استفاده از ظرفیت نیروهای داوطلب در صورت نیاز در مراکز درمانی
استفاده از ظرفیت نیروهای داوطلب در صورت نیاز در مراکز درمانی
معاون درمان وزارت بهداشت حضور نیروهای انسانی در دانشگاه ها و مراکز درمانی را مناسب دانست و گفت: دانشگاه ها در صورت نیاز و افزایش مجروحان، آمادگی پذیرش دارند و از سوی دیگر هماهنگی هایی با بسیج جامعه پزشکی و هلال احمر نیز انجام شده است.

سید سجاد رضوی در اجلاس مجازی روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور، گفت: اگر دانشگاهی کمبود نیروی انسانی داشته باشد، ابتدا در بین مراکز درمانی تحت پوشش نیروها را جابجا و در صورت نیاز از مرکز هدایت عملیات بحران وزارت بهداشت(EOC) و ظرفیت نیروهای داوطلب استفاده می کند.

رضوی، گفت: معاونت درمان با تمدید طرح تعهد نیروی انسانی در حوزه تخصصی موافق است و در صورتی که پزشکان جوان داوطلب تمدید طرح باشند، این کار را انجام می دهیم.

معاون وزیر بهداشت، با اشاره به پیگیری ها برای تامین اکسیژن ساز و دیزل ژنراتورهای مورد نیاز مراکز درمانی، گفت: در استانهای مسافرپذیر، خدمات دیالیز با افزایش شیفت های کاری و تامین فیلتر و مایعات، در حال ارائه است.

او، گفت: ممکن است در برخی استانها نیاز به برپایی بیمارستان صحرایی باشد که این بیمارستانها در برخی دانشگاه ها و مراکز نظامی و غیردانشگاهی موجود است تا در صورت نیاز، ایجاد شود.

این مقام مسئول، گفت: برخی دانشگاه ها به سمت ایجاد نقاهتگاه برای مجروحان رفته اند که الگوی مناسبی برای شرایط بحرانی است.

معاون وزیر بهداشت، گفت: از همکاری سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت برای تاییدیه نسخ تقدیر کرد.

مداخلات دارویی روان‌پزشکی برای بزرگسالان در شرایط بحرانی

دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در ادامه ارائه دستورالعمل های آموزشی در راستای افزایش تاب آوری و تقویت سلامت روان در بحران، راهنمای آموزشی ویژه پزشکان عمومی، منتشر کرد

«جنگ» نمونه‌ای از یک فاجعه و ترومای جمعی با تبعات گسترده فردی و اجتماعی در حوزه‌ سلامت و از جمله «سلامت روانی-اجتماعی» است. مدیریت سلامت روانی-اجتماعی مردم در دوران جنگ چندوجهی و پیچیده است. بخشی از مدیریت سلامت روان با مداخلات دارویی انجام می‌شود و متن حاضر که برای «پزشکان عمومی» تدوین شده است، به طور خلاصه به این موضوع می‌پردازد.

مداخلات دارویی روان‌پزشکی برای بزرگسالان در بحران جنگ، شامل نکاتی کلی برای مدیریت واکنش ها و علائم ها و اقدامات روان‌پزشکی شامل موارد زیر است؛

۱- برای مدیریت واکنش‌ها و علایم روان‌شناختی که در دوران جنگ «بروز» می‌کند، تجویز دارو آخرین گزینه است. با این حال، در صورت لزومِ تجویز دارو، تأخیر در آن جایز نیست.

۲- مشاهده‌ی علایم روان‌شناختی در افرادی که ترومای جنگ را تجربه می‌کنند، الزاماً به معنای «بروز اخیر» آنها به عنوان واکنشی طبیعی در افراد مورد تهاجم نیست. به بیان دیگر، این علائم ممکن است مربوط به «عود اختلال روان‌پزشکیِ از پیش موجود» باشد و در این صورت نیازمند تمهیدات مربوط به درمان اختلال مذکور است.

۳- در شرایط جنگی (مانند سایر بحران‌ها) برخی از افراد دچار نشانه‌های فوریتیِ روان‌پزشکی می‌شوند؛ مانند پرخاشگری جدی، بی‌قراری شدید، و گرایش به خودکشی. در این موارد به تناسب ممکن است مداخله‌ی کلامی و حمایتی، تجویز فوری داروی آرامبخش و پیگیری، ارجاع به متخصص یا مرکز تخصصی، و یا بستری در بخش روان‌پزشکی در نظر گرفته شود.

