او افزود: تغییر کاربریهای بیرویه، ساختوسازهای غیرمجاز و بیتوجهی به ارزشهای زیستمحیطی، شیراز را از «شهر باغها» به شهری در معرض موضوعات خطرناک تبدیل کرده است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز، افزایش دمای شهری، کاهش کیفیت هوا، بحران آب و از بین رفتن زیستبومهای طبیعی که هویت و آرامش این شهر را شکل دادهاند را از نتایج تغییر کاربری باغات دانست و افزود: شهرهای سبز، شهرهای پایدار را میسازند و جهان امروز به سمت بازسازی فضاهای سبز حرکت کرده است.
اسکندری تصریح کرد: نیویورک، با پروژه «High Line»، ریلهای متروکه را به باغی معلق تبدیل کرده و سالانه میلیونها گردشگر جذب میکند؛ پاریس، تا سال ۲۰۳۰ برنامهای برای تبدیل تمام ساختمانهای مهم به بناهای سبز دارد؛ سنگاپور، به «شهر در باغ» معروف است و بیش از ۵۰ درصد مساحت آن را پوشش گیاهی تشکیل میدهد. اگر جهان به سمت توسعه پایدار پیش میرود، چرا ما باید در جهت تخریب گام برداریم؟
او، رسانهها را صدای باغهای شیراز دانست و بیان کرد: نقش رسانهها در حفظ باغات از همیشه پررنگتر است. رسانه میتواند این بحران را به مسئلهای عمومی تبدیل کرده و با آگاهیبخشی، مردم و مسئولان را به مسئولیت خود آگاه کنند.
اسکندری اظهار کرد: توقف تخریب و تلاش برای احیاء باغهای شیراز و انجام نظارتهای سختافزاری و نرمافزاری، تشویق سرمایهگذاران به ایجاد پروژههای گردشگری پایدار در باغها، به جای ساختوسازهای مخرب، آموزش عمومی درباره اهمیت باغهای تاریخی شیراز و نقش آنها در کیفیت زندگی شهری و حمایت از ابتکارات شهری برای توسعه فضاهای سبز و حفظ زیستبوم شیراز و پشتیبانی همه جانبه مدیریت شهری از باغداران از پیشنهاداتی است که میتوان برای حفاظت از باغات این کلانشهر به کار بست.
او با بیان اینکه نباید شیراز را از دست دهیم، گفت: حفظ باغهای شیراز، نه یک انتخاب، بلکه یک وظیفه است. اگر امروز سکوت کنیم، فردا این شهر را بیهویت، بیروح و بیباغ خواهیم یافت.
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایهگذاری شورای اسلامی شهر شیراز افزود: ما با پویش «برای باغهای شیراز» تنها در مورد چند درخت صحبت نمیکنیم، بلکه درباره آینده یک تمدن و سبک زندگی پایدار حرف میزنیم.
اسکندری با بیان اینکه شیراز بدون باغ، دیگر شیراز نیست، گفت: اگر امروز برای حفظ باغات شیراز چاره نیندیشیم، فردا بسیار دیر خواهد بود و این شهر با باغهایش معنا پیدا میکند. شیراز، تنها یک شهر نیست بلکه یک هویت، یک خاطره جمعی و یک تمدن زنده است. از سعدی تا حافظ، از نارنجستان قوام تا باغ ارم، از عطر بهارنارنج تا سایه درختان کهنسال باغهای قصردشت، همه و همه نشان از پیوند عمیق این شهر با طبیعت دارد. اما این میراث گرانبها، در سکوتی تلخ، طی سالیان در حال از بین رفتن است.
همکاری ستاد عالی نظارت بر خدمات سفر و سیستم اجرایی شهرداری شیراز، تلاشی مشترک برای بهبود و تنوعبخشی به خدمات نوروزی / ضرورت ارائه پیوست فرهنگی و رسانهای برای نوروز ۱۴۰۴
دومین جلسه ستاد عالی نظارت بر خدمات سفر نوروزی ۱۴۰۴ با حضور مسعود زارعی، رئیس ستاد عالی نظارت بر خدمات نوروزی، مدیران شهری و رؤسای کمیتههای تخصصی در سالن شیخ اجل سعدی برگزار شد.
زارعی با اشاره به جایگاه کلان شهر شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی و از مقاصد مهم گردشگری ایران در ایام سال نو گفت: امسال، با برنامهریزی دقیق و همکاری نزدیک شهرداری شیراز و ستاد عالی نظارت بر خدمات سفر، آمادهایم تا میزبانی شایسته و صمیمی از مهمانان نوروزی و زائرین سومین حرم اهل بیت(ع) داشته باشیم.
وی افزود: تجربه سه سال گذشته نشان داده که این همکاری مشترک منجر به بهبود عملکرد خدمات شهری و رفع سریعتر مشکلات شده است.
زارعی اضافه کرد: ستاد نظارت با حضور میدانی و فعال خود، نهتنها به شناسایی و رفع نواقص میپردازد، بلکه با تعامل مستمر با شهرداری، در جهت بهبود خدمات شهری تلاش میکند به گونه ای که این هماهنگی باعث شده است تا مشکلات در کوتاهترین زمان ممکن برطرف شوند که نتیجه آن، افزایش رضایت شهروندان و مسافران خواهد بود.
رئیس ستاد عالی نظارت بر خدمات سفر میهمانان نوروزی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به تقارن نوروز امسال با ماه مبارک رمضان و شب های قدر گفت: برنامههای فرهنگی ویژهای تدارک دیده شده و هماهنگیهای لازم با صدا و سیمای مرکز فارس انجام گرفته تا شیراز در صدر اخبار ملی قرار گیرد و احساسات و خاطرات خوب مهمانان و زائران سومین حرم اهل بیت (ع) به خوبی انعکاس داده شود.
او،گفت: امسال با برنامهریزی دقیقتر، این مشکلات به حداقل رسیده و فرآیندهای نظارتی و بازخوردگیری بهبود یافتهاند تا خدمات شهری با کیفیت بهتری ارائه شوند.
زارعی، گفت: با ابلاغیههای جدید، حضور و مسئولیت پذیری تمامی اعضای ستاد اجرایی و نظارت به طور جدیتری پیگیری می شود و تلاش می شود تا هیچ نقصانی در اجرای برنامهها وجود نداشته باشد و خدمات به بهترین شکل ممکن ارایه شوند.
مسعود زارعی، گفت: ستاد تسهیلات عالی بر خدمات سفر نوروزی شیراز به طور کامل آماده است تا امسال میزبان مهمانان نوروزی باشد و خاطراتی به یاد ماندنی برای میهمانان و گردشگران و زائران گرامی رقم بزند.
آنچه در یکصد و هشتاد و نهمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز گذشت؛
از لزوم توجه به معیشت مردم و بهبود زیرساختهای مناطق محروم شهر تا ضرورت اقدام فوری برای حفظ باغات و میراث سبز شیراز
به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر شیراز، امروز(یکشنبه، ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۳) یکصد و هشتاد و نهمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز با حضور اعضای شورای اسلامی شهر به ریاست سید ابراهیم حسینی، قائم مقام شهردار شیراز و مدیران شهری و اصحاب همیشگی رسانه برگزار شد.
