آنچه در دویست و شانزدهمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز گذشت؛
از تصویب لایحه شهرداری شیراز مبنی بر آیین نامه تقسیط عوارض و بهای خدمات شهرداری شیراز تا تصویب لایحه شهرداری شیراز با موضوع نرخ زمانی ضرایب تعدیل تغییر کاربری، بهای خدمات و ضرایب تعدیل مشارکت بسته های سرمایه گذاری بخش مسکن بر اساس نحوه پرداخت نقدی در سال ۱۴۰۴
دویست و شانزدهمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز به ریاست سید ابراهیم حسینی، رئیس شورا، اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار شیراز، مدیران شهری و اصحاب رسانه برگزار شد.
سیده مریم حسینی، رئیس کمیته محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز عنوان کرد:
خدمات این دوره شورا بینظیر است / هدف برخی، تخریب سیستماتیک اعتماد عمومی است / دعوت به رقابت در خدمت و وحدت حول دستاوردها
رئیس کمیته محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز در دویست و شانزدهمین جلسه علنی شورا، با اشاره به دستاوردهای بینظیر این دوره شهرداری و شورا، از اجرای یک ماموریت تخریبی سیستماتیک و هماهنگ از سوی برخی اعضا انتقاد کرد و گفت: این اقدامات با هدف ایجاد سایه بر خدمات درخشان، منحرف کردن افکار عمومی و خدشهدار کردن اعتماد مردم به نهاد شورا انجام میشود.
سیده مریم حسینی، رئیس کمیته محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورا، عملکرد خدمتگزارانه شهرداری و اکثریت اعضای شورا در این دوره را بینظیر و مورد تحسین مراجع ملی خواند و آن را واقعیتی غیرقابلانکار توصیف کرد.
وی افزود: وقتی خدمتی چنین درخشان میدرخشد، برای برخی که دستاوردی برای ارائه ندارند، تنها یک راه میماند: ساخت سایه. اینان به صورت سیستماتیک، چرخشی و کاملاً هماهنگ، هر هفته میکروفون این صحن را نه برای طرح مسائل شهر، که برای اجرای یک ماموریت تخریبی مصادره میکنند و آن را به سنگر حمله شخصی تبدیل کردهاند.
رئیس کمیته محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز تاکتیک این افراد را «تمرکز بر فرد، تحریف سخنان، نسبتهای ناروا و ایجاد درگیری لفظی» دانست و اظهار داشت: هدف، منحرف کردن افکار عمومی از افتخار پروژهها و خدمات ملموس به سوی حواشی بیثمر، ارائه تصویری متشنج از شورا و ارعاب هر عضو پیگیر و خدمتگزار است.
حسینی با بیان اینکه از حق نقد سوءاستفاده میشود، تصریح کرد: این اعمال تصادفی نیست، یک هماهنگی کاملاً مشهود است که هر هفته تکرار میشود. آیا هدف، پیشبرد کار مردم است یا منحرف کردن افکار عمومی از دستاوردهای بزرگ و ایجاد تصویری مخدوش از نهادی که برای شهر تلاش میکند؟
وی سخنان خود را در چارچوب «جهاد تبیین» دانست و بر لزوم شنیدن مستقیم سخنان رهبری معظم انقلاب تاکید کرد و هشدار داد: اگر سخن ایشان را از زبان هنجارشکنان و جلبتوجهکنندگان بشنویم، به خطا رفتهایم. این روش با الگوی رفتاری مقام عظمای ولایت همخوانی ندارد.
رئیس کمیته محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز با دعوت از همه برای مطالعه بیشتر و کسب مهارت در «جهاد تبیین» و «سواد رسانهای»، اظهار داشت: این مهارتها به ما کمک میکند حقایق را به زبانی گویا بیان کنیم، شایعه را از خبر تشخیص دهیم و در برابر نعرههای انحرافی، صدای فرمانده را به خوبی بشناسیم. اکنون موعد امیدبخشی و وحدت در راستای دستاوردهاست.
حسینی با بیان اینکه نه فرصت اندک خدمت، نه اخلاق حرفهای، نه باورهای دینی و نه حرمت مردم اجازه پاسخگویی به تک تک «کلامهای ناصواب و شبههافکنیهای برنامهریزی شده» را میدهد، گفت: وظیفه ما تبیین حقایق است، نه ورود به جنگ روانی و انحراف سیاسی که این سیاست مخالف اخلاق حرفهای و خیانت به اعتماد مردم است.
