محسن کلاری در حکمی ولی ثابت سروستانی را به سمت مدیر جدید آموزش و پرورش شهرستان سروستان منصوب کرد.
کلاری، گفت: در مراسمی که با حضور یزدان دشتیان؛ معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس برگزار شد از زحمات مجتبی فرهادی مدیر پیشین آموزش و پرورش شهرستان سروستان تقدیر شد.
برگزاری ۵ دوره داوری ویژه مربیان تربیت بدنی استان فارس در شیراز
رئیس هیات ورزش دانش آموزی فارس، گفت: دوره های داوری در ۵ رشته ویژه مربیان تربیت بدنی در اردیبهشت ماه در حال برگزاری است
ابوذر زیدآبادی نژاد، گفت: ارتقای سطح ورزش دانش آموزی و به تبع آن افزایش سطح داوری ها و همچنین شناسایی استعداد دانش آموزان در زمینه داوری پنج دوره داوری ویژه آقایان و خانم ها در شیراز و شهرستان های کازرون و بیضا در حال برگزاری است.
زیدآبادی نژاد، گفت: دوره های داوری درجه ۳ بانوان فرهنگی با همکاری فدراسیون و هیات بسکتبال استان و هیات دانش آموزی آموزش و پرورش فارس در حال برگزاری است.
او، گفت: این دوره با حضور بیش از ۲۵ معلم تربیت بدنی استان از ۱۵ تا ۲۰ اردیبهشت در مجموعه ورزشی شهید حمزه و در دو بخش عملی و علمی برگزار می شود.
این مقام مسئول، گفت: داوری درجه ۳ بانوان فرهنگی استان با همکاری فدراسیون و هیات تنیس روی میز فارس و هیات دانش آموزی آموزش و پرورش فارس باحضور بیش از ۳۰ معلم تربیت بدنی از از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت در مجموعه ورزشی شهید حمزه و در دو بخش عملی و علمی برگزار می شود.
زیدآبادی نژاد، گفت: دوره داوری درجه ۳ ویژه مربیان مرد نیز با همکاری فدراسیون و هیات تنیس روی میز و هیات دانش آموزی آموزش و پرورش با حضور بیش از ۲۵ معلم تربیت بدنی استان از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می شود.
رئیس هیئت ورزش دانش آموزی استان فارس، گفت: دوره داوری فوتبال آقایان در شهرستان بیضا و اجرای طرح استعداد یابی داوری فوتبال با همکاری هیات ورزش دانش آموزی معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره آموزش و پرورش فارس و اداره آموزش و پرورش بیضا و هیات فوتبال استان و شهر بیضا از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت برگزار شد.
او، گفت: در این طرح دانش آموزان مستعد امر قضاوت و داوری شناسایی و با همکاری کمیته آموزش هیات فوتبال استان فارس دوره آموزشی رایگان داوری ویژه آنها برگزار شد.
این مقام مسئول، گفت: دانش آموزان شرکت کننده در این دوره داوری می توانند در مسابقات دانش آموزی به قضاوت بپردازند.
زیدآبادی نژاد، گفت: دوره داوری درجه ۳ فوتبال بانوان فرهنگی استان با همکاری فدراسیون و هیات فوتبال فارس و هیات دانش آموزی آموزش و پرورش فارس و دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش شهرستان کازرون به میزبانی کازرون با حضور بیش از ۴۰ دانشجو معلم و دبیران تربیت بدنی از شهرستان کازرون از تاریخ ۱۵ لغایت ۱۸ اردیبهشت درشهرستان کازرون در دو بخش عملی و علمی در حال برگزاری است.
انتصاب مشاور مدیرکل آموزش و پرورش فارس در امور بانوان وخانواده
محسن کلاری در حکمی سیده معصومه دستغیب را به سمت مشاور مدیرکل آموزش و پرورش فارس در امور بانوان وخانواده منصوب کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، در مراسم تکریم و معارفه مشاورین سابق و جدید امور بانوان و خانواده اداره کل، گفت: هر چند نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می دهند اماچنان که باید جایگاه واقعی خود را در جامعه نیافته اند.
محسن کلاری، گفت: نیمی از دانش آموزان ما دختران هستند که نیازمند پیدا کردن جایگاه اجتماعی خود هستند لذا در این راستا باید برنامه ریزی کنیم.
کلاری، گفت: در حوزه بانوان باید تلاش کنیم راه های نرفته ای که در سال های اخیر موفق به پیمودن آن نشده ایم با نگاه تحول گرایانه بپیماییم.
او، گفت: تلاش می شود با تمام توان در خدمت بانوان باشیم و برای حضور پررنگ بانوان اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، گفت: خانم دستغیب دارای مدرک دکتری مدیریت و فوق لیسانس روانشناسی است که در سوابق کاری وی مشاور امور بانوان آموزش و پرورش فارس، مشاور استاندار و مدیر کل امور زنان و خانواده، عضویت در شورای فرهنگ عمومی استان فارس، عضویت در کارگروه های اشتغال، کارآفرینی و سرمایه گذاری، پژوهش، اجتماعی و سلامت گردشگری و شورای برنامه ریزی استان، دبیری ۴۴ جلسه کارگروه تخصصی بانوان و خانواده دفتر امور بانوان استانداری، رییس کمیته زنان و خانواده ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در استان فارس، مسئول کمیته استانی بزرگداشت مقام زن و روز مادر، عضو شورای مشاورین امور بانوان و خانواده استان از سوی استاندار فارس، مسئول دبیرخانه مرجع متناظر حقوق کودک در فارس از سوی وزیر دادگستری و رییس مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک به مدت ۴ سال، عضویت در شورای مشاورین تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۲ ، مشاور فرهنگی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۲، عضو هیئت اجرایی انتخابات سازمان نظام مشاوره در شهرستان شیراز، عضو هیئت منصفه مطبوعات، عضویت در کمیسیون حمایت قضایی، مالکیت فکری مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی، عضو سازمان نظام نشاوره ایران از سال ۱۳۹۵ به چشم می خورد.
تشکیل اتاق فکرآموزش با حضوردومدیرکل اسبق دارای سابقه معاونت آموزش متوسطه استان فارس
اتاق فکرآموزش با حضوردومدیرکل اسبق دارای سابقه معاونت آموزش متوسطه استان فارس تشکیل شد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس در جلسه اتاق فکر آموزش با حضوردوتن از مدیران کل اسبق آموزش و پرورش فارس دارای سابقه معاونت آموزش متوسطه استان، راههای توسعه فعالیت های آموزشی خصوصا موضوع کیفیت بخشی به آموزش و ارتقای رتبه کنکور سراسری را بررسی کرد.محسن کلاری در در جلسه اتاق فکر آموزش با حضور اقایان: دکتر فرهاد اسماعیلی و فرشید قاسمی؛ از مدیران کل ومعاونین اسبق آموزش متوسطه آموش وپرورش استان وهمچنین یزدان دشتیان؛ معاون فعلی آموزش متوسطه استان راههای کیفیت بخشی به فعالیت های آموزشی و مسأله ارتقای رتبه کنکور سراسری و دیگر مسایل آموزشی در دوره متوسطه اول و دوم را بررسی کردند.
