محسن کلاری، گفت: دراین همایش بیش از یکصد تن از پیرغلامان فرهنگی از سراسر استان حضور دارند.
کلاری، گفت: مداح اهل بیت، هیات دار، موکب دار، خادم موکب و شاعر آیینی از مولفه های انتخاب این پیرغلامان است.
او، گفت: هدف اصلی این همایش توسعه فرهنگ عاشورایی در بین معلمان برای انتقال این مفاهیم به دانش آموزان است.
ماهوارۀ ایرانی «ناهید ۲» توسط ماهوارهبر سایوز به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار قرار گرفت
این ماهواره که به دست متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شده، گامی مهم در مسیر توسعه فناوریهای فضایی و کسب دانش برای استقرار ماهواره در مدار زمینآهنگ بهشمار میرود.
ناهید۲، بهعنوان یک پروژه استراتژیک، بستر آزمون زیرسیستمهای ماهوارهای و توسعۀ فناوریهای مخابراتی کشور را فراهم میکند.
انتصاب سرپرست جدید مدیریت آموزش و پرورش شهرستان اقلید
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: تکریم و معارفه صرفا یک جابجایی نام ها نیست بلکه یک تجدید بیعتی است برای تاکید بر ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی و توجه به جامعه دانش آموزی است.
ژیلا حیدری در مراسم تکریم مدیر سابق آموزش و پرورش شهرستان اقلید و معارفه سرپرست جدید این مدیریت گفت: تکریم و معارفه صرفا یک جابجایی نام ها نیست بلکه یک تجدید بیعتی است برای تاکید بر ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی و توجه به جامعه دانش آموزی است.
او، گفت: در شهرستان اقلید نمونه های موفقی را در مدیریت ها داشته تیم که از جمله می توان به موفقیت دکتر جعفری معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد.
این مقام مسئول، گفت: تربیت دانش آموزان در تراز؛ مومن، خلاق و دارای روحیه حل مسئله از جمله اهداف آموزش و پرورش است و این میسر نیست مگر با همت معلمان، مدیران و سایر فرهنگیان که در این زمینه باید برنامه ریزی کرد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش فارس با اشاره به حضور رئیس جمهور در ۳۸ جلسه آموزش و پرورش، گفت: توسعه عدالت آموزشی و کیفیت بخشی به فرآیندهای آموزشی از جمله محورهای توسعه در آموزش و پرورش، از نگاه رئیس جمهور است.
حیدری گفت: چنانکه رئیس جمهور همواره بر توسعه و ارتقای فضاهای آموزشی در قالب نهضت مدرسه سازی تاکید دارند، دانش آموزان نیز حق دارند در مدارس با کیفیت تحصیل کنند.
او، گفت: توسعه عدالت و ارتقای آموزشی باید در دستور کار قرار گیرد و تحقق اهداف نهضت مدرسه سازی در اولویت باشد.
امام جمعه اقلید نیز گفت: در چند سال اخیر، تعامل خوبی بین آموزش و پرورش شهرستان اقلید با سایر نهاد ها و دستگاه ها وجود داشته است که ستودنی است.
حجت الاسلام و المسلمین مجید گشول دره سیبی گفت: در دوره جدید مدیریتی در بعد آموزش نیازمند تلاش بیشتری هستیم انتظار می رود با به کارگیری مشاوران در مدارس، کاهش آسیب های اجتماعی، در دستور کار قرار گیرد.
گشول دره سیبی، گفت: مهمترین موضوع در آموزش و پرورش تربیت انسانهای در تراز ، شجاع، مقاوم، پیش رو، متدین است که با بهره مندی از ظرفیت های دانش آموزی مانند طرح معلم یار، در ارتقای آموزشی و تربیتی دانش آموزان باید تلاش شود.
همچنین فرماندار شهرستان اقلید، گفت: از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی این است که افراد در سطوح مختلف جامعه و دارای شایستگی های لازمه، می تواند در پست های مختلف نقش ایفا کنند.
روح الله مرادی، گفت: هر چند عمر مدیریت ها کوتاه و به سرعت سپری می شود اما آنچه ماندگار می شود و یاد و خاطر افراد را در اذهان ماندگار می کند خدمات ارزشمندی است که آنها در طول خدمت خود ارائه می دهند.
مرادی، گفت: شایسته سالاری از ویژگی های دولت چهاردهم است لذا پیشکسوتان هر شهرستان می توانند در انتخاب شایسته ترین ها، به ارائه نظر بپردازند.
مدیر سابق آموزش و پرورش اقلید، نیز گفت: برگزاری سه اجلاسیه نماز، کسب رتبه های برگزیده در مسابقات قرآن و فرهنگی هنری در سطح استان، انتخاب اقلید به عنوان دبیرخانه کشوری تربیت بدنی، برگزاری کوهپیمایی ۵۰۰ نفره با حضور فرهنگیان جنوب کشور و فتح قله «بل» بزرگترین قله استان از جمله عملکرد های آموزش و پرورش اقلید در سال های اخیر است.
فتح الله درویشی، گفت: تلاش برای جذب اعتبارات ملی و استانی با هدف تقویت تجهیزات مدارس شهرستان، بازسازی مدارس تخریبی و تکمیل طرح های نیمه تمام از جمله اقدامات عمرانی آموزش و پرورش در دوره سه ساله بوده است.
درویشی، گفت: کاهش نرخ بازماندگان از تحصیل، کاهش نرخ تکرار پایه، تجهیز هنرستان ها همراه با حذف رشته های تحصیلی اشباع شده، کسب سه رتبه دو رقمی در کنکور سال قبل، کسب رتبه برتر در حوزه آموزش ابتدایی و فنی و حرفهای از دیگر موفقیت های آموزش و پرورش اقلید است.