وی خطاب به منتقدان افزود: دوره بازیهای کودکانه به پایان رسیده. صحن شورا پشت صحنه تئاتر برای اجرای نمایش نامقدس نیست. اگر راست میگویید، در میدان عمل حاضر شوید: طرح ارائه دهید، در کمیتهها کار کنید، نظارتتان را افزایش دهید و با تعامل، نواقص را برطرف نمایید. در این صورت دیگر نیازی به سر و صدا و سوالات شبههافکن نیست.
رئیس کمیته محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر جایگاه والای شورا به عنوان «خانه مردم»، خواستار حفظ متانت، آرامش و رفتاری الگوساز شد و از همه اعضا دعوت کرد به «رقابت در خدمت» و «نگاه با عینک واقعبینی، دوستی و همبستگی» روی آورند.
حسینی در پایان هشدار داد: ناگفته پیداست در صورت عدم تغییر رویه، هر تحریف یا اقدام تخریبی هماهنگ، به طور دقیق مستند و از طریق رسانه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.»
وی تاکید کرد: به عنوان عضو منتخب مردم، اجازه نمیدهم هیچکس با ترفندهای بیاساس، انگیزه خدمتگزاریام را زیر سوال ببرد یا حواس شورا را از ماموریت اصلی منحرف کند. ما برای خدمت آمدهایم، نه درگیری نمایشی. در برابر تخریب سیستماتیک قاطعانه میایستم.
ابراهیم کمالی، عضو شورای اسلامی شهر شیراز مطرح کرد:
اکثریت، نظارت را «حاشیه» مینامد/ هشدار به اداره راهوشهرسازی استان درباره الحاق غیرقانونی اراضی قرهپیری به شهر صدرا
ابراهیم کمالی، عضو شورای اسلامی شهر شیراز، در نطق خود با انتقاد از سیاست دوگانه در مدیریت شورا، محدود کردن ابزارهای نظارتی را خواسته اکثریت حاضر در شورا دانست که آن را با عنوان حاشیه سرکوب میکنند. وی همچنین با اشاره به پروندههای مهمی مانند ساماندهی املاک شهرداری و مقابله با ساختوساز غیرمجاز در باغات، به اداره کل راه و شهرسازی استان فارس هشدار داد از اقدام غیرقانونی برای الحاق ۲۷۶ هکتار از اراضی تنگ قرهپیری به شهر صدرا خودداری کند.
ابراهیم کمالی، عضو شورای ششم شهر شیراز، در نطق پیش از دستور خود با بیان سخنانی مفصل به شرح چالشهای داخلی شورا و برخی مسائل کلان شهری پرداخت و مواضع تندی را علیه برخی رویههای حاکم بر شورا و نیز تصمیمی در استانداری فارس بیان کرد.
کمالی سخنانش را با تبریک روز دانشجو و ادای احترام به شهدای دانشجو و نیز تسلیت به نماینده لردگان برای فقدان فرزندش که به گفته وی «بینام و نشان و به عنوان پیک کار میکرد» آغاز کرد. وی این رخداد را نمایشی از «آقازاده تراز حکومت اسلامی» خواند.
وی با اشاره به بازگشت مجدد خود به شورا پس از یک دوره خروج «به لطف قانون»، این رفت و آمدها و بیثباتی در ماههای پایانی شورا را «نه در شأن مردم شیراز و نه به نفع شهر» ارزیابی کرد و ابراز امیدواری کرد «لطف قانون» بار دیگر شامل حالش شده و از این مسئولیت رها شود. اما تأکید کرد تا هنگام ماندن، به میثاق خود با مردم پایبند خواهد ماند.
کمالی بخش اصلی سخنانش را به انتقاد از فضای حاکم بر شورا اختصاص داد. او گفت: شورا متأسفانه مدتهاست دستخوش تلاطمهایی است که… هرگز پایان نیافته است.»
به عقیده وی، مشکل اصلی «عملکرد مجموعه مدیریتی شورا» است که با «سیاست دوگانه» مسیر شورا را از جوهره اصلی خود که نظارت است، خارج کرده است.
وی با تعریف «حاشیه» از نگاه اکثریت شورا گفت: نمیشود گروهی اکثریت فرصت اثرگذاری و عملگرایی را از طیف اقلیت سلب کنند، تصمیماتی با نتایج از پیش تعیین شده بگیرند و تا مورد اعتراض قرار گیرند، فریاد مرگ بر حاشیه و مردم از ما کار میخواهند سر بدهند.
