این بازدید مهارتی با هماهنگی و همراهی کارشناس اشتغال بنیاد شهید استان فارس و به منظور آشنایی افراد جویای کار با حرفهها و دوره های آموزشی مرکز و اقدام در جهت آموزش و رفع مشکل اشتغال انجام شد.
به منظور توسعه و گسترش مهارت آموزی، مسلم ایزدی، معاون برنامهریزی اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان فارس و اردالی، رئیس مرکز آموزش فنی و حرفهای شماره یک شیراز از شعبه دوم مرکز مهارت آموزی پایگاه هوایی شهید دوران شیراز بازدید کردند.
این مرکز مهارت آموزی در چندین حرفه تخصصی از جمله تعمیر برد الکترونیکی لوازم خانگی، تعمیرات موبایل، تعمیر وسایل سرد کننده، هوشمندسازی ساختمان و در حرفههای صنایع دستی تجهیز شده که افتتاح می شود.
کسب مدال طلای سومین دوره مسابقات مهارتی نوجوانان ایران توسط دانش آموخته فارس
آریانا بهاری مقدم در رشته فناوری طراحی گرافیک مقام اول و مدال طلای سومین دوره مسابقات مهارتی نوجوانان ایران را کسب کرد.
مسابقات کشوری نوجوانان در بین دانشآموزان مقطع متوسط اول سراسر کشور در ۱۰ رشته مهارتی در استان هرمزگان به میزبانی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور برگزار شد.
دانش آموزان دبیرستان شبانه روزی نمونه دولتی حضرت زینب (س) شهرستان خرمبید در قالب طرح خوداتکایی در مدرسه، با هنر خراش بر روی فلزات آشنا شدند.
این دوره توسط سرکار خانم مقامی، مربی صنایع دستی مرکز آموزش فنی و حرفهای شهرستان خرمبید با هدف مهارت آموزی، تقویت خلاقیت و ایجاد فرصت های کارآفرینی دانش آموزان اجرا شد.
دیدار و گفتگوی رهام کیائی، مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان فارس با مدیر هتل هما در راستای توسعه مهارت آموزی، درهمآفرینی چرخه اشتغال و اجرایی کردن دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اختصاص منابع مالی و اعتبارات مرتبط با مسئولیت های اجتماعی در امور مربوط به سازمان آموزش فنی و حرفهای است.
تأکید مشاور وزیر کار برضرورت ارائه خدمات کارآمد به مردم
مشاور وزیر و رئیس مرکز بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: میزان رضایتمندی مردم از دستگاههای زیرمجموعه وزارت کار باید با ارائه خدمات شفاف و کارآمد افزایش یابد.
مشارکتجویی و تقاضامحوری آموزشها، راهبرد جدید در چابکسازی ارائه آموزشهای مهارتی
«فاطمه منصوری» در مراسم معارفه سرپرست جدید ادارهکل استان آذربایجانشرقی، مشارکتجویی و تقاضامحوری آموزشها را راهبرد جدید سازمان آموزش فنیوحرفهای در چابکسازی ارائه آموزش های مهارتی، عنوان کرد.
معاون پژوهش، برنامهریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنیوحرفهای در مراسم معارفه سرپرست جدید ادارهکل استان آذربایجانشرقی، مشارکتجویی و تقاضامحوری آموزشها را راهبرد جدید سازمان آموزش فنیوحرفهای در چابکسازی ارائه آموزش های مهارتی، عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور، «فاطمه منصوری» این سازمان را متولی ارائه آموزشهای مهارتی غیررسمی و تربیت منابع انسانی ماهر در کشور برشمرد و افزود: بهروزرسانی آموزشهای فنیوحرفهای متناسب با بازار کار به شدت احساس میشود و باید این آموزشها در زیست بوم اشتغال کشور قرار گیرد و با یک مشارکت استراتژیک میتوانیم موفقیتهای بیشتری را برای جامعه هدف رقم بزنیم.
معاون پژوهش، برنامهریزی و سنجش مهارت، ادامه داد: این امر مورد توجه مسئولان و مدیران این سازمان بوده است، ولیکن امروز با توجه به کمبود امکانات بخش دولتی و عدم چابکی به اندازه بخش خصوصی، باید تمامی این بخشها را همپای هم، با برونسپاری و مشارکتهای صحیح، جلو ببریم. در این راستا اصلاح نظام آموزش فنیوحرفهای اهمیت ویژهای پیدا میکند.