این دیدار دو ساعته به منظور استفاده از تجارب این افراد در خصوص امتداد مسیرهایی که موفقیت آمیز بوده و پیشگیری از خطا و تکرار راههای بی اثر در حوزه فعالیت های آموزش متوسطه اول و دوم برگزار شد.
ضرورت برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت قابل اجرا با توجه وضع موجود و امکانات، محدودیت ها و ظرفیت های استان در حوزه آموزش متوسطه ازجمله مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.
آسیب شناسی وضع موجود با توجه به شاخص های مشخص متناسب با اهداف آموزش و پرورش و طراحی برنامه های سه ساله و توسعه عدالت اموزشی از دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.
توجه به موضوع المپیادهای علمی و استفاده بهینه از ظرفیت های پژوهش سراها و پژوهشکده معلم و فعال سازی خانه المپیاد از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.
طراحی مدل های درست استفاده از ظرفیت های هوش مصنوعی در حوزه آموزش متوسطه اول و دوم از دیگر مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت
تهیه لیست اولویت ها و تعیین یک اولویت مهم در هر پایه تحصیلی دوره متوسطه و تمرکز بیشتر بر آن در هر سال از دیگر مواردی که به آن پرداخته شد.
آقامعلم دارابی دوچرخه اش رابه دانش آموزش هدیه کرد
آقا معلم دارابی هدیه دریافتی خود در جشن فرهنگیان این شهرستان را که یک دستگاه دوچرخه به ارزش ۱۵ میلیون تومان بود را به دانش آموزش اهدا کرد.
یاور حیدری مدیر دبستان احسان و مجتمع منطقه کوهستان داراب استان فارس است.
این مدیر مهربان در اقدامی تحسین برانگیز، هدیه دریافتی خود در جشن فرهنگیان این شهرستان را که یک دستگاه دوچرخه به ارزش ۱۵ میلیون تومان بود را به دانش آموزش اهدا کرد.
آقای حیدری خدمات عمرانی و آموزشی قابل توجهی را در منطقه محروم کوهستان داراب تاکنون انجام داده است.
احکام جدید حقوقی نیروهای خدماتی مدارس استان فارس صادر شد
مدیر منابع انسانی و امور اداری اداره کل آموزش و پرورش فارس از صدور احکام جدید حقوقی نیروهای خدماتی مدارس براساس بند الحاقی به تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور خبر داد.
براهیم قادری بااشاره به تعهد وزارت آموزشوپرورش نسبت به تأمین معیشت کارکنان، بهویژه نیروهای زحمتکش حوزه خدمات، افزود: افزایش احکام این گروه افراد بسته به نوع پست از ۴ تا ۵ میلیون و ششصد هزار تومان است.
مدیر منابع انسانی و امور اداری اداره کل آموزش و پرورش فارس افزود: بر این اساس نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش (مدرسهیاران) بر مبنای نوع، ماهیت و حجم فعالیت بعد از گذراندن دوره آموزشی ویژه که توسط وزارت مذکور طراحی و برگزار میشود علاوه بر حقوق و مزایای دریافتی از حداقل ۶۸۵۴ امتیاز و حداکثر ۹۸۱۶ امتیاز که میزان آن در هر یک از مشاغل خدماتی توسط وزارت آموزش و پرورش تعیین و در ضریب افزایش حقوق سالانه ضرب میشود برخوردار می شود.
قادری ادامه داد: این امتیاز مشمول کسور بازنشستگی موضوع ماده (۱۰۶) قانون مدیریت خدمات کشوری میباشد و در ردیف سایر احکام کارگزینی درج میشود.
مدیر منابع انسانی و امور اداری اداره کل آموزش و پرورش فارس افزود: به این گروه از نفرات توصیه می شود اگر درشرف بازنشستگی می باشند، برای اینکه این افزایش حکم اثر کاملی بر حقوق بازنشستگی داشته باشد، فعلا استمرار خدمت داشته باشند.
او، گفت: از اجرای تبصره بند «ب» ماده ۸۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت و در راستای رفع کمبود سرایدار در مدارس خبر داد.
این مقام مسئول، گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی مکلفند ترتیبات قانونی اتخاذ کنند تا سرایدار مدرسهیار برای مدارس تامین شود.
تاکید بر حل مسائل و مشکلات جامعه بزرگ معلمان استان فارس
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: قریب به ۶۵ هزار معلم شاغل در استان فارس مشغول به خدمت هستند که برای حل مسائل و مشکلات این جامعه بزرگ باید توجه ویژه ای انجام شود.
محسن کلاری در دیدارنماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی با وی گفت: در دولت چهاردهم تلاش دکتر پزشکیان؛ رییس جمهور و دکتر کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش بر حل مسایل و مشکلات این دستگاه بزرگ معطوف شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: قریب به ۶۵ هزار معلم شاغل در استان فارس مشغول به خدمت هستند که برای مسائل و مشکلات این جامعه بزرگ نیز باید توجه ویژه ای انجام شود.
نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: حوزه انتخابیه ای که بنده افتخار خادمی آن را دارم دارای پتانسیل بسیار خوب در زمینه نیروی انسانی است اما متاسفانه توجه ویژه ای به این مناطق نشده است.
اسفندیار عبداللهی به دیدار های اخیر خود با وزیر آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و گفت: در این دیدارها برتوجه ویژه به تعلیم و تربیت استان فارس تاکید کردم.
نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین به پیگیری های اخیر خود در خصوص دانش آموزان حادثه دیده سال ۱۳۸۵ درودزنی کههم اکنون در آموزش و پرورش مشغول به کار هستند اشاره کرد و خواستار حل مشکلات آنها در استان شد.
دیدار نمایندگان جامعه ایثارگران فارس با مدیرکل آموزش و پرورش استان
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس گفت: ما مدیون جامعه بزرگ ایثارگری هستیم چراکه آرامش امروز مدیون تلاش های آنان است.
محسن کلاری دردیدار با جمعی از نمایندگان جامعه ایثارگران استان گفت: خدمت و حضور در جمع ایثارگران یک وظیفه است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس گفت: به شخصه اعتقاد دارم باید به مسایل و مشکلات جامعه ایثارگران خصوصا خانواده شهدا و جانبازان توجه ویژه ای شود.
کلاری گفت: لازم است در شرح وظایف اداره امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش بازنگری شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس گفت: در طراحی قوانین باید به نحوی عمل شود که اساسا مشکلاتی بوجود نیاید که بعداً بخواهیم به دنبال حل مشکل باشیم.
کلاری گفت: ما مدیون جامعه بزرگ ایثارگری هستیم چراکه آرامش امروز مرهون تلاش های آنان است.