سرپرست جدید آموزش و پرورش اقلید نیز گفت: نگاه من در برنامه ها تعاملی خواهد بود و تلاش خواهم کرد با بهره مندی از تمام ظرفیت های شهرستان برنامه ها از به پیش ببرم.
مهدی کوثری با تاکید بر عدم نگاه سیاسی و سلیقه ای، گفت: از تمام ظرفیت ها در مدیریت ها استفاده می کنم.
کوثری، گفت: سیاست های دولت چهاردهم و تحقق سند تحول بنیادین تلاش می شود بر اساس این سند توجه به تمام ابعاد و ساحت های شش گانه را در دستور کار قرار می دهیم.
کوثری، گفت: معتقدم باید براساس فناوری ها و دانش روز برنامه ریزی کنیم و در بعد نرم افزاری بیش از پیش برنامه ریزی می شود.
او، گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر اقلید و قرار گرفتن در مسیر چهار استان؛ اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، یزد و فارس و مسافر پذیر بودن این شهرستان، راه اندازی مجتمع رفاهی فرهنگیان، در دستور کار است.
در این مراسم از زحمات چند ساله فتح اله درویشی مدیر سابق آموزش و پرورش اقلید تقدیر و مهدی کوثری به سمت سرپرست جدید این مدیریت منصوب شد.
کوثری دارای مدرک دکترای مدیریت آموزشی است و سمت هایی همچون استاد دانشگاه فرهنگیان، کارشناس مسئول آموزش متوسطه و کارشناس گروه های آموزشی مدیریت آموزش و پرورش اقلید، دبیر و هنرآموز هنرستان را در رزومه کاری خود دارد.
بازدید معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس از سه طرح نهضت ملی مدرسه سازی در اقلید
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: تحقق سیاست های دولت چهاردهم و حسب تاکید رئیس جمهور اجرای طرح نهضت مدرسه سازی در سراسر فارس در دستور کار است و با جدیت پیگیری می شود
ژیلا حیدری با هدف حضور میدانی و پیگیری نحوه اجرای طرح نهضت ملی مدرسه سازی در سفر به شهرستان اقلید از روند اجرایی طرح های این شهرستان بازدید کرد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش فارس، گفت: تحقق سیاست های دولت چهاردهم و حسب تاکید رئیس جمهور اجرای طرح «نهضت مدرسه سازی» در سراسر فارس در دستور کار است و با جدیت پیگیری می شود.
او، گفت: پیگیری طرح نهضت مدرسه سازی در اولویت برنامه های آموزش و پرورش قرار دارد بنابراین با حضور در شهرستان ها تلاش داریم پروژه های عمرانی را مورد بازدید قرار دهیم و در رفع موانع احتمالی اقدام کنیم.
حیدری، گفت: در سفر به شهرستان اقلید سه پروژه نهضت مدرسه سازی را مورد بازدید قرار دادیم که روند کار در دو مورد رضایت بخش و یک مورد نیز نیازمند توجه بیشتری است.
این مقام مسئول، گفت: آموزشگاه داراب ظهیری، باشگاه فرهنگیان و سالن قرائت خانه مدرسه نمونه دولتی الزهرا اقلید را سه طرح مورد بازدید اعلام کرد و گفت: کار ساخت و ساز در آموزشگاه نوساز داراب ظهیری اقلید به خوبی پیش رفته و کار عمرانی این آموزشگاه رو به پایان است.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش فارس، گفت: کار ساخت سالن قرائت خانه مدرسه نمونه دولتی الزهرا ادامه دارد که بواسطه نیاز دانش آموزان به سالن مطالعه، و تاثیر آن در ارتقای کیفیت آموزشی، تسریع در تکمیل این طرح در دستور کار قرار می گیرد.
حیدری، گفت: ساختمان باشگاه فرهنگیان اقلید دیگر پروژه ای بود که مورد بازدید قرار گرفت عملیات عمرانی این پروژه که از ابتدای دهه ۸۰ آغاز شده تا کنون ادامه دارد و قرار است به زودی تکمیل و به بهره برداری برسد.
انتصاب مشاورمدیرکل آموزش و پرورش فارس در امورجوانان
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: آموزش و پرورش نیازمند حضور پررنگ، واقعی و موثر جوانان است لذا باید زمینه حضور این سرمایه های ارزشمند را در عرصه تعلیم و تربیت فراهم کنیم.
محسن کلاری در مراسم معارفه مشاور خود در امور جوانان، گفت: موضوع جوان از آن موضوعاتی است که در کشور مورد غفلت واقع شده و آن چنان که باید از ظرفیت جوانان استفاده نشده است و باورها و نگاه های آنان مورد استفاده قرار نگرفته است.
کلاری، گفت: باید به موضوع جوان و جوانان به شکل واقعی بنگریم و به آن اهمیت بدهیم گاهی اوقات جوانی را در مجموعه ای به کار گرفته ایم اما از باور و ایده هایش استفاده نکرده ایم و این باعث دلسردی جوان شده است.
او، گفت: بزرگترین سرمایه کشور همین جوانان هستند در جریان حمله دوازده روزه به کشور، ما شاهد بودیم که مهمترین سرمایه های ما، یعنی جوانان هسته ای مورد هجوم دشمن قرار گرفتند.
این مقام مسئول، گفت: امروزه ما راهی جز بهره مندی از ظرفیت ارزشمند جوانان نداریم لذا باید از توان جوانانمان در برنامه ها، استفاده کنیم.
کلاری، گفت: آموزش و پرورش نیازمند تجدید قوا است و این جوانان هستند که می توانند تحولی موثر در این حوزه ایجاد کنند.
