برگزاری جلسات هفتگی، تعهدی فراتر از الزامات قانونی
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، با استناد به قانون تشکیل جلسات شوراها اعلام کرد: شورای ششم در چهار سال گذشته با وجود الزام قانونی به برگزاری تنها دو جلسه در ماه، هر هفته میزبان جلسات کاری بوده که نشان از پیگیری و مسئولیتپذیری فراتر از حد مقرر دارد.
سید ابراهیم حسینی، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، در دویست و هشتمین جلسه علنی شورا ، به تشریح روند برگزاری جلسات پرداخت.
او،گفت: این جلسه به دلیل نبود وجود دستور کار از ابتدا تشکیل نشد.
حسینی با قرائت ماده ۹ آییننامه اجرایی تشکیلات انتخابات داخلی شوراهای اسلامی شهرها گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران، شوراها موظف به برگزاری دو جلسه در ماه هستند، اما اعضای شورای پنجم شیراز در چهار سال گذشته، هر هفته جلسه برگزار کردهاند که نشان از تعهد و پیگیری بالای اعضا دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، در پاسخ به پرسشهای مطرح شده درباره یک جلسه تشکیلنشده اخیر گفت: در مورد جلسه مورد بحث باید بگویم که این جلسه لغو نشده بود، بلکه از ابتدا به دلیل عدم وجود دستور کار ضروری، تشکیل آن اعلام نشد. تفاوت مهمی بین تشکیل نشدن» و لغو جلسه وجود دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه همگان باید به قانون و واقعیتها پایبند باشند، افزود: همه ما اعضای شورا موظفیم در چارچوب قانون عمل کنیم و گزارش عملکرد ما نیز گویای همین تعهد است.
شهرداری کلیددار توسعه شهری است
رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت (ع) شورای شیراز، در دویست و هشتمین جلسه علنی شورا با تقدیر از سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، بر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، توسعه انرژی خورشیدی، اجرای پروژههای تصفیه آب و پرهیز از بازیهای سیاسی تأکید کرد.
محمدرضا هاجری، در دویست و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز، با تقدیر از سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، آن را نماد پایبندی به آرمانهای انقلاب اسلامی و روش ولایتمداری خواند.
هاجری، گفت: این فرهنگ، گنجینه بی بدیل به جا مانده از هشت سال دفاع مقدس است که باید در تمام ابعاد شناسایی، استخراج و به نسلهای آینده آموزش داده شود.
او، گفت: احیای گلزار شهدا، برگزاری کنگره سرداران، حمایت از مؤسسه حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، اجرای رزمایش تنگه چزابه و برگزاری دهها یادواره شهید در محلات، بخشی از فعالیتهای پیشگامانه مدیریت شهری است.
این مقام مسئول، گفت: صدها فرزند شهید در شهرداری شیراز مشغول خدمت هستند و از ۱۱ شهردار مناطق این شهر، ۵ نفر، فرزند شهید هستند.
همچنین مدیریت شرکت شهرراز و مشاور ایثارگران شهرداری نیز به فرزندان شهدا سپرده شده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت (ع) شورای اسلامی شهر شیراز تاکید کرد: برخورد با حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نباید شعاری باشد، بلکه نیازمند اقدام عملی است که شهرداری در این زمینه پیشگام است.
هاجری در بخش دوم سخنان خود بر لزوم تأمین برق مورد نیاز تمامی اماکن و بوستانهای تحت مدیریت شهرداری از طریق انرژی خورشیدی مطابق مصوبات شورا تأکید و بیان کرد: این اقدام به کاهش ناترازی انرژی کمک کرده و باعث رونق و گسترش استفاده از انرژی پاک میشود.
وی در بخش سوم با اشاره به چالش کمآبی، از برنامهریزی برای ساخت حداقل ۱۰ تصفیهخانه محلی در دو منطقه پرمصرف شیراز خبر داد و گفت: در صورت تحقق این پروژه، بخش عمده ای از آب مورد نیاز فضای سبز تأمین و از مصرف آب شرب در این بخش جلوگیری می شود.
هاجری افزود: مصوبات و بودجههای لازم برای این طرح در نظر گرفته شده و مدیران شهری باید با سرعت و همت بالا برای بهرهبرداری هرچه سریعتر از این تصفیهخانهها اقدام کنند.
رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت (ع) شورای اسلامی شهر شیراز در بخش چهارم با اشاره به درخواست رئیس جمهور برای برگزاری جشنهای ملی به دنبال موفقیتهای جوانان ایرانی در عرصههای ورزشی و علمی، از آغاز این برنامهها توسط شورا و شهرداری خبر داد.
وی از برگزاری مراسم ورزش زورخانهای و تجلیل از پیشکسوتان در ۳۰ محله شیراز و همچنین برنامهریزی برای «بزرگترین راهپیمایی ۲۰۰ هزار نفری خانوادگی» در آینده نزدیک خبر داد و گفت: همه ما موظفیم برای سلامتی، شادابی و نشاط اجتماعی مردم تلاش کنیم.
