در این نشست، مصطفی ملکوتیان، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، به ایراد سخن پرداخت.
۷ مقاله از ۱۲ مقاله برگزیده که به دبیرخانه نشست ارسال شده اند، با حضور دکتر امیرعلی کتابی، دبیر کمیته علمی پانزدهمین نشست و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران ارائه شدند.
در مجموع، ۵۰ مقاله به دبیرخانه این نشست، ارسال و مورد ارزیابی و داوری قرار گرفتند.
فهرست مقالات ارائه شده توسط اساتید به این شرح است:
استاد در تراز و مسئولیتهای تمدنی با تکیه بر بیانات مقام معظم رهبری(دام ظله)
نویسنده: دکتر احمدرضا بسیج، استادیار دانشگاه فرهنگیان شهرکرد
تبیین و تعریف مدل ۸گانهی نشاط انقلابی بر مبنای طرح تجربی تدریس درس « انقلاب اسلامی و ریشههای آن» در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی
نویسنده: مجتبی اشرافی، استادیار، مدرس گروه معارف در دانشگاههای شیراز و مرتضی اشرافی، استادیار، مدرس گروه معارف در دانشگاههای قم
نقش و مسئولیتهای اجتماعی اساتید انقلابی در جهاد تبیین: تحلیل و بررسی الزامات و چالشها
نویسندگان: مهدی تقوی رفسنجانی، استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان و فرزانه پولادسنج، کارشناسی ارشد نهج البلاغه
تحلیل دستاوردهای علمی و آموزشی انقلاب اسلامی ایران در پرتو بیانیه گام دوم: مطالعه موردی چهار دهه پیشرفت
نویسندگان: امن اله طایران، عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه پیام نور(نویسنده مسئول) و سید محمدرضا محمود پناهی عضوهیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه پیام نور
شیوههای مؤثر در عملیاتیسازی بیانیهگام دوم در رفع شبهات دانشجویی
نویسندگان: دکتر علی جاوید، استادیار و عضوهیأت علمی گروه آموزشی الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران، یاسوج(نویسنده اول) و دکتر امیرعلیکتابی، استادیار و عضو هیأت علمی دانشکده الهیات وادیان دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران(نویسنده مسئول).
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نقش اساتید انقلاب(عملیاتیسازی بیانیه، راهها و روشهای موثر در عملیاتیسازی بیانیه، چگونگی صیانت از نسل جوان در مقابل هجمههای فکری، فرهنگی، اخلاقی)
نویسنده: حمید کردنژاد – مدرس وپژوهشگر انقلاب اسلامی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی خوزستان
نقش اساتید انقلاب اسلامی، در تبیین و عملیاتی سازی مضامین بیانیه گام دوم انقلاب
نویسنده: دکتر طاهره سترگ – هیئت علمی و استادیار گروه معارف دانشگاه شیراز
سخنرانی معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(دام ظله) در دانشگاهها و گفتگوی مشترک اساتید با مدیران این نهاد، در نوبت صبح از دومین روز «پانزدهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه ها
دومین روز «پانزدهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه های کشور»، درسالن شهید آیت الله دستغیب حرم مطهر برگزار شد.
در این نشست، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حرزاده، معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(دام ظله) در دانشگاههای کشور به ایراد سخن پرداخت.
نشست مشترک اساتید درس انقلاب اسلامی با حجت الاسلام والمسلمین شریفیدوست مدیر امور دروس معارف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(دام ظله) در دانشگاهها، حجت الاسلام والمسلمین نوروزی مدیر امور استادان معارف اسلامی معاونت آموزشی نهاد و حجتالاسلام والمسلمین امراللهی، مدیر امور گروههای معارف اسلامی در دانشگاههای کشور، برگزار شد.
نقد محتوای درس انقلاب اسلامی و ارائه راهکارهایی پیرامون متناسبسازی آن با مخاطبان، زمان و نیازهای امروز جامعه هدف، گفتگو پیرامون روش تدریس درس انقلاب اسلامی و بهترین روش برای انتقال مفاهیم، تاثیرگذارترین روش تدریس و چگونگی مواجهه با شبهات و پرسشهای نسل جوان دانشگاهی، از جمله مباحث مطروحه در این نشست همافزایی بود.
سخنرانیهای حضرات آیات مصباحیمقدم و قمی، و دکتر باقری در جلسه نوبت بعداز ظهر روز پایانی پانزدهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه ها
پانزدهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه های کشور»، درسالن شهید آیت الله دستغیب حرم مطهر برگزار شد.
در این نشست، آیت الله مصباحیمقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر باقری، سفیر سابق ایران در کشورهای کویت، ترکیه و سوریه و آیت الله قمی، معاون امور بینالملل دفتر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، پیرامون دستاوردهای انقلاب اسلامی و تحولات منطقه خاورمیانه و آثار آن در معادلات سیاسی آینده جبهه مقاومت، به ایراد سخن پرداختند.
حسنخِتام جلسه امروز، قرائت بیانیه پایانی «پانزدهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه های کشور» توسط دکتر طلایی معاون علمی حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام بود.
بیانیه پایانی پانزدهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه های کشور
«پانزدهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه های کشور»، که به مدت دو روز با حضور بیش از ۳۰۰ عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه از اقصی نقاط ایران اسلامی، به همت انجمن علمی انقلاب اسلامی و میزبانی حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم علیهماالسلام، برگزار شد، عصر امروز پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۳، با صدور بیانیهای به کار خود پایان داد.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
از میان همه ملتهای زیر ستم، کمتر ملتی به انقلاب همت میگمارد و در میان ملتهایی که به پا خواسته و انقلاب کردهاند کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به جز تغییر حکومتها، آرمانهای انقلابی را حفظ کرده باشند، اما انقلاب باشکوه ملت ایران که بزرگترین و مردمیترین انقلاب عصر جدید است تنها انقلابی است که یک چله پرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و در برابر همه وسوسههایی که غیرقابل مقاومت به نظر میرسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دومین مرحله خودسازی و جامعهپردازی و تمدنسازی شده است.(رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای مدظله العالی)
شرکتکنندگان در پانزدهمین نشست سراسری استادان و اندیشمندان درس انقلاب اسلامی، ضمن تبریک فرا رسیدن چهل و ششمین فجر پیروزی انقلاب اسلامی که به حق، بزرگترین و مردمیترین انقلاب معاصر است و یگانه انقلاب مبتنی بر اسلام ناب محمدی(صلواتاللهعلیهوآلهوسلم) و مایه امید مستضعفان و مظلومان جهان میباشد بر موارد زیر تاکید مینمایند:
۱ – شرکت کنندگان بر اجرا و پیگیری مداوم ارزشهای ناب اسلامی و آرمانهای انقلاب اسلامی و اهتمام در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و حفاظت از حریم و قداست خانواده در جامعه، که با سرشت بشر آمیخته و برای همه شرایط زمانی و مکانی برای نجات بشر و سعادت او بیان گردیده است تأکید و از مسئولان و دستاندرکاران و مجریان نظام اسلامی و سکانداران قانونگذاری کشور، پافشاری و اجرای مستمر آنها را خواستارند.