ظرفیت های ارتش در استان فارس در اختیار دانش آموزان و مدارس قرار گیرد
مدیرکل آموزش وپرورش فارس، گفت: آموزش مهارت ها به ویژه مهارتهای زندگی و مهارت های اجتماعی به دانش آموزان امری ضروری است، لذا در برخی موارد دو نهاد ارتش و آموزش و پرورش می توانند همکاری موثری داشته باشند.
حسن کلاری در دیدار فرمانده ارشد آجا در استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد با وی گفت: از تعامل بیش از پیش با ارتش استقبال می کنیم.
کلاری، گفت: باید فضایی به وجود بیاید تا دانش آموزان امکانات، ظرفیت های و پیشرفت های ارتش را از نزدیک ببیند.
او، گفت: آموزش مهارت ها به دانش آموزان امری ضروری است به ویژه مهارتهای زندگی و مهارت های اجتماعی، لذا در برخی موارد دو نهاد ارتش و آموزش و پرورش می توانند همکاری داشته باشند.
فرمانده ارشد آجا در استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد نیز در این دیدار گفت: همواره تعامل خوبی بین ارتش و آموزش و پرورش وجود داشته است و در موارد زیادی آموزش و پرورش با ما همکاری کرده است.
امیر ابوالقاسم رضایی با تاکید بر تقویت خودباوری و هویت ملی در دانش آموزان گفت: امکاناتی بسیار خوبی در ارتش داریم و دعوت می کنیم دانش آموزان از نزدیک از آنها بازدید کنند.
رضایی، گفت: دانش آموزان می توانند با حضور در فضاهای مربوط به ارتش، با مشاغل مختلف نیز آشنا شوند.
او، گفت: هرگاه نیاز شده با مدارس همکاری کرده ایم و امکانات مان را در اختیار آنها قرار داده و همچنان بر تعامل و همکاری نزدیک معتقدیم.
این مقام مسئول، گفت: در برخی موارد فضاهای موجود و سالن ها و امکانات رفاهی ارتش را برای برگزاری اردوی دانش آموزی در اختیار مدارس قرار داده ایم.
تقدیر از معلمان نمونه استان فارس در باغ تاریخی عفیف آباد شیراز
از معلمان نمونه استان فارس در باغ تاریخی عفیف آباد شیراز تدیر شد.
رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، گفت: دانش آموزانی که تربیت می شوند هریک می توانند در جامعه جهشی را ایجاد کنند لذا از این منظر قدر معلم بسیار والا است.
محسن زارعی در مراسم تجلیل از معلمان نمونه استان باحضور ۴۵۰ فرهنگی در مجموعه تاریخی تفریحی باغ عفیف آباد شیراز گفت: برگزاری این گونه مراسم تجلیل در واقع قدردانی از همه معلمان است.
زارعی، گفت: معلمان کار بزرگ تربیت نسل آینده یک جامعه را بر عهده دارند.
او، گفت: سیاست های دولت چهاردهم، در وزارتخانه پیگیر دغدغه های معلمان هستیم تا آنها با احساس آرامش بیشتری به تربیت فرزندان بپردازند.
این مقام مسئول، گفت: چند ممکن است زحمات معلمان آنگونه که باید دیده نشود اما آثاری در دنیا و آخرت دارد زیرا هر یک از افرادی را که تربیت می کند ممکن است جامعه ای را تغییر دهند.
زارعی، گفت: دانش آموزانی که تربیت می شوند هریک می توانند در جامعه جهشی را ایجاد کنند که از این منظر قدر معلم بسیار والا است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز در این مراسم گفت: امروز آموزش و پرورش نیاز به نگاه تازه ای دارد توجه به فناوری های نوین در همه بخش های آموزش و پرورش امری اجتنابناپذیر است.
محسن کلاری، گفت: می دانیم برخی کلاس ها شلوغ و برخی مسیر ها دور و پر پیچ و خم است و معلمان در شرایطی دشواری به تعلیم و تعلم می پردازند اما تلاش می کنیم با تمام توان درخدمت معلمان باشیم.
کلاری، گفت: ایجاد عدالت آموزشی و تجهیز فضاهای آموزشی از دغدغه های دولت چهاردهم است و اراده ای جدی در این خصوص وجود دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، گفت: هر چند در این برنامه از ۱۶ معلم نمونه استانی که سه نفر نیز نمونه کشوری هستند تجلیل می شود اما از نظر من همه معلمان استان نمونه هستند.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: با توجه به منابع محدود دولتی، حل مشکلات موجود آموزش و پرورش بدون مشارکت مردم میسر نیست.
جعفر قادری، گفت: با توجه به اینکه همواره منابع دولت محدود است نیازمند مشارکت مردم به منظور حل مشکل آموزش و پرورش هستیم.
رئیس کمیسیون جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، گفت: نیروی انسانی، بزرگترین سرمایه کشور است لذا برای پیشرفت و توسعه کشوری راهی جز پرورش سرمایه های انسانی نداریم.
او، گفت: مشکلات اقتصادی بر سایر حوزه ها نیز تاثیرگذار بوده هرچند تعداد اقتصاد دانان مجلس کم تعداد است اما مجدانه پیگیر رفع مشکلات اقتصادی هستیم.
قادری، گفت: در مجلس شورای اسلامی تلاش ما بر این است تا زیرساخت های مورد نیاز معلمان و آموزش و پرورش فراهم شود.
این مقام مسئول، گفت: وضعیت مالی معلمان مطلوب نیست لذا تلاش می کنیم انتظارات فرهنگیان را پیگیری کنیم.
دیگر نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: من خود معلم هستم دغدغه معلمان را دغدغه خود می دانم و در یک سال اخیر همواره سعی کردیم در جهت رفع مشکلات آموزش و پرورش به ارایه نظر بپردازیم.
سید اسماعیل حسینی، گفت: در مجلس شورای اسلامی همواره مدافع حقوق معلمان هستم.
او، گفت: اگر می خواهید آینده کشور را پیش بینی کنید وضعیت تربیت دانش آموزان امروز را بررسی کنید.
عضو کمیسیون انرژی مجلس و عضو شورای عالی انرژی کشور، گفت: هر چند مشکلات در همه عرصه ها وجود دارد اما مسئولیت معلمان بسیار سخت است زیرا نیروی انسانی این کشور را پرورش می دهند لذا مشکلات نباید بر کارشان تاثیرگذار باشد.
حسینیف گفت: دولت و مجلس باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که علم و دانش به شأن و منزلت واقعی خود در جامعه بازگردند و معلم شدن یکی از آرزوهای بچه ها باشد.
در این مراسم که با اجرای برنامه های شاد و جذابی نیز همراه بود از ۱۶ معلم نمونه کشوری و استانی فارس تقدیر شد.
ائتلاف دو مدیرکل دستگاه متولی فرهنگ در فارس
مدیرکل آموزش وپرورش فارس گفت: مسئولیت جوانان امروزی بر دوش ماست و باید به گونه ای فعالیت کنیم که وقتی دوران مدیریت تمام شد عملکردمان مورد رضایت جامعه باشد.