وی با اشاره به تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع سرمایهگذاری در استانداریها و کمک به طرحهای توسعهای، تصریح کرد:پیش از افتتاح هر طرح، باید به تأمین نیروی انسانی مورد نیاز اندیشید و هدف نهایی، سفارشگیری نیروی کار از شرکتهای فعال کشور است.
معاون پژوهش، خاطرنشان کرد: سازمان آموزش فنیوحرفهای به تنهایی با کمبود منابع مواجه است و نیاز به مشارکت همه بخشها برای بهبود این روند دارد که با انعقاد تفاهمنامههایی با وزارتخانههای مختلف و برنامههای سرمایهگذاری در شرکتهای فعال ملی و برگزاری دورههای آموزشی متناسب با نیاز آنان در تقاضامحوری آموزشهای مهارتی گام بلندی برداشته شده است.
وی با اشاره اجرای «طرح همنوا» و همکاری وزارت آموزشوپرورش و تبادل و اشتراکگذاری اساتید، بیان داشت: با این همکاری رشتههای هنرستانی نیز با نیاز جامعه تطابق پیدا کرده و ارتقاء مییابد. اجرای این طرح با توجه به ظرفیتهای بالای استان، میتواند فرهنگ کار را از مقاطع تحصیلی پایین در جامعه توسعه دهد.
منصوری افزود: حوزه اقتصاد دیجیتال، کنسرسیوم مهارت، تقویت ارتباطات با اتاق بازرگانی و ایجاد پل ارتباطی میان فرصتهای سرمایهگذاری در کشور با بخش خصوصی از طریق راهکار کشوری، میتواند برای آذربایجانشرقی، فرصتی طلایی ترقی باشد. وی همچنین به اهمیت طبقهبندی صلاحیت تکنسینها اشاره کرد و گفت: سنجش صلاحیت شغلی، یکی از اولویتهای ما در سازمان است که طبقهبندی کارگران و تکنسینهای ماهر برحسب میزان مهارت را شامل میشود و زیرساختهای این امر در استان فراهم است که امیدواریم بتوانیم در سال آینده شاهد راهاندازی اولین مرکز ملی سنجش صلاحیت شغلی باشیم.
در پایان از «علی مشایخی»، مدیرکل سابق استان تقدیر و «فرهاد نظری هریس» به عنوان سرپرست ادارهکل آموزش فنیوحرفهای استان آذربایجانشرقی معرفی شد.
بر اساس این گزارش، «علی مشایخی» طی حکمی از سوی غلامحسین محمدی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور به عنوان «نماینده ویژه و رئیس ستاد فرصتهای سرمایهگذاری سازمان آموزش فنیوحرفهای» منصوب شد.
آموزش پردازش ابری به رشتههای فنیوحرفهای کشور اضافه شد
استانداردهای شایستگی شغل مهندس پردازش ابری شامل «تکنسین ابری» و «مهندس پردازش ابری» زیر نظر سازمان فنیوحرفهای کشور و با همکاری تخصصی آروانکلاد به سرفصلهای آموزشی کشور اضافه شد.
این استانداردها که پس از تطبیق با شاخصهای جهانی در فهرست شایستگیهای شغل مهندسی ابری، قرار گرفته، هماکنون در وبسایت سازمان فنیوحرفهای با کدهای ۳۵۱۲ و ۲۵۱۲ در دسترس دانشپذیران است.
فاطمه منصوری، معاون پژوهش، برنامهریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور، دربارهی فرآیند این استانداردسازی گفت: «ما با همکاری آروانکلاد، موفق شدیم که بر اساس شیوهنامهی تدوین استانداردهای ارزشیابی و شایستگی حرف، مشاغل و طبقهبندی استاندارد بینالمللی مشاغل (ISCO-08)، دو عنوان شغلی تکنسین پردازش ابری و مهندس پردازش ابری و ۶ عنوان استاندارد شایستگی در حوزهی پردازش ابری را شناسایی و کدگذاری کنیم؛ از این میان، دو مجموعه استاندارد شایستگی و ارزشیابی تدوین شده و سایر استانداردهای این رشته نیز در حال تدوین است».