جزییات کامل نحوه ادامه آموزش پزشکی و آزمون‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

‎در پی شرایط نظامی کشور، معاون آموزشی وزارت بهداشت با هدف حفظ کیفیت آموزش و تضمین آمادگی مراکز درمانی-آموزشی کشور، دستورالعمل جامعی برای ادامه آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور صادر کرد

متن اطلاعیه به شرح ذیل است؛

با عنایت به شرایط پیش آمده ناشی از حمله ددمنشانه رژیم صهیونی غاصب و امریکای جنایتکار و نیز عدم امکان ادامه روال معمول آموزش و برگزاری آزمون ها در دانشگاه‌ها/ دانشکده های علوم پزشکی، ضمن آرزوی سربلندی و پیروزی هرچه سریعتر مدافعان وطن، براساس نظرات واصله از دانشگاه‌ها/ دانشکده های علوم پزشکی و با لحاظ نمودن اصل حفظ کیفیت آموزش و آمادگی مراکز درمانی مراتب جهت اقدام برابر مفاد ذیل ابلاغ می گردد:

۱- برنامه‌های آموزشی بخش های بالینی و بیمارستان های آموزشی طبق روال معمول و بصورت منظم ادامه یابد.

۲- اعضای هیات علمی، دستیاران تخصصی و فوق تخصصی، کارورزها و کارآموزان بطور منظم و برنامه ریزی شده در بخش ها حضور یابند.

۳- به منظور استمرار آموزش دستیاران و کاروزان، مهمان شدن در شهر محل سکونت خانواده صرفا با موافقت دانشگاه های مبدا و مقصد در شرایط خاص فعلی بلامانع است.

۴- در خصوص دانشکده های دندانپزشکی:

الف- برنامه حضور اعضای هیات علمی و دستیاران تخصصی جراحی دهان، فک و صورت در بیمارستان ها طبق روال برنامه ریزی شده معمول اجرا گردد. ‌حضور سایر دستیاران تخصصی و دانشجویان دندانپزشکی در دانشکده ها اختیاری است.

ب- برنامه ریزی دانشکده های دندانپزشکی به گونه‌ای باشد که خدمات اورژانس در حداقل در یک مرکز درمانی (کلینیک ویژه) به مراجعین ارائه گردد.

ج- جلسات آموزشی باقیمانده ترم جاری می تواند غیر حضوری برگزار شود.

۵- معرفی به استاد برای دانشجویانی که برای اتمام دوره تحصیلی خود، حد اکثر نیاز به اخذ دو درس دارند، بلامانع است.

۶- برگزاری جلسات دفاع از پایان نامه بصورت حضوری ویا غیر حضوری با هماهنگی گروه های آموزشی بلا مانع میباشد.

۷- در خصوص آزمون‌ها:

الف- زمان برگزاری آزمون های پایان ترم جاری که پیرو اطلاعیه مشترک وزارت بهداشت و وزارت علوم توسط دانشگاهها/ دانشکده های علوم پزشکی به تعویق افتاده است دو هفته قبل از برگزاری آزمون ها توسط مرکز خدمات آموزشی معاونت ابلاغ خواهد شد.

ب- آزمون MHLE مورخ ۱۹ تیرماه لغو گردیده و زمان برگزاری متعاقبا اعلام خواهد شد.

ج- آزمون پذیرش دستیاری تخصصی دندانپزشکی و ارتقای دستیاری دندانپزشکی مورخ ۲ مرداد ماه لغو و زمان آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

د- آزمون ارتقا دستیاران تخصصی پزشکی مورخ ۲۶ تیرماه لغو و زمان آن متعاقبا اعلام خواهد شد. لازم است آزمون های درون بخشی و معرفی به ارتقا طبق برنامه دانشگاه اجرا شود.