۲ – اینک در آستانه ششمین سال چله دوم انقلاب پرشکوه ملت سرافراز ایران، در حال عبور از گذرگاهها و پیچهای تاریخی قرن حاضر، شاهد بیداری تاریخی و شگفت انگیز و اعجاببرانگیز مردم جهان، خصوصاً جوانان و دانشجویان و اساتید دانشگاههای کشورهای غربی هستیم که اینگونه در برابر ظلم آشکار استکبار جهانی و رژیم کودک کش و جنایتکار صهیونیستی به پا خواسته اند. اساتید انقلاب اسلامی از ایستادگی و مقاومت ستودنی جبهه مقاومت که ضعف مفرط صهیونیسم بینالملل را در میدان عمل به نمایش گذاشته و رژیم غاصب صهیونی را ناچار به پذیرش خواستههای خود نموده و زمینههای نابودی نهایی آنان را پدید آوردهاند، حمایت و بر تداوم کمک به جبهه گسترده و توانمند مقاومت در همه محورهای آن تاکید مینمایند.
۳ – اساتید انقلاب اسلامی بر دوری از هر گونه انحراف از اصول انقلاب اسلامی و بر ایستادگی متحد و منسجم در مقابل نظام سلطه و استکبار جهانی خصوصاً آمریکای ملحد و جنایتکار تأکید و مؤکداً ترویج بحث مذاکره را انحراف از اصول انقلاب بزرگ و پیروز اسلامی و انحراف از مسیر امامین انقلاب؛ یعنی بنیانگذار و معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(رحمتاللهعلیه) و حضرت آیت الله العظمی امام خامنهای(دام ظله) قلمداد مینمایند.
۴ – از شورای عالی انقلاب فرهنگی و از مسئولان محترم آموزش عالی کشور، خواستار توجه ویژه و دائمی آن به موضوع درس انقلاب اسلامی و استادان این درس، یعنی درسی که در همه رشتهها و دانشگاهها مورد اجراست و وظیفه درک درست و علمی این حرکت عظیم الهی و انتقال آن به نسل های جدید دانشگاهی را به عهده دارد میباشند. این اهتمام ویژه از ورود انحراف و کجاندیشی در نسل آیندهساز کشور ممانعت و به ساختن آیندهای روشن و اعتلای انقلاب اسلامی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران کمک مینماید.
۵- از مسئولان محترم کشور و مدیران ساختارهای اقتصادی خواستار توجه ویژه به مسائل معیشتی مردم، با اقدام و پیگیری مستمر اصول اقتصاد مقاومتی و راهکارهای عملیاتی و توجه به اشتغال واهتمام در جهش تولید داخلی با استفاده از عناصر و توانمندیهای درونی کشور میباشند.
در پایان، در این ایام اعیاد شعبانیه و در آستانه میلاد باسعادت منجی عالم بشریت حضرت حجتبنالحسنالعسکری(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) و چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، از خداوند قادر متعال و منّان مسئلت مینماییم که با همت و تلاش و زمانشناسی عموم مردم و مسئولان و حقیقتطلبان جهان، پرچم برافراشته شدهی انقلاب اسلامی با دستان رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرتآیتالله العظمی امام خامنهای(مد ظله العالی) به دست مبارک صاحب اصلی آن حضرت بقیه اللهالاعظم مهدی صاحب زمان (روحی و ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) تقدیم شود.
انقلاب اسلامی بزرگترین تحول دنیای معاصر و راهگشای مسیر جدیدی در مقابل بشریت است و یک تحول آیندهساز، مبتنی بر یک نگرش توحیدی در جهان است
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در خصوص «حل دوگانهها و پاسخ به شبهات»، گفت: در این زمینه باید با تمرکز بر بیانات حضرت آقا، بر بحث جهاد تبیین به عنوان اصلیترین راهبرد انقلابی برای حل اینگونه دوگانهها تاکید کنیم. در این خصوص باید از دو رویکرد استفاده کرد؛ نخست، رویکرد کنشی و ایجابی با استفاده از ابزارهای رسانهای، هنر و خلاقیت، و دوم رویکرد دفاعی، یعنی خنثیسازی اقدامات دشمنان. در راه مبارزه با این شبهات، راهکارها و راهبردهای بسیار زیادی که در راستای جهاد تبیین قرار میگیرد وجود دارد؛ از جمله شناخت دشمن در شبهه افکنی، جریان شناسی شبهات و آمادگی برای شبهه زدایی قبل از ایجاد آن. اولین و مهمترین نهاد پاسخگویی به شبهات، حوزههای علمیه هستند.
مصطفی ملکوتیان، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و عضو گروه علوم سیاسی شورای تحول علوم انسانی، در پانزدهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه های کشور، به میزبانی حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام، پیرامون موضوع «انقلاب اسلامی در منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنهای(دام ظله)»، به ایراد سخن پرداخت.
او، در ابتدای سخنانش، ضمن تبریک دههی مبارک فجر، به فصلنامه بین المللی پژوهشهای معاصر انقلاب اسلامی، اشاره کرد و گفت: فصلنامهJournal of Contemporary Research on the Islamic Revolution که به همت دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران و مرکز مطالعات انقلاب اسلامی این دانشگاه، به زبان انگلیسی چاپ و مقالات مربوط به انقلاب اسلامی در آن منتشر میشود، بسیار ارزشمند است و از اساتید حاضر در این نشست دعوت میشود تا مقالات خود را جهت انتشار در این فصلنامه ارسال کنند. نشانی اینترنتی این فصلنامه jcrir.ut.ac.ir است.
ملکوتیان اظهار کرد: موضوع سخنان امروز، «انقلاب اسلامی در منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنهای(دام ظله)» میباشد، که در این زمینه یک کار گروهی انجام شده است و قرار است بهزودی در قالب کتابی چند جلدی، منتشر شود.
وی در ادامه، به بیان خلاصهای از سرفصلهای این کتاب ارزشمند، پرداخت و گفت: این کتاب دارای ۹ فصل میباشد، انقلاب اسلامی بزرگترین تحول دنیای معاصر و راهگشای مسیر جدیدی در مقابل بشریت است و یک تحول آیندهساز، مبتنی بر یک نگرش توحیدی در جهان میباشد. مبنای دینی و الهی این انقلاب از یک طرف ناکامی دشمنانِ آرمانهای دینی را در پی داشته است و از طرف دیگر راه نوینی را در مقابل جهان باز کرده است و در حال تغییر زمانه و ماهیت آن به سمت معنویت و خداگرایی است.