هاجری در بخش پایانی با اشاره به عرف جهانی در کلانشهرها، شهردار را کلیددار شهر خواند و بر لزوم حفظ و صیانت از جایگاه مدیریت شهری تأکید کرد.
وی مدیریت شهری را رکن اصلی دیپلماسی شهری و اقتصادی دانست و گفت: همانگونه که برگزاری نمایشگاههای بینالمللی با حضور پررنگ مدیریت شهری به نتیجه می رسد، این نهاد باید محور اصلی تعاملات باشد.
رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت (ع) شورای اسلامی شهر شیراز در پایان با هشدار نسبت به افتادن در دام بازیهای سیاسی و تبلیغات زودرس انتخاباتی، گفت: محبوبیت و مقبولیت فعلی شورا و شهرداری نباید گروههای سیاسی را به تخریب و سیاهنمایی وسوسه کند.
وی تصریح کرد: مردم به برنامهها و کارنامه خدماتی رأی می دهند، نه به بازیهای سیاسی گروههایی که مدام در حال تشکیل جلسات و رویای خلع ید از دیگران هستند. مردم خدمت بیمنت می خواهند و شورا و شهرداری نه تنها از خدمات خود نمی کاهد، بلکه آنها را افزایش خواهد داد.
هشدار سه گانه ابراهیم کمالی، عضو شورای اسلامی شهر شیراز:
از نابودی باغات تا فعالیت غیرقانونی “یاوران شورا” و ارجاع سلیقهای پروندهها
ابراهیم کمالی، عضو شورای اسلامی شهر شیراز، در دویست و هشتمین جلسه علنی شورا نسبت به نابودی باغات قصردشت هشدار داد و از فعالیت غیرقانونی تشکل “یاوران شورا” و ارجاع سلیقهای پروندههای کارشناسی انتقاد کرد.
ابراهیم کمالی، عضو شورای اسلامی شهر شیراز، در دویست و هشتمین جلسه علنی این شورا، با گرامیداشت اولین سالگرد شهادت سید حسن نصرالله، به بررسی چالشهای مهم شهری پرداخت.
کمالی با ابراز نگرانی از وضعیت باغات قصردشت گفت: «موضوع باغات سیاسی نیست، یک چالش است، یک زخم بر پیکره شهر شیراز است. باغی که در فصل پرحرارت تابستان یکبار هم آبیاری نشده باشد، دیگر چیزی از آن باقی نمیماند.
وی افزود: «میدانیم به اندازه گذشته آب وجود ندارد، اما اگر همین میزان موجودی آب ساماندهی شود، به حفر چاه جدید نیز نیازی نخواهد بود. برخی قناتهای تاریخی ما هنوز آب دارند اما سامان ندارند.»
عضو شورای شهر شیراز خطاب به مدیران استانی تأکید کرد: امروز به داد باغات برسید وگرنه فردا باید در موزه بلدیه و تاریخ طبیعی، باغات شیراز را یافت و در کتابها در موردش خواند.
کمالی با انتقاد از فضای به وجود آمده در شورا گفت: «همکاران محترم، لطفاً دوگانهسازی را تمام کنید. هرگاه در خصوص چالشی صحبت میشود، ذهنها به سمت این گزاره غیرقابل قبول میرود که قصد هجمه به شهرداری را داریم.»
وی به معضل شهرآرایی در مناسبتهای مختلف اشاره کرد و گفت: مطالبه بحق مردم تغییر ظاهر شهر به تناسب رویدادهاست، اما اکنون در آذینبندی شادیها و سیاهپوش کردن شهر در ایام عزاداری هم با مشکل مواجه هستیم.
کمالی از شهردار شیراز خواست: مسئول اجرای فیزیکی فضاسازی شهر در مناسبتهای مختلف را یکبار برای همیشه تعیین تکلیف نمایند.
وی با انتقاد از بیتفاوتی شیراز در برابر رویدادهای مقاومت گفت: متأسفانه شیراز در برابر اتفاقات جبهه مقاومت کاملاً خنثی است. این شرایط در شأن سومین حرم اهل بیت نیست.
عضو شورای شهر شیراز با اشاره به اخطار کتبی فرماندار مبنی بر غیرقانونی بودن تشکل “یاوران شورا”، از تعلل رئیس شورا در اجرای دستور انحلال این تشکیلات انتقاد کرد. وی برگزاری مراسم تجلیل از این تشکل و اظهارات نایب رئیس شورا مبنی بر قانونی بودن فعالیت آن را مغایر با دستور صریح مقامات بالادستی خواند.
وی با یادآوری اظهارات فرماندار شیراز در اردیبهشت ماه سال جاری تاکید کرد: فرماندار به صراحت در صحن شورا تأکید کردند که در قانون، چیزی به نام “یاوران شورا” پیشبینی نشده و نمونه مشابه آن در تهران نیز با حکم دیوان عدالت اداری منحل شده است.