محسن کلاری در دیدارمدیرکل و معاونان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با وی، با تبریک دهه کرامت، گفت: مسئولیت جوانان امروزی بر دوش ماست و باید به گونه ای فعالیت کنیم که وقتی دوران مدیریت تمام شد عملکردمان مورد رضایت جامعه باشد.
کلاری، گفت: آموزش و پرورش و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دو دستگاه متولی فرهنگ هستند بنابراین باید گام هایی بردارند که ماندگار شود.
او، گفت: هر چند نمی شود همه مشکلات را حل کرد اما تا آنجا که می توانیم باید تلاش کنیم.
این مقام مسئول، گفت: امیدواریم زمانی برسد که شیراز به معنای اساسی پایتخت فرهنگی و الگو درکشور باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، گفت: مسئله سینما، سرود و نمایش هر چه بیشتر بسترهایی آماده شود استعدادهای بیشتر هنری دانش آموزان شکوفا می شود.
کلاری، گفت: تلاش می کنیم در زمینه هنر برنامه ریزی هایی داشته باشیم تا دانش آموزان بتوانند به سمت هنرهای مختلف بیایند و می شود گام هایی در جذب دانش آموزان به هنر برداشت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز ضمن تبریک روز و هفته بزرگداشت مقام معلم گفت: به زودی تفاهم نامه ای را با آموزش و پرورش منعقد می کنیم تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت های موجود کارهای عملی مشترکی را انجام بدهیم.
مهدی رنجبر، گفت: تلاش داریم کارهای اساسی انجام دهیم که درجامعه ماندگار باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: راه اندازی هنرستان های هنری و جذب هنرجو در رشته های مختلف هنری ازمطالبات مشترک هر دو دستگاه است.
او، گفت: با کاهش موانع صدور مجوزها می شود زمینه بیشتر فعالیت های هنری را در جامعه افزایش داد.
مشاور استاندار فارس در امور جوانان نیز در این جلسه گفت: دو نهاد اصلی فرهنگ ساز جامعه باید به حوزه جوانان توجه ویژه ای داشته باشند.
سید سبحان تقوی گفت: نسل امروز شرایط خاصی را دارا می باشند و توجه به آنان نیازمند برنامه ریزی دقیق و منسجم است.
در پایان این جلسه مقرر شد به زودی تفاهم نامه همکاری مابین این دو دستگاه فرهنگی منعقد شود.
آغاز رقابت بیش از ۳ هزار دانش آموز در جشنواره فرهنگی، ورزشی مدارس ابتدایی در استان فارس
جشنواره های فرهنگی ورزشی دانش آموزان دوره ابتدایی مدارس در ۱۵ منطقه استان و در ۱۳ رشته ورزشی در حال برگزاری است.
سید کاظم حسینی گفت: درراستای شناسایی استعداد های ورزشی و ایجاد شور و نشاط در دانش آموزان و تقویت مشارکت حداکثری جشنواره فرهنگی ورزشی دوره ابتدایی درحال برگزاری است.
معاون تربیت بدنی وسلامت آموزش وپرورش فارس، گفت: جشنواره فرهنگی، ورزشی یادواره شهدای دانش آموز با شعار همه باهم برای ایران ، برای مدرسه» به صورت قطبی و به میزبانی ۱۵ منطقه و شهرستان و در ۱۳ رشته ورزشی در حال برگزاری است.
حسینی، گفت: این جشنواره فرهنگی، ورزشی با حضور بیش از۳ هزار نفر دانش آموز در قالب ۳۲۵ تیم ورزشی در۱۳ رشته ورزشی دختر و پسر به مدت ۱۲ روز تا۲۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد.
رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی آموزش و پرورش فارس نیز گفت: جشنواره فرهنگی،ورزشی در رشته های والیبال، بسکتبال، فوتسال، هندبال، بدمینتون ، تنیس روی میز، شنا، طناب زنی، دوو میدانی، شطرنج، بازی های فکری، وزنه برداری و ورزش های زورخانه ای در حال برگزاری است.
ابوذر زیدآبادی نژاد، گفت: بیش از ۴۳۰ نفر از عوامل اجرایی و فنی در کمیتههای مختلف برگزاری این مسابقات را برعهده دارند.
رئیس هیأت ورزش دانش آموزی فارس، گفت: جشنواره فرهنگی، ورزشی دانش آموزان ابتدایی به میزبانی نواحی چهار گانه شیراز و شهرستان های؛ کازرون، جهرم، بختگان، مرودشت، آباده، فیروزآباد، لارستان، اقلید، ارسنجان، اشکنان و زرقان برگزار می شود.
حضور مدیرکل آموزش و پرورش فارس در جشنواره بزرگ تربیتی، ورزشی و آموزشی دانشآموزان عشایر استان
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، گفت: شاهد رشد خوب دانش آموزان عشایری و حضور آنها در دانشگاه های معتبر هستیم و بسیاری از شرکت های دانش بنیان نیز توسط همین دانش آموزان عشایری راه اندازی شده است.
محسن کلاری در بازدید از جشنواره بزرگ دانشآموزان و فرهنگیان عشایری فارس و استان های همجوار در محل جوار تالاب دشت ارژن، گفت: دراین جشنواره دانش آموزان نخبه عشایری در بخش های مختلف آموزشی، ورزشی و تربیتی با هم رقابت می کنند ومهارت های خود را به نمایش می گذارند.
کلاری، گفت: دانشآموزان عشایری بسیار با استعداد هستند و در دامان طبیعت پرورش پیدا می کنند و مدارج عالیه تحصیلی را پشت سر می گذارند.
حضور فرمانده و معاونین سپاه فجر فارس در محل اداره کل آموزش و پرورش استان
فرمانده سپاه فجر فارس، گفت: اگر معلم در جایگاه واقعی باشد نسل هایی تربیت می شوند که جامعه را به توسعه و پیشرفت می رسانند.
سردار یدالله بوعلی به همراه جمعی از معاونین خود که به منظور تبریک روز و هفته بزرگداشت مقام معلم در محل اداره کل آموزش و پرورش استان، حضور یافتند اظهار کرد:وظیفه خود می دانیم روزمعلم راگرامی بداریم وبرای همه فرهنگیان آرزوی موفقیت داشته باشیم.
سردار بوعلی، گفت: اگر معلم در جایگاه واقعی خود باشد نسل هایی تربیت می شوند که جامعه را به توسعه و پیشرفت می رسانند.
او، گفت: قداست معلم باید همواره حفظ شود تا جامعه بتواند به رشد و توسعه برسد.
این مقام مسئول، گفت: سپاه علاوه بر ظرفیتی که خود دارد تلاش می کند ظرفیت سایر دستگاه ها از جمله دانشگاه هاو سایر نهادها را پای کار آموزش و پرورش بیاورد.