کمالی این رفتار را «مصادره مفاهیم به نفع تفکر و سیره خود» خواند و خطاب به همکارانش گفت: استفاده ابزاری از مفاهیم «حاشیه» و «مردم از ما کار میخواهند» را تمام کنید.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به حذف «تذکر شفاهی» از آیین کار شورا، آن را یک ابزار نظارتی نرم و فوری برای شفافیت و آرامش افکار عمومی دانست که «با بهانه کردن سکوت قانون بالادستی» و علیرغم وجود در آییننامه و تأیید فرمانداری، برای همیشه از دسترس خارج شده است.
به گفته او، جای این ساز و کار نظارتی را اکنون «دعواهای بیمحتوای سطحی بر سر رفتار برخی کارمندان یا تشکرهای مداوم» گرفته است.
کمالی در بخش دیگری از سخنانش به چند پرونده مهم شهری اشاره کرد:
حفظ کاربری باغات
این مقام مسئول، با اشاره به صراحت قانون در ممنوعیت ساختوساز در باغات گروه یک، از «تعطیلی مقابله با سازههای غیرقانونی به مدت حداقل یک ماه» به دلیل «دخالت خارج از اختیارات برخی اعضا» انتقاد کرد.
او، گفت: قانون باید درباره «متنفذین سودجو» با قدرت اجرا شود و نرمش فقط در برابر باغداران زحمتکش واقعی باشد.
ساماندهی املاک شهرداری
کمالی، از راهاندازی «سامانه جامع املاک» شهرداری خبر داد و گفت: در حین بازخوانی آرشیوهای قدیمی به «دهها هزار متر مربع زمین ثبتنشده» برخورد کردهاند که به تعبیر وی «املاک پیدا شده» هستند. هدف، شناسنامهدار کردن تمام املاک شهرداری تا پایان دوره ششم شورا عنوان شد.
یاوران شورا؛
او، همچنین به موضوع «یاوران شورا» اشاره کرد و گفت: علیرغم نامه فرمانداری و حکم دیوان عدالت اداری برای تغییر ماهیت آن، این تشکیلات با استناد به مصوبه اولین دوره شوراها به کار خود ادامه میدهد و پیگیری آن را ادامه خواهد داد.
کمالی در بخش پایانی و هشداری جدی، به موضوع الحاق ۲۷۶ هکتار از اراضی تنگ قرهپیری به شهر صدرا پرداخت.
این مقام مسئول، گفت: این طرح که با درخواست شهرداری صدرا مطرح شده، «بدون طی مراحل مرسوم اداری و بدون توجیه فنی و شهرسازی» به تصویب کارگروه زیربنایی رسیده و با ورود بازرسی کل کشور متوقف شده است.
کمالی گفت: مستند به مکاتبه معاون وزیر با استاندار فارس، باید از هرگونه طرح در شورای برنامهریزی استان و اقدام اجرایی ممانعت به عمل آید.
او، گفت: اخبار واصله نشان از عزم اداره کل راه و شهرسازی برای ارسال موضوع به شورای برنامهریزی استان، علیرغم مخالفت سازمان بازرسی کل کشور دارد.
کمالی خطاب به مدیرکل راه و شهرسازی فارس هشدار داد: با تبعیت از دستور لازمالاجرای بازرسی کل کشور از هرگونه اقدام غیرقانونی بپرهیزند و بدعت تازهای در شهرسازی استان فارس بنا نگذارند.
او، از نهادهای نظارتی خواست با حساسیت این موضوع را رصد کنند.
کمالی، با اشاره به کمتر از ۵ ماه باقیمانده تا پایان دوره ششم شورا، به خود و همکارانش هشدار داد به زودی باید در پیشگاه مردم پاسخگوی ۵ سال حضور خود باشند و «حقالناسی» که از آن مواخذه خواهند شد.
آنچه در دویست و شانزدهمین صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز گذشت؛
از تصویب لایحه شهرداری شیراز مبنی بر آیین نامه تقسیط عوارض و بهای خدمات شهرداری شیراز تا تصویب لایحه شهرداری شیراز با موضوع نرخ زمانی ضرایب تعدیل تغییر کاربری، بهای خدمات و ضرایب تعدیل مشارکت بسته های سرمایه گذاری بخش مسکن بر اساس نحوه پرداخت نقدی در سال ۱۴۰۴
در دویست و شانزدهمین جلسه صحن علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز ۱۲ دستور کار با حضور ۱۳ عضو شورا بررسی و در نهایت ۶ دستورکار به تصویب رسید.
