او، گفت: انتظار دارد، با حضور فعال در جلسات شورا و تشریک مساعی سایر اعضای محترم، ضمن بهرهگیری از کلیه ظرفیتهای موجود در فراهم کردن زمینههای رشد و تقویت مشارکت فعال نوجوانان و جوانان در عرصههای مختلف کشور و پیشبرد اهداف عالیه آن شورا مجدّانه کوشا باشید.
ضرورت جاری سازی گفتمان تعلیم و تربیت در نظام آموزشی کشور
وزیر آموزش و پرورش در دیدار نوروزی با مدیران و کارشناسان معاونت پرورشی و فرهنگی اظهار کرد: گفتمان تعلیم و تربیت را در نظام آموزشی کشور ساری و جاری کنیم.
دیدار نوروزی وزیر آموزش و پرورش با مدیران و کارشناسان معاونت پرورشی و فرهنگی در سالن جلسات دفتر وزیر برگزار شد.
در این دیدار علیرضا کاظمی، ضمن تبریک آغاز سال نو، تقارن بهار قرآن و طبیعت را به فال نیک گرفت و از تلاش و زحمات همکاران در این معاونت تشکر و قدردانی کرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معاونت پرورشی و فرهنگی یکی از حوزه های راهبردی نظام تعلیم و تربیت است، گفت: اهمیت این حوزه به قدری زیاد است که با عملکرد خود میتواند آموزش و پرورش را ارتقا دهد و یا باعث تنزل آن شود.
وی افزود: آموزش مسیر خود را پیدا می کند چرا که مدارس و معلمان بخوبی کار خودشان را انجام میدهند، بنابراین این پرورش است که می تواند تحول در نظام تعلیم و تربیت را ایجاد کند.
کاظمی تصریح کرد: پرورش بخش از نظام تعلیم و تربیت و جزئی از بدنه نظام محسوب می شود اما خیلی اتصال به بدنه ندارد.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر داشتن نگاه تحولی به برنامه های پرورشی و فرهنگی، خاطرنشان کرد: فعالیت های استانی و ملی خوبی طراحی شده است اما باید با استفاده از خرد جمعی و هیأت اندیشه ورز، نظام مسائل حوزه پرورشی و فرهنگی و گلوگاه ها را احصا و برای آن راه حل پیدا کنید تا چرخش های تحول آفرین اتفاق بیفتد.
کاظمی با بیان اینکه برای رسیدن سیاست ها به مدرسه باید برنامه ریزی و پیگیری دقیقی صورت بگیرد، اذعان کرد: در موضوع قرآن و نماز باید دانش آموزان را آگاهانه و مختار دعوت کنیم و در معرفت افرایی دانش آموزان نسبت به نماز کار شود.
وی با اشاره به این که حوزه نماز، قرآن و عترت به سامان بخشی نیاز دارد، گفت: اقامه و اصل برگزاری نماز در مدارس موضوعیت دارد و پیشنهاد می کنم در مدارس پیش اجلاسیه های نماز برگزار شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این پرسش که برنامه های تحولی برای برگشت به مدرسه چیست؟ خاطرنشان کرد: برنامه ها و اقداماتی مثلهر مدرسه یک سرود، هر مدرسه یک تئاتر، سرود همگانی، صبحگاه، اردوهای مدرسه ای و… برای دانش آموزان جذابیت دارد.
کاظمی با بیان این که گفتمان تعلیم و تربیت را در نظام آموزشی کشور ساری و جاری کنیم، تصریح کرد: کانون های تربیتی حلقه های قوی اتصال بین دانش آموزان، پرورش استعدادها و اوقات فراغت آنان است.
وی ادامه داد: باید دغدغه پیشگیری از آسیب های اجتماعی ایجاد شود، بدون دغدغه و برنامه نمی توانیم پیشگیری از اسیب های اجتماعی را داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تجربه میز نماد در معاونت پرورشی و فرهنگی، گفت: در نماد دو مسئله درون و برون سازمانی داریم که اکثریت فعالیت ها در نماد مربوط به آموزش و پرورش است.
پیشنهاد میکنم هفته ای یکبار میز نماد برای بررسی موارد ارجاعی به دستگاه های مختلف برگزار شود.
کاظمی افزود: یکی از اشکالات وزارت آموزش و پرورش، این است که نظام استعداد یابی نداریم، باید اسناد تحولی بررسی و یک نظام استعدادیابی طراحی شود.