استاد دانشگاه تهران، گفت: هدف از معرفی این کتاب این است که ابعاد مختلف این تحول بزرگ را از زبان پیشبرنده و هدایتگر انقلاب در ۳۵ سال گذشته، یعنی حضرت آیت الله العظمی خامنهای(مدظله العالی) که با توانمندی، مسئولیتشناسی قدرتمند، محاسبه دقیق و هوشمندانه، آیندهنگری و جامعهنگری، کشتی انقلاب را رهبری نموده و به پیش برده است بازگو کنیم. اساساً موضوعاتی که در رابطه با انقلاب اسلامی وجود دارد میتوان آن را در چهار حیطه تقسیم کرد؛ نخست، حیطه «چیستی» است که در این حیطه از تعریف و ماهیت انقلاب و رهبری آرمانهای انقلاب صحبت میکنیم. دوم، بحثهای وقوع انقلاب میباشد که چرایی وقوع را بیان میکند که در اینجا به بحث زمینهها، علل و عوامل وقوع اشاره و توجه میکنیم. سوم بحث کلی فرایند وقوع میباشد و نهایتاً در رابطه نتایج و دستاوردهای داخلی و بینالمللی انقلاب صحبت میکنیم. معمولا نویسندگان خارجی در مورد نتایج انقلابها چیزی را نمینویسند، خود آنها میگویند علت این امر این است که در هر جا انقلاب اصیلی اتفاق میافتد با منافع غرب در تعارض میباشد و طبعاً غرب حمایت نمیکند که کسی در مورد نتایج انقلابها مطلب بنویسد.
عضو گروه علوم سیاسی شورای تحول علوم انسانی، حیطههای مرتبط با انقلاب اسلامی را به صورت جزئیتر در هشت عنوان، تقسیمبندی کرد و به بیان آنها پرداخت: ۱- تعریف و ماهیت انقلاب اسلامی ۲- معرفی حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه) در اندیشه رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) ۳- انقلابیگری و ابعاد مختلف آن ۴- فرایند وقوع انقلاب اسلامی ۵- انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن یعنی نظام مقدس جمهوری اسلامی ۶- حل دوگانهها و شبهات درباره انقلاب اسلامی ۷- دستاوردها و نتایج انقلاب اسلامی ۸- آینده پژوهی انقلاب اسلامی(که این بحث را از منظر رهبر معظم انقلاب بیان(دام ظله العالی) میکنیم.
وی در خصوص «تعریف و ماهیت انقلاب اسلامی»، گفت: در این زمینه دو نکته وجود دارد؛ نخست، انقلاب یعنی یک تغییر بنیادین در نهادهای اصلی جامعه از آنچه غلط و نابجاست به آنچه که صحیح و درست میباشد. انقلاب یک دگرگونی است که به تدریج و مستمر صورت میگیرد، حرکت انقلابی در ابتدا لازم است اما سپس به تدریج و به مرور زمان، عملی میشود. این پدیده یعنی انقلاب، ذاتاً خشن نیست، ممکن است دعوا و درگیری به وجود بیاید اما معنا و مفهوم خود انقلاب، حامل دعوا و درگیری نمیباشد؛ این که انقلاب برای ملتی که میخواهد با وضع موجود، خود را به سعادت حقیقی برساند امری مثبت است و برای کسانی که سالهای متمادی بر یک کشور پنجه انداختهاند، بزرگترین بلا میباشد. دومین نکته اینکه انقلاب اسلامی مبتنی بر هستیشناسی، معرفتشناسی و انسانشناسی اسلامی است. طبق سنتهای الهی، تغییر و تحول جزء جداییناپذیر وجود است و این سیر ماهیت تکاملی در جهت حاکمیت حق دارد. در دیدگاه اسلامی، انقلاب یک دگرگونی عمیق اسلامی یعنی هدفدار، سنجیده، پیوسته، خستگی ناپذیر، سرشار از ایمان و فرا طبقاتی است. آرمانها، اهداف و ویژگیهای انقلاب اسلامی نشان میدهد که این انقلاب دینی و اسلامی است، ابتنا بر ارزشهای دینی و اخلاقی، نوع و ویژگیهای رهبری، عدالت خواهی، استقلال خواهی، آزادی طلبی و عزت طلبی که همه اینها نشان دهنده یک انقلاب اسلامی است.
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در خصوص «معرفی حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه) در اندیشه رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)» گفت: در منظومه فکری مقام معظم رهبری(دام ظله) یکی از مباحث عمیق و ناب، معرفی جامع و مستدل رهبر کبیر انقلاب اسلامی است. نظام فکری معمار بزرگ انقلاب اسلامی، برگرفته از اندیشه ناب اسلامی است که در مرکز آن، اصل توحید قرار گرفته است. راز موفقیت ایشان نیز در عمل به اسلام بوده است. امام پاسدار ارزشهای اسلامی از جمله مفهوم توحید، کرامت انسانی، عدالت و مانند آن بود. عمل به تکلیف الهی و اتکای به وعده الهی، از خصوصیات بارز زندگی ایشان بوده است. امام(ره) میفرمود: برای پیاده کردن اسلام، باید حاکمیت اسلامی در جامعه محقق بشود. در این راستا، حضرت امام(ره) به نقش مردم اعتقاد و اعتماد کامل داشت. حضرت امام(ره) دارای جاذبه و دافعه وسیعی بود که مبنای آنها را هم مکتب اسلام تشکیل میداد، ایشان از ارزشهای والای اخلاقی، علمی و فردی برخوردار بودند از جمله: تعبد و بندگی الهی، اخلاص، توکل، تهذیب نفس، تواضع، صداقت و … ایشان در عرصههای مختلف علمی عرصههای علمی از جمله عرفان نظری و عملی اصول فقه و … تبحر داشتند.
وی پیرامون شیوه حکمرانی حضرت امام خمینی(قدس سره)، گفت: در سلوک حکومتی حضرت امام(ره)، لزوم مبارزه کارگزاران اسلام و مردم با وسوسههای شیطانی، ایستادگی در مقابل قدرتهای بیگانه، و حمایت از مستضعفان، مبارزه با رژیم اشغالگر قدس، حفظ وحدت، برقراری روابط با ملتها و دولتها و … وجود دارد. اندیشههای حضرت امام(ره)، دستاوردهای بسیار ارزشمندی را هم برای مکتب اسلام، هم برای مسلمانان و از طرف دیگر برای ایران اسلامی بجای گذاشته است، و دستاوردهایی همچون احیای اسلام و بازخوانی فقه سیاسی شیعه، وحدت امت و به صحنه آمدن اعاده روح آزادی و بیداری اسلامی، نابودی رژیم ستمشاهی، تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی، استقلال، آزادی و… را در بر داشته است.
دکتر ملکوتیان در خصوص «انقلابیگری و ابعاد مختلف آن»، گفت: حضرت آقا با توجه به اهمیت موضوع انقلابیگری و انقلابی بودن و نقش و آثار آن در ایجاد تحول مباحث مبسوطی در این باب و عنصر مرکزی انقلابیگری یعنی روحیه انقلابی ارائه دادهاند و تداوم انقلاب را در تداوم روحیه انقلابی میدانند و آن را اینگونه معرفی میکنند انقلابگری و روحیه انقلابی به منزله روح و جان ملت است و پیشرفتهای ما حاصل تلاش افراد انقلابی با روحیه بوده است و اگر در جایی کاری پیش نرفته است ناشی از فقدان این روحیه در آنجا بوده است، کسب روحیه انقلابی راه حل فائق آمدن بر تمام مشکلات در تمام ابعاد آن است، روحیه انقلابی مبتنی بر جهان بینی توحیدی و توکل بر خدا است این روحیه دارای بصیرت، تعهد و مسئولیت میباشد مانند جوانانی که در دوران دفاع مقدس جز پیشگامان و خط مقدمها بودند روحیه انقلابی دارای ویژگیهای بارزی از جمله: شاد بودن، شجاعت، اهل اقدام و … میباشد. باید در عرصههای مدیریتی از طریق دولت انقلابی معتقد به تحول، روحیه انقلابی در مرکز توجه قرار بگیرد، روحیه انقلابی دارای نتایج بسیار گستردهای نیز میباشد، علت تقویت درونی نظام و باعث تدوام انقلاب، امنیت و دوام کشور است.