فرمانده سپاه فجر فارس، گفت: هدف سپاه همراهی کردن با آموزش و پرورش است تا نهاد تعلیم و تربیت در رسیدن به اهداف خود موفق تر باشد.
سردار بوعلی، گفت: در آموزش و پرورش نیز ظرفیت عظیمی وجود دارد که می تواند به سپاه کمک کند و در مسیر ارتقای نظام اسلامی موثر باشد.
او، با تشریح آمار و ارقام راه اندازی شرکت های علمی توسط بخش های مختلف سپاه، گفت: از آموزش و پرورش دعوت می کنیم تا با حضور میدانی از امکانات موجود سپاه دیدن نماید.
فرمانده سپاه فجر از هدفگذاری در راه اندازی یازده اردوگاه تربیتی ویژه دانش آموزان و فرهنگیان بسیجی نیز خبر داد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس در این دیدار گفت: همدلی که بین آموزش و پرورش و سپاه وجود دارد بسیار ارزشمند است و همواره هر دو نهاد پای کار بوده اند.
محسن کلاری ، گفت: با همکاری و همدلی بیش از پیش بتوانیم آموزش و پرورشی متعالی داشته باشیم.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان استان فارس نیز گفت: با تمام ظرفیتی که در حوزه بسیج فرهنگیان وجود دارد در خدمت نظام تعلیم و تربیت هستیم.
ایمان ایمانی فر، گفت: تعامل بسیار خوبی بین آموزش و پرورش وجود دارد.
کاظم اسماعیل شعار، گفت: ۳۴۰ هزار دانش آموز عضو بسیج داریم که ظرفیت خوبی است و ما در راستای اجرای سند تحول تلاش می کنیم.
فرمانده سپاه فجر استان در بدو ورود باحضور در محل قبر شهید گمنام مدفون در محل ورودی اداره کل آموزش و پرورش فارس به مقام شهدا خصوصا شهدای دانش آموز و معلم ادای احترام کرد.
استعدادهای دانش آموزان عشایری از همان دوران کودکی شناسایی و هدایت شود
رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، گفت: انسان های بزرگی از دل عشایری برون آمدند که نشان از وجود استعدادهای فراوان در بین عشایر دارد بنابراین بهتر است این استعدادها در دوران کودکی و دانش آموزی شناسایی و هدایت شوند.
محسن زارعی در جشنواره بزرگ دانشآموزان و فرهنگیان عشایری فارس و استان های همجوار در محل جوار تالاب ارژن و در جمع معلمان، راهبران و دانش آموزان عشایری، اظهار کرد: همزیستی با طبیعت رمز موفقیت عشایر است لذا ما شاهد شکوفایی استعدادهایی هستیم که در دل طبیعت پرورش یافته اند.
زارعی، گفت: باید به اصالت ها بر گردیم و با عشق به تعلیم و تربیت فرزندان عشایر بپردازیم.
او، گفت: زندگی عشایری شیوه خوب یک زندگی است زیرا دانش آموزان عشایری شیوه همزیستی با طبیعت را می آموزند.
این مقام مسئول، گفت: اصالت ها را باید حفظ کنیم و همنوا شدن عشایر با طبیعت که با کوچ کردن انجام می شود را باید استمرار دهیم و فرهنگ همزیستی با طبیعت سینه به سینه به نسل های بعد منتقل شود.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش، گفت: استفاده از فناوری های نوین نباید موجب شود عشایر از اصالت خود فاصله بگیرد.
زارعی، گفت: انسان هابی که در دل عشایر تربیت می شوند بهتر می توانند بر مشکلات زندگی پیروز شوند که بهترین نوع تربیت در دامان طبیعت اتفاق می افتد.
او، گفت: انسان های بزرگی از دل عشایری برون آمدند که نشان از وجود استعدادهای فراوان در بین عشایر دارد بنابراین بهتر است این استعدادها در دوران دانش آموزی شناسایی و هدایت شوند.
این مقام مسئول، گفت: در این جشنواره دانش آموزان علاوه بر اینکه آموزش هابی را دریافت می کنند در رشته های نیز به رقابت می پردازند و مهارت های خود را به نمایش می گذارند.
رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، گفت: شناسایی استعدادها با برگزاری جشنواره ها، کار ارزشمندی است که نباید از آن غافل شد.
او، گفت: وزارت آموزش و پرورش همواره تلاش می کند دانش آموزان عشایری در حاشیه قرار نگیرند در بحث سنجش، امکانات و شرایط سخت عشایری را لحاظ می کند.
ضرورت برنامه ریزی بیشتر برای تقویت هویت ملی و مذهبی در دانش آموزان استان فارس
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: وضع قوانین حمایتی در مجلس برای حل مسایل و مشکلات آموزش و پرورش بسیار راهگشا است.
محسن کلاری در دیدار با دکتر علاالدین بروجردی نماینده مردم شریف شهرستانهای لارستان، گراش، خنج، اوز وجویم در مجلس شورای اسلامی در محل دفتر مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: تلاش دولت چهاردهم بر توسعه عدالت در حوزه فضا و تجهیزات آموزشی و پرورشی و ورزشی است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: شخص دکتر پزشکیان؛ رییس جمهور توجه و نگاه ویژه ای به آموزش و پرورش دارد و وقت زیادی در این خصوص قرار داده است.
کلاری به نقش مهم نمایندگان مجلس در حل مسایل و مشکلات آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: وضع قوانین حمایتی در این زمینه بسیار راهگشا است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس بر نقش موثر و کلیدی معلم در تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: توجه به تجهیزات و امکانات آموزشی مهم است اما مهمتر از آن توجه به معلم به عنوان رهبر آموزشی در کلاس درس است.
نماینده مردم لارستان، گراش، خنج، اوز وجویم در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار بر حمایت مجلس از آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: توجه به این نهاد منجر به توسعه کشور خواهد شد.
دکتر علاالدین بروجردی بر تقویت هویت ملی و مذهبی در دانش آموزان خصوصا استان فارس اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش استان برای اجرایی شدن این مسأله برنامه ریزی ویژه ای داشته باشد و به عنوان الگویی در کشور حرکت کند.
نماینده مردم لارستان، گراش، خنج، اوز وجویم در مجلس شورای اسلامی همچنین به مصوبات اخیر سفر وزیر آموزش و پرورش به منطقه لارستان اشاره کرد و خواستار پیگیری و اجرایی شدن آنها شد.
دیدار رئیس مرکز سنجش وزارت ومدیرکل آموزش و پرورش فارس با یک خانواده شهید معلم شیرازی
رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، گفت: محتاج دعای خیر شهدا هستیم تا بتوانیم تا در تحقق اهداف تعلیم و تربیت موفق باشیم.
محسن زارعی در معیت مهندس محسن کلاری؛ با حضور در منزل شهید محمدحسین جانبازی از شهدای معلم استان با خانواده این معلم شهید دیدار و گفتگو کردند.
رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، در این دیدار گفت: ارج نهادن به مقام شهدای معلم در منزل شهید جانبازی حضور یافتیم تا یاد و خاطره این معلم شهید را گرامی بداریم.
او، گفت: انتظار می رود بتوانیم دنبال رو شهدا باشیم و سیره معلمان شهید را به عنوان الگوی تربیتی به دانش آموزان معرفی کنیم.
زارعی، گفت: همواره محتاج دعای خیر شهدا هستیم تا بتوانیم تا در تحقق اهداف تعلیم و تربیت موفق باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز در این دیدار گفت: مفتخریم که در هفته معلم و دهه کرامت در منزل خانواده معلم شهید حضور یافتیم تا به مقام والای این معلم شهید ادای احترام کنیم.
محسن کلاری، گفت: معلم شمعی است که آب می شود و روشنایی می بخشد حال اگر این معلم به فیض شهادت نائل آید به شأن و منزلت والایی دست می یابد که تا ابد ماندگار می شود.
او، گفت: معلم شهید در جایگاه رفیعی قرار دارد و همواره دارای نوری جاویدان است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، گفت: مصمم هستیم به دیدار خانواده های شهدا خصوصا شهدای معلم و دانش اموز برویم و به این ستارگان نورانی ادای احترام کنیم.
در این دیدار خانم رقیه بختیاری همسر شهید محمدحسین جانبازی و خواهر شهید فرج اله بختیاری با تشریح سیره زندگی همسر شهیدش گفت: فرزند دوم من کمتر از دوماه سن داشت که پدرش شهید شد ومن نقش پدر و مادر را برای فرزندانم ایفا کردم.
شهید محمدحسین جانبازی در ۲۴ اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۵ در منطقه عملیاتی شرهانی به فیض شهادت نائل آمد پیکر مقدسش در جریان تفحص در سال ۱۳۷۲ پیدا شد و پس از دوسال در معراج شهدای تهران شناسایی و در ۳۰ آبان ۱۳۷۴ در گلزار شهدای شیراز به خاک سپرده شد.
خانم فاطمه جانبازی؛ دختر این شهید والامقام که خود نیز هم اکنون آموزگار است نیز در این دیدار حضور داشت.
رقابت ۲۵۰ دانشآموزفارس برای حضور در اردوی ملی پیشتازان/۵۶ دانش آموز برگزیده پیشتاز فارس به مرحله کشوری راه مییابند
رئیس سازمان دانش آموزی آموزش وپرورش استان فارس، گفت: اردوی های انتخابی پیشتازان با محوریت سنجش توانمندیهای رهبری، کار تیمی و مهارتهای چند بعدی در دانش آموزان برگزارو افراد برترطبق معیارهای تعهد، خلاقیت و عملکرد فردی و گروهی انتخاب میشوند.
محمد امین کرم زاده در حاشیه پیش اردوی ملی دانش آموزان پیشتاز در اردوگاه شهید دستغیب شیراز، گفت: اردوی سهروزه انتخابی دانش آموزان برتر اردویی پیشتاز با حضور ۲۵۰ نفر دانش آموز دختروپسر به صورت جداگانه برگزار و درنهایت ۵۶ دانش آموز برگزیده این اردوی استانی به اردوی ملی اعزام می شوند.
کرم زاده، گفت: مرحله اول پیشاردوی ملی تشکیلاتی سازمان دانشآموزی فارس با حضور ۱۲۰ دانشآموز دختر برتر از مناطق ۶۱گانه آموزش و پرورش استان، در اردوگاه شهید دستغیب شیراز در حال برگزاری است، و اردوی پسران نیز به زودی برگزار می شود.
رئیس سازمان دانش آموزی آموزش وپرورش استان فارس، گفت: این اردوی سهروزه با هدف ارزیابی نهایی و ارتقای مهارتهای تشکیلاتی، فرهنگی و اجتماعی دانشآموزان پیشتاز طراحی شده و در پایان، ۲۸ نفر از دختران برگزیده به همراه ۲۸ پسر منتخب، به عنوان نمایندگان استان فارس در خردادماه به اردوی ملی پیشتازان اعزام می شوند.
او، گفت: شرکتکنندگان این مرحله، دانشآموزانی هستند که پیشتر در اردوهای منطقهای استان فارس حضور یافته و با کسب امتیازات لازم، موفق به راه یابی به این رقابت ها شده اند.
این مقام مسئول، گفت: این اردو با محوریت سنجش توانمندیهای رهبری، کار تیمی و مهارتهای چند بعدی برگزار و افراد برتر طبق معیارهای تعهد، خلاقیت و عملکرد فردی و گروهی انتخاب میشوند.
رئیس سازمان دانش آموزی آموزش وپرورش استان فارس ، گفت: برنامههای این اردو ترکیبی از آموزشهای کاربردی مانند اخلاق تشکیلاتی، هویت یابی، سواد رسانهای، سواد مالی و نمازشناسی به همراه مسابقات علمی، ورزشی و هنری است.
او، گفت: فعالیتهای گروهی و اسکان در طبیعت، از جمله مواردی است که فضایی مشارکتی را در راستای تقویت روحیه همکاری و خلاقیت دانشآموزان ایجاد می کند.
کرم زاده، گفت: این برنامه یک رقابت نیست، بلکه کارگاهی عملی برای مهارت آموزی در زندگی جمعی محسوب میشود بنابراین دانشآموزان در این سه روز با مفاهیمی همچون مسئولیتپذیری، مدیریت بحران و ارتباطات واقعی آشنا میشوند.
این مقام مسئول، گفت: حضور در طبیعت و دوری از فضای مجازی به عنوان فرصتی در تقویت تعاملات چهره به چهره و کشف استعدادهای فردی از مزایای این پیش اردوی ملی است.
رئیس سازمان دانش آموزی آموزش وپرورش استان فارس، گفت: این اردو به منظور تربیت نسل آینده ساز مجهز به دانش و ارزشهای اخلاقی بخشی از برنامه طرح ملی هر دانشآموز، یک مهارت است.
همایش نقطه تحول با هدف آموزش سواد سنجش در شیراز
معاون دفتر دوره دوم آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، گفت: سومین همایش «نقطه تحول» با هدف آموزش سواد سنجش با حضور ۱۲۰ نفر از سرگروه ها و مسئولان دبیرخانه دروس فیزیک، عربی، فلسفه و منطق از سراسر کشور، درشیراز درحال برگزاری است.
اکبر شیرزادی در همایش ملی «نقطه تحول» باحضور سرگروه ها و مسئولان دبیرخانه دروس فیزیک، عربی، فلسفه و منطق از سراسر کشور، در باشگاه فرهنگیان شماره یک شیراز، گفت: همایش تحول قبلا در دو استان تهران و خراسان رضوی پایان یافته و استان فارس سومین مقصد برگزاری این همایش در کشور است.
