بارندگی فارس ۳۶ درصد کمتر از میانگین ۵۶ ساله
بارندگی فارس ۳۶ درصد کمتر از میانگین ۵۶ ساله
محمدمهدی شریفی، گفت: میانگین وزنی بارندگی سال آبی جاری در فارس نسبت به میانگین 56 ساله، بالغ بر 36 درصد کاهش داشته است.

 

شریفی، گفت: به دلیل کاهش میانگین بارندگی، برداشت بی‌رویه از منابع مختلف آبی و روند تغییرات اقلیمی شاهد کاهش دسترسی به آب هستیم.

نماینده آموزش و پرورش در طرح داناب نیز بر لزوم کمک به ایجاد یک دغدغه مشترک پیرامون موضوعات آب و حفاظت از منابع ارزشمند آب، تاکید کرد.

قربانی با بیان اینکه امروز نتیجه کوتاهی‌های چند دهه اخیر را در حوزه آب و از دست رفتن آبخوان‌ها، مشاهده می‌شود، آموزش و پرورش و معلمان را جزء اثرگذارترین سازمان‌ها و افراد برای ایجاد زمینه تغییر نگرش و رفتار دانست.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای فارس نیز در بخشی از این کارگاه آموزشی، به ارائه مطالبی در خصوص مدیریت یکپارچه منابع آب، اهمیت حفاظت از این منابع و راهکار‌های رسیدن به سطحی از پایداری در آبخوان‌ها، اشاره کرد.

سیاوش بهروز کوهنجانی، گفت: براساس مطالعاتی که سال ۲۰۰۹ انجام شده بود، در سال ۲۰۲۵ میلیادی بالغ بر ۶۵ درصد کل جمعیت جهان با کمبود آب مواجه است و این جمعیت تا سال ۲۰۵۰ به ۷۵ درصد کل ساکنان زمین افزایش می یابد.

این پژوهشگر حوزه آب، گفت: رشد جمعیت، افزایش فعالیت‌های اقتصادی، بهبود استاندارد‌های زندگی و کنترل نشدن آلودگی‌های وارد شده به منابع آبی، از دلایل مهم فشار بر منابع آب موجود در جهان به شمار می‌رود.

بهروز، گفت: این راهکار شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های فنی، نهادی، مدیریتی، قانونی و اجرایی برای برنامه‌ریزی، توسعه و مدیریت منابع آب با هدف دستیابی به توسعه پایدار است.

رئیس گروه تکنولوژی آموزش و پرورش فارس، گفت: هر یک از معلمان اگر در موضوع آب زمینه جلب مشارکت تعدادی از افراد جامعه، مدرسه و خانواده را فراهم کنند، شاهد اثرگذاری بهتر اقدامات هستیم.

غلامرضا روئین‌تن، گفت: بسیاری از اعضای جامعه، هنوز متوجه اهمیت مسئله آب و مخاطرات مرتبط با آن نیستند و برای آگاه سازی کل جامعه باید آب را به موضوعی عمومی در سطوح مختلف بدل کنیم.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش فارس، ایجاد مراکزی برای برپایی نمایشگاه آثار و تولیدات تجسمی، فراهم کردن زمینه ای برای تولید محتوا‌های داستانی، نمایشنامه‌ای و فیلمنامه‌ای را یکی از راهکار‌ها برای عمومی کردن موضوع آب برشمرد.

در ادامه این کارگاه آموزشی، کارشناس شرکت مشاور، به تشریح اهمیت طرح ارتقاء سواد آبی پرداخت و یادآور شد که طی ۱۵ سال اجرای این طرح شاهد اثرگذاری اقدامات آموزشی و فرهنگی بوده‌ایم.

زینلی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش اثرگذارترین نهاد در فرهنگسازی و تغییر گفتمان و رفتار جامعه محسوب می‌شود، معلمان را اصلی‌ترین عناصر در این روند دانست.

 

  • نویسنده : مریم توانا