او، گفت: استفاده از نیروهای جوان در دستور کار است و از لحاظ کمیت افزایش یافته است که هدف کمیت نیست و ما باید خروجی مطلوب ناشی از به کار گیری جوانان در مجموعه های مدیریتی را مشاهده کنیم.
این مقام مسئول، گفت: از شما می خواهم شورای جوانان را تشکیل دهد و این شورا متشکل از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، دانش آموزان هنرستانی و دبیرستانی باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، گفت: امید مهمترین چیزی است که می تواند توسط جوانان تولید شود لذا چاره ای جز توجه به باورها و نگاه های جوانان و باید از ایده های آنان در اجرای برنامه ها بهره مند شویم.
او، گفت: آموزش و پرورش نیازمند حضور پررنگ، واقعی و موثر جوانان است و باید زمینه حضور این سرمایه های ارزشمند را در عرصه تعلیم و تربیت را فراهم کنیم.
کلاری، گفت: آموزش و پرورش گرچه بدنه گسترده ای دارد اما همه افراد برای دانش آموزان کار می کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، گفت: جوانان نیز باید علم خود را به روز نگه دارند تا با حضور جوانان شاهد بالندگی آموزش و پرورش باشیم.
او، گفت: در حوزه جوانان، شایسته است از ظرفیت های خوب جوانان مناطق و شهرستان ها در برنامه های آموزش و پرورش بهره مند شویم.
مشاور جدید مدیر کل آموزش و پرورش فارس در امور جوانان نیز گفت: هر چند در مورد جوانگرایی اتفاق نظر وجود دارد اما برخی در کشور نگاه شان به جوان به معنی خام بودن بوده در حالی که در اغلب کشورها جوان به معنی نیروی پر انرژی است.
علی زاهد فر، گفت: در جامعه امروز ما شاهد شکاف نسلی هستیم که استفاده از شیوه های سنتی تدریس در مدارس پاسخگو نیست و دانش آموز امروز تنها مستمع نیست.
در این مراسم، علی زاهد فرد به سمت مشاور مدیرکل آموزش و پرورش فارس در امور جوانان منصوب شد.
جوان گرایی در مدیریت ها باید مدبرانه باشد
مشاور استاندار فارس در امور جوانان، گفت: «جوانگرایی» باید در دستور کار باشد اما این کار باید مدبرانه و با برنامه باشد.
سید سبحان تقوی در مراسم معارفه مشاور مدیرکل آموزش و پرورش فارس درامور جوانان، گفت: فرهنگیان به معنی واقعی کلمه، عزیز هستند و بزرگترین سرمایه معلمان «عزت» آنها است.
تقوی، گفت: استان فارس در برخی زمینه ها از عقب ماندگی تاریخی رنج می برد که تزریق نیروی جوان مبتنی بر شایسته گزینی و بکارگیری آنها در مدیریت ها می تواند این چالش استان را برطرف کند.
او، گفت: جوانگرایی باید در دستور کار باشد اما این کار باید مدبرانه و با برنامه باشد.
این مقام مسئول، گفت: بسیاری از افراد هستند که به لحاظ سن ممکن است از دایره جوانی عبور کرده باشند اما ایده های جوانی دارند که باید از وجود آنها استفاده کرد.
مشاور استاندار فارس در امور جوانان، گفت: افکار نو و خلاقانه و مسئولیت پذیر بودن دو ویژگی مشاور جدید مدیرکل اموزش و پرورش فارس در امورجوانان است.
تقوی، گفت:هر انسانی که مسئولیت پذیر تر باشد مومن تر است.
تدوین طرح « تربیت هوشمند» با حضور ۱۰۰ پژوهشگر و صاحب نظر حوزه تعلیم و تربیت استان فارس
مدیرکل آموزش و پرورش گفت: طرح جامع ای با حضور یکصد نفر از پژوهشگران و صاحب نظران تعلیم و تربیت استان در قالب «تربیت هوشمند» در حال طراحی است تا با بهره مندی از آن کارایی طرح های موجود به صورت تخصصی مورد ارزیابی قرار گیرد.
محسن کلاری در آیین افتتاحیه نمایشگاه استانی جشنواره دانش آموزی جابر بن حیان در سالن ورزشی رضوان ناحیه دو شیراز گفت: در جامعه ای زندگی می کنیم که باید به سمت دانایی برویم و یکی از مصادیق آن، خلق آثار به صورت هنری است.
کلاری، گفت: در جامعه ای زندگی می کنیم که «دانش» حرف اول را می زند در جنگ دوازده روزه دشمن بزرگترین سرمایه ما یعنی دانشمندان ما را مورد هجوم قرار داد چون می دانست اهمیت و ارزش دانشمندان از مراکز صنعتی بیشتر است.
او، گفت: تمامی طرح ها و آموزش ها در آموزش و پرورش که در دهه های گذشته اجرا شد که به خوبی آورده آنها را محاسبه نکردیم و نمی دانیم آیا این طرح ها در زندگی افراد موثر بوده یا خبر که معیار سنجش طرح ها صحیح نبوده است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: زمانی می شود گفت که این جشنواره ویا طرح موثر است که شاهد خروجی آن در زندگی دانش آموزان باشیم.
این مقام مسئول، گفت: تربیت هوشمند اتفاقی مبارک است که به زودی از سوی پژوهشگران استان ارایه می شود و می توانند طرح های مختلف را ارزیابی کنند.
کلاری، گفت: آرزو می کنم به کمک خانواده ها بتوانیم برای اعتلا و پیشرفت کشورمان تلاش کنیم و برای آبادانی میهن و موفقیت فرزندانمان با تمام توان فعالیت کنیم.
