مسعود پزشکیان، در هجدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری که همزمان باید و ششمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و هفتمین جشنواره دانشجویی ایدههای نوآورانه آموزشی برگزار میشد، با اشاره به اهمیت حضور وزرای آموزش و پرورش، آموزش عالی و جمعی از مدیران حوزه تربیت نسل آینده در این همایش گفت: هدف از حضور در این همایش بهرهگیری از ظرفیتهای نظام آموزشی کشور برای اصلاح مسیر آموزش و تربیت در مدارس است.
رئیس جمهور با طرح این پرسش که «آینده چگونه ساخته میشود؟» در جشنواره آموزشی شهید مطهری، نقش باور، اراده و تربیت نسل جوان را در شکلدادن به فردای کشور تعیینکننده دانست و گفت: آینده را نگاه و باور انسانها میسازد اگر نسل جوان با امید، تلاش، باور، علم و مهارت پرورش یابد، خود را مسئول ساختن آینده دانست.
آینده را نگاه و باور انسانها و امید و تلاش نسل جوان میسازد رئیس جمهور گفت: تربیت صحیح نسل جدید از مقطع مدرسه آغاز میشود و روشهای کنونی آموزشی، دیگر پاسخگوی نیازهای امروز و فردا نیست.
آموزش در مدارس باید مناسب با آینده کشور و تحولات جهانی بازطراحی شود، تا دانشآموزان ایران در مهارت، رفتار و باور، از کشورهای همسایه عقب نمانند.
پزشکیان، گفت: باید نسلی تربیت شود که بداند، بتواند و بخواهد نسلی که بدون توجه به مرزها، تفاوتها و باورها، سلامت انسانها و نجات آنان را هدف خود قرار دهد.
رئیس جمهور، گفت: در مدرسه است که دانشآموز میآموزد چگونه در مواجهه با مشکل، راهحل پیدا کند.
اگر باور به توانایی حل مشکلات از همان ابتدای آموزش در فرد شکل بگیرد، کشور آیندهای توانمند دارد.
آینده ایران را نسلی خواهد ساخت که به حل مسئله ایمان دارد.
پزشکیان، گفت: مصمم هستیم که از ظرفیت علمی دانشگاهها برای ارتقای نظام آموزشی مدارس بهره بگیریم.
رئیس جمهور ، گفت: توان، انگیزه، علم و مهارت شما برای ما روشن است، اما این مهارتها و نگاه تازه باید به مدارس کشور منتقل شود.
باید به دانشآموزان آموخت که چگونه با یکدیگر کار گروهی انجام دهند، با هم گفتوگو کنند، مسائل جامعه خود را درک کنند و برای حل آنها راهکار پیدا کنند.
پزشکیان، گفت: انسانهایی که مشکلات جامعه خود را میفهمند و با صرف وقت، انرژی، بیخوابی و پیگیری، درگیر حل آن میشوند، بزرگان این سرزمیناند؛ این روحیه باید در نسل آینده نهادینه شود.
رئیس جمهور با اشاره به اهمیت گسترش الگوی مهارتآموزی در سراسر کشور گفت: حضور در این جمع، همراه با حضور دکتر کاظمی، برای این است که از شما بخواهیم پس از بازگشت به استانها، با هماهنگی بین دفاتر توسعه آموزش (EDC) و معاونتهای آموزشی، همین برنامه را با تمرکز بر مدارس اجرا کنید.
او، گفت: شما میتوانید این مهارت را منتقل و این نگاه را عوض کنید و روشهایی را در اختیار مدارس بگذارید که دانشآموزان بتوانند با توانمندی و اعتماد بهنفس، آینده کشور را بسازند.
رئیس جمهور با طرح این پرسش که «آینده چگونه ساخته میشود؟»، نقش باور، اراده و تربیت نسل جوان را در شکلدادن به فردای کشور تعیینکننده دانست و اظهار داشت: آینده را نگاه و باور انسانها میسازد اگر نسل جوان با امید، تلاش، باور، علم و مهارت پرورش یابد، خود را مسئول ساختن آینده خواهد دانست و برای آن باقی خواهد ماند و خواهد جنگید.
پزشکیان، گفت: اگر نسلی تربیت شود که منتظر تصمیم دیگران بماند، اسیر جریانها شود و احساس مسئولیت نکند، آیندهای روشن نخواهیم داشت.
باید با تغییر نگاه در خود و فرزندانمان، باور به توانایی و خودباوری را نهادینه کنیم.
رئیس جمهور در ادامه با استناد به شعری از اقبال لاهوری با این مطلع که «مانند صبا خیز و وزیدن دگر آموز…»، تحول درونی و خودانگیختگی را شرط حرکت به سوی آینده دانست و گفت: فردی که بدون شوق و ذوق میتپد، بیآنکه به مقصد برسد، باید راهی نو برگزیند و شنیدن، دیدن و آموختن را از نو آغاز کند.
پزشکیان با اشاره به بیت «در خاک تو یک جلوه عام است، ندیدی؟ دیدم، دگر آموز…» ، ضرورت بازنگری در شیوههای زیست و اندیشه را مورد تأکید قرار داد و افزود: کسانی که دل به آرامش بیتکلیف سپردهاند، نمیتوانند قلهها را فتح کنند. این کوه گران را با بیهمتی نمیتوان سنجید.