این عضو شورا افزود: فرماندار شیراز همچنین طی نامهای رسمی به شورای شهر، دستور انحلال تشکیلات یاوران شورا و تعریف شدن آن در قالب قانونی مانند سمنها را ظرف یک ماه صادر کردند، اما اکنون قریب به ۵ ماه از این اخطار میگذرد و مدیریت شورا صرفاً به گفتن “در حال پیگیری” بسنده کرده است.
وی با ابراز تعجب از ادامه فعالیت این تشکل گفت: در حالی که مقام بالادستی به صراحت غیرقانونی بودن این تشکل را اعلام کرده، چرا شورا اقدام به برگزاری گردهمایی و تجلیل از یاوران شورا مینماید؟
این نماینده به اظهارات عجیب نایب رئیس شورا اشاره کرد که گفته بود: فعالیت یاوران شورا به صورت کامل، قانونی و مشروع ادامه دارد و انتظار داریم همکاری بیشتری با این تشکل مردمی صورت گیرد.
وی در پایان هشدار داد: این تعلل و عدم اجرای دستور صریح مقامات بالادستی، میتواند تبعات حقوقی برای شورای شهر به همراه داشته باشد.
انتظار میرود ریاست شورا هرچه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف این تشکیلات اقدام نمایند.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز، با اشاره به تخلف آشکار از ماده ۲۶ آییننامه اجرایی، از ادامه روند ارجاع سلیقهای پروندهها به کارشناسان رسمی دادگستری انتقاد کرد و گفت: علیرغم تصریح قانون به ارجاع تصادفی از طریق سیستم، در عمل شاهد ارجاعهای مبتنی بر آشنایی و روابط هستیم.
وی با بیان اینکه قانونگریزی در سیستم ارجاع پرونده به کارشناسان همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: بر اساس ماده ۲۶ آییننامه اجرایی قانون کارشناسان رسمی دادگستری، ارجاع پرونده باید صرفاً از طریق سیستم و بهصورت تصادفی انجام شود، اما متأسفانه در عمل شاهد نقض سیستماتیک این قانون هستیم.
وی با بیان اینکه این رویه غیرقانونی زمینهساز ایجاد رانت و تبعیض شده است، افزود: وقتی پروندهها بهصورت سلیقهای و بر اساس آشنایی قبلی ارجاع داده میشود، نه تنها قانون نقض میشود، بلکه به جایگاه کارشناسی رسمی و اعتماد عمومی به این نهاد نیز آسیب جدی وارد میآید.
کمالی در ادامه اضافه کرد: سیستم تصادفی که در قانون پیشبینی شده است، ضامن سلامت کار و رعایت انصاف بین همه کارشناسان است. نباید اجازه دهیم روابط شخصی و آشناییهای قبلی، جایگزین ضوابط قانونی و تخصص شود.
وی در پایان تأکید کرد: در اولین سالگرد شهادت سید حسن نصرالله و دومین سالگرد آغاز عملیات طوفان الاقصی، انتظار داریم شیراز از خمودگی خارج شود و این اتفاقات در چهره شهر هویدا باشد.
افسانه خواست خدایی، عضو شورای اسلامی شهر شیراز خواستار شد:
حل بحران ترافیک و بهبود حملونقل عمومی نیازمند عزم جدی و برنامهریزی یکپارچه است/ راه حل نهایی ترافیک شیراز؛ مدیریت تقاضای سفر
عضو شورای اسلامی شهر شیراز، در نطق پیش از دستور خود در دویست و هشتمین جلسه علنی شورا، با اشاره به معضلات جدی ترافیک و کمبود پارکینگ در نقاط پرترافیک شهر و همچنین مشکلات ناوگان اتوبوسرانی بهویژه در مناطق جنوبی، خواستار تدوین «طرح جامع و هوشمند کنترل ترافیک و تأمین پارکینگ» و تخصیص بودجه به زیرساختهای حملونقل عمومی شد. وی از دادستان کل استان درخواست کرد تا مجتمع تجاری «نگین فارس» را به دلیل عدم تأمین پارکینگ مورد پیگرد قانونی قرار دهد.
افسانه خواست خدایی، عضو شورای اسلامی شهر شیراز، در دویست و هشتمین جلسه علنی این شورا، با گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس، به بیان دو درخواست اصلی شهروندان شیرازی پرداخت و بر لزوم توجه فوری و جدی متولیان امر تأکید کرد.
وی بحران ترافیک و فقر شدید پارکینگ عمومی در نقاط پرترافیک را یکی از معضلات اساسی شهر دانست و افزود: رویکرد سالهای گذشته در کنترل این بحران، بیشتر شبیه مسکنهای مقطعی بوده تا درمان ریشهای. عوارض ترافیکی و کسری پارکینگ نباید صرفاً به ابزاری برای کسب درآمد تبدیل شوند بدون آنکه تأثیری در کاهش ترافیک فرساینده داشته باشند.