وی اظهار کرد: یکی از مفاهیم پرتکرار و مورد تاکید حضرت آقا که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز بیان شده است، موضوع جوانان مومن انقلابی است که یک ظرفیت امیدبخش برای کشور میباشد. با سپردن مسئولیتها به این جوانان، راه دستیابی به اهداف، هموار و همه مشکلات نیز قابل حل خواهد بود و حضور جوانان نیز عامل اصلی تحول در کشور میباشد. از ملزومات نقش آفرینی جوانان مومن، داشتن امید صادق به آینده، هوشیاری، حفظ اتحاد در محیطهای علمی و مبارزه با غرب گرایی است.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در خصوص «زمینه، علل و عوامل وقوع انقلاب اسلامی»، گفت: یکی از بحثهای مهم در انقلابها، بحث چرایی وقوع آن میباشد. یکی از مهمترین علل وقوع انقلابها، نقش فرهنگ اسلامی و عقیده است و بر فرهنگ و آموزههای دینی نیز تاکید شده است. مانند رابطه دین و سیاست در اسلام، شهادت طلبی، مبارزه با ظلم و همچنین به نقش بلامنازع حضرت امام(ره) در وقوع انقلاب اسلامی اشاره شده است. در این زمینه به تقش جهانبینی توحیدی اسلام به عنوان اندیشه زیربنایی انقلاب و نیز نقش علما در حرکتهای پیشین اشاره میشود.
وی پیرامون «فرایند وقوع انقلاب اسلامی ایران»، گفت: در این زمینه به فرایند شکلگیری و مسیری که تحولات طی کرده و انقلاب به ثمر نشسته است اشاره میشود. در این رابطه باید به زمینهها، علل و عوامل تاثیرگذار در شکلگیری و فرایند وقوع نیز توجه داشته باشیم. نقش و حضور گسترده مردمی در این زمینه نیز مهم میباشد. انقلاب اسلامی با ابتناء بر نظریه سیاسی اسلام، پیوند دین و سیاست و تلاشهای امام(رحمت الله علیه) و امت، منجر به تاسیس یک نظام مردمسالار دینی، یعنی جمهوری اسلامی ایران گردید، که از سایر نظامهای مردمسالار دنیا به صورتهای مختلف متمایز میباشد؛ این نظام از مشروعیت الهی، مردمی، عدالتمحورانه و کارآمد محور برخوردار میباشد که توسط حضرت امام راحل معماری و بنیانگذاری شد؛ نظام جمهوری اسلامی ایران بر خلاف ابتنای دموکراسی غربی بر مادیگرایی، اومانیسم و عقلِ ابزاری، با اهداف عالی که مبتنی بر شناخت واقعی انسان و نیازهای معنوی و مادی آن که در پی سعادت بشر در دو جهان میباشد، تشکیل و تداوم یافته است و دارای ویژگیهای متعددی نیز میباشد.
عضو گروه علوم سیاسی شورای تحول علوم انسانی، در خصوص «حل دوگانهها و پاسخ به شبهات»، گفت: در این زمینه باید با تمرکز بر بیانات حضرت آقا بر بحث جهاد تبیین به عنوان اصلیترین راهبرد انقلابی برای حل اینگونه دوگانهها تاکیدکنیم. در این رابطه باید از دو رویکرد استفاده کرد؛ نخست، رویکرد کنشی و ایجابی با استفاده از ابزارهای رسانهای، هنر و خلاقیت، و دوم رویکرد دفاعی، یعنی خنثیسازی اقدامات دشمنان. در راه مبارزه با این شبهات، راهکارها و راهبردهای بسیار زیادی که در راستای جهاد تبیین قرار میگیرد وجود دارد؛ از جمله شناخت دشمن در شبهه افکنی، جریان شناسی شبهات، آمادگی برای شبهه زدایی قبل از ایجاد آن و مواردی از این دست. اولین و مهمترین نهاد پاسخگویی به شبهات، حوزههای علمیه هستند.
وی پیرامون «دستاوردها و نتایج انقلاب اسلامی»، گفت: این یکی از موضوعاتی است که کمتر در مورد آن مطلب نوشته شده است. همانگونه که به آن اشاره شد انقلاب برای ایجاد تغییر در جهت رسیدن به وضع مطلوب اتفاق میافتد، انقلاب اسلامی تغییرات عظیمی در محیطهای داخلی، منطقهای و جهانی ایجاد کرده است که هیچکس نمیتواند این تغییرات را نادیده بگیرد. دستاوردهای داخلی شامل تغییرات در سیاست، فرهنگ معنوی و اخلاقی و … میباشد.
دکتر ملکوتیان در خصوص «آینده پژوهی انقلاب اسلامی»، گفت: که این مبحث، یکی از موضوعات حائز اهمیت در مسیر انقلاب اسلامی میباشد. ما باید به صورت دائمی تحولات را رصد کنیم و شاخصهایی که برای بررسی آینده مورد نظر است بیان بشود و همچنین در این زمینه به بیانیه گام دوم نیز اشاره شده است.
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی(دام ظله)، پیرامون انقلاب اسلامی گفت: معظم لَه میفرمایند که نظام جمهوری اسلامی ایران مانند شجره طیبه ای باقی مانده و مستحکمتر شده و هرچند راه ما طولانی است، اما آینده هم بسیار روشن و جذاب خواهد بود و این بنای استوار، روز به روز ریشه دارتر خواهد شد. «یکی از خطاهای محاسباتی این است که انسان در چارچوب عوامل محسوس و صرفاً مادی محدود بماند یعنی عوامل معنوی را، سنتهای الهی را، سنتهایی که خدا از آنها خبر داده است، آن چیزهایی را که با چشم دیده نمیشود، ندیده بگیرد؛ این یکی از خطاهای بزرگ محاسباتی است… آیه شریفه قرآن میفرماید: «اَلَم تَرَ کَیفَ ضَرَبَالله مَثَلاً کَلِمَهً طَیِّبَهٍ کَشَجَرَهٍ طَیِّبَهً اَصلُها ثابِت وَ فَرعُها فِی السَّماء. تُؤتی اُکُلَها کُلَّ حینٍ بِاِذنِ رَبِّها». کلمه طیب، اقدام درست، اقدام پاکیزه، اقدام برای خدا اینجوری است که این میماند، در زمین ریشه میدواند، مستحکم میشود و ثمربخش خواهد بود. نظام جمهوری اسلامی آن کلمه طیب است، مثل شجره طیبه باقی مانده است، مستحکمتر شده است. امروز نظام جمهوری اسلامی بهعنوان یک نظام، بهعنوان یک حکومت، بهعنوان یک مجموعه سیاسی، با ۳۰ سال قبل از لحاظ استحکام، قابلمقایسه نیست.
معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(دام ظله) در دانشگاهها: هدف عالی ما در درس انقلاب، تربیت و پرورش دانشجوی انقلابی تراز تمدن نوین اسلامی است/ تغییر در روشها و تطابق آن با اهداف، میتواند باعث نتیجهگیری مطلوب شود
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی حرزاده، معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(دام ظله) در دانشگاهها، در «پانزدهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه های کشور»، به میزبانی حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام، پیرامون موضوع «کارگروه های تألیف کتب دروس معارف و محتواهای درس انقلاب اسلامی»، به ایراد سخن پرداخت.
وی در ابتدای سخنانش، با بیان اینکه اهمیت درس انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست، گفت: فرصت تبیین مسائل و بیان حقایق و دستاوردهای انقلاب، محدود است و درس انقلاب اسلامی، به عنوان یکی از حساسترین دروس دانشگاهی، نقش مهمی در این تبیینگری ایفا میکنند.
حرزاده، با بیان اینکه یکی از فعالیتهای مهم در معاونت آموزشی نهاد، ایجاد هستههای نوآوری است، گفت: هدف از این طرح، گفتگو و همافزایی اساتید همراه دانشگاهی است. هستههای نوآوری، همانطور که از نام آن مشخص است، تمرینی آموزشی برای نوآوری در مباحث درسی، در شیوه بیان و محتوای دروس معارف، به صورت اثربخش میباشد. به همت اساتید گرانقدر، تاکنون بالغ بر ۵۰۰ هسته نوآوری در کشور تشکیل شده است.
معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(دام ظله) در دانشگاهها، با بیان اینکه در گذشته، بیشتر کتب درسی معارف را اساتید رشته های دیگر، تألیف میکردند، گفت: به دلیل اندک بودن تعداد اساتید معارف دارای گرایشهای تخصصی، پیشتر، اساتید غیرتخصصی معارف، کتب را تألیف میکردند. اما بحمدالله در حال حاظر با توجه به کثرت اساتید معارف در گرایشهای مختلف، از شهریورماه کارگروه های تخصصی با حضور اساتید مبرز برای تألیف کتاب انقلاب اسلامی، تشکیل شده است.
وی ادامه داد: یک پرسش اساسی، در ابتدای تشکیل این کارگروهها مطرح کردیم؛ اینکه دانشجویان بعد از مطالعه این کتاب، قرار است به چه نقطه ای برسند و چه تحولی در آنها رخ دهد؟ به عبارت دیگر، هدف از تألیف کتاب درس انقلاب اسلامی، چیست؟ لازم بود هدف مشخصی تعیین گردد که بعداً با یک پژوهش بتوان معلوم کرد که این هدف محقق شده است یا خیر.
وی با بیان اینکه، برخی اساتید خواستار تألیف کتابهایی پرسشمحور برای دروس معارف شدند، گفت: از پژوهشگاه فرهنگ و معارف نهاد، در ابتدا درخواست کردیم در مورد اثربخشی دروس معارف، بررسی کنند. کارگروهی یکصد نفره در این راستا تشکیل و پژوهشهای تخصصی در حوزه های گوناگون صورت پذیرفت، از جمله پژوهشی در خصوص تأثیر این دروس بر روی دینداری اجتماعی دانشجویان و نه فردی، انجام گرفت. نهایتا نتیجهای که حاصل شد این بود که دروس معارف بر دینداری دانشجویان اثر دارد. این پژوهش، میانگین دینداری دانشجویان در سه لایهی باورها، عواطف دینی و رفتار دینی را ۶۳ از ۱۰۰ نشان داد. بعد از سنجشهای مختلف مشخص شد که ۸ نمره از دینداری دانشجویان، متأثر از دروس معارف است. در مورد پرسشمحور بودن دروس نیز، طبق گزارشی که در هیأت رئیسه نهاد ارائه شد، مشخص شد که در تمام آیتمها، دروس پرسشمحور تاثیر بیشتری داشته است و تأثیر آن در دینداری دانشجویان، ۱۲ نمره بود. لذا تغییر در روشها و تطابق آن با اهداف، میتواند باعث نتیجهگیری مطلوب شود.
معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(دام ظله) در دانشگاهها، با بیان اینکه کارگروههای تألیف کتب معارف، طی جلسات متعدد، برای هر درس یک هدف اصلی و چند هدف فرعی مشخص کردند، گفت: هدف عالی ما از درس انقلاب، تربیت و پرورش دانشجوی انقلابی تراز تمدن نوین اسلامی است. گام نخست برای نیل به این هدف آرمانی، تربیت و پرورش دانشجوی متمایل و موافق با انقلاب و نظام اسلامی است. اینکه بعد از جلسات تدریس این کتاب در طول ترم تحصیلی، موفق شویم دانشجویی که معاند بوده را به مخالف، مخالف را به بیطرف و کسی را که بیطرف بوده، به مدافع نظام و انقلاب، تبدیل کنیم و بتوانیم بر طیفهای فکری مختلف، تاثیرگذار باشیم. در این صورت است که میتوانیم ادعای موفقیت نماییم و این قابل سنجش است. مهمتر از آزمون پایان ترم و نمره، بیان واقعیتها و افزایش آگاهی دانشجویان و ایجاد و تقویت اقبال آنها به انقلاب اسلامی است.
وی ادامه داد: پس از مشخص شدن هدف از تألیف درس انقلاب اسلامی، در کارگروه های تخصصی، راهکارهایی برای نیل به این هدف ارائه گردید و در این راستا، اهداف فرعی تعیین شدند. نخستین مورد ارائه محتواهایی به منظور افزایش قدرت تحلیل – نه مطلق، بلکه نسبی با توجه به محدودیت جلسات درس- دانشجویان بود تا بتوانند به قدرت تشخیص بین واقعیتها و فریبها برسند و حس امید به آینده در آنها تقویت گردد.
دکتر حرزاده، پیرامون سایر مواردی که در کتاب جدید انقلاب اسلامی، بهصورت ویژه به آن پرداخته خواهد شد، گفت: مورد دیگر در کتاب جدید انقلاب اسلامی، بیان کارآمدی نظام اسلامی در زمینههای مختلف، از جمله استقلال و اقتدار کشور، بیان دستاوردهای گوناگون نظام اسلامی در عرصه های مختلف، مشارکت و نقش پررنگ مردم در اداره کشور بعد از انقلاب، در این کتاب درسی است. این امر یقینا باعث تقویت گرایش به انقلاب خواهد شد.