در ابتدای جلسه، سه نطق و گزارش عملکرد یک ساله سامانه ۱۳۷ شهرداری شیراز ارایه شد.
مهدی طاهری، عضو شورای اسلامی شهر شیراز عنوان کرد:
طرح احیای محلات مسجدمحور در شیراز با چالشهای اجرایی مواجه است
مهدی طاهری، عضو شورای اسلامی شهر شیراز در یکصد و هشتاد و نهمین صحن علنی شورا در نطق اخیر خود ضمن اعلام این مطب گفت: این طرح هنوز نتوانسته است به طور کامل به مرحله اجرا برسد و ابهامات زیادی در مورد جذب بودجه و نحوه اجرای آن وجود دارد.
وی ضمن عرض تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مسلمانان جهان گفت: با گذشت بیش از یک سال از تصویب کلیات «طرح احیای محلات مسجدمحور» در شورای شهر شیراز، اجرای این طرح با چالشهای متعددی روبرو شده است. این طرح که با هدف تقویت نقش مساجد به عنوان پایگاههای فرهنگی، اجتماعی و مذهبی در محلات طراحی شده، هنوز نتوانسته است به طور کامل به مرحله اجرا برسد و ابهامات زیادی در مورد جذب بودجه و نحوه اجرای آن وجود دارد.
وی ادامه داد: کلیات این طرح در پایان سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید و شهرداری شیراز موظف بود تا دستورالعمل اجرایی آن را تا اردیبهشت ۱۴۰۲ به شورای شهر ارائه کند. با این حال، اجرای این طرح با یک سال تاخیر آغاز شده و بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی سال گذشته آن نیز جذب نشد. همچنین، جذب حداکثر ۱۰ درصد از بودجه ۶۰۰ میلیارد تومانی امسال این طرح نیز در هالهای از ابهام قرار دارد.
طاهری یکی از چالشهای اصلی این طرح را عدم اطلاعرسانی مناسب به محلات و مساجد عنوان کرد و افزود:. بسیاری از محلات و مساجد شیراز از جزئیات این طرح بیاطلاع هستند و روابط عمومی شهرداری نیز در این مدت تبلیغات و ترویجی در این زمینه انجام نداده است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: مدیران و کارشناسان سازمان فرهنگی شهرداری و شهرداریهای مناطق که باید مرکز اجرای تفاهمنامه با مساجد و محلات باشند، هنوز به جزئیات دستورالعمل مربوطه تسلط کافی ندارند.
وی اظهار کرد: معتمدین و یاوران محلات و مساجد نیز از این سردرگمی در امان نبودهاند نیز بسیاری از مساجد یا از جزئیات طرح بیاطلاع هستند یا پس از امضای اسناد مربوطه، دیگر خبری از ادامه روند اجرایی نشده است لذا این موضوع باعث شده است که اعتماد محلات به این طرح کاهش یابد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز تبیین کرد: طرح احیای محلات مسجدمحور بر اساس بیانات مقام معظم رهبری طراحی شده است که بر نقش مساجد به عنوان پایگاههای فرهنگی، اجتماعی و مقاومتی تاکید دارند. ایشان در بیانات خود اشاره کردهاند که مساجد باید به عنوان مراکز فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی عمل کنند و جوانان نیز باید در این فعالیتها مشارکت فعال داشته باشند.
طاهری به اهداف گوناگون این طرح اشاره کرد و اضافه کرد: تشکیل شورای محله و مسجد با حضور امام جماعت و بزرگان محله، تقویت نقش مساجد در حل مسائل فرهنگی و اجتماعی محلات، جذب جوانان به سبک زندگی اسلامی و ایرانی، حمایت از برنامههای فرهنگی، ورزشی و اجتماعی در محلات، کمک به خانوادههای نیازمند، درمان معتادان و حمایت از زوجهای جوان از جمله اهداف برای تحقق طرح احیای محلات با تاکید بر مسجد محوری است.
وی گفت: با وجود اهداف فرهنگی بلند این طرح، چالشهای اجرایی متعددی وجود دارد که از جمله این چالشها میتوان به عدم جذب بودجه، عدم اطلاعرسانی مناسب، سردرگمی در اجرا و عدم تسلط کارشناسان بر جزئیات طرح اشاره کرد. همچنین، تشکیل تنها یک جلسه شورای سیاستگذاری به ریاست نماینده ولی فقیه در طول این مدت، نشاندهنده کندی روند اجرایی این طرح است.
طاهری با تاکید بر اهمیت این طرح در تقویت نقش مساجد و محلات، اضافه کرد: لازم است شهرداری شیراز و سازمان فرهنگی شهرداری اقدامات جدیتری برای رفع ابهامات و تسریع در اجرای طرح انجام دهند و با اطلاعرسانی گستردهتر و جلب مشارکت مردم محلات میتواند به موفقیت این طرح کمک کند.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: طرح احیای محلات مسجدمحور اگر به درستی اجرا شود، میتواند تحول بزرگی در حوزه فرهنگی و اجتماعی شهر شیراز ایجاد کند لذا برای تحقق این هدف، نیاز به همکاری همهجانبه مسئولان، مساجد و مردم محلات است.
طاهری در پایان نطق خود ابراز امیدواری کرد: با رفع چالشهای موجود، این طرح به زودی به مرحله اجرای کامل برسد و نقش مساجد را به عنوان پایگاههای فرهنگی و اجتماعی تقویت کند.
رئیس کمیسیون محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز تاکید کرد:
ضرورت توجه به معیشت مردم و بهبود زیرساختهای مناطق محروم شیراز در شرایط کنونی
رئیس کمیته محرومیت زدایی در یکصد و هشتاد و نهمین صحن علنی شورا بر ضرورت توجه به معیشت مردم و بهبود زیرساخت های مناطق محروم شیراز تاکید کرد.
سیده مریم حسینی، رئیس کمیته محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز ضمن تبریک ماه مبارک رمضان؛ ماه رحمت و برکت گفت: با توجه به شرایط دشوار اقتصادی و معیشتی که بسیاری از هموطنان به ویژه اقشار آسیبپذیر با آن مواجه هستند، ضرورت توجه به مشکلات اساسی مردم و بهبود زیرساختهای مناطق محروم بیش از پیش احساس میشود.
وی افزود: این موضوع نه تنها دغدغهای اساسی برای مردم محروم است، بلکه بر کیفیت زندگی تمامی شهروندان تأثیر مستقیم دارد و مسئولیت سنگینی را بر دوش مسئولین قرار میدهد.
حسینی یکی از مهمترین چالشهای کنونی را تورم و گرانی بیسابقهای دانست که زندگی اقشار کمدرآمد را به شدت تحت فشار قرار داده است، اضافه کرد: این پدیده، علاوه بر ایجاد تنگنای معیشتی برای طبقات ضعیف اقتصادی، تهدیدی جدی برای ثبات اجتماعی و امنیت روانی جامعه محسوب میشود.