هـ- آزمون صلاحیت بالینی رشته‌های پرستاری، فیزیوتراپی و… توسط دانشگاه‌ها/ دانشکده های علوم پزشکی برنامه‌ریزی و اقدام گردد.و- آزمون صلاحیت بالینی پزشکی عمومی ۱۹ تیرماه بر حسب درخواست برگزاری توسط دانشگاه امکانپذیر می باشد. در صورت تمایل دانشگاه و امکان برگزاری آزمون، درخواست به دبیرخانه شورای آموزش پزشکی عمومی اعلام شود تا برنامه ریزی ارسال سوالات و مدیریت برگزاری آزمون صورت پذیرد.

ز- در مورد سایر آزمون هایی که تاریخ آنها بعد از نیمه مرداد ماه بوده است، اعم از آزمون دوره تکمیلی آزمایشگاهی، ارزشیابی و انتقال، فیزیوتراپی، ملی دندانپزشکی، المپیاد و… متعاقبا تصمیم گیری و اعلام خواهد شد.

۸- در خصوص دوره پزشکی عمومی:

الف- کلاس‌های باقیمانده علوم‌پایه و مقدمات بالینی، با مدیریت دانشکده و گروه‌های آموزشی به صورت الکترونیک برگزار شود.

ب- برنامه چرخش کارآموزان و کارورزان در بخش های آموزشی در شرایط اضطرار توسط دانشکده ها مدیریت گردد. لازم است حضور این دسته از دانشجویان توسط دانشکده به طور دقیق رصد شود. بدیهی است عدم حضور این دسته از دانشجویان بدون درخواست مرخصی، غیبت محسوب خواهد شد.

۹- در خصوص دانشجویان علوم پایه پزشکی/ داروسازی/ دندانپزشکی:

الف- کلاس‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی (PhD) می تواند در صورت لزوم بصورت غیر حضوری برگزار شود.

ب- در رشته های دارای کارورزی نظیر پرستاری، مامایی، اطاق عمل، فیزیوتراپی و …..، دانشجویان می توانند با موافقت دانشگاههای مبدا و مقصد کارورزی را در شرایط اضطرار در شهر محل سکونت خود بگذرانند و در غیر این صورت توسط دانشگاه مدیریت شود.

ج- حضور اعضای هیات علمی علوم پایه پزشکی در رشته های خدمت محور، مانند مسئولین فنی آزمایشگاه های مراکز درمانی و یا در صورت نیاز به خدمات سایر اعضای هیات علمی در شرایط بحران (مانند بعضی از رشته های علوم بهداشتی…) همانند اعضای هیات علمی بالینی است.

سایر اعضای هیات علمی علوم پایه پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در صورت عدم نیاز به ارائه خدمات ایشان می توانند از مرخصی استحقاقی استفاده کنند.

انتصاب سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان ارسنجان

با حکم رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «مهرداد افکاری کندازی» به عنوان سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان ارسنجان منصوب شد.

در متن حکم دکتر «سید بصیر هاشمی» رییس دانشگاه خطاب به دکتر «افکاری کندازی» آمده است:

نظر به مراتب تعهد و تجارب جنابعالی و به پیشنهاد معاون بهداشت دانشگاه، به موجب این حکم به عنوان سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان ارسنجان منصوب می‌گردید، امیدوارم با استعانت از الطاف الهی، حسن تدبیر و رعایت تمام ضوابط و جهات شرعی و قانونی و در نظر داشتن منشور اخلاقی و اجرایی دولت چهاردهم، توجه به سیاست ها، اسناد بالا دستی و قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور در حوزه سلامت و هماهنگی کامل با اینجانب و هیات رییسه دانشگاه در انجام امور محوله و اعتلای بهداشت و درمان شهرستان ارسنجان موفق باشید.

دکتر سید بصیر هاشمی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

همچنین دکتر «سید بصیر هاشمی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، از زحمات دکتر «شهریاری» در زمان تصدی این مسوولیت تشکر کرد.

انتصاب سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان داراب

طی حکمی از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر «محمدرسول تقوی» به عنوان سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان داراب منصوب شد.

در متن حکم دکتر سید بصیر هاشمی رییس دانشگاه خطاب به دکتر «تقوی» آمده است:

نظر به مراتب تعهد و تجارب جنابعالی و به پیشنهاد معاون بهداشت دانشگاه، به موجب این حکم به عنوان سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان داراب منصوب می‌گردید، امیدوارم با استعانت از الطاف الهی، حسن تدبیر و رعایت تمام ضوابط و جهات شرعی و قانونی و در نظر داشتن منشور اخلاقی و اجرایی دولت چهاردهم، توجه به سیاست ها، اسناد بالا دستی و قانون برنامه هفتم پیشرفت کشور در حوزه سلامت و هماهنگی کامل با اینجانب و هیات رییسه دانشگاه در انجام امور محوله و اعتلای بهداشت و درمان شهرستان داراب موفق باشید.