وی اظهار کرد: پس از افزایش دانش و آگاهیهای دانشجویان که منجر به تقویت گرایشهای دینی و انقلابی آنها خواهد شد، برای اینکه این گرایش، در رفتار تجلی پیدا کند باید در خصوص آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با بزرگان انقلاب و تأثیرپذیری از این اعاظم، از جمله امامِین انقلاب و شهدای والامقام دفاع مقدس و مدافع حرم، محتواهای مناسب، ارائه گردد. ایجاد «واگرایش» به دشمنان انقلاب و برملا کردن نقشه ها و عیان کردن چهره منفور استکبار و استعمار غرب، نکته حائز اهمیت دیگر است که در تدوین کتاب جدید انقلاب اسلامی، لحاظ خواه شد. همچنین لازم است بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، بحث گذشته شناسی، حال شناسی و آینده شناسی انقلاب هم مد نظر قرار بگیرد.
در ادامه این نشست، اساتید درس انقلاب اسلامی، نقطه نظرات و پیشنهادات خود را پیرامون محتوای کتاب درس انقلاب اسلامی، به صورت تعاملی بیان کردند و معاون آموزشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(دام ظله) در دانشگاهها، پاسخگوی سوالات حاضران در نشست بود.
امروز کسی جرأت ندارد که بگوید همهی گزینهها روی میز است/ رشد اقتصادی ۸ درصدی، بدون تقاضا و درخواست از بیگانگان قابل تحقق است
اجرای سیاستهایی که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام در مسائل پولی، بانکی، ارزی، اقتصادی و صنعتی ابلاغ فرمودهاند، راهگشا و راه برونرفت از مشکلات اقتصادی است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، شاه کشور برای درمان بیماری به خارج سفر میکرد، درحالی که امروز افراد زیادی از سایر کشورهای خارجی جهت درمان بیماریهای خود به ایران سفر میکنند. تحولهای بسیار زیادی ایجاد شده است. در حال حاضر جایگاه پزشکی ایران در منطقه دارای رتبه نخست است؛ از نظر فناوری به پیشرفتهای بسیار زیادی دست یافتهایم که اگر انقلاب نشده بود به این مراتب عالی هیچگاه دست نمییافتیم؛ چرا که رژیمهای وابسته نه جرأت و نه توانایی و نه حتی اجازه دارند که کشورشان را به استقلال سیاسی، نظامی، دفاعی و علمی برسانند، حتی به آنها اجازه تفکر مستقل هم نمیدهند اما این انقلاب و حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه) بودند که روحیه خودباوری داشتند و آن را به ملت تزریق کردند و فرمودند ما میتوانیم.
غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان رهبری، در «پانزدهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه های کشور»، به میزبانی حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام، پیرامون موضوع «دستاوردهای انقلاب اسلامی»، به ایراد سخن پرداخت.
وی در ابتدای سخنانش ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و ایّام چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به بخشی از آیه ۱۱ سوره رعد اشاره کرد:
«إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ»؛ «در حقیقت، خدا حال قومى را تغییر نمىدهد تا آنان حال خود را تغییر دهند». ظاهراً معنای آیه این است که اگر انسانها بستر مناسب نعمتهای الهی را فراهم کنند، خداوند نعمتهای خود را به آنها عطا میکند. خداوند نعمت پیروزی انقلاب اسلامی ایران را در شرایطی به مردم ایران عطا کرد که با انفاس قدسی حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه) که به کالبد این ملت دمیده شد، مردم به میدان آمدند و با این اقدام، شرایط کشور، ملت و سرزمین عزیز ایران متحول شد. خداوند بزرگ، ۴۵ سال این نعمت آزادی، استقلال و حاکمیت ولایت فقیه را به ما ارزانی کرده است، چیزی که امید و آرزوی گذشتگان بود که به آن دست پیدا نکردند.
وی اظهار کرد: بیش از هزار سال از صدر اسلام میگذرد، پس از دوران حکومت کوتاه امام حسن مجتبی علیه السلام، ما حاکمیت الهی را در جهان اسلام نداشتیم و حاکمیت طاغوتها برقرار بود؛ زیرا مردم به امیرالمومنین علیه السلام و امام حسن مجتبی علیه السلام وفادار نبودند و پشت آنها را خالی کردند، هرچند عمر حکومت کوتاهی داشتند.
آیت الله مصباحی مقدم، ادامه داد: اصل ماجرا این است که بعد از رحلت پیامبر(ص) مردم حضرت علی علیه السلام را همراهی و نصرت ندادند، حضرت در خطبه شقشقیه فرمود: «أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا فُلَانٌ [ابْنُ أَبِی قُحَافَهَ] وَ إِنَّهُ لَیَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّی مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَى، یَنْحَدِرُ عَنِّی السَّیْلُ وَ لَا یَرْقَى إِلَیَّ الطَّیْرُ، فَسَدَلْتُ دُونَهَا ثَوْباً وَ طَوَیْتُ عَنْهَا کَشْحاً وَ طَفِقْتُ أَرْتَئِی بَیْنَ أَنْ أَصُولَ بِیَدٍ جَذَّاءَ أَوْ أَصْبِرَ عَلَى طَخْیَهٍ عَمْیَاءَ، یَهْرَمُ فِیهَا الْکَبِیرُ وَ یَشِیبُ فِیهَا الصَّغِیرُ وَ یَکْدَحُ فِیهَا مُؤْمِنٌ حَتَّى یَلْقَى رَبَّهُ، فَرَأَیْتُ أَنَّ الصَّبْرَ عَلَى هَاتَا أَحْجَى فَصَبَرْتُ وَ فِی الْعَیْنِ قَذًى وَ فِی الْحَلْقِ شَجًا، أَرَى تُرَاثِی نَهْباً»؛ «آگاه باشید. به خدا سوگند که «فلان» خلافت را چون جامه اى بر تن کرد و نیک مى دانست که پایگاه من نسبت به آن چونان محور است به آسیاب. سیلها از من فرو مى ریزد و پرنده را یاراى پرواز به قله رفیع من نیست. پس میان خود و خلافت پرده اى آویختم و از آن چشم پوشیدم و به دیگر سو گشتم و رخ برتافتم. در اندیشه شدم که با دست شکسته بتازم یا بر آن فضاى ظلمانى شکیبایى ورزم، فضایى که بزرگسالان در آن سالخورده شوند و خردسالان به پیرى رسند و مؤمن، همچنان رنج کشد تا به لقاى پروردگارش نائل آید. دیدم که شکیبایى در آن حالت خردمندانه تر است و من طریق شکیبایى گزیدم، در حالى که همانند کسى بودم که خاشاک به چشمش رفته، و استخوان در گلویش مانده باشد.
مى دیدم، که میراث من به غارت مى رود.». ملت اسلام با حضرت علی و امام حسن مجتبی علیهماالسلام و سایر امامان(ع) همراهی و یاری نکردند، لذا سایر اهل بیت علیهم السلام قیام نکردند چون دیدند مردم به میدان نمیآیند.