خواست خدایی، محور بلوار عدالت جنوبی و عادلآباد را از نقاط حاد ترافیکی عنوان کرد و علت اصلی آن را حضور مجتمع تجاری «نگین فارس» بدون تأمین پارکینگ کافی دانست.
وی تصریح کرد: متأسفانه همزمانی حضور این مجتمع تجاری با کارگاههای عمرانی قطار شهری و همچنین جانمایی نامناسب ورزشگاه پارس، موجب تشدید ترافیک در محدوده چهارراه زندان تا عادلآباد شده است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز خطاب به دادستان کل استان گفت: از دادستان عاجزانه تقاضا دارم که نسبت به اجبار این مجموعه تجاری در خصوص تأمین پارکینگ دستور فرمایند و در صورت عدم اجرای رأی قانونی کمیسیون ماده صد، نسبت به توقف فعالیت این مجموعه اقدام کنند.
وی در بخش دوم سخنان خود با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید، به وضعیت نامناسب ناوگان اتوبوسرانی بهویژه در خطوط پرتردد مناطق جنوبی شهر مانند خطوط ۱۰، ۱۴، ۱۷، ۲۶، ۲۸ و ۳۳ پرداخت و گفت: وضعیت کمّی و کیفی این خطوط در ساعات پیک، شرایط مساعدی ندارد و دانشآموزان و شهروندانی که توانایی مالی استفاده از تاکسی یا سرویس مدارس را ندارند، با مشکلات جدی مواجه هستند. تعداد و کیفیت ناوگان نقش مهمی در اجرای عدالت در شهر دارد.
خواست خدایی در ادامه با برشمردن نکاتی برای ارتقای کیفیت خدماترسانی، اظهار داشت: حل معضل ترافیک تنها بر عهده شهرداری نیست و سازمانهایی مانند پلیس راهور، سازمان حملونقل و پایانههای استان، استانداری و اداره کل راه و شهرسازی هر یک مسئولیتهای خطیری در این زمینه دارند.
وی به لزوم مطالعه دقیقتر و آیندهنگری در اجرای پروژههای عمرانی و اقدامات ترافیکی اشاره کرد و تاکید کرد: برخی نقاط مانند بلوار مدرس، خیابان زند، ستارخان، زرگری، ملاصدرا و میدان معلم، علیرغم انجام اصلاحات ترافیکی، همچنان در ساعات اوج، کانون اصلی بار ترافیکی هستند و طرحهای ترافیکی آنها نیاز به بازنگری دقیقتری دارد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز، مدیریت یکپارچه ورودی های شهر بهویژه دروازه قرآن، ساماندهی بارفروشان و اغذیهفروشان، و جلوگیری از پارک های عمود بر مسیر را از دیگر موارد ضروری خواند.
خواست خدایی با قدردانی از تلاشهای شهرداری در سالهای گذشته در زمینه احداث معابر جدید، بزرگراهها، تقاطع های غیرهمسطح، توسعه حملونقل ریلی و اطلاع رسانی ترافیکی، افزود: بررسی صحنه عمل و خیابان های شهر نشان می دهد این اقدامات هرچند ارزشمند، اما کافی نبوده است.
وی یکی از مشکلات اساسی را اخذ جریمه کسر پارکینگ در مقابل تغییر کاربری پارکینگ ساختمانها دانست و گفت: اخذ عوارض سنگین از مجتمعهای تجاری و مسکونی به بهانه عدم تأمین پارکینگ، تنها هزینه ساخت مسکن و کسب وکار را افزایش داده و مشکل را حل نخواهد کرد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز خواستار پیگیری «طرح جامع پارکینگهای عمومی و طبقاتی» در مراکز پرترافیک و استفاده از فناوری های جدید برای احداث پارکینگ های مکانیزه و عمقی شد.
وی بر لزوم برنامهریزی جدی برای تقویت پیادهروی و دوچرخه سواری تأکید و تصریح کرد: شهروندی که ناامنی پیاده روها و نبود مسیر ایمن دوچرخه، او را از درب منزل تا مقصد آزار میدهد، طبیعی است که ترجیح میدهد پشت فرمان خودروی شخصی بماند.
خواست خدایی در پایان با تأکید بر اینکه وظایف شهرداری در کنترل ترافیک و احداث پارکینگ دو روی یک سکه هستند، گفت: راه حل نهایی، حرکت به سمت “مدیریت تقاضای سفر” است.
وی از شهرداری خواست:در اسرع وقت، طرح جامع و هوشمند کنترل ترافیک و تأمین پارکینگ را با مشارکت کارشناسان مستقل به شورای شهر ارائه دهد. نیز اولویت بودجه ای را از پروژه های عمرانی پرزرق و برق اما کماثر، به سمت سرمایهگذاری واقعی در زیرساختهای حملونقل عمومی و پیادهمحوری تغییر دهدو همچنین گزارش مبسوط و شفافی از اقدامات خود در زمینه مدیریت و کنترل ترافیک شیراز در صحن شورا ارایه کند.