معاون دفتر دوره دوم آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این همایش به منظور ارتقای سواد سنجش دبیران سراسر کشور برگزار می شود، گفت: درگام اول ۱۲۰ نفر از سرگروه ها و مسئولان دبیرخانه دروس فیزیک، عربی، فلسفه و منطق از سراسر کشور، درشیراز آموزش های لازم را میبینند واین افرد سپس به آموزش وانتقال مفاهیم دبیران مدارس در کل کشور می پردازند.
او، گفت: در همایش تهران که قبل از همایش شیراز برگزار شد بیش از ۷۷۰ نفر از دبیران در ۱۷ گروه درسی امتحانات نهایی حضور داشتند.
شیرزادی گفت: ارتقای یادگیری، بسته های آموزشی شامل ۱۳۵۵ فیلم آموزشی تولید شده، بیش از ۱۲ هزار متن و بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ بسته آموزشی چند رسانه ای می شود.
این مقام مسئول، گفت: این حرکتی که در قالب همایش تحول آغاز شده است نباید در این نقطه بماند بلکه باید ادامه پیدا کند و شرکت کنندگان در این همایش باید آنچه فرا گرفته اند را به هم استانی های خود بیاموزند.
معاون دفتر دوره دوم آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، گفت: ارتباط نمایندگان دبیران استان ها با دبیرخانه هر یک از دروس باید توسعه یابد و این تعامل بسیار نزدیک باشد.
نماینده سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش نیز دراین جلسه با تشریح ابعاد یادگیری ،گفت: همه ما از مسیر یادگیری کسب هویت می کنیم لذا یادگیری تربیت خاص انسان هاست.
لطیف عیوضی، گفت: یادگیری و تربیت ممکن است متفاوت باشند لذا راهنمای عمل ارزشیابی روی اهداف یادگیری متمرکز شد.
او، گفت: اهداف آموزشی تنها برای انسجام و همگرایی نیست بلکه اهداف عملکرد تشویقی و دعوت به یادگیری هم دارد و به بهبود یادگیری کمک می کند.
نماینده سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش، گفت: اهداف یادگیری، درونی است و انسان ها برای ساخته شدن آن را پیگیری می کنند اما در اهداف عملکردی؛ مواردی مانند تمرکز بر توانایی و احساس خود ارزشمندی و عملکرد بهتر در مقایسه با دیگران مورد نظر است.
این مقام مسئول، گفت: در موضع سنجش و ارزشیابی، دنبال آزمون پیچیده نیستیم بلکه دنبال برگزاری عمیق هستیم.
سنجش و ارزشیابی موتور تحول و تعیین کننده مسیر یادگیری است
رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، گفت: سنجش و ارزشیابی موتور تحول است و به فرآیند تعلیم و تربیت سمت و سو دهد بنابراین هرچه ارزشیابی دقیق تر و به روزتر باشد فرآیند تعلیم و تربیت در مسیر بهتری قرار می گیرد.
محسن زارعی در همایش ملی «نقطه تحول» باحضور سرگروه ها و مسوولین دبیرخانه دروس فیزیک ، عربی، فلسفه و منطق از سراسر کشور، در باشگاه فرهنگیان شماره یک شیراز ، با تبریک روز معلم، گفت: رمز بقا و پویایی معلم محبت است بنابراین موفقیت هر فرد ناشی از تعهدی است که به شغل و حرفه خود دارد.
زارعی، گفت: شرط اصلی تحقق اهداف تعلیم و تربیت ، عاشق بودن معلم است زیرا معلم عاشق تلاش می کند بهترین ها را بیاموزد و دانش آموزان را ارتقا دهد.
او، گفت: وقتی معلم با عشق بیاموزد دانش آموز نیز با تمام وجود پذیرای مطالب او هستند و باید تلاش شود اخلاق حرفه ای داشته باشیم و نسلی را تربیت کنیم که بیاموزد به دیگران چگونه احترام کند.
این مقام مسئول، گفت: هدف از این اجتماع یادگیری این است که نقطه تحول را بیابیم و ببینیم آیا می شود و چگونه تحولی را ایجاد کنیم.
رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، گفت: سنجش و ارزشیابی موتور تحول است و به فرآیند تعلیم و تربیت سمت و سو دهد بنابراین هرچه ارزشیابی دقیق تر و به روزتر باشد فرآیند تعلیم و تربیت در مسیر بهتری قرار می گیرد.
او، گفت: سال ها است که نظام ارزشیابی ما، جهت گیری یادگیری را تغییر داده و دانش آموزان را به سمت حفظیات سوق داده است که این باید اصلاح شود.
زارعی بر اصالت داشتن سنجش و ارزیابی در فرآیند یادگیری تاکید کرد و گفت: تربیت چیزی جز تغییر رفتار نیست بنابراین تربیت همان اهداف یادگیری است که دانش آموزان آن را در رفتار خود به کار می گیرد.
این مقام مسئول، گفت: هر چه سطح یادگیری اوج بگیرد، میزان انتظارات از دانش آموز نیز افزایش می یابد.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش، گفت: یکی از ابهامات دانش آموزان در امتحانات نهایی، این است که دانش آموز نمی داند کدام بخش کتاب را باید مطالعه کند بنابراین باید راهبردهای مطالعاتی را به دانش آموزان بیاموزیم تا دانش آموز بتواند سیر مطالعاتی خود را بر اساس آن تنظیم کند.
او، گفت: بسته های یادگیری تهیه و به عنوان راهنمای عمل، در فضای مجازی ارائه شده است.
زارعی گفت: لازمه یادگیری، آرامش است لذا دبیران تلاش کنند فضای آرامی را برای دانش آموزان مهیا کنند.
این مقام مسئول، گفت: مهم این است که ارزشیابی ها مورد تحلیل قرار گیرند و مبنای برنامه ریزی باشند برخی اوقات همه دلایل کاهش عملکرد دانش آموزان در امتحانات، به آموزش و پرورش بر نمی گردد چون عواملی خارج از فرآیند تعلیم و تربیت نیز موثر هستند.
رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، گفت: تحقیقات نشان می دهد عملکرد دختران در امتحانات بهتر از پسران است و این دلایل مختلفی دارد که از آن جمله دلایل خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی، محیط آموزشی، نوع مدرسه، سوابق و سطح تحصیلات معلمان را می توان نام برد.
او، گفت: میزان حضور دانش آموزان در مدرسه، مشارکت در یادگیری، همبستگی بین آزمون های مستمر، فضای فیزیکی مدرسه، فاصله بین میانگین نمرات مستمر و نهایی در موفقیت دانش آموزان در آزمون ها موثر است.
هر آنچه بتواند به دانش آموزان استثنایی کمک کند در اولویت ما است
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: هر آنچه که بتواند به دانش آموزان استثنایی کمک کند را در دستور کار قرار دهیم و از هیچ تلاشی در این راستا دریغ نمی کنیم.
محسن کلاری در جلسه شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش که با حضور دکتر مژگان فرهبد معاون اموزشی، پرورشی و تربیت بدنی سازمان استثنایی کشور برگزار شد با تبریک هفته معلم گفت: در استان فارس خدمت رسانی به دانش آموزان با نیازهای ویژه رتبه اول کشور را داریم.