وی خطاب به استاندار، شهردار و سایر مدیران استانی و شهری ابراز امیدواری کرد: با بسیج تمامی امکانات و ظرفیتهای موجود، راهکارهای عملی و مؤثری برای حمایت از محرومین و رفع نیازهای اساسی آنان ارائه دهند لذا تنظیم بازار و اقدامات فوری در این زمینه، به ویژه در آستانه ماه رمضان و عید نوروز، ضروری است.
رئیس کمیته محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: بارشهای اخیر اگرچه بر زیبایی طبیعت افزوده است، اما مشکلات جدی در سیستم دفع آبهای سطحی و زیرساختهای مناطق پیرامونی شهر ایجاد کرده است.
وی افزود: مناطق محرومی مانند کرونی، محمودآباد، سلطانآباد، خاتونک و گردخون با چالشهای جدی در این زمینه مواجه هستند لذا از دستگاههای اجرایی استان، از جمله راه و شهرسازی، ادارات آب و برق و سایر نهادهای مسئول، انتظار میرود با همکاری و همافزایی، برنامهریزی و اقدامات فوری برای حل این مشکلات انجام دهند.
حسینی اظهار کرد: رفع این چالشها نه تنها کیفیت زندگی ساکنان این مناطق را بهبود میبخشد، بلکه گامی مهم در جهت توسعه پایدار و عدالت اجتماعی است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز، وضعیت منازل فرسوده و قدیمی در بافتهای تاریخی شیراز نیز از دیگر موضوعات بحرانی عنوان کرد و افزود:. این منازل که غالباً محل سکونت اقشار کمدرآمد هستند، به دلیل ریزش و خرابی، تهدیدی جدی برای جان و امنیت ساکنان محسوب میشوند.
حسینی با اشاره اینکه بافتهای شهری از جنبه تاریخی و فرهنگی دارای ارزش هستند، تاکید کرد: لازم است اقدامات جدی برای بهسازی و احیای آنها با حفظ هویت فرهنگی صورت گیرد لذا از شهردار محترم درخواست میشود برنامهای جامع برای رفع مشکلات ساکنان این نواحی و بهسازی این منازل تدوین و اجرا کند.
وی بر همدلی و هم افزایی همه مسئولین و نهادهای مربوطه در جهتتلاش برای رفع مشکلات موجود و حمایت از محرومان تکید کرد و گفت: قطعاً با عزم جمعی و توجه به نیازهای ضروری مردم، میتوان شیراز را به شهری امن، پایدار و پویا برای همه تبدیل کرد.
حسینی در پایان ابراز امیدواری کرد: با همت و همدلی مسئولین، گامهای مؤثری در رفع مشکلات مردم عزیز برداشته شود و این اقدامات نه تنها نشانگر تعهد مسئولین به توسعه پایدار و عدالت اجتماعی است، بلکه گامی مهم در جهت بهبود کیفیت زندگی تمامی شهروندان شیرازی خواهد بود.
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر شیراز مطرح کرد:
شیراز بدون باغ هایش دیکر شیراز نیست/ ضرورت اقدام فوری برای حفظ میراث سبز شیراز
علیرضا اسکندری، رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر شیراز در یکصد و هشتاد و نهمین صحن علنی شورا بر اهمیت حفظ باغهای تاریخی شیراز و خطرات نابودی این میراث طبیعی هشدار داد.
وی با تأکید بر جایگاه باغ های شیراز در هویت فرهنگی و تاریخی این شهر اظهار داشت: شیراز نه تنها یک شهر، بلکه نماد تمدنی است که با باغ هایش معنا مییابد. باغهایی همچون باغ ارم و نارنجستان قوام، بخشی از خاطره جمعی مردم و هویت این شهر هستند.
اسکندری ضمن هشدار نسبت به نابودی باغهای شیراز، این روند را تهدیدی جدی برای آینده شهر شبراز دانست.
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری به توسعه ناپایدار، تغییر کاربریهای بیرویه، ساختوسازهای غیرمجاز و بیتوجهی به محیط زیست اشاره کرد و افزود: نتایج این تخریبها شامل افزایش دمای شهری، کاهش کیفیت هوا، بحران آب و از بین رفتن زیستبومهای طبیعی است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز به تجربیات موفق شهرهای دیگر مانند نیویورک، پاریس و سنگاپور که با توسعه فضاهای سبز و پروژههای پایدار، به شهرهایی الهامبخش تبدیل شدهاند، اشاره کرد و تاکید کرد: جهان به سمت توسعه پایدار حرکت میکند، اما شیراز در مسیر تخریب پیش میرود.
اسکندری از رسانهها خواست تا صدای باغهای شیراز باشند و با آگاهیبخشی، مردم و مسئولان را به مسئولیت خود در قبال حفظ این میراث آگاه کنند.
اسکندری حفظ باغهای شیراز را نه یک انتخاب، بلکه یک وظیفه عنوان کرد و توقف تخریب، احیای باغها، تشویق سرمایهگذاری پایدار، آموزش عمومی و حمایت از فضاهای سبز را راهکارهای مناسبی جهت حفظ و حراست از حریم سبز باغات شیراز مطرح کرد.
وی در پایان گفت: اگر امروز اقدامی نشود، فردا شیراز بیهویت و بیروح خواهد شد لذا همه باید برای حفظ این میراث طبیعی، تاریخ و آینده پایدار شیراز تلاش کنند.
آنچه در یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز گذشت؛
از بررسی بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۴ شورای اسلامی شهر شیراز تا تعیین بهای خدمات (کرایه) جابجایی مسافر توسط انواع تاکسی شهر شیراز در سال ۱۴۰۴
به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر شیراز، امروز، یکشنبه، ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۳، یکصد و هشتاد و نهمین جلسه علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز با حضور اعضای شورای اسلامی شهر به ریاست سید ابراهیم حسینی، قائم مقام شهردار شیراز و مدیران شهری و اصحاب همیشگی رسانه برگزار شد.
یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز با ۲۰ دستور کار و با حضور ۱۱ عضو شورای اسلامی شهر شیراز بررسی و در نهایت ۱۳ دستور کار به تصویب رسید.
در این جلسه موضوع بودجه سال ۱۴۰۴ و اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۳ شورای اسلامی شهر شیراز ارسالی از کمیسیون تلفیق شورا، بررسی و به تصویب رسید:
در ماده واحده آمده است بودجه ۱۴۰۴ شورای اسلامی شهر شیراز به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۱۲۲(یکصد و بیست و دو میلیارد) ریال شامل ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۱۲۰(یکصد و بیست میلیارد)ریال بابت بودجه شورای اسلامی شهر شیراز و مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۲(دو میلیارد) ریال بابت هزینه حسابرسی شهرداری ها و سازمان های وابسته به شرح یک جلد دفترچه پیوست ممهور به مهر شورا به تصویب رسید
دیگر مصوبه مورد بررسی این موضوع متمم بودجه سال ۱۴۰۳ شورای اسلامی شهر شیراز با حضور اعضای شورا بررسی و به تصویب اکثریت اعضا رسید و بر اساس ماده واحده این طرح متمم(اصلاح) بودجه ۱۴۰۳ شورای اسلامی شهر شیراز به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۷۴۰/۹۵(نود و پنج میلیارد و هفتصد وچهل ملیون) ریال شامل ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۹۰(نود میلیارد)ریال بابت بودجه شورای اسلامی شهر شیراز و مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۷۴۰/۵(پنج میلیارد و هفتصد وچهل ملیون) ریال به تصویب رسید.