در دویست و شانزدهمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز که در تاریخ ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۴ برگزار شد، اولین دستور کار، نامه فرمانداری شهرستان شیراز مبنی بر اظهار نظر در خصوص مصوبه شماره ۱۰۵۱۳/۱۴۰۴ مورخ ۵/۹/۱۴۰۴ با موضوع مساعدت به تیم فوتبال فجر شهید سپاسی ، با حضور ۱۳ نفر اعضای شورا بررسی و ضمن اصرار بر مصوبه مراتب به فرمانداری ارجاع شد.
موضوع دیگر دستور کار صحن علنی شورا، نامه فرمانداری شهرستان شیراز مبنی بر اظهار نظر در خصوص مصوبه شماره ۱۰۵۰۹/۱۴۰۴ مورخ ۵/۹/۱۴۰۴ با موضوع واگذاری زمین به صورت اذن انتفاع به مساحت ۶۵/۵۳۱ متر مربع از پلاک ثبتی ۴۵۰/۱۶۵۲ بخش ۴ شیراز با کد نوسازی ۴۵-۹۱-۱۲-۹ واقع در والفجر بلوار سپیده به هیئت بیت الاسماعیل، با حضور ۱۳ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح ذیل تصمیم گیری شد:
در شرح این تصمیم آمده است:
ضمن پذیرش ایراد فرمانداری موضوع جهت بررسی ظرف مدت یک هفته به کمیسیون برنامه و بودجه امور حقوقی و املاک شورا ارجاع شد.
دستور کار دیگر صحن علنی، طرح یک فوریتی جمعی از اعضای شورا در خصوص” مسکوت شدن مصوبه شماره ۱۵۸۷/۱۴۰۳/ش با عنوان طرح احیای محلات مسجد محور شیراز و اجراء شدن شیوه نامه پیوست با عنوان شیوه نامه اجرایی ردیف اعتباری محلات مسجد محور “، با حضور ۱۳ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر به تصویب رسید:
در ماده واحده این طرح آمده است:
به شهرداری شیراز اجازه داده می شود ردیف اعتباری ۶۰۱۱۱۰۱۲۱۴۱۱۱۱با عنوان ” احیای محلات مسجد محور شیراز ” طبق دستورالعمل اجرائی پیوست ممهور به مهر شورا می باشد ، اجرا کنند.
موضوع دیگر دستور کار صحن علنی شورا، لایحه شهرداری شیراز مبنی بر آیین نامه تقسیط عوارض و بهای خدمات شهرداری شیراز ، ارسالی از کمیسیون های برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورا، با حضور ۹ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر به تصویب رسید:
در ماده واحده این لایحه آمده است:
ماده ۱: عبارات و اصطلاحات استفاده شده در این آیین نامه عبارتند از:
متقاضی: به شخص حقیقی یا حقوقی، اعم از «مالک»، «صاحب چک» یا «ذینفع» اطلاق می گردد که به شهرداری بدهکار بوده و تقاضای تقسیط بدهی خود را دارد .
مطالبات شهرداری: کلیه عوارض و بهای خدمات و سایر مطالبات شهرداری که قابل تقسیط باشند، به عنوان مطالبات شهرداری شناخته می شود .
امن: شخص حقیقی یا حقوقی است که به شرح مذکور در این آیین نامه و قرارداد منعقده به همراه متقاضی مسئول پرداخت مطالبات شهرداری است.
ماده ۲: اصل بر پرداخت نقدی کلیه مطالبات شهرداری است .
ماده ۳: کلیه عوارض، بهای خدمات و مطالبات شهرداری به استثنای موارد زیر مشمول این آیین نامه می شوند.
۱ - عوارض سالیانه نوسازی
۲ - بهای خدمات پسماند
۳ - عوارض سالیانه خودرو
۴ - کلیه مبالغی که شهرداری به استناد قوانین و مقررات موضوعه برای سایر دستگاه ها، ادارات و سازمان های دیگر (سازمان های غیرمرتبط با شهرداری) اخذ می کند.