وی در این خصوص، روایتی از امام صادق علیه السلام، بیان کرد:
«سدیر صیرفی میگوید: بر امام صادق(ع) وارد شدم و عرض کردم: تو را به خدا چرا نشستهای؟ امام صادق(ع) فرمود: ای سدیر! چه اتفاقی افتاده است؟ سدیر گفت: از فراوانی دوستان و شیعیان و یارانت سخن میگویم. امام فرمود: فکر میکنی شیعیان ما چند نفر باشند. سدیر گفت: یکصد هزار نفر. امام فرمود: یکصد هزار نفر؟ سدیر گفت: آری و شاید دویست هزار نفر. امام فرمود: دویست هزار نفر؟ سدیر گفت: آری و شاید نیمی از جهان. در اینجا امام صادق(ع) خاموش گردید. پس آن حضرت همراه سدیر صیرفی به سوی ینبع رفتند و در بین راه امام صادق(ع) در حالی که به گله بزها نگاه میکرد فرمود: ای سدیر! اگر شیعیان ما به تعداد این بزها رسیده بود، بر جای نمینشستم.» سدیر میگوید: من تعداد بزها را شمردم دیدم تعداد آنها ۱۷ بز میباشد». (اصول کافی، ج ۲، ص ۱۹۰).
آیت الله مصباحی مقدم، خاطرنشان کرد: امام معصوم(ع)، از آنجائیکه احساس پشتیبانی و یاری نکرد، به میدان نیامد تا حکومت را بگیرد، ولی ملت عزیز ایران با نفسهای قدسی امام خمینی(رحمت الله علیه) احساس وظیفه کردند و به میدان آمدند؛ که همین حرکت و به میدان آمدن ملت، باعث پیروزی انقلاب شد.
آیت الله مصباحی مقدم، گفت: دشمنان برای پشیمان کردن مردم از انقلاب، تحریمهای عجیب و به تعبیر خودشان فلج کننده بر کشور ما تحمیل کردند، اما این ملت صبوری کرده و با اینکه ضعف مدیریت داخلی هم وجود داشته که موجب شده مردم در رنج و سختی قرار بگیرند، اما با این وجود، این انقلاب با برکت، دستاوردهای بسیار بزرگی داشته است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهمترین دستاورد انقلاب را حاکمیت نظام جمهوری اسلامی و سقوط رژیم ستمشاهی، آن رژیم وابسته و دیکتاتور، دانست و گفت: وابستگی خود مانع از پیشرفت است. نمونه بارز آن اینکه سایر کشورهای اسلامی آنچه را که ما از نظر پیشرفت علمی و سایر فناوریها در عرض این ۴۵ سال به دست آوردهایم، هرگز به آن نرسیدهاند. بهتر است ما جایگاه نظام جمهوری اسلامی و تحولاتی که در آن رخ داده است را از زبان دیگران بشنویم، چراکه ما در نعمت غرق هستیم و آن را متوجه نیستم، اما دیگران که ناظر خارجی هستند به آن آگاهترند و آن را بهتر میدانند.
وی اظهار کرد: در مراسمی، رئیس مجلس سنای الجزایر گفت که ایران به عنوان یک کشور اسلامی باعث عزت ما است و ما به آن احساس عزت و افتخار میکنیم.
ایرانی که در جنگ بود و تحریم های سنگینی علیه آن وضع شد، توانسته است به جایگاهی از پیشرفتهای علمی و فناوری دست پیدا کند که هنوز سایر کشورهای اسلامی به آن نرسیدهاند با آنکه در جنگ و حصر اقتصادی هم نبودند و دشمنان بین المللی هم نداشتند و حتی از حمایت نیز برخوردار بودند.
آیت الله مصباحی مقدم، گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، شاه کشور برای درمان بیماری به خارج سفر میکرد، درحالی که امروز افراد زیادی از سایر کشورهای خارجی جهت درمان بیماریهای خود به ایران سفر میکنند.
تحولهای بسیار زیادی ایجاد شده است. در حال حاضر جایگاه پزشکی ایران در منطقه دارای رتبه نخست است؛ از نظر فناوری به پیشرفتهای بسیار زیادی دست یافتهایم که اگر انقلاب نشده بود به این مراتب عالی هیچگاه دست نمییافتیم که رژیمهای وابسته نه جرأت و نه توانایی و نه حتی اجازه دارند که کشورشان را به استقلال سیاسی، نظامی، دفاعی و علمی برسانند، حتی به آنها اجازه تفکر مستقل هم نمیدهند اما این انقلاب و حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه) بودند که روحیه خودباوری داشتند و آن را به ملت تزریق کردند و فرمودند ما میتوانیم، و دیدیم که این شعار به کجاها سرایت داده شد و چه آثاری به دنبال داشت.
وی ادامه داد: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، این شعار ما میتوانیم را بسط داد و نشان داد که در منطقه چه قدرتی برای نظام جمهوری اسلامی ایران تحقق پیدا کرد که بیگانگان را به حیرت انداخته است.
در حیطه هوافضا دارای رتبه بسیار عالی هستیم و استقلال پیدا کرده ایم و این باعث شده است کسی جرأت نداشته باشد که بگوید همهی گزینهها روی میز است و این را دیگر بیان نمیکنند چون میدانند که این حرف آنها حقیقت ندارد، واقعیت این است که در همه زمینهها ایران اسلامی پیشرفت داشته است.
آیت الله مصباحی مقدم، اظهار کرد: در فضای مجازی افرادی با اینکه ایرانی هستند ولی برای بیگانگان فعالیت میکنند و واقعیتها را نادیده میگیرند. سرعت رشد علمی ما نسبت به سایر کشورها بسیار بالاست و این بسیار حائز اهمیت است.
چند سال پیاپی است که ایران در این سرعت پیشرفت، جایگاه بالایی را دارا میباشد.
قصد مقایسه با اروپا را که سابقه ۲۰۰ سال تمدن جدید را دارد نداریم، ما با کشورهای مشابه و همسایگان خود مقایسه میکنیم که نشان میدهد ایران به پیشرفتهای بسیار زیادی دست پیدا کرده است که میتواند به آن افتخار کند.
همانطور که حضرت آقا فرمودند باید این پیشرفتها را به جوانان نشان بدهیم و از پیشرفتهای صنعتی و از دستاوردهایی که انقلاب اسلامی داشته است آگاه شوند. همهی این دستاوردها نشان دهنده آن است که رشد اقتصادی ۸ درصدی قابل تحقق است، آنهم بدون تقاضا و درخواست از بیگانگان که حتی تحریمها را بر ما تخفیف بدهند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: با اینکه مردم ما سختیها و تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه کرده اند که واقعا آزاردهنده است و آثار آن نیز مشهود میباشد، اما همه اینها قابل حل است.
سیاستهایی که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام در مسائل پولی، بانکی، ارزی، اقتصادی و صنعتی ابلاغ فرمودهاند، همین سیاستها راهگشا و راه برون رفت از مشکلات اقتصادی میباشد. مهم این است که این سیاستها اجرایی بشود.
اگر دولتهای محترم که به سر کار میآیند در چهارچوب تحقق این اهداف قدم برداشته و تلاش کنند و ذیل این سیاستها رفتار کنند، مطمئن باشند که این مشکلات به زودی قابل حل خواهد بود.