وی ابراز امیدواری کرد که با عزم جدی و هماهنگی بیشتر بین کلیه نهادهای مسئول، گامهای بلندی برای تبدیل شیراز به شهری با ترافیک روان و ایمن برداشته شود و تضمین کرد: شورای اسلامی شهر شیراز، همواره پشتیبان و همراه اقدامات سازنده در این مسیر خواهد بود.
حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا حدائق، مدیریت محترم حوزه علمیه منصوریه شیراز در صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز در ابتدا با تقدیم سخنان خود به شهدای اخیر و شهید سید حسن نصرالله، بر اهمیت خدمتگزاری به مردم تأکید کرد.
مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز با اشاره به آیه ۱۲۸ سوره توبه، پنج ویژگی پیامبر اکرم(ص) را الگویی برای تمامی مسئولان برشمرد.
وی اولین ویژگی رسول الله را مردمی بودن دانست و گفت: مسئول موفق کسی است که در دسترس مردم باشد و به راحتی بتوانند او را پیدا کنند.
حدائق دومین ویژگی را دردمند بودن برای مشکلات مردم عنوان کرد و افزود: انسانهای باایمان از دیدن مشکلات هموطنانشان غمگین میشوند.
وی سومین ویژگی را حرص در خدمترسانی دانست و تصریح کرد: در خدمتگزاری باید خستگیناپذیر بود و از هیچ تلاشی دریغ نکرد.
وی در ادامه با بیان خاطرهای از ملاقات با شهید سید حسن نصرالله، بر اهمیت خدمتگزاری بیچشمداشت تأکید کرد.
حدائق در پایان با تشکر از شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز، خواستار توجه جدیتر به مسائل فرهنگی شد و گفت: فرهنگ زیربنای توسعه در همه حوزههاست.
آنچه در دویست و هشتمین صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز گذشت؛
از تصویب لایحه شهرداری شیراز مبنی بر طرح نوین ساماندهی دست فروشان سطح شهر شیراز تا تصویب لایحه شهرداری شیراز مبنی بر طرح جانمایی، طراحی، احداث و نگهداری سرویس های بهداشتی عمومی در سطح شهر شیراز
در دویست و هشتمین جلسه صحن علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز ۱۰ دستور کار با حضور ۱۲ عضو شورا بررسی و در نهایت ۴ دستورکار به تصویب رسید.
در دویست و هفتمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز که در تاریخ ۷ مهر ماه ۱۴۰۴ برگزار شد، اولین دستور کار، نامه فرمانداری شهرستان شیراز مبنی بر اظهار نظر در خصوص مصوبه شماره ۷۰۲۰/۱۴۰۴ مورخ ۲۲/۰۶/۱۴۰۴ با موضوع آئین نامه حق تألیف و جذب ایده های خلاقانه در حوزه سرمایه گذاری، با حضور ۱۳ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر تصمیم گیری شد:
در شرح تصمیم آمده است :
موضوع جهت رفع ابهام فرمانداری به کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری ظرف مدت یک هفته ارجاع گردید.
موضوع دیگر دستور کار صحن علنی شورا، نامه فرمانداری شهرستان شیراز مبنی بر اظهار نظر در خصوص مصوبه شماره ۷۳۴۶/۱۴۰۴ مورخ ۲۹/۰۶/۱۴۰۴ با موضوع ایجاد رادیو تاکسی کلان شهر شیراز، با حضور ۱۳ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر تصمیم گیری گردید:
در شرح تصمیم آمده است :
ضمن پذیرش ایراد فرمانداری موضوع بایگانی و جهت اظهار نظر جدید به کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران ارجاع گردید.
دستور کار دیگر صحن علنی، نامه فرمانداری شهرستان شیراز مبنی بر اظهار نظر راجع به مصوبه شماره ۷۰۳۷/۱۴۰۴ مورخ ۲۲/۰۶/۱۴۰۴ با موضوع اصلاح مصوبه ۱۵۳۹۶/۱۴۰۲/ش مورخ ۱۵/۱۱/۱۴۰۲ درخصوص سیاست های حمایتی جهت تأمین برخی از نیازمندی های عمومی شهر، با حضور ۱۳ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر تصمیم گیری گردید.
در شرح این تصمیم آمده است:
ضمن پذیرش ایراد فرمانداری موضوع بایگانی و جهت اظهار نظر جدید به کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک ارجاع گردید.
موضوع دیگر دستور کار صحن علنی شورا، نامه فرمانداری شهرستان شیراز مبنی بر اظهار نظر راجع به مصوبه شماره ۷۰۱۷/۱۴۰۴ مورخ ۲۲/۰۶/۱۴۰۴ با موضوع سیاست تشویقی جهت تعیین تکلیف بدهی های املاک دارای درخواست ممیزی، با حضور ۱۳ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر تصمیم گیری گردید:
در شرح این تصمیم آمده است:
موضوع جهت بررسی به کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک ارجاع گردید.