رئیس جمهور با نقل بیت دیگری با مضمون «ما چشم عقاب و دل شهباز نداریم…»، تنگنظری و محدودنگری را مانعی برای پرواز دانست و گفت: نباید مانند پرندگان محصور در چهار دیواریها باقی ماند؛ باید جرأت پرواز آموخت، پهنهها را دید و افقها را با نخبگان، دانشمندان و جوانان ساخت.
پزشکیان در پایان این بخش از سخنان خود، بر روحیه همافزایی تأکید کرد و گفت: فردی که خود را دانای کل بداند، گرفتار جهل مطلق است.
هیچکس بهتنهایی همه فنحریف نیست؛ این ما هستیم که در کنار هم میتوانیم کار بزرگی انجام دهیم.
رئیس جمهور، گفت: در صورتیکه اراده لازم شکل بگیرد و مدیران آموزش و پرورش درگیر شوند، دولت بهطور جدی این مسیر را پیگیری خواهد کرد و از ظرفیت نخبگان و متخصصان حاضر در این جمع برای انتقال مفاهیم آموزشی به مدارس استفاده می شود.
پزشکیان، گفت : اجرای عدالت آموزشی در سراسر کشور، بستر ایجاد سلامت پایدار در جامعه را فراهم میکند.
او، گفت: به پزشکان و نخبگان کشور ایمان دارم. اگر این عزیزان به صحنه بیایند، میتوانند مشکلات را حل کنند. این باور در من وجود دارد، نه از سر ادعا، بلکه چون خودم نیز از همین مسیر آمدهام.
رئیس جمهور، گفت: بیکاری، فقر، یتیمی، دورافتادگی و کهولت سن، زمینهساز بیماری، ناتوانی و مرگ میشوند که برای حفظ سلامت جامعه، باید دغدغهی زن سرپرست خانواری را داشت که شب نمیداند نان بچهاش را از کجا تهیه کند.
پزشکیان، گفت: وقتی پدر یا مادری ناتوان از تأمین ابتداییترین نیازهای خانواده میشود، آستانه روانی او بهخطر میافتد که اگر دغدغه سلامت داریم، باید این مشکلات را ببینیم، احساس کنیم و برایشان راهحل پیدا کنیم.
پزشکیان با استناد به این سخن که مرد را دردی اگر باشد، خوش است؛ درد بیدردی علاجش آتش است، گفت: شما نخبگان این جامعهاید، راهها را میشناسید کافی است درد مردم را در دل داشته باشید.
با هم میمانیم، کشور را میسازیم و آینده نسلهای بعدی را تضمین میکنیم.
رئیس جمهور، گفت: برای سربلندی ایران، بیتوجه به قومیت، جنسیت، گرایش فکری یا دستهبندی سیاسی، دست به دست هم خواهیم داد و با تمام قوا برای اعتلای این سرزمین تلاش می کنیم.
بررسی توانمندیها و نیازمندیهای دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) در نشست هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شیراز
نشست اعضای هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با هدف بررسی ظرفیتها، چالشها و نیازهای دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) در محل این دانشکده برگزار شد.
در این نشست که با حضور دکتر «سید بصیر هاشمی» رئیس دانشگاه و اعضای هیأت رئیسه برگزار شد، پیشرفتها و عملکرد مجموعه مورد ارزیابی قرار گرفت و راهکارهایی برای تقویت زیرساختها و بهبود فرآیندهای آموزشی و اجرایی ارائه شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) در مسیر پویایی و تحول قرار دارد و این نشانهای از تلاشهای مستمر و تعهد تیم مدیریتی و اعضای هیأت علمی آن است.
هاشمی، گفت: همه ما مسوولیم تا در مسیر بهبود کیفیت خدمات آموزشی و ارتقای سلامت جامعه، با نگاه مسوولانه و برنامهمحور گام برداریم. رسیدن به رضایتمندی مردم و کارکنان، هدف مشترک ماست.
مسئول ارشد حوزه سلامت فارس از سیاستهای کلان دانشگاه در راستای ارتقای نظام سلامت سخن گفت و سه محور «جوانی جمعیت»، «پزشکی خانواده» و «نظام ارجاع» را به عنوان اولویتهای مهم دانشگاه و وزارت بهداشت برشمرد که نیازمند برنامهریزی دقیق و اجرای اثربخش هستند.
در این نشست، دکتر «مالک فریدونی مقدم» رئیس دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س)، ضمن ارائه گزارشی از توانمندی ها، به بیان چالشها و دغدغههای موجود پرداخت، در ادامه نیز اعضای هیأت رئیسه دانشگاه با طرح دیدگاه ها و پیشنهادات خود، بر حمایت از برنامههای توسعهای دانشکده تأکید کردند.
هاشمی در پایان، با قدردانی از خدمات رئیس پیشین و مجموعه مدیریتی دانشکده، برای دکتر فریدونی مقدم در مسوولیت جدید آرزوی موفقیت کرد.
- نویسنده : مریم توانا