموارتر کنیم و سرمایههای انسانی ارزشمند کشور را بیش از پیش شکوفا سازیم.
اشتغال بیش از ۲۱۰ هزار نیروی آزاد در مدارس غیر دولتی کشور
معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از ۲۱۰ هزار نیروی آزاد در مدارس غیر دولتی کار تعلیم و تربیت دانش آموزان را بر عهده دارند.
احمد محمود زاده درجمع روسای ادارات و کارشناسان مدارس غیردولتی آموزش و پرورش سراسر استان فارس، در باشگاه فرهنگیان شماره ۲ شیراز گفت: اگر قرار باشد توسعه ای در کشور اتفاق بیفتد باید به آموزش و پرورش برگردیم و به تربیت نیروی انسانی بپردازیم لذا غفلت از آموزش و پرورش، عواقب نامطلوبی دارد.
معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، گفت: هر دو حوزه سخت افزاری و نرم افزاری آموزش و پرورش را باید مورد توجه قرار دهیم تا جامعه به توسعه یافتگی مورد نظر برسد.
محمودزاده، گفت: دولت چهاردم تلاش دارد با انسجام و هم افزایی همه دستگاه ها و نهادها مشکلات سخت افزاری آموزش و پرورش را رفع کند.
او، گفت: تاکید و مشارکت کم نظیر رییسجمهور و دغدغه دولت وفاق ملی در خصوص تعلیم تربیت، رویکرد و فرصت ارزشمندی است که باید از آن بهره مند شویم لذا تلاش داریم آموزش و پرورش را به سطحی ببریم که مطلوب رهبر معظم انقلاب باشد.
معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از ۲۱۰ هزار نیروی آزاد در مدارس غیر دولتی کار تعلیم و تربیت دانش آموزان را بر عهده دارند.
او، گفت: غالب مدارس غیردولتی بسیار تلاشگر و بخشی از بار تعلیم و تربیت را برعهده دارند لذا درصد کمی از مدارس و مراکز غیر دولتی ممکن است قوانین را چنان که باید رعایت نکنند و این موضوع نباید به همه مدارس و مراکز غیر دولتی تعمیم یابد.
وی نگاه آموزش و پرورش را نسبت به مدارس غیردولتی را نگاهی حمایتی بر شمرد.
محمود زاده ، گفت: در خصوص تعیین شهریه تلاش کردیم به مدارس تفویض اختیار کنیم لذا مواردی مانند؛ دوره تحصیلی، نرخ تورم رسمی، شرایط منطقه ای، فضای فیزیکی و تجهیزات، فعالیت های فوق برنامه، برنامه سال تحصیلی ، و سطح آموزشی و پرورشی، ۷ شاخصی هستند که میزان شهریه یک مدرسه را تعیین می کنند.
او، گفت: تعیین سطوح هریک از مدارس و تعیین نرخ شهریه بر اساس شاخصهای هفت گانه از وظایف استان و شهرستان ها است.
معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش، اضافه کرد: تغییرات ساختار شهریه مدارس و مراکز غیر دولتی از اقدامات مهم در سال های اخیر است که شورای تعیین شهریه شهرستان، منطقه و ناحیه با ترکیب رئیس آموزش و پرورش، کارشناس مسئول مدارس غیردولتی ، معاون دوره تحصیلی مربوطه، مسئول انجمن اولیا، و منتخبان شورای موسیان مراکز و مدارس غیر دولتی در منطقه تشکیل می شود.
وی افزود: تشکیل جلسات توجیهی برای معاونان شهرستان، نظارت بر تشکیل منظم شورای تعیین شهریه، لحاظ کردن الگوی شهریه، مستندسازی دقیق جلسات، پرهیز از افزایش درصدی شهریه، جلوگیری از رفتارهای سلیقه ای و قومی و سرعت و دقت در تعیین شهریه، از جمله انتظارات شورای نظارت استان است.
محمود زاده گفت: دستگاه های نظارتی بر فرایند شهریه مدارس غیر دولتی مستمرا نظارت دارند لذا مدیران مدارس باید در این زمینه توجیه شوند.
