محمد مهدی عبدالهی، با اشاره به اهمیت راههای شریانی در توسعه منطقهای و ملی، از تداوم عملیات اجرایی طرح احداث محور اصلی و راهبردی سعادتشهر – ارسنجان – خرامه – سروستان – باب انار به طول ۱۶۰ کیلومتر خبر داد و گفت: این محور یکی از طرحهای زیربنایی و راهبردی استان فارس به شمار میرود که در صورت تکمیل، نقش بسیار مؤثری در بهبود اتصال شبکه راههای جنوب به مرکز کشور دارند.
عبدالهی، گفت: این مسیر، با اتصال بندرعباس به اصفهان از طریق استان فارس، موجب کاهش حدود ۱۳۰ کیلومتری مسیر ترانزیتی جنوب به مرکز و شمال کشور خواهد شد و سهم بسزایی در کاهش ترافیک و بار حملونقل محور پرتردد شیراز – اصفهان ایفا میکند.
او، گفت: از طول کل این طرح تاکنون حدود ۸۰ کیلومتر از مسیر در محدوده باب انار – سروستان – خرامه و ارسنجان – خرمبید به بهرهبرداری رسیده است.
این مقام مسئول، گفت: عملیات اجرایی ۵۲ کیلومتر دیگر از مسیر، شامل قطعات خرامه – ارسنجان، کمربندی ارسنجان و محور ارتباطی سعادتشهر، با پیشرفت فیزیکی بیش از ۴۰ درصد در دست اجرا قرار دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس، گفت: در طول این محور، دو تقاطع غیرهمسطح مهم در نقاط مومنآباد و صالحآباد تعریف شدهاند که تقاطع مومنآباد در مراحل پایانی عملیات اجرایی قرار دارد و تقاطع صالحآباد نیز با پیمانکار ذیصلاح قرار داد منعقد شده و بهزودی وارد فاز عملیاتی می شود که این تقاطعها با هدف ارتقای ایمنی تردد و روانسازی جریان حملونقل طراحی شدهاند.
عبدالهی، گفت: مجموع اعتبار مصوب و هزینهشده در قالب پیمانهای اجرایی تا این مرحله بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد ریال است.
او، گفت: با این حال، برای تکمیل و بهرهبرداری کامل این محور استراتژیک، تامین اعتباری بالغ بر ۲۷ هزار میلیارد ریال مورد نیاز است که با پیگیریهای مستمر، در حال رایزنی برای تامین از محل منابع ملی، استانی و ردیفهای خاص هستیم.
این مفام مسئول، گفت: با توجه به نقش محوری این مسیر در تسهیل ارتباط بین استانهای جنوبی و مرکزی کشور و اثرگذاری مستقیم آن بر توسعه زیرساختهای حملونقل در شرق استان فارس، تسریع در تامین اعتبار و تکمیل این محور، از اولویتهای اصلی اداره کل راه و شهرسازی فارس در امسال است.
- نویسنده : مریم توانا