او، گفت: جشنواره جابر بن حیان یک از هفده طرح تحولی در مدارس ابتدایی است که با هدف کسب مهارت های لازم توسط دانش آموز، وی را فردی پژوهشگر و دارای توانایی حل مسئله پرورش می دهد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، گفت: در این طرح دانش آموزان مهارت استفاده از دانش خود را کسب می کنند.
این مقام مسئول، گفت: از مجموع ۵۱۲ هزار دانش آموز بیش از ۳۰۱ هزار نفر آثار خود را در جشنواره جابربن حیان ارائه دادند که نشان از استقبال خوب دانش آموزان از این جشنواره است.
او، گفت: این جشنواره گام اولی است در راستای خلاقیت ، پژوهش و توانایی حل مسئله ای است و بکار گیری این مهارت در زندگی هدف اصلی این طرح است.
کلاری، گفت: ارزیابی طرح های مختلف در آموزش و پرورش، طرح جامع ای با حضور یکصد نفر از پژوهشگران و صاحب نظران تعلیم و تربیت استان در قالب «تربیت هوشمند» در حال طراحی است تا با بهره مندی از آن کارایی طرح های موجود به صورت تخصصی مورد ارزیابی قرار گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، گفت: طرح تربیت هوشمند میزان تاثیر آموزش ها، طرح ها و برنامه در زندگی دانش آموزان را بررسی و مفید یا غیر مفید بودن طرح های اجرایی در مدارس را بررسی کل کند.
برگزاری جشنواره ارزیابی راهبران آموزشی و تربیتی ادارات آموزش وپرورش شمال فارس در مرودشت
رئیس اداره دوره دوم ابتدایی آموزش و پرورش فارس گفت: جشنواره نظارت و ارزیابی ویژه راهبران آموزشی شمال فارس با حضور ۵۰ نفر از راهبران آموزشی به میزبانی شهرستان مرودشت برگزار شد.
علی جوانمرد، در جشنواره ارزیابی راهبران آموزشی و تربیتی ادارات شمال استان در مرودشت گفت: هدف از این جشنواره اشتراک گذاری تجربیات ارزنده راهبران استان فارس است.
جوانمرد، با اشاره به اینکه این جشنواره بعد از یکسال توقف با حمایت معاون آموزش ابتدایی استان احیاء شد گفت: این جشنواره در ۴ قطب به میزبانی شهرستان های به ترتیب مرودشت، فسا، اوز و ممسنی با حضور ۱۶۵ راهبر برگزار می شود که اولین میزبانی در شهرستان مرودشت با حضور ۵۰ راهبر انجام شد.
او، گفت: راهبران آموزشی شریان های حیاتی تحقق عدالت آموزشی هستند و با توانمند سازی راهبران است که می توانیم عدالت آموزشی را محقق کنیم.
این مقام مسئول، گفت: کمک به توسعه فرهنگ یادگیری در کنار پشتیبانی علمی و روانی از معلمان از وظایف اصلی راهبران است.
آغاز اجرای طرح شهید عجمیان در مدارس استان فارس
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، گفت: در استان فارس تعداد ۱۵۰ مدرسه با اعتباری بالغ بر ۵۰۰میلیارد ریال تحت پوشش طرح شهید عجمیان قرار می گیرند.
محسن کلاری در مراسم افتتاحیه آغاز اجرای طرح شهید عجمیان در آموزشگاه ذاکرحسینی ناحیه یک شیراز اظهار کرد: طرح ملی شهید عجمیان به منظور شاداب سازی و بهسازی مدارس کم برخوردار در مدارس کشور اجرا می شود.
کلاری، گفت: در این طرح حدود ۱۱۰ هزار کلاس درس در سراسر کشور تحت پوشش قرار می گیرند که سهم استان فارس نیز ۱۵۰ مدرسه با اعتباری بالغ بر ۵۰۰میلیارد ریال می باشد.
او، گفت: علاوه بر مدارس که تحت پوشش قرار دارند تلاش داریم آمار کلاس های این طرح را تا ۳ هزار کلاس در سطح استان افزایش دهیم.
این مقام مسئول، گفت: آنچه در این طرح از شاداب سازی و بهسازی مدارس مهمتر و با ارزش تر است مشارکت مردم در اجرای این طرح است.
کلاری، گفت: طرح عجمیان و همچنین نهضت مدرسه سازی از جمله طرح هایی است که در راستای تقویت مشارکت های مردمی اجرایی می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، گفت: شاداب سازی واقعی زمانی اتفاق می افتد که مردم در اجرای آن طرح حضور داشته باشند لذا امیدوارم در همه بخش ها حضور مردم را احساس کنیم.
او، گفت: ضروری است همه ارکان مدارس از جمله مدیر، معاون ، کادر اجرایی، معلمان و اولیای مدارس در اجرای این طرح همکاری کنند.
معاون هماهنگی عمرانی استاندار فارس نیز در این مراسم گفت: در دولت چهاردهم بر موضوع توسعه عدالت آموزشی نگاه ویژه ای دارد لذا شاداب سازی و بهسازی یکی از مصادیق توسعه عدالت است.
محمود رضایی گفت: مدارس تحت پوشش طرح تجمیع باید مشخص شود و انجام عملیات بهسازی و شاداب سازی در آنها پیگیری شود.
رضایی، گفت: شاداب سازی مدارس مهم بوده و در ارتقای کیفیت آموزشی موثر است.
این مقام مسئول، گفت: محتوای شهر شامل مدرسه، بیمارستان و سایر ادارات مورد نیاز می شود و لذا محتوای شهر نیز بسیار مهم است.
رضایی گفت: در مدرسه نیز کلاس درس کالبد و آنچه به دانش آموزان آموزش داده می شود محتوا محسوب می شود البته در فضای مدرسه محتوا مهمتر از کالبد است.
