آموزش مهارت‌های شغلی خانگی زودبازده  به سوادآموزان فارس
آموزش مهارت‌های شغلی خانگی زودبازده  به سوادآموزان فارس
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس گفت: آموزش سوادهای چندگانه و مهارت های شغلی خانگی زودبازده از جمله مهم ترین سیاست های اجرایی سوادآموزی فارس است.

رحیم کامیاب در دومین جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی فارس سواد را زمینه ساز رشد مهارت ها و توانایی های افراد عنوان کرد و گفت: تمام فعالیت های ما باید یک خروجی و نتیجه مطلوب داشته باشد و اگر این نتیجه مطلوب حاصل شود منتج به اصلاح و بهبود تعلیم و تربیت و به تبع آن به اصلاح فرد و خانواده و جامعه می انجامد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس یکی از فاکتورهای مهم برای موفقیت در عرصه سوادآموزی داشتن هدف بوده و لازم است قبل از شروع با توجه به اهداف و وظایف شورای پشتیبانی چشم انداز را تعیین و ترسیم و بر اساس آن حرکت نماییم.

کامیاب، گفت: سوادآموزی در حال حاضر صرفا به توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری معطوف نیست و در تعریف جدید سواد، توانایی ایجاد تغییر را در دستور کار خود دارد در واقع شخصی باسواد تلقی می گردد که بتواند با استفاده از خوانده ها و آموخته های خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند.

او، گفت: در سال گذشته با همکاری یکدیگر توانستیم ۲ هزار و ۵۷۶ سوادآموز دوره سواد، ۶ هزار و ۶۴۵ سوادآموز دوره انتقال و ۴ هزار و ۹۷۰ سوادآموز دوره تحکیم را تحت پوشش آموزش های خود قراردهیم و در ادامه طرح های مکمل ۳۴۵ سوادآموز در طرح رایانه، ۵ هزار و ۷۸۰ سوادآموز در طرح خواندن با خانواده و ۱۴ هزار و ۸۱ سوادآموز در طرح نماز کلید بهشت مشغول به تحصیل بودند.

این مقام مسئول، گفت: یکی از مهم ترین سیاست های اجرایی سوادآموزی فارس را استفاده از ظرفیت شورای پشتیبانی سوادآموزی،سوادآموزی مدرسه محور؛ استفاده از فضاهای آموزشی برای سوادآموزی، استفاده از معلمان برای آموزشو تغییر رویکرد آموزش برای آموزش سوادهای چندگانه و مهارت های شغلی خانگی زودبازده عنوان کرد.

کامیاب، گفت: با توجه به تلاش های انجام شده و همکاری نهاد های مختلف، توفیقات قابل توجهی در زمینه ریشه کنی بی سوادی حاصل شده است و تداوم این موفقیت ها، همگامی و همراهی همه مسئولان و نهادهای مختلف را می طلبد که حاصل آن می تواند ریشه کنی بی سوادی و رشد و توسعه جامعه باشد.

او، گفت: انتظار می رود بتوانیم با همکاری ۲ هزار و ۸۰۰ آموزش‌ دهنده فعال موجود در استان در سال تحصیلی جدید شاهد پایان بی سوادی در فارس باشیم.

قبولی ۱۲۹ نفر از مددجویان ندامتگاه های فارس در آزمون های پایانی سوادآموزی


معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس با اشاره به ثبت نام و آموزش ۱۶۰ مددجوی ندامتگاه های فارس گفت: ۱۲۹ نفر از این مددجویان در آزمون های پایانی سوادآموزی قبول شده اند.

رحیم کامیاب، در نشست مشترک با مسئولان اداره کل ندامتگاه های فارس گفت: علم آموزی با افزایش آگاهی و مهارت ها، قدرت تحلیل و انتخاب درست را در برابر آسیب های اجتماعی به افراد می دهد همچنین تحصیل و آموزش ارزش های اخلاقی و اجتماعی، فرصت های شغلی را برای افراد فراهم آورده و مانع از گرایش به بیکاری، بزهکاری و اعتیاد می شود.

کامیاب، گفت: برای دستیابی به اهداف کلی نظام و تحقق وظایف آموزشی و فرهنگی، بهره‌گیری از مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی لازم و ضروری است.