وی با انتقاد از جریانهای معاند گفت: افرادی که قصد دارند به جامعه القاء کنند که انقلاب دستاوردی نداشته است، بسیار اشتباه و نادرست است، در واقع میشود گفت قصد این القائات ورود در قدرت شناخت حقایق و برعکس جلوه دادن آن است. قصد دارند که حقایق این ملت و کشور را برخلاف آن چیزی که هست جلوه بدهند.
مهمترین چیزی که میتواند یک کشور را دچار رخوت یا دچار شورش کند، فضای ذهنی و روانی است که دشمن قصد دارد این فضا را منفی کند.
مهم این است که ما این حقایق را ببینیم و برای دیگران هم بیان بکنیم تا توانمدیها هم برای خود ما و هم برای مخاطبهای ما به صورت باور در بیاید. این القاهای غلط و نادرست، بزرگنمایی از ضعفهای کوچک و اصلی جلوه دادن مسائل فرعی ممکن است باعث برداشت نادرست و غلط بشود و این برداشت، مخاطب را در شرایطی قرار بدهد که آن با انتظار پیشرفت انقلاب هماهنگ نیست.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب(دام ظله) پیشنهاد کردند که الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت تهیه و تدوین بشود، گفت: در این زمینه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در جلسهای بعضی از مسائل را تبیین کردند و مرکزی جهت ارائه این الگو تشکیل شد و نتایج الگوی اسلامی پیشرفت به صورت مکتوب درآمده که قرار است محضر حضرت آقا ارائه گردد. در تهیه این الگو تعداد بسیار زیادی از نخبگان جامعه در حوزههای مختلف حضور داشتهاند و یک الگوی جامع ارائه شده است. به نظر بنده ما نیازمند به یک نظریه جدید در زمینه پیشرفت هستیم، چون نظریات توسعه موجود از کفایت لازم برای این که یک الگو برای نظام جمهوری اسلامی باشند را برخوردار نیستند.
ما نیازمند یک نظریه پرداز قوی هستیم که دارای یک نظریه جامع باشد تا این الگو، ذیل آن نظریه ارائه بشود تا بتواند هم به صورت نظری و هم کاربردی شکل بگیرد.
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان رهبری، در ادامه به بیان نظریه «مقداری پول» (QTM – Quantity Theory of Money) پرداخت و بیان کرد: این یک نظریه قدیمی است و حدود ۳ قرن قبل از سوی ریکاردو بیان شده ولی این نظریه تکامل پیدا کرده است، طبق این نظریه، ارزش پول، عکس مقدار آن است، یعنی هر مقدار حجم پول افزون بشود، از ارزش آن کاسته میشود؛ در حال حاضر این نظریه «مقداری پول» در کشور ما عمل میکند.
قیمت کالاها بر اساس مقدار بالای نقدینگی بالا میرود و سیر صعودی دارد. نظر اقتصاددانان این است که باید رشد نقدینگی، متناسب با رشد تولید باشد.
سه اثر منفی بر رشد نقدینگی وارد است: یک، توزیع درآمد را بسیار نامتقارن مینماید و به نفع ثروتمندان عمل میکند. دو، منابع اقتصادی را از تولید به سمت غیر تولید منحرف میکند و سه، قیمت را بالا میبرد، پس باید رشد نقدینگی کنترل و مهار بشود.
سفیر سابق ایران در کویت، ترکیه و سوریه: در جنگ نرم، دشمن به دنبال تصرف ذهن مردم و ایجاد نافرمانی اجتماعی است/ آمریکا همیشه با دموکراسی و رای مردم، مخالفت داشته است
تا زمانی که ما از انقلاب، اسلام، رهبری و شهادت صحبت میکنیم، سیاست آمریکا با ما یکسان است و هیچ فرقی نمیکند که چه کسی رئیس جمهور باشد. اگر کارهایی که ایران در بازدارندگی انجام داد، به خصوص در حیطه نظامی نبود، و خود را ضعیف نشان میداد، آمریکاییها به ایران حمله میکردند. در این دنیا اگر ضعیف باشید، شما را از بین خواهند برد، آن هم بر اساس قانون جنگلی که خود آنها دارند. باید قوی بود و در مقابل آنها ایستاد.
استاد دانشگاه و سفیر سابق ایران در کویت، ترکیه و سوریه، و معاون پیشین وزارت امور خارجه، در پانزدهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه های کشور، به میزبانی حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام، پیرامون موضوع «جنگ نرم دشمن و تحولات منطقه و سوریه»، به ایراد سخن پرداخت.
وی در ابتدای سخنانش، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و دههی مبارک فجر گفت: بنده افتخار تدریس درس انقلاب را دارم. در هر جلسه که دعوت میشوم براساس تجربهای که در وزارت امور خارجه دارم توقع میرود گزارشی از مسائل مهم سیاست خارجه را بیان کنم.
معاون سابق کشورهای عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه، پیرامون چرایی بدبینی ملتها به آمریکا گفت: نخست اینکه، برخلاف آنچه که برخی در داخل میگویند، آمریکاییها ضد دموکراسی هستند؛ نه تنها از مردمسالاری حمایت نمیکنند، بلکه با آن هم میجنگند. در این زمینه چند مثال را بیان میکنم؛ آقای سالوادور آلنده در شیلی، که با وجود رأی مردم، او را کنار گذاشتند. همچنین آمریکاییها علیه دولت مصدق که مردم با حمایت های حضرت آیت الله کاشانی، انتخاب کرده بودند، کودتا کردند. و در ترکیه، علیه حکومت آقای نجم الدین اربکان، اقدام نمودند.
سفیر سابق ایران در ترکیه گفت: بنده ترکیه بودم که آقای نجمالدین اربکان بر سر کار آمد، ایشان رهبر حزبی در مجلس بودند، استاد دانشگاه، صاحب نظر، فرهیخته و متدین بودند و علاقهمند به انقلاب اسلامی، که سعی در تشکیل حکومت داشت و در مجلس رای آورد و توانست دولت تشکیل بدهد، آمریکا به چه دلیلی ضد دموکراسی عمل کرد و با این که فقط یک سال و نیم از عمر حکومت مردمی ایشان گذشته بود، ایشان را کنار گذاشت؟ در مصر، آقای مرُسی(محمد مرسی، سیاستمدار مصری، پنجمین رئیس جمهور مصر و نخستین و تنها رئیس جمهور منتخب با شیوه دموکراتیک در این کشور بود)، فردی از اخوان المسلمین آمده و رای آورده است، به چه دلیل ایشان را کنار می گذارید. آمریکا همیشه با دموکراسی و رای مردم، مخالفت داشته است.
این استاد دانشگاه گفت: آمریکاییها، اربکان را در ترکیه که با رای بالای مردمی حکومت تشکیل داده بود، به یک بهانههایی خانه نشین کردند. لااقل ای کاش یک نفر دیگر را با روش برنامهریزی شده و دموکراتیک بر سرکار میآوردند، اما آقای «بولنت اجویت» را که تنها پنج نماینده در مجلس داشت، بدون هیچ برنامهای نخستوزیر کردند.
- نویسنده : مریم توانا