همچنین محمد رهنمافرد، نمایندهی آموزشی آروانکلاد که در تعریف این رشتهها و تطبیق آنها با استاندارد جهانی، مشارکت داشته از منظری دیگر به اهمیت این استانداردها اشاره کرد؛ به گفتهی او، برای تعریف این استانداردها، معتبرترین شاخصهای جهانی از کشورهای توسعهیافته، مطالعه شده است و به این دلیل «دانشپذیران میتوانند بعد از گذراندن این دورهها، بهعنوان تکنسین حوزهی فناوری ابری، نهتنها در ایران، بلکه در سختگیرانهترین کمپانیهای کلاد دنیا هم دانش لازم برای شغلهای مرتبط را داشته باشند».
کاری ملی برای دسترسپذیری عمومی به محتوای استاندارد بینالمللی
فاطمه منصوری، دربارهی لزوم تعریف این سرفصلها در سازمان آموزش فنیوحرفهای، اینگونه توضیح داد: «سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور بر اساس اسناد بالادستی، [قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنیوحرفهای و مهارتی، چارچوب ۸سطحی صلاحیت حرفهای ملی کشور، استانداردهای بینالمللی (ایسکو ۲۰۰۸ و ایسکو ۲۰۱۱)] و با بهرهگیری از مطالعات تطبیقی و تجربیات کشورهای پیشرو در حوزهی مهارتآموزی، برای ایجاد بستری بر پایهی نظام واحد (واحدهای آموزشی شایستگیمحور) اقدام کرده است. از مزایای این رویکرد، میتوان به انعطافپذیری در حوزهی اجرای آموزشهای مهارتی، تجمیع واحدهای شایستگی در قالب بستههای شغلی متنوع و استفاده از واحدهای شایستگی در مسیر توسعهی حرفهای اشاره کرد».
منصوری، همچنین دربارهی اهمیت ایجاد فرصت آموزش، مطابق با تکنولوژی، اینگونه همکاریهای صنعت و آموزش در کشور را یکی از مهمترین نمونههای حرکت در مسیر پیشرفتهای روز دنیا دانست و گفت: «در این نوع فعالیتها، تلاش میکنیم که فاصلهی یادگیری مهارت تا ورود به بازار کار را کم کنیم. بهعلاوه، همهی این موارد را باید در کنار اهمیت ایجاد بستر بومی و فراگیری آموزشها بررسی کرد؛ زیرا هرچه به سمت آموزش عمومی و دسترسپذیری آموزشی برای جوانان کشورمان قدم برداریم، در مسیر یک کار ملی گام برداشتهایم».
به دنبال تغییر و تحول در آموزش های کشور هستیم
نایبرئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس؛ از لزوم مهارت آموزی و مهارت محوری در دانشگاه ها خبر داد؛
نماینده مردم شریف قزوین،البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در دیدار با منصور جلیلوند سرپرست اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان قزوین عنوان نمود؛ به دنبال تغییر و تحول در آموزش های کشور هستیم، باید دانشگاه ها به سمت مهارت آموزی و مهارت محوری حرکت کنند.
فاطمه محمد بیگی، گفت: دانشگاه ها می بایست ضعف مهارتی خود را در قالب قراردادهای آموزشی و تفاهم نامه با سازمان آموزش فنی و حرفه ای جبران نماید. آموزش و پرورش و فارغ التحصیلان این حوزه نیز ناگزیر باید به سمت مهارت آموزی حرکت نماید
در ابتدای این دیدار جلیلوند ضمن قدردانی از حمایت های نمایندگان استان از طرح ها و لوایح سازمان در مجلس، از تعریف تعدادی کلان طرح برای استان قزوین، برنامههای تحولی در مراکز آموزشی، معرفی فرصتهای سرمایهگذاری و ایجاد کارگاههای تخصصی در زمینه های کشاورزی، مزرعه انرژی خورشیدی، قطب مهارتی آموزش جوشکاری، شتاب دهنده مهارتی و ایجاد قطب تخصصی آموزش صنعت قالبسازی در اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان توضیحاتی را ارائه دادند.
جلسه هماندیشی هیأت مدیره کانون انجمنهای صنفی استان فارس و رؤسای انجمن های صنفی شهرستان ها با حضور رهام کیائی، مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان فارس و با هدف توسعه و تقویت بخش خصوصی، توسعه ظرفیت های آموزشی و رفع موانع و چالشهای آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد.
- نویسنده : مریم توانا