دکتر سید بصیر هاشمی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

سید بصیر هاشمی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از زحمات دکتر «خواجه» در زمان تصدی این مسئولیت تشکر کرد.

انتصاب سرپرست گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

با حکم معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رئیس مرکز بهداشت استان، «رضوان حیدری» به عنوان سرپرست گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز منصوب شد.

متن حکم دکتر «اورنگ ایلامی» معاون بهداشت دانشگاه خطاب به «رضوان حیدری» بدین شرح است:

نظر به مراتب تعهد و شایستگی سرکار عالی و به پیشنهاد مدیر محترم جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس، به موجب این ابلاغ به عنوان سرپرست گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز منصوب می گردید. امید است با استعانت از درگاه ایزد منان و در راستای اهداف نظام سلامت کشور برابر مقررات قانونی و شرعی انجام وظیفه نمایید. توفیق روزافزون شما را از پروردگار متعال خواستارم.

دکتر اورنگ ایلامی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رئیس مرکز بهداشت استان

چگونه پدر و مادر می‌توانند سلامت روان فرزندانشان را در شرایط بحرانی تقویت کنند؟

در شرایط بحرانی و وقایع استرس زا افراد در برابر انواع فشارهای روانی و اجتماعی قرار می گیرند در این میان توجه به سلامت روان کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آگاهی خانواده از شیوه های صحیح مدیریت استرس و بحران می‌تواند از بروز آسیب ها و مشکلات در این قشر جلوگیری کند.

دکتر «سارا ده‌بزرگی» فوق تخصص روانپزشکی اطفال و نوجوان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این گفت‌و‌گو به بیان راهکارهای درست برای پدر و مادرها در مدیریت استرس کودکان و نوجوانان، در شرایط بحرانی می پردازد‌.

واکنش کودکان و نوجوانان در مواجهه با شرایط بحرانیاین متخصص روانپزشکی با اشاره به اینکه کودکان در مواجهه با صحنه های استرس زا بسته به سن و ویژگی های فردی واکنش های متفاوتی نشان می دهند، گفت: برخی از این واکنش ها در کودکان شامل گریه، تحریک پذیری بیش از حد، لجبازی، پرخاشگری، نگرانی و سردرگمی، غمگینی های بیش از حد و حتی وابستگی بیش از حد به پدر و مادر است.

دکتر ده‌بزرگی حتی بروز نشانه های جسمی مانند دل درد، سردرد و تغییر در خواب و اشتها، مشکلات در تمرکز و توجه، دوری کردن از فعالیت های لذت‌بخش قبلی و رفتارهایی برای جلب توجه پدر و مادر را از دیگر واکنش‌های کودکان در مواجهه با موقعیت هایی بحرانی و استرس‌زا دانست.

او بروز این واکنش را در نوجوانان به شکل رفتار ترس، نگرانی از امنیت سلامت‌خود و اطرافیان، تغییر الگوی خواب و اشتها، انجام رفتارهای پرخطر، مصرف‌الکل و دخانیات یا بیخیالی افراطی و اهمیت ندادن به پروتکل های امنیتی برشمرد‌.نقش پدر و مادرها عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت نقش پدر و مادرها در حمایت و کمک به رشد مهارت‌های مقابله با استرس در کودکان، گفت: بهتر است پدر و مادر با دادن اطلاعات صحیح مناسب با سطح تکامل کودکان، به زبان ساده و قابل فهم، به کاهش سردرگمی و استرس کودک کمک کنند.

دکتر ده‌بزرگی، گفت: برای این کار بهتر است ضمن انتخاب زمان مناسب، والدین و کودک آرامش نسبی داشته باشند تا زمان لازم برای جواب دادن به سوالات کودکان وجود داشته باشد.

ده‌بزرگی، گفت: در ابتدا بهتر است با پرسشی از خود کودک شروع شود و میزان اطلاعات آن‌ها در مورد موضوع مورد بررسی قرار داده شود تا در صورت داشتن اطلاعات اشتباه آن‌ را تصحیح کنیم.