در ادامه همچنین طرح جمعی از اعضای محترم شورا در خصوص الزام به نصب مخازن آب خاکستری در ساختمان های جدید الاحداث (مسکونی و تجاری) در شهر شیراز که بیش از ده واحد دارند (پیرو پیشنهاد آقای رضا محمدیان)، به شماره های ثبت ۱۳۲۰۹/۱۴۰۳ مورخ ۹/۱۰/۱۴۰۳ و ۱۵۳۱۶/۱۴۰۳ مورخ ۱۵/۱۲/۱۴۰۳ دبیرخانه شورا، ارسالی از کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورا در یکصد و هشتاد و نهمین جلسه علنی (عادی) شورای اسلامی شهر شیراز با حضور ۱۱ نفر اعضای شورا بررسی و به تصویب رسید.
بر اساس ماده واحده این طرح شهرداری شیراز مکلف است در دستور نقشه ساختمانهایی که پس از ابلاغ این مصوبه در شهر شیراز ساخته میگردد و بیشتر از ۱۰واحد دارند) بدون در نظر گرفتن محدودیت متراژ(جهت نصب مخازن ذخیره و تصفیه آب خاکستری با در نظر گرفتن دیتایل فنی و الزامات اجرایی شبکه مصرف مجزا از آب شرب در طراحی های تاسیسات و سازه ساختمانها لحاظ نماید و ارائه پایان کار منوط به تست و تایید این موضوع با مشخصات فنی قید شده در نقشه های ساختمانی گردد، مورد موافقت گردید.
در این جلسه همچنین لایحه شهرداری شیراز، در خصوص مجوز فنس، دیوار گذاری و استقرار کانکس و منبع آب، جهت باغ های دارای سند شش دانگ مالکی، غارسی در محدوده حوزه استحفاظی باغات قصردشت، ارسالی از کمیسیون مشترک شهرسازی، معماری و هوشمندسازی و سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا،با حضور ۱۱ نفر اعضای شورا بررسی و به تصویب رسید که بر اساس ماده واحده این شهرداری شیراز می تواند درمحدوده حوزه استحفاظی باغات قصردشت نسبت به صدور مجوز نصب درب ، احداث دیوار ، فنس و استقرار کانکس با شرایط زیر اقدام نماید. الف( مجوز دیوار و درب گذاری : مجوز درب و دیوارگذاری برای باغ های دارای سند شش دانگ مالکی، غارسی صرفاً ضلع واقع در بر معابر که برابر اسناد ثبتی با رعایت آیین نامه گذربندی و ضوابط شهرسازی ایجاد خواهد گردید، موافقت شد.
در این جلسه همچنین طرح جمعی از اعضای محترم شورا در خصوص الزام شهرداری به تغییر روند بررسی نقشه های ساختمانی جهت تسریع در مرحله صدور پروانه ارسالی از کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورا، با حضور ۱۱ نفر اعضای شورا بررسی سلب فوریت طرح مورد موافقت اعضای محترم شورا قرارگرفت .
در ماده واحده این طرح آمده است شهرداری شیراز مکلف است تا ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این طرح با اصلاح روند ساز و کار بررسی الکترونیک پرونده های نوسازی و صدور پروانه ساخت در مراحل تایید نقشه صدور پروانه ساختمانهای جدید که در سال آینده جهت ساخت یا تجدید بنا به شهرداری مراجعه می نمایند از طریق کارتابل الکترونیک و اتوماسیون اداری موجود در شهرداری با شیوه ذیل رسیدگی نماید. گام اول:شهرسازان مناطق پس از بررسی نقشه های اخذ شده با توجه به ضوابط و موارد مورد نظر در دستور نقشه نسبت به درج موارد مورد نیاز به اصلاح تایید از طریق سیستم سرا اقدام و تا تایید نهایی نقشه ها کلیه اطلاعات و نقشه های اصلاحی را از طریق سیستم الکترونیکی و با حذف نسخه کاغذی پیگیری نمایند. گام دوم نقشه های نهایی که بصورت سیستمی بارگذاری شده است به کمیسیون معماری ارجاع و پس از رفع ایرادات احتمالی، نقشه های معماری تایید شده بصورت فایل به سایر کمیسیون های مرتبط)سازه و تاسیسات( از طریق سیستم سرا ارجاع و مراحل بازبینی به صورت سیستمی ) تصادفی (توسط دبیران کمیسیون ها ی مربوطه به بازبین ها ارجاع گردد . همچنین عناوین مالک یا مالکین و صاحب پروانه و نام طراح از نقشه ها جهت بازبینی به گونه ای که قابل شناسایی نباشد حذف گردد. گام سوم پس از تایید نقشه های معماری، سازه و تاسیسات درخواست در مراحل فعلی صدور پروانه قرار گیرد. تبصره : شهرداری نسبت به ارایه جدول زمانبندی جهت گامهای اول و دوم تا ۱۰روز پس از ابلاغ اقدام نماید.
در ادامه همچنین لایحه شهرداری شیراز، درخصوص سلب قابلیت استفاده عمومی از عرصه معبر مازاد بر عرض معبر (بدون تغییر در عرض معبر پس از اجرای طرح تفصیلی مصوب توسط مراجع ذیصلاح) مجاور ضلع جنوب پلاک های ثبتی پهنه همجوار محدوده خیابان شهیدان ذاکر عباسعلی موصوف به اراضی امامی جمعاً به مساحت ۳۳/۲۹۶۴ متر مربع در تعداد ۲۹ پلاک ارسالی از کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورا به تصویب رسید.
در ماده واحده این طرح آمده است ضمن تاکید بر عدم امکان تجمیع پلاکهای موضوع لایحه ارسالی به شماره ۱۴۰۳/ ۶۱۲۵۶۴مورخ ۳/۱۰/۱۴۰۳و همچنین عدم افزایش عرض معبر و تعریض آن وفق طرح تفصیلی ، با سلب قابلیت استفاده عمومی از عرصه معبر متروک مازاد بر عرض معبر بدون تغییر در عرض معبر پس از اجرای طرح تفصیلی مصوب توسط مراجع ذیصلاح) مجاور ضلع جنوب پلاکهای ثبتی پهنه همجوار محدوده خیابان شهیدان ذاکر عباسعلی موصوف به اراضی امامی جمعاً به مساحت ۲۹۶۴/۳۳مترمربع در تعداد ۲۹پلاک به شرح لیست فایل اکسل و نقشه پیوست با کاربری مسکونی R122و احتساب آن به عنوان اموال اختصاصی شهرداری موافقت گردید.