دستور کار بعدی صحن علنی شورا، طرح جمعی از اعضای محترم شورا به شماره ۵۸۱۹/۱۴۰۴ مورخ ۱۴/۰۵/۱۴۰۴ مبنی بر تفویض اختیار کارگروه تخصصی و رئیس مرکز نوآوری و فناوری شهرداری شیراز در واگذاری یک ساله فضای کار اشتراکی به صورت رایگان به شرکت های دانش بنیان و هسته های فناور و استارتاپ ها، با حضور ۱۲ نفر اعضای شورا بررسی به شرح زیر به تصویب رسید:
در ماده واحده این طرح آمده است :
مطابق ماده هفت آیین نامه مرکز نوآوری و فناوری شهرداری شیراز به شماره مصوبه ۷۳۰۷/۱۴۰۱/ش شورای راهبردی مرکز نوآوری در جهت تصویب فرآیند ها، سیاست گذاری های کلی مرکز و همچنین بررسی تصمیمات کارگروه تخصصی مرکز در خصوص تیم ها و شرکت های ارزیابی شده مرکز به صورت منظم، اختیارات ذیل به کارگروه تخصصی و رئیس مرکز تفویض می گردد:
۱- در خصوص ماده پنج آیین نامه مرکز نوآوری و فناوری (ساختار درآمدی) تصمیم گیری در مورد واگذاری خدمات مرکز معادل نیم درصد قیمت کارشناسی رسمی دادگستری به مدت یک سال و همچنین نحوه بهره برداری از آن و یا هر گونه تصمیم در خصوص این ماده از آیین نامه در اختیارات کارگروه تخصصی و رئیس مرکز قرار می گیرد.
۲- در خصوص ماده نه آیین نامه مرکز نوآوری و فناوری شهرداری شیراز (حمایت های مرکز) تصمیم گیری در خصوص تمامی بند های حمایتی (به استثنا تبصره ۲ و بندهای ۱۰ و ۱۲ ذیل ماده ۹) پس از بررسی در شورای راهبردی و کمیته تخصصی مرکز نوآوری و فناوری شهرداری شیراز و رئیس مرکز می باشد.
۳- فراهم کردن شرایط اجرای بندهای حمایتی ذکر شده در مصوبه ۱۸۹۶۸/۱۴۰۱/ش (حمایت شهرداری شیراز از شرکتها و موسسات دانش بنیان) بر عهده کارگروه تخصصی و رئیس مرکز نوآوری و فناوری شهرداری شیراز میباشد.
موضوع دیگر دستور کار صحن علنی شورا، لایحه شهرداری شیراز مبنی بر طرح نوین ساماندهی دست فروشان سطح شهر شیراز، ارسالی از کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، با حضور ۱۱ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر به تصویب رسید:
در ماده واحده این لایحه آمده است :
کلیات طرح نوین ساماندهی دست فروشان براساس عناوین مطرح شده در مصوبه شماره ۱۵۳۸۷/۱۴۰۲/ش مورخ ۱۷/۱۱/۱۴۰۲ به تصویب رسید: به شهرداری شیراز اجازه داده می شود براساس طرح مذکور و با رعایت قوانین در راستای برون سپاری، پیاده سازی و اجرای مطالعات ظرف مدت شش ماه اقدام نماید. ۱- تهیه و تدوین بانک اطلاعاتی وضع موجود دست فروشان فعال شامل(بساط گستران، اغذیه فروشان و بارفروشان خودرویی) ۲- بارگذاری اطلاعات و نقاط فعالیت دست فروشان سطح شهر شیراز در نرم افزار GIS 3- کدگذاری کاربری و محل فعالیت هرکدام از مصادیق دست فروشی ۴- تهیه و تدوین دستورالعمل های اجرایی دست فروشان، بارفروشان خودرویی واغذیه فروشان
تبصره ۱: شهرداری شیراز (مناطق یازده گانه) مکلف است با رعایت قوانین و مقررات بالادستی و بر اساس مطالعات انجام شده، ضمن اخذ استعلامات شهرسازی، ترافیکی و غیره، مکان های مورد نیاز را جهت اجرای طرح نوین سامان دهی اختصاص دهند.
تبصره ۲: شهرداری شیراز (سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات) مکلف است با هماهنگی سازمان سامان دهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی نسبت به تهیه و راه اندازی سامانه های مورد نیاز (داشبورد مدیریتی – ثبت درخواست و غیره) طرح یاد شده اقدام نماید.
تبصره ۳: شهرداری مکلف است پس از تصویب و ابلاغ طرح، نسبت به طی روند تشریفات قانونی و برون سپاری اجرای طرح اقدام نماید.
تبصره ۴: شهرداری شیراز مکلف است گزارش پیشرفت اجرای طرح یاد شده را هر دو ماه یکبار به شورای اسلامی شهر ارائه نماید. تبصره ۵: به منظور پایش، ارزیابی و اصلاح روند از ظرفیت مشاور تهیه کننده طرح استفاده نماید.