مسئول سازمان بسیج دانش آموزی استان فارس، نیز گفت: ما در قالب بسیج دانش آموزی، خادم دانش آموزان خواهیم بود و تلاش داریم در تابستان در شاداب سازی مدارس سهیم باشیم لذا گروه های جهادی فعالیت خود را در قالب طرح عجمیان آغاز خواهند کرد.
کاظم اسماعیل شعار، گفت: تعداد ۴۰۰ گروه جهادی، مدارس استان را پوشش می دهند و در پایان عملیات شاداب سازی و بهسازی یک عهد اخوت بین گروه های جهادی و دانش آموزان مدارس تحت پوشش منعقد می شود.
طرح مهر در بازدیدها در اولویت باشد
رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش فارس، گفت: نظارت و ارزیابی باید واقعی، منصفانه ،دقیق، کارشناسی و بدون در نظر گرفتن سلائق شخصی باشد تا بتواند باعث رشد، تحول و توسعه آموزش و پرورش شود.
محسن دهقان در نشست برخط با کارشناسان ارزیابی عملکرد ادارات آموزش و پرورش سراسر استان گفت: ادارات آموزش و پرورش سراسر استان باید گزارش دو ماهه از اقدامات طرح مهر را تهیه و تا تاریخ ۱۵ مرداماه ارسال کنند.
دهقان، گفت: هدف از برگزاری این جلسه را هماهنگی برای اجرای هر چه بهتر طرح مهر و استفاده بهینه و آشنایی کامل با سامانه پاسخگویی به شکایات عنوان کرد.
او، با بیان اینکه در بازدیدهای ارزیابی، طرح مهر باید در اولویت باشد، گفت: لازم است فعالیت های انجام شده تمامی کارگروه ها در طرح مهر و ستاد ثبت نام مستندسازی شود.
این مقام مسئول، گفت: قبل از شروع سال تحصیلی کارگاه آموزشی در بحث ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت،آیین نامه های مالی و اجرایی برای تمامی مدیران ابتدایی، متوسطه اول و دوم برگزار شود.
دهقان، گفت: پاسخگویی مناسب و تکریم ارباب رجوع در کمتر از هفت روز به شکایات پاسخ داده شود.
نباید در مدرسه از تربیت دانش آموزان غافل شد
نماینده ولی فقیه در استان فارس، گفت: در حوزه پرورشی نیازمند برنامه ریزی های موثرتری هستیم لذا نباید در مدرسه تنها به بعد علمی پرداخته شود و از تربیت دانش آموزان غافل شد.
حضرت آیت الله دکتر لطف اله دژکام در آیین اقامه نماز ظهر وعصر درجمع کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان، گفت: هر چند در تابستان دانش آموزان تعطیل هستند اما مدیران وکارکنان در آموزش وپرورش همچنان مشغول تلاش و فعالیت برای آغاز مطلوب سال تحصیلی جدید هستند.
نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس، گفت: بسیاری از مدیران همواره در حال خدمت هستند اما در عین حال مورد انتقاد برخی افراد جامعه نیز قرار می گیرند.
امام جمعه شیراز، گفت: جنگ دوازده روزه نشان داد همه ما مورد تهدید دشمن قرار داریم لذا باید انسجام و همبستگی خود را به خوبی حفظ کنیم.
او، گفت: چنان که رهبر معظم انقلاب همواره تاکید فرموده اند، وحدت، انسجام، یکدلی و همراهی آحاد جامعه، دستاورد ارزشمندی است که باید همه ما برای حفظ آن تلاش کنیم.
آیت الله دژکام، گفت: بر اساس احادیث و روایات نباید دو روز انسان یکسان باشد بلکه باید هر روز بهتر از دیروز باشیم.
نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس، گفت: تذکر به مدیران و مسئولان باید منصفانه باشد و زحمات مدیران را بی ارزش نکند و از طرفی مدیران نیز باید انتقاد پذیر باشند.
آیت الله دژکام، گفت: مدیران و مسئولان باید خود را به علم روز مجهز کنند و دائماً برای قوی شدن کشور تلاش کنند و در حیطه وظائف سازمانی رشد کنند.
امام جمعه شیراز، گفت: در جامعه مهندسی فرهنگی چنانکه باید محقق نشده است بنابراین نیازمند تلاش بیشتری در این زمینه هستیم.
نماینده ولی فقیه در استان، گفت: باید توجه داشته باشیم اعتباری که هزینه می شود نتایج بخش باشد و عملکرد ما در قبال آن میزان هزینه ای که انجام شد رضایت بخش باشد.
آیت الله دژکام، گفت: در حوزه پرورشی نیازمند برنامه ریزی های موثرتری هستیم که نباید در مدرسه تنها به بعد علمی پرداخته شود و از تربیت دانش آموزان غافل شد.
او، گفت: باید به گونه ای با دانش آموزان رفتار کنیم که بعد تربیتی آنها مورد غفلت نگیرد و فرد در آینده با مشکلات رفتاری روبرو نشود.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، نیز درابتدا ضمن ارائه گزارشی از عملکرد آموزش و پرورش استان گفت: آمادگی برای برگزاری کنکور سراسری ، انجام مصاحبه پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸، برگزاری مطلوب امتحانات نهایی از جمله عملکرد های ماه های اخیر است.
محسن کلاری، گفت: برای افزایش بهره وری به سمت ماموریت های تحولی حرکت می کنیم و در این زمینه نگاه کیفی داریم.
این مقام مسئول، گفت: ارزیابی ازاغلب برنامه ها و طرح هایی که اجرا می شود کمی است و نیازمند ارزیابی تخصصی و سنجش کیفی برنامهها هستیم تا تاثیر برنامه ها در زندگی افراد برای ما مشخص شود.