او، گفت: پرهیز از وعده های غیرواقعیبه توصیه این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بهتر است از دادن وعده های غیر واقعی به کودکان بپرهیزیم، همچنین به کودکان و نوجوانان زمان کافی برای پرسش سوالاتشان بدهیم.

این مقام مسئول، گفت: اگر پاسخ سوالی را نمی دانیم صادقانه پاسخ دهیم که «نمی‌دانم» و یا سعی کنیم پاسخ سوال را از منابع معتبر پیدا کنیم.تشویق به بیان احساسات او از پدر و مادرها خواست که موقعیت‌هایی را برای تشویق کودکان به بیان احساسات اختصاص دهند زیرا گاهی کودکان احساسات خود را نمی شناسند و می‌توانیم به منظور شناخت این احساسات به آنها کمک کنیم، آنچه از صحبت های‌شان برداشت می کنیم را برای آن‌ها بازگو کنیم.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گوش دادن به صحبت های کودکان و پذیرش احساسات آنان را حائز اهمیت دانست و گفت: تلاش می شود به صحبت های کودک گوش‌دهیم و احساسات او را بپذیریم که از کوچک‌نمایی نگرانی‌ها و قضاوت او دوری کنیم.

ده‌بزرگی، گفت: از نوجوان بخواهیم که از گذشته و آینده جدا شود و در لحظه حال تمرکز کند؛ حتی گاهی لازم است بدخلقی‌ها، خطاهای جزئی آنها را نادیده گرفته و ضمن تقویت رفتارهای مثبت، توجه بیشتری به نوجوانان داشته باشیم.

او توصیه کرد: بهتر است تا حد امکان در دسترس کودکان باشیم تا در صورت نگرانی و استرس کودک با یک تماس تلفنی ساده نیز احساسات و نگرانی‌های او را بشنویم؛ همچنین بهتر است سعی کنیم تمهیداتی ایجاد کنیم که کودکان کمتر در معرض پوشش رسانه ای اخبار قرار بگیرند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز،توجه به جنبه های مثبت بحران این متخصص روانپزشکی با اشاره به اینکه سعی کنیم موقعیت هایی فراهم کنیم که توجه کودک به جنبه های مثبت بحران جلب شود، گفت: جلب کردن توجه کودک به کمک کردن مردم به هم‌دیگر در شرایط می‌تواند کمک کننده باشد.دکتر ده‌بزرگی همچنین از پدر و مادرها خواست به کودک اطمینان دهیم که حفظ امنیت او وظیفه ما است و در این راستا تمام تلاش خود را می‌کنیم.

او برای ایجاد فضای مثبت در خانواده نیز پیشنهاد داد با بیان داستان‌ها و خاطرات امیدوار‌کننده و چگونگی غلبه بر مشکلات گذشته حس امنیت را در کودکان تقویت کنیم و حواسمان باشد که منظور از این راهکارها این نیست که نگرانی آن‌ها کم اهمیت جلوه داده شود یا توانایی خودمان را به رخ آن‌ها بکشیم.

استرس های جدید را کاهش دهیماین استاد گروه روانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه سعی کنیم در زمان بحران کودک را در معرض استرس های جدید قرار ندهیم، توصیه کرد که بهتر است در صورت امکان روتین‌ها و فعالیت‌های روزمره قبل بحران مانند ساعت خواب و بیداری و تفریح قبلی را مجدد برقرار کنیم.

دکتر ده‌بزرگی ایجاد برنامه های خلاقانه جدید برای توجه و ارتباط بیشتر با کودکان را از راهکارهای مناسب مدیریت استرس برشمرد و گفت: برای بازی و ارتباط با کودکان زمان بیشتری صرف کنیم و فعالیت های مشترک با خانواده مانند دیدن فیلم، ورزش و گوش دادن به موسیقی را تقویت کنیم.احترام به خواسته های نوجوانان او با بیان اینکه گاهی نوجوانان نیاز دارند که مستقل از دیگران با بحران مواجه شوند و کمتر از دیگران کمک بگیرند، این تمایل را در نوجوانان جدی بگیریم و همزمان حمایت های عاطفی خودمان را در قالبی دیگر برای آنها فراهم کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از پدر و مادرها خواست به کودکان و نوجوانان کمک کنند تا نگرانی های افراطی خود را با خودگویی های مثبت جایگزین کنند و افزود: ایجاد حس مسئولیت در انجام کارها، فضای همکاری با تقسیم مسئولیت ضمن تقویت حس خود کارآمدی، موجب کاهش استرس می‌شود.