دیگر لایحه مورد بررسی این جلسه لایحه شهرداری شیراز، درخصوص اصلاح مصوبه ۱۴۳/۹۹/ص مورخ ۶/۲/۹۹ و مصوبات اصلاحی ۳۳۶۸/۹۹ مورخ ۲۹/۱۰/۹۹ ، ۴۷۰۹/۱۴۰۰/ص مورخ ۲۷/۱۰/۱۴۰۰ و ۸۳۲۸/۱۴۰۲/ش مورخ ۲۲/۶/۱۴۰۲ با موضوع نحوه وصول قدرالسهم سرانه خدمات عمومی موضوع ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری و قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح های دولتی و شهرداری ها”، ارسالی از کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورا که پس از بررسی اعضای شورای شهر به تصویب اکثریت رسید.
در ماده واحده این طرح آمده است در مصوبه ۱۴۳/۹۹/ص مورخ ۶/۲/۱۳۹۹ و مصوبات اصلاحی ۳۳۶۸/۹۹/ص مورخ ۲۹/۱۰/۱۳۹۹ و ۴۷۰۹/۱۴۰۰/ص مورخ ۲۷/۱۰/۱۴۰۰ و ۸۳۲۸/۱۴۰۲/ش مورخ ۲۲/۰۶/۱۴۰۲ با موضوع ” نحوه وصول قدرالسهم سرانه خدمات عمومی موضوع ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری و قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح های دولتی و شهرداری ها ” عنوان ستون ششم جدول ذیل ماده ۱۴ و تبصره ۱۵ به شرح ذیل اصلاح گردید: - عنوان ستون ششم (آخر) جدول ذیل ماده ۱۴ از “رعایت بند ر تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲و ملاک عمل دریافت قدرالسهم در شهرداری” به “ملاک عمل دریافت قدرالسهم در شهرداری شیراز با رعایت ردیف ۱ بند ث ماده ۵۰ قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران” تغییر یافت. تبصره ۱۵ (اصلاحی): در خصوص قدرالسهم ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری و قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح های دولتی و شهرداری ها املاک واقع در محدوده های الحاقی (به استثنا باغات قصردشت) به شهر شیراز به شرح ذیل عمل می شود: ۱- املاکی که در محدوده های الحاقی به شهر شیراز قرار دارند و طبق ضوابط و مقررات قبل از الحاق دارای مجوز، پایانکار یا پروانه ساختمانی معتبر از مراجع ذیصلاح باشند، به شرط تامین معابر براساس طرح های ملاک عمل شهرداری، از پرداخت قدرالسهم ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری و قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح های دولتی و شهرداری ها معاف میباشند. ۲- املاکی که در محدوده های الحاقی به شهر شیراز قرار دارند و قبل از ورود به محدوده دارای ابنیه مسکونی فاقد مجوز بوده، می بایست موضوع تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده صد قانون شهرداری مطرح و در صورت صدور رأی بر ابقاء بنا، درصورت داشتن سند شش دانگ قبل از ۱۴/۰۳/۱۳۹۰ به شرط تامین معابر براساس طرح های ملاک عمل شهرداری، تا ۲۵۰ متر مربع، پرداخت قدرالسهم ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری و قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح های دولتی و شهرداری ها به میزان ۱۰ درصد و در خصوص مساحت مازاد بر ۲۵۰ متر مربع صرفاً مشمول پرداخت قدرالسهم موضوع تبصره ۴ قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح های دولتی و شهرداری ها (به میزان ۲۰%) می گردد. ۳- املاکی که در محدوده های الحاقی به شهر شیراز قرار دارند در صورتی که بر اساس این مصوبه مشمول پرداخت قدرالسهم ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری و قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح های دولتی و شهرداری ها گردند، در صورت پرداخت نقدی قدرالسهم موضوع این مصوبه محاسبه و با ضریب تعدیل جدول ذیل اخذ می گردد: جدول ضریب تعدیل شرح ضریب تعدیل ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۴ ۶۰% ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۴ ۷۰% ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۵ ۸۰% ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۵ ۹۰% ۴- املاکی که قبل از اصلاح این تبصره، قدرالسهم موضوع این مصوبه را پرداخت نموده اند، مشمول کاهش های موضوع این تبصره نمی گردند و هیچ گونه وجهی به آن ها مسترد نمی شود.
از دیگر طرح ارایه شده در صحن شورا طرح دو فوریتی جمعی از اعضای محترم شورا در خصوص الزام شهرداری شیراز به جمع آوری سبزه های شهروندان و تبدیل آن ها به کود کمپوست با هدف فرهنگ سازی و حفظ محیط زیست (پیرو پیشنهاد آقای مسعود زارعی)، به شماره ثبت ۱۶۴۵۵/۱۴۰۳ مورخ ۱۹/۱۲/۱۴۰۳ دبیرخانه شورا، در یکصد و هشتاد و نهمین جلسه علنی (عادی) شورای اسلامی شهر شیراز مورخ ۱۹/۱۲/۱۴۰۳، با حضور ۱۰ نفر اعضای شورا بررسی و با درخواست پیشنهاد دهندگان مبنی بر استرداد طرح موافقت گردید.
در ادامه همچنین طرح دو فوریتی جمعی از اعضای محترم شورا در خصوص الزام شهرداری شیراز به برگزاری مسابقه عکاسی تقارن بهار قران و طبعیت با هدف حفاظت از محیط زیست شهری در نوروز سال ۱۴۰۴ بود که به تصویب رسید.
در ماده واحده طرح آمده است شهرداری شیراز مکلف است نسبت به برگزاری مسابقه عکاسی تقارن بهار قرآن و طبیعت در شهر شیراز با هدف حفاظت از محیط زیست شهری در ایام نوروز سال ۱۴۰۴ و تهیه مقدمات لازم از قبیل فراخوان، تبلیغات، پیش بینی اهدای جوایز و موضوعات مشخص محیط زیستی از محل ردیف بودجه مربوطه اقدام نماید.
در تبصره این طرح آمده است، شهرداری شیراز همایش پایانی و مراسم تقدیر و اهدای جوایز را در روز شیراز(۱۵ اردیبهشت ماه) برگزار نماید.
در ادامه بررسی ها لایحه شهرداری شیراز، درخصوص اصلاح مصوبه ۱۶۳۸۴/۱۴۰۱/ش مورخ ۱۱/۱۱/۱۴۰۱ با موضوع عوارض ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح های عمران شهری، ارسالی از کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورا، بررسی و به تصویب رسید.
لایحه مورد بررسی دیگر لایحه شماره ۷۲۶۰۴۱/۱۴۰۳ مورخ ۲۷/۱۱/۱۴۰۳ شهرداری شیراز، درخصوص بهای خدمات (کرایه) جابجایی مسافر در شبکه حمل و نقل مسافر توسط ناوگان اتوبوس و مینی بوس در سال ۱۴۰۴، ارسالی از کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورا، با حضور ۱۰ نفر اعضای شورا بررسی و به تصویب رسید.