وی ادامه داد: کف شهریه مدارس غیر دولتی باید به گونه ای باشد که موسس بتواند هزینه بکارگیری معلم و سایر کادر مدرسه مطلوب را بپردازد وآموزش ها قابل قبول و درحد انتظار والدین باشد.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش اذعان کرد: هزینه برگزاری آزمون در مراکز غیردولتی را تعیین و به آنها ابلاغ کردیم لذا مدیران آموزش و پرورش مواظب باشند حقی از دانش آموزان ضایع نشود.
وی ادامه داد: در راستای تعیین الگوی شهریه، بیش از ۱۵ راهکار ارائه کردیم تا روسای ادارات بتوانند بر اساس شاخصها، شهریه مدارس را تعیین کنند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: کارهای بسیار ارزشمندی که در مدارس غیر دولتی انجام می شود رسانه ای کنید تا الگو برداری شود.
وی اضافه کرد: حیطه مسئولیت معاون آموزشی و معاون پرورشی ادارات، مدارس غیر دولتی را نیز شامل می شود لذا معاونان مذکور در قبال مسائل آموزشی و پرورشی مدارس غیر دولتی، باید پاسخگو باشند.
محمود زاده گفت: همه مدارس غیر دولتی موظف به دریافت مجوز ساخت فضای مناسب هستند.
وی ادامه داد: پیگیر ورود هوش مصنوعی و سایر فناوری های نوین به محتوای درسی مدارس غیر دولتی هستیم و برای کیفیت بخشی این مدارس تمام تلاش خود را به کار می گیریم.
معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش، گفت: مواردی که در خارج از آموزش و پرورش قرار دارند و نیازمند همکاری سایر دستگاه ها است باید در شورا مطرح و تعیین تکلیف شود.
وی ادامه داد: قوانین مرتبط با شوراهای آموزش و پرورش باید با همکاری و هم افزایی دستگاه های عضو شورا حل و فصل شود.
احمد محمود زاده؛ در سفر یک روزه خود به شیراز در دیدار با آیت الله لطف اله دژکام ؛نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت:رئیس جمهور در این دولت معتقد است باید مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری آموزش و پرورش حل شود و این نگاه رئیس جمهور یک فرصت ارزشمندی است که باید قدردان باشیم و از آن بهره مند شویم.
محمود زاده افزود: به صورت هفتگی جلسات طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان یا (نماد) با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار می شود تا اطلس روانی و اجتماعی مناطق مختلف کشور احصا شود و بر اساس آن برنامه هایی ویژه معلمان، اولیا و دانش آموزان ارائه کنیم.
معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در اجرای طرح «نماد» سی دو منطقه را به صورت پایلوت در کشور که یکی از آنها ناحیه سه شیراز است را انتخاب کردیم تا تجارب حاصله را در سایر مناطق اجرایی کنیم.
محمود زاده ادامه داد: یکی از کلیدی ترین و مهمترین برنامه های آموزش و پرورش طرح نماد است.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش گفت: در این سفر با موسسین و روسای آموزش و پرورش در خصوص مدارس غیر دولتی و تعیین شهریه صحبت کردم.
معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش وپرورش به تنهایی نمی تواند مشکلات را حل کند لذا نیازمند همکاری همه بخش ها ی جامعه هستیم.
نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت: بنیادعلوی در فارس فعال و آماده همکاری در زمینه ساخت و ساز مدارس هستند که مدارسی که نیازمند بازسازی است باید مشخص و از ظرفیت بنیاد علوی در این خصوص استفاده شود.
آیت الله دکتر لطف الله دژکام افزود: برنامه هفتم توسعه را مورد بررسی قرار داده ایم و فعالیت دستگاه های مختلف در قالب این برنامه را رصد می کنیم.
نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت: بهره مندی از هوش مصنوعی می تواند در امر مدیریت بسیار موثر و مفید باشد و تسهیل گر امور است.
وی اضافه کرد: دولت مکلف است محرومین را پوشش دهد و گرنه کسانی که تمکن مالی دارند می توانند هزینه های خود را بپردازند.
آیت الله دژکام، گفت: با توجه به گستردگی حیطه وظایف دولت، مردم باید با مشارکت در امور مرتبط با تعلیم و تربیت دولت را یاری کنند تا مشکلات حل و فصل شود.
- نویسنده : مریم توانا