وی ادامه داد: برای این که در حوزه پرورشی و فرهنگی موفقیت کسب شود باید نگاه کلان داشت که مأموریت این حوزه چیست تا چشم انداز ترسیم شود.
وزیر آموزش و پرورش، گفت: اولویت پرورشی در مقاطع تحصیلی باید کاملاً مشخص شود تا نیروی انسانی در آن مسیر ساماندهی و برای هر دوره بسته ای پرورشی و فرهنگی طراحی و تهیه شود.
کاظمی با اشاره به فعالیت های سازمان دانش آموزی بر به روز رسانی مربیان سازمان، به روز رسانی محتوا، حضور پر رنگ و فعال تر دانش آموزان در سازمان دانش آموزی و استفاده از ظرفیت پانا تأکید کرد.
در این دیدار صادق ملکی؛ معاون پرورشی و فرهنگی با تبیین برنامه راهبردی معاونت و بخش های متعدد آن، گزارشی از عملکرد این سازمان ارائه داد و مدیران و کارشناسان معاونت به بیان پیشنهادات و نظرات خود پرداختند.
پیام معاون تربیتبدنی و سلامت به مناسبت صعود تیمملی فوتبال ایران به جامجهانی
معاون وزیر آموزش و پرورش در پیامی چهارمین صعود متوالی تیمملی فوتبال ایران به جامجهانی را تبریک گفت.
محمد جعفری معاون وزیر آموزش و پرورش در پیامی چهارمین صعود متوالی تیمملی فوتبال ایران به جامجهانی را تبریک گفت.
در پیام معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به صعود ایران با سرمربی ایرانی آمده است :«صعود شایسته تیمملی فوتبال ایران با تکیه بر دانش فنی مربی ایرانی به جامجهانی، بر حلاوت این افتخارآفرینی افزود و کام جامعه ورزش ایران را شیرینتر کرد.»
در ادامه این پیام آمده است :به این وسیله راهیابی غرورانگیز ملیپوشان فوتبال ایران را به جامجهانی تبریک عرض نموده و رجا واثق دارم که این موفقیتها با عزم و اراده ایرانی سرآغازی بر حماسهسازیهای جدید در سطح جامجهانی است.
فضاهای آموزشی جدید باید ظرفیت ارائه آموزشهای نوآورانه و خلاقانه را داشته باشد
رئیس جمهور بر ضرورت اصلاح و ارتقای نظام آموزشی تاکید کرد و گفت: نظام آموزشی باید ارتقا یافته و مطابق با جدیدترین روشهای آموزشی مثل شیوههای مشارکتی در نظام آموزشی و آموزش کار گروهی به دانشآموزان باشد.
مسعود پزشکیان در جریان سفری غیررسمی به استان آذربایجان غربی، صبح روزسهشنبه ۱۴۰۳/۱/۵ در نشستی با خیرین مدرسهساز، بر ضرورت اصلاح و ارتقای کیفی نظام آموزشی کشور تاکید کرد.
رئیسجمهور در این نشست بعد از استماع گزارش خیرین مدرسهساز، با اشاره به راهبرد دولت چهاردهم برای رفع کمبود مدارس در کشور با کمک خیرین و مشارکت مردمی اظهار کرد: مشارکت مردم در عرصههای مختلف اداره کشور و از جمله اموری مانند مدرسهسازی باید ملموس باشد و دیده شود، حتی میتوان مردم را در مدیریت پروژههای ساخت مسکن مشارکت داد، تا آنها واقعا احساس کنند که این کارها متعلق به خودشان است.
پزشکیان بر رعایت آخرین استانداردهای ساخت و ساز و استفاده از امکانات به روز شده در ساخت مدارس تاکید و تصریح کرد: فضاهای آموزشی جدید باید به گونهای ساخته شود که بتوان آموزشهای جدید و نوآورانه و خلاقانه را در آنها اجرا کرد. مثلا باید فضاهایی برای آموزشهای مشارکتی دانشآموزان در آنها وجود داشته باشد، ضمن اینکه باید فضاهای ورزشی هم برای دانشآموزان در مدارس جدید دیده شود.
رئیسجمهور بر ضرورت اصلاح و ارتقای نظام آموزشی تاکید کرد و گفت: نظام آموزشی باید ارتقا یافته و مطابق با جدیدترین روشهای آموزشی مثل شیوههای مشارکتی در نظام آموزشی و آموزش کار گروهی به دانشآموزان باشد.