او، گفت: در طرح تربیت هوشمند شش سامانه که ساحت های ششگانه را تعقیب می کند برنامه و طرح ها را مورد ارزیابی دقیق انجام خواهد داد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس،گفت: با عاملیت مدرسه و مدیر مدرسه، طرح «تربیت هوشمند» را در مدارس اجرایی می کنیم که همکاران در حال تلاش برای تدوین این طرح هستند.
از هر گونه همکاری برای موفقیت آموزش و پرورش دریغ نمی کنیم
نماینده مقام معظم رهبری در فارس و امام جمعه شیراز گفت:امیدواریم موفقیت های آموزش و پرورش بیش از پیش شود و ما نیز از هر گونه همکاری دریغ نمی کنیم.
حضرت آیت الله دکتر لطف الله دژکام در جلسه شورای قرآن، عترت و نماز وتوسعه آموزش عمومی قرآن کریم آموزش و پرورش استان گفت:اگر موفق شویم آنچه واقعیت ومفید است را ارائه دهیم می توانیم توجه بخش خاکستری جامعه را که طیف بزرگی از جامعه را تشکیل می دهند را جذب کنیم.
نماینده مقام معظم رهبری در فارس و امام جمعه شیراز با اشاره به برگزاری کلاس های آموزش قرآن در تابستان، خاطرنشان کرد: اگر برنامه ریزی کنیم می توانیم موفقیت های بیشتری نسبت به آنچه که اکنون کسب کرده ایم به دست آوریم.
آیت الله دژکام، گفت: انتظار می رود موفقیت های آموزش و پرورش بیش از پیش شود و ما نیز از هر گونه همکاری دریغ نمی کنیم.
امام جمعه شیراز، گفت: در دستورالعمل جدید شورای فرهنگ عمومی کشور نقش آموزش و پرورش پر رنگ تر از قبل شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز در این جلسه گفت: تلاش می شود از ابتدای سال تحصیلی جدید موضوع اقامه نماز را در کنار سایر ماموریت های خود مجدانه پیگیری کنیم.
محسن کلاری، گفت: جدای از هر پست و سمتی بر اساس نص صریح قران وظیفه هر یک از ما تلاش برای اقامه نماز است و باید سعی کنیم این فریضه الهی به بهترین نحو در مدارس برپا شود.
رئیس ستاد اقامه نماز استان فارس نیز در این نشست گفت: بر اساس آیات الهی اقامه نماز همواره باید در اولویت کار مدیران و مسئولان قرار گیرد.
سید حسین ذوالانوار ، گفت: در زمان هشت سال دفاع مقدس، رزمندگانی توانستند افتخار بیافرینند و بر دشمن تا بن دندان مسلح، با دست خالی پیروز شوند که اهل نماز بودند و البته رزمندگان مدافع حرم نیز همه اهل نماز بودند.
توجه به دانش آموزان نخبه از برنامه های اصلی آموزش و پرورش استان است
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، گفت: فعالیت های بنیاد نخبگان در راستای اهداف آموزش و پرورش است و به پویایی و نشاط دانش آموزان کمک می کند.
محسن کلاری در دیدار رئیس ومعاون بنیاد نخبگان استان فارس با وی،گفت: ارتباط بین آموزش وپرورش و بنیاد نخبگان استان باید توسعه بیشتری یابد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت:فعالیت های بنیاد نخبگان در راستای اهداف آموزش و پرورش است و به پویایی و نشاط دانش آموزان کمک می کند.
کلاری، گفت: مقوله تشویق یک اصل روانشناسی است که باید مورد توجه قرار گیرد و فعالیت بنیاد نخبگان است.
او، گفت: در آموزش و پرورش طرحی به نام تربیت هوشمند در حال اجرا است که تمامی فعالیت ها باید بر اساس شش ساحت تربیتی سند تحول بنیادین به صورت هدفمند انجام شود که برنامه های اجرایی بنیاد ملی نخبگان هم می تواند در این برنامه نقش موثری داشته باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، گفت: توجه به دانش آموزان نخبه از برنامه های اصلی آموزش و پرورش استان است.
رئیس بنیاد نخبگان استان فارس نیز در این دیدار گفت: هر چند ماموریت اصلی این بنیاد حمایت از دانشجویان نخبه بوده اما دراستان فارس با ارائه یک خلاقیت، مجمع خیرین نخبه پرور با هدف حمایت از دانش آموزان نخبه در کنار بنیاد نخبگان راه اندازی شده است.
حبیب شریف با تشریح نحوه شناسایی وحمایت از استعدادها ی دانش آموزی، گفت: تاکنون شناسایی بیش از دو هزار دانش آموز مستعد انجام شده و قرار است دوره آموزشی برای آنها ارائه شود.
او، گفت: تعداد ۱۷۰ دانش آموز مستعد را در سطح استان شناسایی کردیم لذا مسیر ادامه تحصیل آنها را پیگیری می کنیم.
توسعه رشته های مهارتی برای دانش آموزان استان فارس همراه با کیفی سازی باشد
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: در خصوص مهارت آموزی به دانش آموزان باید تعادل رعایت شود و رشته هایی را راه اندازی کنیم که نیاز روز جامعه باشد تنها به کمیت نپردازیم بلکه کیفی سازی رشته ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
محسن کلاری، گفت: تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه، استقبال از رشته های فنی حرفهای رو به افزایش است و این تنها در کشور ما نیست بلکه در دنیا شاهد تمایل دانش آموزان به رشته های فنی حرفهای هستیم.
کلاری، گفت: پس از سال اکنون شاهد استقبال دانش آموزان از هنرستان ها و رشته های مهارتی هستیم که نیازمند ایجاد زیرساخت ها در این خصوص هستیم تا در جذب هنرجویان با مشکل روبرو نشویم.