موضوع دیگر دستور کار صحن علنی شورا، لایحه شهرداری شیراز مبنی بر الحاق یک تبصره به ماده ۲۱ آیین نامه مدیریت واحد تبلیغات محیطی و تابلوهای معرف کاربری موضوع مصوبه شماره ۷۱۲۹/۱۴۰۲/ش مورخ ۲۴/۰۵/۱۴۰۲، ارسالی از کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، با حضور ۱۱ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر تصمیم گیری گردید:
در شرح این تصمیم آمده است:
با تصمیم کمیسیون مبنی بر استرداد لایحه موافقت گردید.
دستور کار بعدی صحن علنی شورا، لایحه شهرداری شیراز مبنی بر لغو مصوبه ۵۷۶۶/۱۴۰۳/ص مورخ ۲۰/۵/۱۴۰۳ با موضوع اجرای طرح موتور برقی و خودرو کوچک برقی جهت تردد زائران و گردشگران و شهروندان در بافت مذهبی تاریخی شهر شیراز، ارسالی از کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورا، با حضور ۱۱ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر به تصویب رسید:
در ماده واحده این لایحه آمده است :
مصوبه ۵۷۶۶/۱۴۰۳/ص مورخ ۲۰/۰۵/ ۱۴۰۳ شورای اسلامی شهر شیراز با موضوع اجرای طرح موتور برقی و خودرو کوچک برقی جهت تردد زائران و گردشگران و شهروندان در بافت مذهبی و تاریخی شهر شیراز لغو می گردد.
موضوع دیگر دستور کار صحن علنی شورا، لایحه شهرداری شیراز مبنی بر طرح جانمایی، طراحی، احداث و نگهداری سرویس های بهداشتی عمومی در سطح شهر شیراز، ارسالی از کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، با حضور ۹ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر به تصویب رسید:
در ماده واحده این لایحه آمده است :
کلیات مطالعات طرح جامع سرویس بهداشتی عمومی شهر شیراز پیوست ممهور به مهر شورای اسلامی شهر شیراز به تصویب رسید.
تبصره ۱: شهرداری شیراز (مناطق یازده گانه) مکلف است بر اساس لیست اولویت بندی شده و همچنین برنامه زمان بندی ارائه شده (پیوست طرح) نسبت به احداث سرویس های بهداشتی تعیین شده در طرح، اقدام و به گونه ای برنامه ریزی نماید که حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۵ کلیه سرویس های بهداشتی مورد نیاز به بهره برداری رسد.
تبصره ۲: در صورت اثبات عدم کفایت تعداد کارکنان موجود، با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و رعایت قوانین و مقررات فرادستی، نسبت به برون سپاری حفظ و نگهداری سرویس های بهداشتی موجود و آتی الاحداث اقدام نماید.
تبصره ۳: به منظور نظارت بر اجرای هر چه بهتر طرح مطالعات انجام شده از ظرفیت مهندسین مشاور تهیه کننده طرح استفاده نماید
تبصره ۴: تغییرات افزایش و کاهش سرویس های بهداشتی در طرح جامع با پیشنهاد حوزه خدمات شهری و تائید شهردار امکان پذیر می باشد
موضوع مورد بررسی بعدی صحن علنی شورا، لایحه شهرداری شیراز مبنی بر تأمین نیروی انسانی، (راننده ماشین آلات سنگین و راهسازی) جهت سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری شیراز، ارسالی از کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک و حمل و نقل و ترافیک و عمران شورا، با حضور ۱۰ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر تصمیم گیری گردید:
در شرح این تصمیم آمده است :
مقرر گردید موضوع جهت بررسی در کمیسیون مشترک برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک و حمل و نقل و ترافیک و عمران به مدت یک هفته معوق گردید.
موضوع نهایی دستور کار صحن علنی شورا، طرح کمیته نامگذاری شورا در خصوص نامگذاری معابر و امکان عمومی، ارسالی از کمیسیون تلفیق شورا، با حضور ۱۱ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر به تصویب رسید:
در ماده واحده این طرح آمده است :
با نامگذاری کوچه، خیابان و غیره ضمن حفظ و درج شماره کوچه و خیابان به شرح زیر موافقت گردید.