کمک گرفتن از متخصص دکتر ده‌بزرگی توصیه کرد که در صورت تشدید علائم در کودک و نوجوان از جمله اختلال خواب مداوم، افکار مزاحم که با اطمینان بخشی برطرف نمی شود، ترس های مکرر و پایدار و یا وابستگی های زیاد می‌توانیم از کمک تیم درمان که متشکل از روانشناس، روانپزشک و مددکار اجتماعی است برای غربالگری زودهنگام و انجام مداخلات به موقع استفاده کنیم.

والدین به سلامت روان خود توجه کننداو با اشاره به اینکه به‌زیستی کودکان وابسته به سلامت والدین و مراقبان آن‌ها است، گفت: پدر و مادر سعی کنند ضمن توجه به سلامت روان خود با اختصاص زمان هایی برای استراحت، انجام فعالیت های مورد علاقه و ارتباط با دیگران، الگوی خوبی برای مدیریت استرس در کودکان باشند.

بازدید معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از یکی از مراکز خدمات جامع سلامت در شیراز

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با حضور در یکی از مراکز خدمات جامع سلامت، روند ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را مورد بررسی قرار داد و ضمن قدردانی از تلاش ‌های کادر سلامت، بر اهمیت آمادگی برای ارائه خدمت در شرایط بحرانی تاکید کرد.

اورنگ ایلامی، در جریان این بازدید، بر اهمیت ارائه خدمات بهداشتی باکیفیت به مردم تأکید کرد و گفت: مراکز خدمات جامع سلامت، نخستین سطح ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جامعه هستند و می بایست در راستای ارتقای کیفیت این خدمات تلاش کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه در ادامه، ضمن بررسی بخش‌های مختلف این مرکز، به لزوم بهبود زیرساخت‌های بهداشتی اشاره کرد و افزود: افزایش سطح دسترسی مردم به خدمات سلامت یکی از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز است و در این راستا، اقدامات لازم برای توسعه امکانات و تقویت نیروی انسانی در مراکز سلامت انجام خواهد شد.

دکتر ایلامی همچنین در این بازدید ضمن گفت و گو با کارکنان این مرکز، از تلاش‌ های شبانه‌روزی آنها در ارائه خدمات به مردم قدردانی کرد.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: حفظ انگیزه و حمایت از نیروی انسانی، تأثیر مستقیمی بر کیفیت خدمات دارد و دانشگاه همواره در تلاش است تا با اجرای برنامه‌های حمایتی برای افزایش رضایت شغلی و ایجاد محیطی پویا برای کارکنان حوزه بهداشت گام بردارد.

روند ارایه خدمات، میزان پذیرش مراجعان، نوبت کاری پزشک، پرستار و کارکنان این مرکز خدمات جامع سلامت، از دیگر مواردی بود که در این بازدید مورد بررسی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز قرار گرفت.

۵ گام خودمراقبتی در زمان بحران/ اهمیت حمایت عاطفی در عبور از بحران ها

رییس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه خودمراقبتی به اقداماتی گفته می‌شود که فرد به طور آگاهانه و هدفمند برای حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، عاطفی و اجتماعی خود انجام می‌دهد این موضوع را به عنوان راهکاری موثر در شرایط بحران عنوان کرد که می تواند از فرد در برابر آسیب‌های احتمالی و همچنین حفظ آرامش و سلامت روانی کمک کند.

«بهنام لشگرآرا» با اشاره به اهمیت اصول خودمراقبتی در بحران گفت: برای اینکه بتوانیم به خود و دیگران کمک کنیم، باید پیش از هر چیز باید کنترل احساسات و روان خود را در دست بگیریم تا اضطراب ما کاهش یاید.