او، گفت: در خصوص مهارت آموزی باید تعادل رعایت شود و رشته هایی را راه اندازی کنیم که نیاز روز جامعه باشد تنها به کمیت نپردازیم بلکه کیفی سازی رشته ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
این مقام مسئول، گفت: با توجه به محدودیت منابع مالی، ضروری است تجهیز هنرستان های فنی حرفهای با مشارکت خیران انجام شود.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، گفت: بسیاری از مهارت ها را می توان از طریق فضاهای مجازی ارائه دهنده فناوری روز فرا گرفت که در هنرستان ها باید مسیرهای جدیدی را تجربه کنیم.
کلاری، گفت: تقدیر باعث رشد دانش آموز می شود لذا تولیدات هنرجویان را خریداری کنیم و آنها را تشویق کنیم.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس، گفت: با توجه به تاکیدات رئیس جمهور و همچنین وزیر آموزش و پرورش، موضوع توسعه و تقویت هنرستان ها در اولویت برنامه ها قرار دارد.
یزدان دشتیان، گفت: با بهره گیری از ظرفیت های موجود، راه اندازی رشته های مهارتی و توسعه هنرستان های فنی حرفهای در دستور کار قرار می گیرد.
او، گفت: توسعه متوازن رشته های تحصیلی و توانمندسازی نیروی انسانی دو برنامه ای است که برای آغاز مطلوب سال تحصیلی آینده در دستور کار قرار دارد.
دشتیان، گفت: موظف هستیم درصد تحصیل دانش آموزان در رشته های فنی حرفهای را تا ۵۰ درصد افزایش دهیم.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس، گفت: ایجاد هنرستان های فنی و حرفه ای «جوار» یکی از راهبردهای توسعه رشتههای فنی حرفه ای در سطح استان است.
رئیس اداره فنی حرفه ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش فارس، نیز گفت: در استان فارس ، تعداد ۵۷۴ هنرستان فنی حرفهای داریم که از این تعداد، ۱۵۴ هنرستان در شهر شیراز و بقیه در شهرستان ها قرار دارد.
یحیی علیرضا پور، گفت: توسعه رشته های فنی حرفهای در سه پایه ۴۱ درصد است لذا هدف برنامه رسیدن این درصد به ۴۸ درصد است.
او، گفت: در استان فارس، حدود ۸۰ هزار هنرجو داریم و بیشترین توسعه رشته های فنی حرفهای با بیش از ۵۶ درصد مربوط به ناحیه سه شیراز است.
این مقام مسئول، گفت: با برنامه ریزی های انجام شده، تعداد ۱۵ هنرستان فنی حرفهای در سال جدید تحصیلی در استان راه اندازی می شود.
اجرای طرح پویا در اسرع وقت و با جدیت در سطح استان فارس
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت:با توجه به فرصت باقیمانده اوقات فراغت تابستان دانش آموزان، ضروری است هر چه سریع تر و به طور جدی، طرح « میدان پویا» در سطح استان فارس اجرا شود.
محسن کلاری درنشست کارگروه میدان پویا کمیته سلامت ونشاط اجتماعی آموزش وپرورش استان، گفت: ورزش بهترین برنامه ای است که کودک می تواند به وسیله آن به هم سلامت روان و هم به سلامت جسم برسد.
کلاری، گفت: تنها شرکت کردن در برنامه و طرح های ورزشی کافی نیست بلکه آنچه مهم است بکارگیری آموخته ها توسط افراد در زندگی شان است.
او، گفت: نگاه ما تنها نباید به فعالیت های ورزشی باشد بلکه به دوستی ها ی بچه ها و رفتار آنها در محیط ورزشی باید توجه کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: با توجه به فرصت باقیمانده اوقات فراغت تابستان ، ضروری است هر چه سریع تر و به طور جدی، طرح «میدان پویا» اجرا شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس، نیز گفت: ایجاد نشاط و سلامتی در بین دانش آموزان و خانواده ها، کمیته سلامت و نشاط اجتماعی، طرح میدان پویا را برای فصل تابستان در دستور کار قرار می دهیم.
سید کاظم حسینی، گفت: به طور کلی طرح میدان پویا،دارای پنج بخش شامل: شهر پویا، خانواده پویا، دانش آموز پویا، رویداد پویا و خانه پویا است.
حسینی، گفت: دربرنامه شهر پویا مصمم هستیم یک رویداد ورزشی را برگزار کنیم لذا مراسم پیاده روی خانوادگی در ششم شهریور پیشنهاد می شود.
او، گفت: در طرح خانواده پویا باید یک برنامه مانند طرح های پدر و پسر و مادر و دختر که اجرا شده در دستور کار قرار گیرد.
این مقام مسئول، گفت: طرح رویداد پویا چهارمین طرح میدان پویا است که در چند رشته ورزشی دانش آموزان عضو کانون ها با هم به رقابت می پردازند.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس، گفت: خانه پویا پنجمین طرح میدان پویا است که در راستای توسعه و تقویت سلامت روحی و روانی و جسمی و فعالیت های ورزشی دانش آموزان و خانواده های آنان انجام می شود.
برگزاری نخستین همایش تجلیل از پیرغلامان فرهنگی استان فارس در شیراز
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: امیدوارم پیرغلامان بتوانند نو غلامانی با معرفت و دارای بصیرت حسینی تربیت کنند و دانش آموزان را در مسیر واقعی قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام قرار دهند.