در این جلسه خیرین مدرسهساز آذربایجان غربی نیز ضمن تشریح برنامههای ساخت ۲۵۴ مدرسه با ۱۴۶۷ کلاس درس، دغدغهها و دیدگاههای خود را در این زمینه مطرح کردند.
علاوه بر خیرین مدرسهساز، استاندار آذربایجان غربی و جمعی از مدیران محلی نیز در این جلسه حضور داشتند.
حضور رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در جمع مهمانان فرهنگی در مدارس اسکان نوروزی تبریز
رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در جمع مهمانان فرهنگی نوروزی و تعدادی از مدارس اسکان نوروزی تبریز حضور یافت و در پنجمین روز از فروردین ماه و اولین روز کاری سال ۱۴۰۴ در جریان چگونگی ارائه خدمات به مسافران نوروزی قرار گرفت.
حسین صادقی در اولین ساعات روز کاری در مدرسه اسکان نوروزی فرهنگیان شهید رجایی ناحیه ۴ و دبستان شهید محمودی ناحیه ۳ تبریز حضور پیدا کرده و به بازدید از بخشهای مختلف این مدارس، میزان آمادگی و خدمات ارایه شده به مسافران پرداخت.
وی در این بازدید بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت مدارس تاکید نمود و سطح خدمات ارایه شده در این مدرسه را مطلوب و رضایت بخش عنوان نمود.
صادقی همچنین در گفتوگو با مهمانان نوروزی، نظر آنان را در خصوص میزان رضایتمندی از خدمات ارائه شده جویا شد.
۷۴ مدرسه در ۲۰ نقطه استان آذربایجان شرقی به عنوان محل اسکان نوروزی فرهنگیان در نظر گرفته شده است و تا صبح روز پنجم فروردین ماه ۷۶۵ خانوار تا در قالب ۷۱۲۴ نفر روز در این مدارس اسکان یافتهاند.
دیدار و گفتوگو با مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز از دیگر برنامههای سفر صادقی به تبریز بود.
بازدید وزیر آموزش و پرورش از ستاد اسکان فرهنگیان در شهر تهران
وزیر آموزش و پرورش در پنجمین روز از فروردینماه، از ستاد اسکان فرهنگیان و یک پایگاه مدرسه ای اسکان در منطقه ۷ شهر تهران بازدید کرد.
علیرضا کاظمی، همزمان با آغاز سال نو و در پنجمین روز از فروردین ۱۴۰۴، ضمن بازدید از ستاد اسکان فرهنگیان شهر تهران، از نزدیک در جریان روند اسکان فرهنگیان در ایام نوروز، قرار گرفت.
وزیر آموزش و پرورش در این بازدید که از محل اسکان مسافران نوروزی در آموزش و پرورش شهر تهران انجام شد، ضمن بررسی و ارزیابی وضعیت اسکان و نحوه ارائه خدمات به مسافران فرهنگی، اظهار کرد: باید با استفاده از تمام ظرفیت های موجود، در زمینه اسکان فرهنگیان تسهیلگری صورت گیرد و آنگونه که شایسته فرهنگیان عزیز است خدمات ارائه شود.
کاظمی بر نگاه کریمانه و بزرگوارانه در خدمت به فرهنگیان در ستادهای اسکان تأکید کرد.
وزیر آموزش و پرورش در این بازدید ضمن گفت و گو با تعدادی از فرهنگیان، از تلاشهای شبانهروزی عوامل اجرایی اسکان فرهنگیان قدردانی کرد.
گفتنی است؛ وزیر آموزش و پرورش از پروژه نیمه ساخته مرکز آموزشی- رفاهی منطقه ۷ شهر تهران بازدید و مجید پارسا مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران توضیحاتی در خصوص روند تکمیل پروژه و ظرفیت های آن ارائه داد.
جذب حداکثری دانشآموزانی که در دایره شمول خدمات سازمان هستند/پیگیری تشکیل شورای آموزش و پرورش استثنایی کشور
وزیر آموزش و پرورش در دیدار نوروزی با مدیران و تعدادی از کارشناسان سازمان آموزش و پرورش استثنایی، بر جذب حداکثری دانشآموزانی که در دایره شمول خدمات سازمان هستند و تشکیل شورای آموزش و پرورش استثنایی کشور تأکید کرد.
دیدار نوروزی وزیر آموزش و پرورش با مدیران و تعدادی از کارشناسان سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سالن جلسات دفتر وزیر برگزار شد .