۵ - قدرالسهم ماده ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری در زمان تایید نقشه های تفکیکی یا افرازی، در صورتی که مالک خواستار پرداخت قدرالسهم شهرداری به صورت ریالی باشد.
۶– عوارض ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری عرصه املاک واقع در حوزه یک باغات قصردشت
ماده ۴: جرائم کمیسیون ماده صد در صورتی مشمول تقسیط پیش بینی شده در این آیین نامه می گردد که حداکثر تا ۳ ماه پس از ابلاغ رأی قطعی کمیسیون (بدوی یا هم عرض) درخواست تقسیط آن از سوی متقاضی به شهرداری ارائه شده باشد. به درخواست های تقسیط جریمه کمیسیون ماده صد پس از تاریخ مذکور ترتیب اثر داده نمی شود.
ماده ۵: مطالبات شهرداری به استثنای موارد موضوع ماده ۳، به شرح زیر قابل تقسیط است:
الف: زمان تقسیط تا صدور پایان کار، حداکثر ۳۶ ماه می باشد (صدور پایان کار یا جواب استعلام نقل و انتقال منوط به تسویه حساب کامل است.
ب: در پرداخت به صورت نسیه مبلغی با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، به شرح فرمول زیر اضافه می گردد که متقاضی موظف به پرداخت آن است.
P: مبلغ عوارض تقسیط شده (مبلغ عوارض پس از کسر مبلغ نقدی)
r: نرخ بهره عقود مبادله ای مصوب شورای پول و اعتبار (به درصد)
t: مدت زمان باز پرداخت به سال
f: فاصله زمانی پرداخت اقساط بر حسب ماه
A: مبلغ قسط هر دوره
تبصره ۱: در قبال مبلغ قسط هر دوره (A) چک به صورت جداگانه اخذ می گردد .
تبصره ۲: در صورتی که چک (اعم از چک های تقسیط برابر این مصوبه یا چک های دریافتی براساس قراردادهای شهرداری) در موعد مقرر وصول نگردد، تا زمانی که چک ها وصول شود، در مدت مازاد براساس قانون الحاق یک تبصره به ماده ۲ قانون اصلاح موادی از قانون صدور چک مصوب ۱۱/۰۸/۱۳۷۲، مصوب ۱۰/۰۳/۱۳۷۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی اقدام شود.
تبصره ۳: کلیه تقسیط های انجام شده در هر سال مالی، در صورتی که اقساط مقرر حداکثر تا پایان بهمن ماه همان سال تسویه شود به میزان اصل بدهی وصول شده، مشمول نرخ بهره تقسیط نخواهند بود. لیکن در صورتی که هر یک از اقساط (از جمله در مواردی نظیر عدم پرداخت چک تقسیطی) تا پایان بهمن ماه پرداخت نشود و به بعد از این تاریخ موکول گردد، مشمول مقررات و نرخ های مصوب تقسیط بر اساس تبصره ۴ است.
صره۴: نرخ بهره عقود مبادله ای مصوب شورای پول و اعتبار براساس میزان پرداخت نقدی و مدت بازپرداخت به شرح جدول ذیل محاسبه می شود.
ردیف درصد پیش پرداخت نقدی مدت زمان تقسیط تعداد اقساط نرخ بهره اقساط
۱ ۱۰% ۱تا ۳۶ ماهه ۱ تا ۱۲ قسط ۲۰%
۲ ۳۰% ۱تا ۳۶ ماهه ۱ تا ۱۲ قسط ۱۵%
۳ ۵۰% ۱تا ۳۶ ماهه ۱ تا ۱۲ قسط ۱۰%
۴ عوارض ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری عرصه املاک واقع در حوزه باغات قصردشت (به استثناء گروه یک) مشمول ۵۰% پیش پرداخت نقدی، مدت زمان اقساط حداکثر ۱۲ ماهه و با نرخ بهره اقساط ۲۰% می باشد.
تبصره ۵: هزینه دادرسی، پرداخت تعرفه های قضایی و حق الوکاله وکیل جهت وصول چک های بلامحل صادره در وجه شهرداری شیراز به عهده متقاضی تقسیط بدهی است.
تبصره ۶: بازپرداخت اقساط موضوع این قرارداد، در اقساط متوالی از یک تا سه ماه صورت می پذیرد به گونه ای که مدت زمان تقسیط از مدت زمان تعیین شده در این مصوبه تجاوز ننماید.