در ماده واحده این طرح آمده است بهای خدمات (کرایه) جابجایی مسافر توسط انواع ناوگان اتوبوسرانی و مینی بوسرانی در شبکه حمل و نقل مسافر حمل و نقل شهر شیراز در سال ۱۴۰۴ برای اتوبوس مبلغ ۱۷,۶۲۶ ، مینی بوس ۳۱,۵۱۱ و نرخ نقدی خطوط اتوبوس، مینی بوس ۷۰,۰۰۰ و هر ساعت دربستی با اتوبوس شهری ۲,۳۰۰,۰۰۰ به تصویب رسید.
در ادامه جلسه لایحه شهرداری شیراز، درخصوص قدردانی و تجلیل از کارکنان دستگاه های ذیربط در انجام وظایف شهرداری، ارسالی از کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورا، با رای اکثریت اعضای شورای شهر به تصویب رسید.
در ماده واحده این طرح آمده است به شهرداری شیراز اجازه داده می شود درراستای همکاری قابل توجه دستگاه های ذیربط با شهرداری مبنی بر رفع سد معابر عمومی، جمع آوری دام و کشتار غیر مجاز، جمع آوری تبلیغات غیرمجاز و پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز، مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۷( هفت میلیارد ) ریال از محل ردیف بودجه ۱۵۰۳۰۳ سال ۱۴۰۳ به اشخاص مرتبط پرداخت نماید.
مورد بررسی دیگر لایحه شهرداری شیراز، در خصوص واگذاری زمین به صورت اذن انتفاع با حفظ مالکیت شهرداری به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع از پلاک ثبتی ۱۸۰۵/۲۰۸۱ بخش ۴ شیراز با کد نوسازی ۷۲-۲۲۴-۵۵-۲ واقع در بلوار محراب دشت چنار به هیئت حسین بن علی (ع)، ارسالی از کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت (ع) شورا، ، با حضور ۱۳ نفر اعضای شورا بررسی و به تصویب رسید.
در ماده واحده این طرح آمده است با اعطای اذن انتفاع یک قطعه زمین به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع از پلاک ثبتی ۱۸۰۵/۲۰۸۱ بخش ۴ شیراز به کد نوسازی ۷۲-۲۲۴-۵۵-۲ به مالکیت شهرداری شیراز و با کاربری فرهنگی واقع در بلوار محراب دشت چنار به هیئت مذهبی حسین بن علی (ع) جهت احداث مجتمع فرهنگی و مذهبی با حفظ کلیه حقوق و مالکیت شهرداری موافقت گردید.
در ادامه بررسی های صحن شورا لایحه شهرداری شیراز، در خصوص واگذاری زمین به صورت اذن انتفاع موازی ۸۰۰ متر مربع قسمتی از بوستان حجاب متخذه از پلاک ثبتی ۱۸۳/۱۷۹۲ بخش ۴ شیراز با کد نوسازی ۷-۲۲۵-۳۵-۵ به هیئت پهلوانی استان فارس، ارسالی از کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورا بود که با حضور ۱۰ نفر اعضای شورا بررسی و به تصویب رسید.
در ماده واحده این طرح آمده است با اعطای اذن انتفاع یک قطعه زمین به مساحت ۸۰۰ مترمربع از پلاک ثبتی ۱۸۳/۱۷۹۲ بخش ۴ شیراز واقع در بلوار گفتار ضلع شمالی بوستان حجاب به هیئت پهلوانی استان فارس (پس از سلب قابلیت استفاده عمومی) جهت احداث زورخانه در صورت تغییر کاربری توسط کمیسیون ماده ۵ با حفظ کلیه حقوق و مالکیت شهرداری موافقت گردید.
از دیگر مصوبات لایحه شهرداری شیراز، در خصوص آیین نامه نحوه صدور، توزیع و استفاده از کارت های اوراق بستانکاری شهرداری شیراز، ارسالی از کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورا، بررسی و به تصویب رسید.
در ماده واحده این طرح آمده است، آیین نامه نحوه صدور، توزیع و استفاده از کارت های اوراق بستانکاری شهرداری شیراز به شرح ذیل تصویب شد.
آیین نامه نحوه صدور، توزیع و استفاده از کارت های اوراق بستانکاری شهرداری شیراز مقدمه
۱. این آیین نامه با هدف مدیریت بهینه منابع و تعهدات مالی شهرداری، ایجاد سازوکاری برای پرداخت مطالبات پیمانکاران، بستانکاریهای اشخاص و بازپرداخت وجوه اضافه پرداختی عوارض بهصورت کارآمد و کنترلشده تدوین شده است.
۲. استفاده از کارتهای اوراق بستانکاری، بهعنوان ابزاری برای پرداخت غیرنقدی، به شهرداری امکان میدهد تا ضمن تسویه تعهدات مالی خود، مدیریت نقدینگی مناسبی داشته باشد.
ماده ۱: تعاریف: ۱. پیمانکاران: افراد یا شرکتهایی که بر اساس قراردادهای رسمی با شهرداری، پروژههای عمرانی، خدماتی را اجرا میکنند.
۲. بستانکاران بابت املاک: افرادی که شهرداری به دلیل تملک یا خرید ملک به آنها بدهکار است.
۳. استرداد وجوه پرداختی: بازپرداخت مبالغی که به اشتباه یا اضافه توسط شهروندان به شهرداری پرداخت شده است.
۴. کارت اوراق بستانکاری: کارتهای اعتباری صادره توسط شهرداری که به دارنده آن اجازه پرداخت عوارض و بهای خدمات شهرداری را میدهد.
ماده ۲: مسئولیت ها ۱. مسئولیت صدور کارت اوراق بستانکاری و مدیریت توزیع آن ها بر عهده معاونت مالی و اقتصادی شهرداری شیراز می باشد. ۲. مسئولیت نظارت بر فرآیند استفاده از کارت اوراق بستانکاری بر عهده اداره کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری شیراز است.
ماده ۳: صدور کارت اوراق بستانکاری ۱-۳- موارد شمول صدور کارت اوراق بستانکاری به شرح ذیل مشخص می شود.
۱. مطالبات کارگزاران و پیمانکاران حقیقی و حقوقی
۲. بستانکاری اشخاص بابت املاک مورد مسیر از شهرداری
۳. استرداد وجوه مازاد پرداختی اشخاص حقیقی و حقوقی ۲-۳- فرآیند صدور کارت
۱. ثبت درخواست: پس از ثبت صورت وضعیت یا مطالبات در سیستم مالی، حوزه های شهرداری درخواست صدور کارت را به همراه مستندات به اداره کل امور مالی ارسال می کنند.
۲. بررسی و تایید مطالبات: اداره کل امور مالی شهرداری موظف است پس از دریافت درخواست، صحت و اعتبار مطالبات را بررسی کرده و نسبت به تایید یا عدم تایید آنها اقدام کند.