در این دیدار علیرضا کاظمی، ضمن تبریک به مناسبت آغاز سال نو، تقارن بهار قرآن و طبیعت را به فال نیک گرفت و از تلاش و زحمات همکاران در این سازمان تشکر و قدردانی کرد.
وی با بیان اینکه اولین جلسه کاری در سال جدید را با نشست هم اندیشی با حوزه آموزش و پرورش استثنایی آغاز کردیم، اظهارکرد: این حوزه نیاز به برنامه و تلاش فراوانی دارد تا به سطح مطلوب برسد چرا که با استانداردهای مورد نیاز فاصله داریم و باید تمرکز کنیم تا خدمات بهتر و بیشتری به مخاطبان عزیز این سازمان ارائه دهیم.
کاظمی تصریح کرد: مدیران راهبردی ضمن داشتنِ نگاه راهبردی به حوزه خود و ترسیم نقشه راه و چشم انداز، بر جزئیات و مسائل مسلط هستند و می توانند تجزیه و تحلیل کنند و راه حل ارائه بدهند.
وی در ادامه تأکید کرد: در برنامه راهبردی؛ باید چشم انداز و اهداف مشخص و نگاه عملیاتی به برنامه ها در میدان باشد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به تحولات در دوره جدید ریاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی، گفت: سازمان در این دوره تعاملات خوبی با بخش های مختلف داشته که نشان از آن دارد که ظرفیت ها را به خوبی شناخته و خوشبختانه زمینه استفاده از ظرفیت ها نیز مهیا شده است.
کاظمی با تأکید بر اینکه برنامه ها و سیاست ها باید به پروژههای اجرایی تبدیل شود، گفت: انتظار داریم که مدیران کل و روسای ادارات، نیّات و برنامه های ما را به مدیران مدارس منتقل کنند چرا که در خط مقدم مدیران مدرسه هستند که باید برنامه ها را درک کنند و البته برنامه ها باید قابلیت اجرایی داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: در وزارت آموزش و پرورش مصمم هستیم تا به قشر مظلوم دانش آموزان با نیازهای ویژه خدمت رسانی کنیم و در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.
کاظمی با اشاره به چشم انداز سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اذعان کرد: سازمان سه وظیفه مهم دارد؛ اول سنجش و غربالگری باکیفیت و ۱۰۰ درصدی تمام دانش آموزان بدو ورود به مدرسه، دوم زمینه شناسایی و سوم جذب حداکثری کسانی است که در دایره شمول خدمات سازمان هستند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شاخص برنامه ها متناسب با اهداف کلان احصا شود، گفت: با شاخص ها وضعیت موجود و مطلوب آموزش و پرورش استثنایی را ترسیم کنید.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان نیاز به پژوهش دارد، اظهار کرد: یک پژوهش در حوزه بین الملل انجام بگیرد و مشخص شود که به نسبت بین الملل چه شباهت ها و تفاوت هایی داریم و پژوهش دیگر باید با این موضوع باشد که سازمان تا کنون چه میزان توانسته دانش آموزان کارآمد و خودکفا تربیت کند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تلاش های بسیار خوبی در سازمان انجام گرفته که قابل تقدیر است،گفت: تعاملات درون و برون دستگاهی به یک اندازه مهم هستند و خوشبختانه سازمان در این مسیر گامهای خوبی برداشته است.
کاظمی در ادامه بر به روزآوری کتاب های درسی، تدقیق برنامه های عملیاتی با اعداد کمی دقیق، پیگیری سامانه یکپارچه سیرت، احصای نظام مسائل و اولویت بندی آنها تأکید کرد.
وزیر آموزش و پرورش انجام دو کار در سازمان آموزش و پرورش استثنایی را خاطر نشان کرد و گفت: تشکیل شورای آموزش و پرورش استثنایی کشور پیگیری شود و تلاش کنید در کنار این شورا هیأت اندیشه ورز داشته باشید و همچنین پیگیری شود که آیا قانون مصوب آموزش و پرورش نیاز به بازبینی دارد یا خیر.
گفتنی است؛ در این دیدار سالار قاسمی؛ رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تبیین برنامه راهبردی سازمان و بخش های متعدد آن، گزارشی از عملکرد این سازمان ارائه داد و مدیران و کارشناسان سازمان به بیان پیشنهادات و نظرات خود پرداختند.
- نویسنده : مریم توانا