کلاری، گفت: ضروری است با بهره مندی از ظرفیت های سایر دستگاه ها به خصوص امکانات شهرداری ها، مشکل ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی را حل کنیم.
او، گفت: هر جا که امکاناتی باشد برای جذب آن، ابتدا مدارس مخصوص دانش آموزان با نیازهای ویژه را پیشنهاد می دهیم.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس ، گفت: هر آنچه که بتواند به دانش آموزان استثنایی کمک کند را در دستور کار قرار دهیم و از هیچ تلاشی در این راستا دریغ نمی کنیم.
این مقام مسئول، گفت: درخشش دانش آموزان استثنایی استان در رقابت های ورزشی بین المللی باعث خوشحالی است و حاکی از وجود استعدادهای خوب ورزشی در دانش آموزان استان فارس است.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان فارس نیز گفت: در سطح استان، ۶ هزاردانش آموز در مدارس خاص و سه هزار دانش آموز در مدارس عادی در حال تحصیل هستند.
خلیل عابدی تعداد کل دانش آموزان تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی استان را ۲۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: استان فارس با دارا بودن ۴۰۰ واحد آموزشی که شامل مراکز جامع و مدارس استثنایی می شود، رتبه اول کشور را دارا است.
عابدی، گفت: سالانه بیش از هفتاد هزار دانش آموز را در طرح سنجش مورد ارزیابی قرار می دهیم در سال تحصیلی جاری در اثنای اجرای طرح سنجش، تعداد ۵۰۰ دانش آموز با نیازهای ویژه تشخیص داده شدند.
او، گفت: فارس تنها استانی است که کار سنجش را بدون پایگاه مدرسه ای انجام می دهد و در دو سال تحصیلی اخیر سنجش از تابستان به طول سال منتقل شده است و با یکصد و پنجاه پایگاه سنجش کار ارزیابی کودکان انجام می شود.
این مقام مسئول، گفت: سفارش به موقع کتاب را از مزایای اجرای زودهنگام طرح سنجش نوآموزان برشمرد.
رئیس اداره آموزش و پرورش فارس، گفت: در فارس در دوسال اخیر تعداد مراکز جامع سلامت و مدارس استثنایی از ۱۵۰ به بالای ۲۲۰ مرکز و مدرسه رسیده است.
او، گفت: با تعامل و همکاری دستگاه ها به ویژه شهرداری ها کارهای خوبی در استان انجام شد از جمله راه اندازی سرویس های ایاب و ذهاب که در اغلب شهرهای استان راه اندازی شده است.
عابدی، گفت: فراهم کردن شرایط تحصیل برای دانش آموزان با نیازهای ویژه در نزدیکترین محل زندگی شان، سیاست اصلی ما در آموزش و پرورش استثنایی در استان فارس است.
این مقام مسئول، گفت: در حوزه ورزش پارالمپیک در رقابت های بین المللی دارای رتبه های بالایی هستیم و فارس همواره نمایندگانی در تیم های اعزامی به رقابتهای بین المللی دارد و امسال نیز دو دانش آموز مدال آور در المپیک زیر ۱۵سال دانش آموزی ۲۰۲۵ صربستان داشتیم.
طراحی و بازنگری برنامه های درسی دانش آموزان استثنایی در دستور کار است
معاون آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، گفت: در راستای به روز کردن آموزش های مورد نیاز، طراحی و بازنگری برنامه های درسی دانش آموزان استثنایی در دستور کار است.
مژگان فرهبد درجمع مدیرکل وشورای معاونان آموزش و پرورش استان فارس در شیراز،گفت: با برنامه ریزی های دقیق دانش آموزانی شاد را به ویژه در حوزه استثنایی پرورش دهیم.
فرهبد، گفت: معلم سفیر عدالت آموزشی است و تلاش ما نمودی از این عدالت است لذا اساس آمار و ارقام کارهای خوبی در گسترش عدالت در حوزه استثنایی استان انجام شده است.
او، گفت: در رویکرد جدید سازمان آموزش و پرورش استثنایی تلاش داریم به ظرفیت ها و استعدادهای دانش آموزان با نیازهای ویژه توجه کنیم تا دانش آموزانی مولد را پرورش دهیم.
معاون آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، گفت: سیاست هایی را در راستای خدمات دهی بیشتر به دانش آموزان با نیازهای ویژه در دستور کار داریم لذا مدیریت موثر بر منابع مالی و انسانی آموزش و پرورش استثنایی از جمله این سیاست ها است.
این مقام مسئول، گفت: جذب نیروهای با انگیزه در سازمان آموزش و پرورش، توسعه کمی و کیفی برنامه های پیشگیری، درمان و توانبخشی به ویژه در سطح حرفه ای، از سیاست های اصلی این سازمان است.
او، گفت: در موضوع توانبخشی حرفه ای، آموزش حرفه ای و مهارت آموزی باید به گونه ای باشد که دانش آموز بانیازهای ویژه، استقلال خود را با مولد بودن در زندگی آینده حفظ کند.
فرهبد، گفت: به روز کردن آموزش های مورد نیاز، طراحی و بازنگری برنامه های درسی دانش آموزان استثنایی در دستور کار است.
معاون آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، گفت: تلاش داریم با فرهنگ سازی در سطح معلمان، مدیران، والدین و آرامش دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی و در سطح جامعه را تامین کنیم.
این مقام مسئول، گفت: مناسبت سازی مدارس عادی برای حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در دستور کار قرار دارد و تلاش داریم دانش آموزان استثنایی حداقل از بودن در کنار دانش آموزان عادی برخوردار باشند.
او، گفت: قرار گرفتن دانش آموز با نیازهای ویژه در کنار دانش آموزان عادی به مسئولیت پذیری دانش آموزان عادی و برقراری ارتباط با آنها کمک می کند.
فرهبد، گفت: مناسب سازی تجهیزات، بهره مندی از فناوری های روز مناسب سازی فضای آموزشی مدارس عادی و تامین سایر امکانات از رویکرد های اصلی حوزه استثنایی است.
معاون آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، گفت: مدارس نوساز باید به گونه ای طراحی و ساخته شوند که امکان حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در آن وجود داشته باشد.
فرهبد، گفت: ضروری است، مناسبت سازی بر اساس نیاز مدارس اتفاق بیفتد لذا استفاده بهینه از نیروهای خیر در این راستا توصیه می شود.
او، گفت: موضوع تربیت بدنی و ورزش مدرسه ای جز اهداف عالی سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که پرداختن به ورزش قهرمانی در مدارس و سایر ورزش ها ما را بیش از پیش به اهداف سازمان نزدیک می کند.
این مقام مسئول، گفت: تحقق سیاست ها نیازمند ارایه نظرات هستیم تا برش سیاست های حوزه استثنایی در سال ۱۴۰۴ را ترسیم کنیم.
- نویسنده : مریم توانا