او، گفت: ندامتگاه ها به صورت مستمر مشخصات افراد را برای بررسی وضعیت سواد برای ما ارسال می کنند که پس از واجد شرایط بودن و ثبت نام در دوره های سوادآموزی، اقلام آموزشی به صورت رایگان برای شرکت در دوره های سوادآموزی در اختیار مددجویان قرار می گیرد.

این مقام مسئول، گفت: همانطور که می دانیم فقر به عنوان یکی از عوامل مهم اجتماعی می‌تواند تأثیر مستقیمی بر افزایش نرخ جرم و جنایت در جامعه داشته باشد که این موضوع تاثیری مستقیمی بر رفتارهای ناهنجار اجتماعی دارد.

کامیاب، گفت: باید با هماهنگی سایر نهادها فعالیت هایی در زمینه کاهش فقر در جامعه پیش بینی گردد تا زمینه ساز کاهش‌ آسیب های اجتماعی و افزایش سلامت جامعه شود.

او، هدف از ارائه آموزش به مددجویان زندانی را بازگشت آنان به زندگی شرافتمند در جامعه برشمرد و گفت: تقویت مراکز یادگیری در ندامتگاه ها منجر به تلفیق سوادآموزی و مهارت زندگی، زمینه سازی برای یادگیری مادام العمر، ترویج فرهنگ تعاون و همکاری و توانمند سازی برای راه اندازی کسب و کار در بین مددجویان زندان می‌ شود.

این مقام مسئول، گفت: ضمن قدردانی از زحمات مسئولان ندامتگاه ها در پیگیری و اجرای طرح ها از فعالان عرصه سوادآموزی ندامتگاه های فارس که بیشترین همکاری را با معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش داشته‌اند، با اهدای لوح و جوایزی تقدیر به عمل آوردند.

راه اندازی قریب الوقوع کارگروه مشترک آموزش و پرورش فارس و فرهنگستان علوم پزشکی شاخه جنوب کشور


مدیرکل آموزش وپرورش فارس، گفت: باتوجه به گستردگی بوفه های غذایی مدارس شاید امکان نظارت هر روزه واعزام ناظر به آنها وجود نداشته باشد اما نظارت هر روزه ومستمر بر مراکز طبخ وتهیه غذا میسر است.

محسن کلاری در جمع اعضای فرهنگستان علوم پزشکی شاخه جنوب کشور و با حضور مجازی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، گفت: مهمترین اولویت ما سلامت دانش آموزان است لذا همه طرح ها و برنامه ها باید قابلیت اجرایی داشته باشند.

کلاری، گفت: باتوجه به گستردگی بوفه های غذایی مدارس شاید امکان نظارت هر روزه واعزام ناظر به آنها وجود نداشته باشد اما نظارت هر روزه ومستمر بر مراکز طبخ وتهیه غذا میسر است.

او، گفت: باید شرایطی فراهم شود تا دانش آموزان از طریق فضای الکترونیکی بتوانند غذای خود را از مراکز مورد تایید و تحت نظارت بهداشت، سفارش دهند و غذای مورد نظر یک هفته آینده خود را انتخاب و درخواست دهند.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی کشور نیز گفت: یکی از موضوعات مهم سلامت نسل جوان ما است وخوشحالیم که آموزش و پرورش این موضوع را در اولویت کارها قرار داده است لذا توزیع شیر مدرسه طرح خوبی است که دولت در دست اجرا دارد.

کامران باقری لنکرانی، گفت: در طرح تغذیه دانش آموزان، با دو‌ موضوع مواجه هستیم از یک طرف چاقی و اضافه وزن را داریم و از طرف دیگر موضوع سوءتغذیه را داریم لذا در هر دو زمینه باید برنامه ارائه داد.

لنکرانی، گفت: همکاری نزدیک با آموزش و پرورش در خصوص سلامت دهان و دندان داریم.

او، گفت: ایجاد کمیته مشترک برای پیگیری راهکارهای حوزه بهداشت و سلامت با حضور نمایندگان علوم پزشکی شیراز، آموزش و پرورش فارس و فرهنگستان علوم پزشکی جنوب کشور یکی ازضروریاتی است که به آن خواهیم پرداخت و آن را راه‌اندازی می کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز ، گفت: هر چقدر روی نیروی انسانی سرمایه گذاری کنیم آینده بهتری را برای جامعه رقم خواهیم زد.