محسن کلاری درنخستین همایش تجلیل از پیرغلامان فرهنگی استان فارس در سالن سعدی باشگاه فرهنگیان شماره یک شیراز، با تسلیت ایام حزن انگیز ماه صفر و سالروز شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها، گفت: همه ما که همواره در زندگی خود با توسل به اباعبدالله الحسین علیه السلام در مسیر اهل بیت گام بر می داریم به نوعی غلام آن حضرت هستیم.
کلاری، گفت: افرادی هستند که در طول سال به ویژه در ماه های محرم و صفر تمام تلاش خود را برای خدمت مجالس امام حسین علیه السلام و یارانش به کار می گیرند و در معرفی فلسفه قیام اباعبدالله علیه السلام و گرامیداشت مجالس عزای حسینی بی وقفه فعالیت می کنند.
او، گفت: امروز در خدمت فرهنگیانی هستیم که دانش آموزان را به کشتی نجات اباعبدالله الحسین علیه السلام رهنمون می شوند.
درخشش هنرآموزان استان فارس در المپیاد ملی هنرآموزی شایستگی محور
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس گفت: ۵ تیم هنرآموزی از فارس در نخستین المپیاد ملی هنرآموزی شایستگی محورحضور داشتند که در نهایت دو تیم موفق به کسب مقام های اول و دوم شدند.
یزدان دشتیان با اشاره به برگزاری نخستین دوره المپیاد کشوری هنرآموزی شایستگی محور، اظهار کرد: در مرحله استانی این المپیاد تعداد ۸۵ نفر از هنرآموزان استان فارس شرکت کردند که در نهایت ۱۲ نفر در قالب پنج تیم به مرحله نهایی کشوری راه یافتند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس گفت: در مرحله کشوری این رقابت ها که در مشهد برگزار شد رتبه های اول و دوم رشته های حسابداری و شبکه و نرم افزار به هنرآموزان شیرازی رسید.
دشتیان گفت: تیم هنرآموزان هنرستان پژوهش ناحیه ۲ شیراز متشکل از خانمها لیلا پاکدل، مهرسا پیمان فر و الهام عابدی دررشته حسابداری موفق به کسب مقام نخست این مسابقات شدند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس همچنین گفت:تیم هنرآموزان هنرستان مهر از ناحیه ۱ شیراز متشکل از خانم ها مهناز جهانبخش، منصوره رازقیان و آمنه محمدی نیز موفق شدند رتبه دوم رشته شبکه و نرم افزار را کسب کنند.
انتصاب سرپرست جدید مدیریت آموزش و پرورش شهرستان نیریز
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: نسل امروز، نگاهی متفاوت دارد؛ بنابراین باید با برنامهریزی متناسب با ویژگیهای این نسل، پاسخگوی نیازهای آموزشی و پرورشی آن باشیم.
یزدان دشتیان در مراسم تکریم رییس ومعارفه سرپرست جدید آموزش و پرورش شهرستان نیریزگفت: امروز روز مهمی برای آموزش و پرورش بوده زیرا این نهاد محور توسعه جامعه است.
دشتیان، گفت: حضور پررنگ مسئولان در این آیین نشاندهنده اهمیت جایگاه آموزش و پرورش در این شهرستان است.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس ، گفت: نسل امروز توسعه را بر ماندگاری ترجیح میدهد و نگاه متفاوتی دارد؛ بنابراین ما نیز باید با برنامهریزی نوین و انعطافپذیر پاسخگوی این نگاه جدید باشیم.
امام جمعه نیریز، نیز در این مراسم با آرزوی توفیق برای مدیر جدید، بر اهمیت تقدم «پرورش» بر «آموزش» تأکید کرد.
حجتالاسلام و المسلمین حسینی، خواستار توجه ویژه به پرورش نخبگان، نقشآفرینی اولیا و مربیان و برگزاری مستمر جلسات انجمنها شد.
فرماندار نیریز، نیز با بیان اینکه آموزش و پرورش سرمایهای ارزشمند است، اظهار داشت:باید تلاش کنیم بهترین معلمان را در دوره ابتدایی به کار بگیریم.
مراد هدایت گفت:در کنار فعالیت خیرین مدرسهساز، آموزش و پرورش نیز در ایجاد فضاهای مطلوب آموزشی فعال باشد.
مدیر پیشین آموزش وپرورش نیریز نیز دراین مراسم با اشاره به ۳۳ سال خدمت در آموزش و پرورش، از جمله سه سال و نیم مدیریت در آموزش و پرورش شهرستان نیریز، گفت: در دوره مسئولیتم، رتبه علمی شهرستان نیریز در بین ۶۱ منطقه استان فارس، از رتبه ۲۳ به ۱۲ ارتقا یافت.
رضا جمالی، از میزبانی موفق این شهرستان در مسابقات قرآنی و پیشرفت طرح های عمرانی شامل ۸ طرح فعال در شهر نیریز و چند پروژه در قطرویه و مشکان با همکاری مجمع خیرین مدرسه ساز خبر داد.
سرپرست جدید مدیریت آموزش و پرورش نیریز نیز با ابراز قدردانی از حضور میهمانان و حسن اعتماد مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس، گفت: افتخار من این است که معلم هستم و در مسیر مدیریتم، اصل را بر شایستهسالاری قرار می دهم.
مجید منفرد، گفت: هیچ جامعهای بدون تکیه بر آموزش و پرورش به توسعه نرسیده است لذا با همراهی فرهنگیان فرهیخته نیریز، قطعاً گامهای موثری در مسیر رشد و تعالی آموزشی این شهرستان برداشته می شود.
دراین مراسم ضمن تقدیر از زحمات رضا جمالی مدیر پیشین آموزش وپرورش نیریز، مجید منفرد بهعنوان سرپرست جدید این اداره منصوب شد.
معاونت آموزش وپرورش شهرستان نی ریز در سوابق منفرد دیده می شود.
- نویسنده : مریم توانا