ماده ۶: در صورتی که متقاضی، طبق ماده ۵ تقاضای پرداخت اقساطی بدهی خود را داشته باشد، با تکمیل و امضای قراردادی به شرح پیوست که در هنگام تقسیط با شهرداری منعقد می نماید، متعهد به پرداخت مانده بدهی خود می گردد .
تبصره: قرارداد پیوست، جزء لاینفک این آیین نامه می باشد .
ماده ۷: در هنگام تقسیط بدهی، متقاضی می بایست مدارک زیر را تحویل نماید:
۱- ارائه چک صیاد به عهده بانک های عضو شبکه شتاب برای پرداخت اقساط توسط متقاضی تقسیط .
۲- متقاضی به منظور ضمانت پرداخت اقساط خود یکی از موارد ذیل را می بایست ارائه دهند.
چک صیاد به عهده بانک های عضو شبکه شتاب به میزان کل بدهی توسط ضامن کارمند به همراه گواهی ضمانت کسر از حقوق
-چک صیاد به عهده بانک های عضو شبکه شتاب به میزان کل بدهی توسط کاسب معتبر به همراه پروانه کسب مورد تأیید اتحادیه مربوطه .
ضمانت نامه بانکی مربوط به میزان کل بدهی .
۳- امضا و تحویل قرارداد ضمیمه آیین نامه .
تبصره: شهرداری می تواند از طریق بانک ها و در قالب عقود مورد عمل بانک نسبت به وصول مبلغ چک های بدهکاران به شهرداری اقدام نماید .
ماده ۸: در هنگام صدور پایانکار یا در زمان نقل و انتقال ملک، کلیه چک های تقسیطی به روز محاسبه می گردد و متقاضی موظف است کلیه بدهی های خود را به صورت نقدی به شهرداری پرداخت نماید . همچنین صدور مفاصاحساب، پاسخ استعلام نقل و انتقال و صدور پایانکار، منوط به پرداخت نقدی تمامی بدهی و تسهیلات مربوط به ملک می باشد .
ماده ۹: چنانچه متقاضی در خصوص بند (ب) ماده ۵، درخواست پرداخت زودتر از موعد کلیه چک های تقسیط شده خود (مابقی بدهی) را داشته باشد، به تناسب چک های باقی مانده، میزان مبلغ اضافه شده براساس نرخ عقود مبادله ای مصوب شورای پول و اعتبار (موضوع بند (ب) ماده ۵) طبق فرمول زیر به روز محاسبه شده که این مبلغ از مانده مبلغ بدهی تقسیط شده وی کسر می شود.
مبلغ تسویه حساب قبل از موعد
تعداد اقساط پرداختی
نرخ بهره عقود مبادله ای مصوب شورای پول واعتبار در زمان تقسیط (به درصد)
ماده ۱۰: از تاریخ ابلاغ این مصوبه، مصوبه ۴۰۵۹/۹۶/ص مورخ ۲۸/۹/۱۳۹۶ و مصوبات اصلاحی ۱۷۹۵/۹۷/ص مورخ ۹/۵/۱۳۹۷، ۳۸۲۱/۹۸/ص مورخ ۳/۱۱/۱۳۹۸، ۶۱۴۱/۱۴۰۱/ش مورخ ۴/۵/۱۴۰۱، ۸۳۴/۱۴۰۲/ش مورخ ۲۸/۰۱/۱۴۰۲، ۱۳۲۹۲/۱۴۰۲/ش مورخ ۰۵/۱۰/۱۴۰۲ و ۱۳۳۷۷/۱۴۰۳/ش مورخ ۱۲/۱۰/۱۴۰۳، لغو می شود.
دستور کار دیگر صحن علنی، لایحه شهرداری شیراز مبنی بر” لغو مصوبه شماره ۵۱۱/۱۴۰۱ مورخ ۲/۳/۱۴۰۱در خصوص الزام شهرداری بر استفاده از اوراق وقف در تامین مالی پروژه های شهری”، ارسالی از کمیسیون برنامه و بودجه امور حقوقی و املاک شورا، با حضور ۹ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر به تصویب رسید:
در ماده واحده این لایحه آمده است:
ماده واحده : مصوبه شماره ۵۱۱/۱۴۰۱ مورخ ۰۲/۰۳/۱۴۰۱ شورای اسلامی شهر در خصوص الزام شهرداری به استفاده از اوراق وقف در تأمین مالی پروژه های شهری لغو گردید .
