حسینعلی امیری در یکصد و هفتاد و ششمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان در محل سالن شهید قاضی استانداری بر تکیه بر توان داخلی استان تاکید کرد و گفت: استانها در برخی حوزهها، اختیار اجرایی ندارند، اما در فضاهایی که مرتبط با اجرا و برنامهریزی استانی است، باید از ظرفیتهای بومی و خلاقیت مدیران استانی استفاده کرد.
امیری بازنگری جدی در ساختارهای اجرایی و محتوایی آموزش و پرورش را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: بخشی از برنامههای آموزش و پرورش بهصورت متمرکز در وزارتخانه تهیه و ابلاغ میشود و استانها در برخی حوزهها، اختیار اجرایی ندارند، اما در بخشهایی که مرتبط با اجرا و برنامهریزی استانی است، باید از ظرفیتهای بومی و خلاقیت مدیران استانی استفاده کرد.
مقام ارشد دولت در فارس، گفت: واژه «عاملیت» باید بهدرستی تعریف شود و به اعتقاد بنده این واژه باید با مفاهیمی مانند «ابتکار» و «خلاقیت» ترکیب شود تا امکان تطبیق برنامهها با واقعیتهای استانها فراهم شود.
او، گفت: بسیاری از این طرحها صرفا در سطح آرزو یا آمال باقی ماندهاند وبه دلیل نبود زیر ساخت های اجرایی، از جمله کمبود نیروی انسانی کیفی، امکانات آموزشی مناسب و بودجه کافی، قابلیت عملیاتی شدن ندارند.
استاندار فارس از «مدیریت واکنش سریع» در نظام آموزش و پرورش انتقاد کرد و گفت: این نوع مدیریت، واکنشی و ناپایدار است و بهجای برنامهریزی بلندمدت، فقط در مواجهه با بحرانها وارد عمل میشود، همین مسئله موجب تغییر مکرر طرحها و بیثباتی در سیاستهای آموزشی شده است.
این مقام مسئول، گفت: هیچ طرحی بدون حضور معلم توانمند، متعهد و دارای منزلت قابل اجرا نیست، باید در فرآیند جذب معلمان دقت شود و افرادی وارد این عرصه شوند که صلاحیت علمی، اخلاقی و رفتاری لازم را داشته باشند.
امیری، گفت: اهمیت معلمی ایجاب میکند که آموزش و پرورش از همان ابتدا، معلمان را بهصورت تخصصی تربیت کند.
استاندار فارس، گفت: برخی از جذبهای غیررسمی که بدون طی مراحل ارزیابی دقیق انجام شدهاند، آسیبهایی به کیفیت آموزش وارد کردهاند.
او، گفت: مدیران باید متعادل، عاقل و متدین باشند و رفتار آنها باید الهامبخش و همراه با تعامل سازنده با معلمان و دانشآموزان باشد.
استاندار فارس گفت: رفتار مناسب معلمان و مربیان دینی میتواند تاثیرگذاری مثبت و پایداری بر دانشآموزان داشته باشد.
امیری، به مشکلات زیرساختی آموزش و پرورش ازجمله فرسودگی مدارس، ضعف در زیر ساخت های دیجیتال و اینترنت و کمبود امکانات آموزشی اشاره کرد و از مدیران خواست این مشکلات را مستندسازی و برای پیگیری در سطح ملی ارائه کنند.
استاندار فارس، گفت: خانوادهها جزئی از نظام تعلیم و تربیت هستند و نظارت آنان بر عملکرد آموزشی و تربیتی فرزندان میتواند نقش مؤثری در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و ارتقای کیفیت آموزش داشته باشد.
- نویسنده : مریم توانا

