۱- نامگذاری پل بی نام به طول تقریبی ۶۰ متر واقع در بزرگراه شهید استوار پل روی روخانه خرم دره به نام شهید سرلشکر شهید فضل الله نوذری (شهید جنگ تحمیلی ایران و اسرائیل)
۲- نامگذاری بلوار بی نام حدفاصل خیابان لادن و خیابان هاتف واقع در شهرک بهشتی به نام شهید دکتر سعید برجی
۳- نامگذاری خیابان بی نام (معروف به کوی بهاران) اولین خیابان فرعی جنب پل شهید امیر عبداللهیان واقع در مسیر شمال به جنوب کندرو بلوار آفرینش و به موازات بزرگراه شهید آیت الله رئیسی به نام شهید سردار علی محمد مددالهی
۴- نامگذاری میدان بی نام به مساحت تقریبی ۵۰ مترمربع حدفاصل تقاطع خیابان ادب و خیابان کمال واقع در شهرک بهشتی به نام سردار شهید مصطفی روشن
۵- نامگذاری کوچه ۲۷ و تمامی انشعابات آن واقع در بلوار نواب صفوی به نام شهید مختار زیدآبادی
۶- نامگذاری کوچههای بلوار جواد الائمه (خیابان اصلی شهرک جوادیه) به نام شهیدان محله
۶-۱- کوچه بی نام شماره ۱ واقع در بلوار جواد الائمه به نام شهید سهراب کاویانی
۶-۲-کوچه بی نام شماره ۳ واقع در بلوار جواد الائمه به نام شهید حسن کاویانی
۶-۳ کوچه بی نام شماره ۵ واقع در بلوار جواد الائمه به نام شهید مصیب کاویانی
۶-۴- کوچه بی نام شماره ۷ واقع در بلوار جواد الائمه به نام شهید صدراله نجاتی
۶-۵- کوچه بی نام شماره ۹ واقع در بلوار جواد الائمه به نام شهید صدراله همتی
۶-۶- کوچه بی نام شماره ۱۲ واقع در بلوار جواد الائمه به نام شهید فرج اله نریمانی
۶-۷- کوچه بی نام شماره ۱۴ واقع در بلوار جواد الائمه به نام شهید عباس بابری
۷- نامگذاری کوچه بی نام شماره ۱۷ واقع در خیابان فضیلت جنوبی به نام شهید علی اصغر عابدینی خلیفه
۸- نامگذاری کوچه بی نام شماره ۲۲ خیابان فدک و تمامی انشعابات آن، واقع در بلوار رازی به نام سردار شهید هدایت ثمرمند
۹- نامگذاری کوچه بن بست بی نام شماره ۲۳ واقع در خیابان شهید کسایی به نام شهید عبدالرسول محمدپور
۱۰- نامگذاری یادمان واقع در مسیر شرق به غرب بزرگراه شیراز-قائمیه (ورودی شهر شیراز از سمت بلوار امیرکبیر و بعد از پل طبیعت) به نام یادمان سردار شهید منصور صفر پور
۱۱- نامگذاری کوچه بی نام شماره ۱ خیابان انوری و کوچه بی نام شماره ۶ خیابان توحید(هر دو کوچه در امتداد یکدیگر می باشند) به نام شهیدان محمدحسین ومحمدرضا بهاری خوب
۱۲- نامگذاری کوچه بی نام شماره ۶ و تمامی انشعابات آن (به جز فرعی شماره۳/۶ شش ممیز سه) که بنام کوی قلم فرسا می باشد)واقع در خیابان سیبویه به نام شهید عباس کریمی پور
۱۳- تغییر نام کوچه شماره ۱۹ و تمامی انشعابات آن واقع در خیابان فضیلت جنوبی به نام شهید رسول همتی
۱۴- نامگذاری کوچه بی نام شماره ۵ و تمامی انشعابات آن آن واقع در خیابان فضیلت جنوبی به نام پیرغلام ومداح اهل بیت(ع) اکبر شریعت
۱۵- تغییر نام انتهای بلوار جانبازان (با توجه به منقطع شدن انتهای بلوار جانبازان توسط بلوار تخت جمشید غربی) حدفاصل چهار راه تخت جمشید و بلوار شهرداری به طول تقریبی ۴۳۹ متر به نام خیابان شهدای دادگستری
۱۶- نامگذاری معبر بی نام به طول تقریبی ۵۷۰ متر حدفاصل بلوار علوی و بلوار آفرینش واقع در بلوار دکترحسابی به نام بسیجی شهید ذبیح الله شکوه منصور خانی
۱۷- نامگذاری کوچه بی نام شماره ۳ و تمامی انشعابات آن واقع در خیابان شکوفه منشعب از بلوار برادران شهید هنردار به نام شهیده نگار رنجبر
۱۸- نامگذاری تقاطع غیر همسطح واقع در حدفاصل بلوار احمد ابن موسی(ع) و بلوار ابوذر غفاری به نام شهید سید محمد امین مودت
۱۹- نامگذاری شهرک در حال احداث واقع در ضلع شرقی خیابان شهدای دشت چنار به نام شهرک آسمان دشت چنار
۲۰- اصلاح بند ۵ مصوبه ۲۵۶۸۳/۱۳۹۰ مورخ ۲۶/۱۰/۱۳۹۰ از نام محمد علی فرخیان، به نام پهلوان محمد علی فرخیان
۲۱- نامگذاری معبر جدید الاحداث منشعب از بلوار شهیدان گواهی و منتهی به تپه نورالشهدا واقع در شهرک میانرود به نام خیابان نورالشهدا
۲۲- نامگذاری کوچه بی نام شماره ۷ و تمامی انشعابات آن واقع در خیابان شهید خادم صادق منشعب از بلوار استاد فراشبندی به نام شهید محمدرضا دهقانی.
- نویسنده : مریم توانا