موضوع دیگر مطرح شده در صحن شورا، لایحه شهرداری شیراز مبنی بر” اصلاح مصوبه ۲۶۱۲/۱۴۰۴/ص مورخ ۳۱/۲/۱۴۰۴ با موضوع نرخ زمانی ضرایب تعدیل مسکونی (rm)، تجاری (rt)، اداری (re)، زمین ((rF، تغییر کاربری(rc) ملاک عمل محاسبات عوارض محلی و بهای خدمات شهرداری شیراز و ضرایب تعدیل مشارکت بسته های سرمایه گذاری بخش مسکن بر اساس نحوه پرداخت نقدی در سال ۱۴۰۴″، ارسالی از کمیسیون برنامه و بودجه امور حقوقی و املاک شورا، با حضور ۹نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر به تصویب رسید:
در ماده واحده این لایحه آمده است:
یک ماده تحت عنوان ماده ۸ و یک تبصره به مصوبه ۲۶۱۲/۱۴۰۴/ص مورخ ۳۱/۲/۱۴۰۴ با موضوع ” نرخ زمانی ضرایب تعدیل مسکونی (rm)، تجاری (rt)، اداری (re)، زمین (rF)، تغییر کاربری (rc) ملاک عمل محاسبات عوارض محلی و بهای خدمات شهرداری شیراز و ضرایب تعدیل مشارکت بسته های سرمایه گذاری بخش مسکن بر اساس نحوه پرداخت نقدی در سال ۱۴۰۴″ الحاق یافت:
ماده ۸ (الحاقی) : مؤدیانی که جهت پرداخت عوارض و بهای خدمات به شهرداری مراجعه مینمایند و تا ۲۰/۱۲/۱۴۰۴ نسبت به پرداخت نقدی کل بدهی خود اقدام نمایند، در صورت پرداخت مرحلهای، به میزان پرداخت در هر مرحله مشمول ستون سوم جدول ۱ (پرداخت ۱۰۰٪ نقدی) خواهند شد و ضریب تعدیل بر اساس مبلغ پرداختی و بازه زمانی پرداخت محاسبه میگردد.
تبصره: در صورت عدم تسویه کامل بدهی تا ۲۰/۱۲/۱۴۰۴، پرداختهای انجامشده توسط مؤدی مشمول ضرایب تعدیل این مصوبه نخواهد بود و صرفاً نسبت مبالغ پرداخت شده از کل بدهی، بدون اعمال ضرایب تعدیل، ملاک محاسبه درصد عوارض پرداختی خواهد بود. مابقی بدهی نیز بر اساس قوانین، مقررات و نرخهای جاری در زمان پرداخت محاسبه و وصول میگردد.
دستور کار دیگر صحن علنی شورا، طرح جمعی از اعضای محترم شورا درخصوص” استفاده از هوش مصنوعیOpen space ai و استفاده از دوربین های ۳۶۰ درجه جهت مستندسازی و بررسی روند پیشرفت پروژه های شهری ” ارسالی از کمیسیون حمل و نقل ، عمران و ترافیک شورا مثبوت به شماره ۱۰۲۵۴/۱۴۰۴ مورخ ۰۱/۰۹/۱۴۰۴ دبیرخانه شورا، در دویست و شانزدهمین جلسه علنی (عادی) شورای اسلامی شهر شیراز مورخ ۱۶/۰۹/۱۴۰۴، با حضور ۱۳ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر تصمیم گیری گردید:
در شرح این تصمیم آمده است:
شهرداری شیراز می بایست بر اساس این طرح نسبت به ایجاد سامانه استفاده از هوش مصنوعی openspace ai و استفاده از دوربین های ۳۶۰ درجه جهت مستند سازی و بررسی روند پیشرفت پروژه های شاخص شهری از محل ردیف بودجه معرفی پروژه های عمرانی اقدام نماید.