محدود کردن شنیدن اخبار

رییس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان روش های خودمراقبتی در شرایط کنونی، به محدود کردن شنیدن اخبار اشاره کرد و گفت: توصیه می شود در شرایط کنونی، مشاهده و شنیدن اخبار را به کمترین میزان برسانیم و بررسی رسانه‌های اجتماعی را به‌ویژه پیش از خواب، محدود کنیم؛ چرا که اخبار جنگ، مغزمان را وارد حالت هشدار می کند، این یعنی همیشه منتظر خطر هستیم و استرس و نگرانی زیاد می‌شود.

او شنیدن خبرهای منفی مکرر را به یک بار سنگین روی قلب و ذهن تشبیه کرد که اجازه نمی دهد آرامش پیدا کنیم.

تماس با خانواده، دوستان آشنایان

مهندس لشگرآرا افزود: صحبت کردن با دوستان، خانواده، یا گروه‌های حمایتی می‌تواند به افراد کمک کند تا احساسات خود را بیان کنند، حمایت عاطفی دریافت کنند و از انزوا و تنهایی دوری کنند. این ارتباطات همچنین می‌تواند به کاهش احساس درماندگی و افزایش احساس تعلق کمک کند؛ در شرایط موجود می‌توانیم با تماس‌های تلفنی، ارسال پیام یا حتی گفت و گوهای رودررو این ارتباط‌ها را حفظ کنیم.

پرهیز از مصرف مواد محرک

رییس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه مصرف سراغ نوشیدنی‌های کافئین‌دار یا حاوی الکل را موجب تاثیر منفی روی سلامت جسم و روان‌ دانست که اضطراب‌ را افزایش می‌دهد و گفت: مواد محرک علاوه بر افزایش اضطراب، موجب تپش قلب، بی‌قراری و سایر علائم مرتبط با اختلالات اضطرابی شود.

توجه به کارهای روزمره

او انجام فعالیت‌های روزمره و همیشگی را در حفظ آرامش و کاهش اضطراب‌ بسیار موثر دانست و گفت: حفظ یک روال منظم، انجام فعالیت‌های لذت‌بخش و برقراری ارتباط با دیگران می‌تواند به کاهش اضطراب و افزایش حس کنترل در شرایط پرتنش کمک کند.

ورزش و فعالیت بدنی مناسب

به گفته مهندس لشگرآرا فعالیت بدنی منظم می‌تواند به کاهش پاسخ‌های فیزیولوژیکی بدن به استرس، بهبود خلق و خو، افزایش تاب‌آوری در برابر موقعیت‌های دشوار و ارتقای سلامت کلی جسمی و روانی کمک کند.

برگزاری وبینار هماهنگی امور پشتیبانی حوزه سلامت

با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونان توسعه مدیریت و منابع دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور، وبینار هماهنگی امور پشتیبانی حوزه سلامت برگزار شد.

در این وبینار که با هدف برنامه‌ریزی و هماهنگی هر چه بهتر در حوزه پشتیبانی و مدیریت منابع برگزار شد، مهندس «طاهر موهبتی» معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تأکید بر ضرورت هم‌افزایی و همکاری میان دانشگاه‌ها، گفت: در شرایط فعلی کشور، برنامه‌ریزی و انجام هماهنگی‌های لازم در حوزه پشتیبانی و مدیریت منابع، اهمیت دوچندانی یافته و لازم است با مدیریت هوشمندانه منابع و توجه ویژه به رفاه کارکنان، بتوانیم پاسخگوی نیازهای جامعه و ارتقای سطح خدمات سلامت باشیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این وبینار با اشاره به اهمیت ایجاد آمادگی و انجام پیش‌بینی‌های لازم در شرایط ویژه کشور اظهار داشت: ضرورت دارد با توجه به شرایط خاص پیش‌رو، همه بخش‌ها با همدلی و هماهنگی، نسبت به پیش‌بینی و انجام اقدامات مورد نیاز برای مدیریت بهینه منابع و تداوم خدمات سلامت اهتمام ورزند و ارتقاء رفاهیات پرسنل و توجه ویژه به حمایت و تأمین آرامش کارکنان، باید به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در نظر گرفته شود.

دکتر «عبدالخالق کشاورزی» افزود: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اتکا به ظرفیت‌های موجود و در سایه همکاری همه‌جانبه بین بخش‌های مختلف، تلاش دارد تا خدمات سلامت را به صورت مستمر و بی‌وقفه به شهروندان ارائه دهد.

 

  • نویسنده : مریم توانا