۳. صدور کارت: درصورت تایید مطالبات جهت هر صورت وضعیت به صورت جداگانه، کارت اوراق بستانکاری با شرایط تعیینشده به نام اشخاص با کد ملی یا کد اقتصادی (شناسه ملی) و با قید تاریخ صدور و شماره مسلسل صادر و به ایشان تحویل داده میشود.
تبصره: شهرداری موظف به ایجاد سامانه الکترونیکی جهت اجرایی نمودن این آیین نامه است و رویت شفاف دارندگان کارت بر اساس امتیاز و همچنین متقاضیان خرید کارت الزامی است.
۴. اطلاعرسانی: پس از صدور کارت، مشخصات کامل کارت شامل مبلغ و مدتزمان استفاده، به شخص دارنده کارت اطلاع داده میشود.
۳-۳- مشوق های نگهداری کارت: نحوه محاسبه و تخصیص مطالبات در کارت اوراق بستانکاری به صورت پلکانی و به شرح جدول ذیل مشخص می شود: جدول (۱): مشوق های نگهداری کارت شرح درصد کاهش عوارض و بهای خدمات استفاده تا ۲ ماه بعد از صدور کارت بدون قابلیت استفاده استفاده در ماه سوم پس از صدور کارت ۲% استفاده در ماه چهارم پس از صدور کارت ۴% استفاده در ماه پنجم پس از صدور کارت ۶% استفاده در ماه ششم پس از صدور کارت ۸% استفاده در ماه هفتم پس از صدور کارت ۱۰% استفاده در ماه هشتم پس از صدور کارت ۱۲% استفاده در ماه نهم پس از صدور کارت ۱۴% استفاده در ماه دهم پس از صدور کارت ۱۶% استفاده در ماه یازدهم پس از صدور کارت ۱۸% استفاده در ماه دوازدهم پس از صدور کارت و بعد از آن ۲۰% تبصره: دارندگان کارت های موضوع این مصوبه علاوه بر کاهش این بند شامل سایر مصوبات کاهش عوارض و بهای خدمات شهرداری شیراز (در صورت وجود مصوبه) به نسبت میزان پرداخت نقدی می گردند. ماده ۴: استفاده ازکارت اوراق بستانکاری ۱-۴- تاریخ قابلیت استفاده از کارت های اوراق بستانکاری حداقل مدت زمان لازم برای استفاده از کارت های اوراق بستانکاری برای اولین بار دو ماه پس از تاریخ صدور کارت می باشد و استفاده قبل از این مدت ممنوع است.
تاریخ شروع زمان استفاده از کارت باید بر روی کارت درج شود.
۲-۴- نحوه اولویت استفاده از کارت اوراق بستانکاری به شرح ذیل مشخص می گردد: امتیاز دهی برای اولویت استفاده از کارت ها بر اساس جدول ذیل محاسبه می شود و کارت با امتیاز بیشتر دارای اولویت استفاده است.
جدول (۲): امتیاز دهی جهت اولویت استفاده از کارت اوراق بستانکاری شرح امتیاز از تاریخ و زمان صدور تا تاریخ و زمان استفاده به ازای هر روز ۱ تبصره: حداقل مدت زمان لازم برای ثبت درخواست استفاده از کارت های اوراق بستانکاری دو ماه پس از تاریخ صدور کارت است.
۳-۴- نحوه استفاده از کارتهای اوراق بستانکاری
۱. کارتهای صادره فقط برای پرداخت عوارض و بهای خدمات موضوع این مصوبه به شهرداری شیراز و در حوزه های شهرداری قابلاستفاده هستند و به هیچ وجه قابلیت نقدشوندگی یا استفاده در موارد دیگر را ندارند.
۲. پرداخت عوارض صاحب کارت با ارائه کارت شناسایی معتبر یا وکیل قانونی ایشان می تواند از خدمات کارت برای پرداخت بدهی خود یا دیگری استفاده کنند.
۳. پرداخت وجه به شهرداری از طریق این کارت، به منزله پرداخت نقدی می باشد و از تمامی مزایای پرداخت نقدی زمان استفاده از کارت برخوردار می شود.
۴. کارتها قابلیت تجزیه و استفاده در چندین نوبت را دارد.
۴-۴- موارد قابل استفاده از کارت دارنده کارت مجاز است در موارد زیر از کارت اوراق بستانکاری استفاده کند: ۱. پرداخت عوارض و بهای خدمات شهرداری؛ ۲. پرداخت دیون به شهرداری (بدهی صاحب کارت یا هر شخص حقیقی و حقوقی دیگر) ۳. چک های پرداخت اقساط بدهی مؤدیان که معوق می باشد و تاریخ سررسید چک گذشته و برگشت خورده باشد. (به استثناء چک های دریافتی بابت بند ۵-۴ . ۵-۴- مستثنیات استفاده از کارت در موارد زیر، کارتها قابلیت استفاده و پرداخت ندارند: ۱. پرداخت بهای قدرالسهم موضوع ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری و قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح های دولتی و شهرداری ها
۲. عوارض ارزش افزوده ناشی از تغییر و تعیین کاربری عرصه املاک واقع در حوزه استحفاظی باغات قصردشت
۳. عوارض تراکم تا حد مجار طبق مصوبات مراجع تصویب کننده طرح های توسعه شهری و کمیسیون ماده ۵ (مسکونی و غیر مسکونی) در حوزه استحفاظی باغات قصردشت
۴. پرداخت ثمن خرید املاک شهرداری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی.
۵. چک های مدت دار آتی که جهت پرداخت اقساط بدهی مؤدیان صادر شده است.
۶. اجاره بهای املاک شهرداری. ماده ۵: سایر شرایط ۱. موارد مندرج در این آیین نامه باید در زمان صدور کارت به بستانکاران اطلاع رسانی شود.
۲. شهرداری باید در قرارداهای آتی مفاد این آیین نامه را به پیمانکاران و بستانکاران اطلاع رسانی کنند.
۳. این آیین نامه دو ماه پس از زمان ابلاغ لازم الاجرا است و کلیه واحدهای شهرداری ملزم به رعایت آن است.
۴. چنانچه در حین اجرا نیاز به تدوین شیوه نامه اجرایی باشد، شهرداری مکلف است نسبت به تهیه آن اقدام و یک نسخه از آن را برای اطلاع به شورای اسلامی شهر ارسال کنند.
۵. از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه، کلیه مصوبات مغایر از جمله مصوبه ۲۶۵۰/۹۸/ص مورخ ۲/۸/۱۳۹۸ و اصلاحات بعدی آن لغو می شود.
ماده ۶: این آیین نامه مشتمل بر ۶ ماده و ۳ تبصره به تصویب شورای اسلامی شهر شیراز رسید.
طرح کمیته نامگذاری شورا در خصوص نامگذاری معابر و اماکن عمومی ارسالی از کمیسیون تلفیق شورا، با حضور ۱۰ نفر اعضای شورا بررسی و به تصویب رسید.