تبصره(۱)شهرداری در صورت لزوم می تواند نسبت به تنظیم تفاهم نامه های لازم با شرکت های دانش بنیان جهت اجرایی شدن این طرح اقدام نماید
موضوع دیگر مطروحه در صحن علنی شورا، طرح جمعی از اعضای محترم شورا درخصوص” نصب روشنایی بر روی پل های عابر پیاده و نورپردازی بر روی ابنیه مذهبی تاریخی بجای ایجاد نور مصنوعی بر روی درختان سطح شهر با ایجاد سامانه های مستقل نور پردازی خورشیدی ” ارسالی از کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورا، با حضور ۱۳ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر تصمیم گیری گردید:
در شرح این تصمیم آمده است:
شهرداری شیراز میباست با ایجاد سامانه های روشنایی با برق خورشیدی جهت نور پردازی ابنیه مذهبی- تاریخی و روشنایی معابر علی الخصوص بر روی پل های عابر پیاده از محل ردیف موجود در بودجه جهت زیبا سازی وایجاد روشنایی معابر و نورپردازی مصنوعی با استفاده از اینترنت اشیاء روی درختان در نقاط لازم با ردیف مصوب پروژه مطالعه ، طراحی ، بهسازی، زیبا سازی ، مبلمان و نورپردازی شهری و المان های هویتی شهر شیراز اقدام اقدام نماید و در صورت نیاز به ارسال لایحه موارد را به شورای اسلامی شهر ارسال گردد.
موضوع بعدی صحن علنی شورا، لایحه شهرداری شیراز مبنی برآیین نامه حق تالیف و جذب ایده های خلاقانه در حوزه سرمایه گذاری”، ارسالی از کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورا، با حضور ۱۳ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر به تصویب رسید:
در ماده واحده این لایحه آمده است:
آیین نامه حق تألیف و جذب ایده های خلاقانه در حوزه سرمایه گذاری مشتمل بر ۹ماده و ۱۲ تبصره به شرح پیوست ممهور به مهر شورا به تصویب رسید.
موضوع بعدی که در صحن علنی مطرح شد، نامه امور مالی شورا مبنی ” عملکرد درآمد و هزینه شش ماهه دوم سال ۱۴۰۳ به منظور انتشار عمومی “، ارسالی از کمیسیون تلفیق شورا، با حضور ۱۳ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح ذیل تصمیم گیری شد:
در شرح این تصمیم آمده است:
گزارش جامع در آمد و هزینه شش ماهه دوم سال ۱۴۰۳ شورای اسلامی شهر شیراز جهت انتشار عمومی به شرح جداول پیوست ممهور به مهر شورا تایید گردید تا شهرداری در چارچوب مقررات اقدام نماید.
مقرر شد موضوع جهت تصویب نهایی به صحن شورا ارسال شود.
دستور کار دیگر صحن علنی شورای شهر، نامه شهرداری شیراز مبنی ” عملکرد درآمد و هزینه شش ماهه دوم سال ۱۴۰۳ به منظور انتشار عمومی “، ارسالی از کمیسیونهای برنامه و بودجه امور حقوقی و املاک و تلفیق شورا، با حضور ۱۳ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح ذیل تصمیم گیری شد:
در شرح این تصمیم آمده است:
گزارش جامع در آمد و هزینه شش ماهه دوم سال ۱۴۰۳ شهرداری شیراز جهت انتشار عمومی به شرح جداول پیوست ممهور به مهر شورا تایید گردید تا شهرداری در چارچوب مقررات اقدام نماید. مقرر شد موضوع جهت تصویب نهایی به صحن شورا ارسال شود.
دستور کار پایانی صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز، طرح کمیته محرومیت زدایی در خصوص ” اصلاح مصوبه شماره ۱۱۷۴۸/۱۴۰۲ مورخ /۹/۱۴۰۲ با موضوع دستورالعمل اجرایی راه اندازی قرارگاه مشترک محرومیت زدایی “، ارسالی از کمیسیون تلفیق شورا، با حضور ۱۳ نفر اعضای شورا بررسی و به شرح زیر به تصویب رسید:
در شرح این لایحه آمده است:
به پیوست اصلاحیه مصوبه ۱۴۰۲/۱۱۷۴۸/ش مورخ ۱۴۰۲/۹/۱ دستورالعمل اجرایی قرارگاه مشترک محرومیت زدایی(موضوع بند ۳ ذیل ماده واحده مصوبه شماره ۱۳۴۱۹/۱۴۰۱/ش مورخ ۲۲/۹/۱۴۰۱) در قالب ده ماده و سه تبصره به شرح پیوست ممهور به مهر شورا ی اسلامی شهر شیراز به تصویب رسید. مقرر شد موضوع جهت تصویب نهایی به صحن شورا ارسال شود.
- نویسنده : مریم توانا

