در ماده واحده این طرح آمده است با نامگذاری و تغییر نام کوچه و خیابان و … به شرح زیر موافقت شد:
۱- نامگذاری کوچه بی نام شماره ۱ خیابان یاوران غربی واقع در محله احمد اباد به نام شهید گلمحمد حاجیزاده
۲- نامگذاری کوچه بی نام شماره ۳ خیابان یاوران غربی واقع در محله احمد اباد به نام شهید حسین خرم
۳- نامگذاری کوچه بی نام شماره ۵ خیابان یاوران غربی و تمامی انشعابات آن واقع در محله احمد اباد به نام شهید محمد کاظم پور بهمن
۵- نامگذاری کوچه بی نام شماره ۷ خیابان یاوران غربی واقع در محله احمد اباد به نام شهید منصور اخبار طالب
۶- نامگذاری کوچه بی نام شماره ۹ خیابان یاوران غربی و تمامی انشعابات آن واقع در محله احمد اباد به نام شهید راه خدا کشتکار
۷- نامگذاری کوچه بی نام شماره ۱۱ خیابان یاوران غربی واقع در محله احمد اباد به نام شهید عبدالرضا رمضانی
۸- نامگذاری کوچه بی نام شماره ۱۳ خیابان یاوران غربی و تمامی انشعابات آن واقع در محله احمد اباد به نام شهید علی نوری پور
۹- نامگذاری کوچه بی نام شماره ۱۵ خیابان یاوران غربی واقع در محله احمد اباد به نام شهید دانیال مرادی
۱۰- نامگذاری کوچه بی نام شماره ۵ خیابان شهدای احمد آباد واقع در محله احمد اباد به نام شهید محسن علیپور
۱۱- نامگذاری کوچه بی نام شماره ۷ خیابان شهدای احمد آباد واقع در محله احمد اباد به نام شهید سید محمد حسین جانبازی
۱۲- نامگذاری کوچه بی نام شماره ۱۲ خیابان شهدای احمد آباد واقع در محله احمد اباد به نام شهید محمدرضا اسکندری
۱۳- نامگذاری کوچه بی نام شماره ۱۳ خیابان شهدای احمد آباد واقع در محله احمد اباد به نام شهید فریدون قرهقانی
۱۴- نامگذاری کوچه بی نام شماره ۱۵ خیابان شهدای احمد آباد واقع در محله احمد اباد به نام شهید حسینقلی جمشیدی
۱۵- نامگذاری کوچه بی نام شماره ۱۱ خیابان شهدای احمد آباد واقع در محله احمد اباد به نام شهید محمد حسین گندمینژاد
۱۶- نامگذاری کوچه بی نام شماره ۲ خیابان میثم جنوبی واقع در محله احمد اباد به نام شهید غلامحسین علیپور
۱۷- نامگذاری بوستان بی نام با مساحت تقریبی ۵۰۰۰ مترمربع حدفاصل بلوار ۱۶ متری حافظ و بلوار پژوهش واقع در شهرک انجیره به نام بوستان نرگس
۱۸-نامگذاری بوستان بی نام با مساحت تقریبی ۳۵۰۰ مترمربع حدفاصل کوچه ۶ و ۴ خیابان حیات واقع در شهرک گلدشت حافظ به نام بوستان حیات
۱۹-نامگذاری تقاطع غیر همسطح بلوار میثم شمالی و خیابان میثم جنوبی واقع در کمربندی امام خمینی (ره) به نام شهیدان مجتبی و محمد حسن فرجام
۲۰- نامگذاری کوچه ۳ خیابان طلاب منشعب از بلوار شهید ابراهیم بازرگان به نام شهید سید رسول جلالی
۲۱-نامگذاری بلوار بی نام واقع در حد فاصل بزرگراه ولایت و بزرگراه خلیج فارس (قبل از خیابان شهدای احد اباد صغاد) به طول تقریبی یک کیلومتر به نام شهدای غواص
۲۲-نامگذاری کوچه ۷ خیابان بهاران واقع در بلوار دکتر علی شریعتی(معالی آباد) به نام شهید جمشید پناهی
۲۳-نامگذاری دورگرد غیر همسطح جدید الحداث واقع در تقاطع میرزای شیرازی (حدفاصل کوچه های ۲۱ و ۲۵ )به نام شهید اکبر ممسنی سرتلی
۲۴-نامگذاری میدان بی نام مساحت تقریبی ۴۰۰ مترمربع واقع در بلوار باغ حوض و در امتداد خیابان شهید صفایی شمالی به نام میدان آنا
۲۵-نامگذاری کوچه ۱/۳ خیابان شهید صفاحیان واقع در شهرک سعدی به نام شهید محمود پاک طینت
۲۶-نامگذاری کوچه ۵/۱۲ خیابان شهید بهشتی و تمامی انشعابات آن واقع در شهرک سعدی به نام شهید احمد آهنجان
۲۷-نامگذاری کوچه ۲/۱۲ خیابان شهید بهشتی و تمامی انشعابات آن واقع در شهرک سعدی به نام شهید امام قلی نوری
۲۸-نامگذاری کوچه ۳/۱۱ خیابان شهید بهشتی و تمامی انشعابات آن واقع در شهرک سعدی به نام شهید کریم کمالی
۲۹-نامگذاری کوچه ۱/۱۲ خیابان شهید بهشتی واقع در شهرک سعدی به نام شهید یوسف رئیسی مقدم
۳۰-نامگذاری بزرگراه جدید الاحداث بی نام واقع در حد فاصل تقاطع بلوار آفرینش _ بزرگراه ایت اله رئیسی و در امتداد بلوار سنگی (انتهای پارک جنگلی گلستان) به نام شهیدان محمدرضا، علیرضا، احمدرضا زمانی
۳۱-نامگذاری سالن ورزشی بی نام با عرصه تقریبی ۱۸۰۰ مترمربع حد فاصله کوچه ۴و۶ عرفان شرقی (انتهای پارک فردوس) و به نام شهید جاوید الاثر محمد حسین رهنمایی کوهی
۳۲-نامگذاری کوچه ۲۰ و تمامی انشعابات آن واقع در بلوار چمران به نام شهید عبدالملک سهامی ابوالوردی
۳۳-نامگذاری کوچه ۲۶ شهید وفایی واقع در بلوار نارنجستان به نام شهید صابر وفایی سعدی
۳۴-نامگذاری کوچه ۸۸ واقع در بلوار نارنجستان به نام شهید حسین وفایی سعدی
۳۵-نامگذاری کوچه ۳۰ واقع در بلوار نارنجستان به نام شهید امین بهاری سعدی
۳۶-نامگذاری کوچه ۲۸ واقع در بلوار نارنجستان به نام شهید سعید خیری
۳۷-نامگذاری معبر بی نام منشعب از کندرو بلوار احمد ابن موسی و حد فاصل خیابان صنعت و خیابان هانی بن عروه (اولین معبر سمت راست بلوار صنعت) به نام شهید خلیل شناوری
- نویسنده : مریم توانا