سید بصیر هاشمی، گفت: با برنامه ریزی بتوانیم همکاری های مشترکی بین دو دستگاه ها آموزش و پرورش و علوم پزشکی بیش از پیش ادامه داشته باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش فارس، گفت: ضعف اعتقادی و تاب آوری پایین دو مورد از عواملی بود که در موضوع آسیب های اجتماعی دانش آموزان مطرح است.

سید خداکرم فلاحی، گفت: پیشگیری از آسیب های اجتماعی با همکاری اعضای ائتلاف طرح ملی نماد دوره های آموزشی بسیاری ارائه شده است.

فلاحی، گفت: تنها از سوی علوم پزشکی ۹۸۸ کارگاه آموزشی با موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی در سال تحصیلی گذشته در مدارس استان فارس برگزار شد.

او، گفت: کنترل اضافه وزن، تغییر سبک زندگی، آموزش صحیح بهداشت دهان و دندان از جمله موضوعاتی است که در اولویت برنامه های اداره سلامت و تندرستی قرار دارد.

محمدعلی زارع با ارائه آمارها و ارقام مربوط به حوزه سلامت، تصریح کرد: تعداد ۱۷ پایگاه سلامت دانش آموزی در استان فارس راه اندازی کرده ایم اما به ۱۶۹ پایگاه سلامت دانش آموزان نیازمندیم لذا ضروری است خیرین در این خصوص همکاری کنند.

در این نشست اعلام شد؛ دانش آموزان از خانواده های دهک های معیشتی یک و دو از سوی خانه های بهداشت، خدمات رایگان بهداشتی دریافت می کنند.

فارس در آستانه ریشه‌کنی بی‌سوادی


معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه آموزش و پرورش با تمام توان پای کار سوادآموزی است، گفت: یکی از درخواست‌های ما این است که دستگاه‌های مختلف در معرفی افراد بی‌سواد، ما را یاری کنند تا بتوانیم آنان را جذب و آموزش دهیم.

رحیم کامیاب در شورای پشتیبانی سوادآموزی استان با حضور دکتر امیری؛ استاندار فارس در محل اداره کل آموزش و پرورش استان و با حضور برخط فرمانداران و اعضای شوراهای آموزش و پرورش سراسر استان گفت: اگرچه براساس آخرین سرشماری در سال ۹۵، نرخ باسوادی در استان فارس ۹۵.۸ درصد ثبت شده است، اما آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد این آمار در طی ۹ سال گذشته بهبود یافته و احتمالا تنها یک درصد از جمعیت استان بی‌سواد هستند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس، گفت: بر اساس تعاریف رسمی، فرد باسواد کسی است که بتواند با استفاده از خوانده‌ها و آموخته‌های خود، تغییر مطلوبی در زندگی خود ایجاد کند.

کامیاب، گفت: هرچند این تعریف دامنه‌ای وسیع دارد و سواد رسانه‌ای، هنری، اجتماعی، سیاسی و دیگر عرصه‌های دانش را در بر می‌گیرد، اما گام نخست، گذراندن سه مرحله اصلی سوادآموزی یعنی دوره‌های «سواد»، «انتقال» و «تحکیم» است که با دوره‌های آموزشی مکمل ادامه پیدا می‌کند.

او، گفت: اگرچه هدف نهضت سوادآموزی، آموزش افراد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است، اما افراد زیر ۶۰ سال نیز می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کرده و سواد بیاموزند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس، گفت: از جمعیت پنج میلیون نفری استان فارس، تنها حدود ۵۰ هزار نفر بی‌سواد هستند.

کامیاب با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۸۰۰ آموزش‌دهنده فعال که هیچ یک کارمند رسمی آموزش و پرورش نیستند، برای آموزش سوادآموزان به کار گرفته شده‌اند گفت: در یک سال گذشته، ۲ هزار و ۵۷۶ سوادآموز در دوره «سواد»، ۶ هزار و ۶۴۵ نفر در دوره «انتقال» و چهار هزار و ۹۷۰ سوادآموز در دوره «تحکیم» سواد شرکت کرده‌اند.

او، گفت: سوادآموزان پس از گذراندن این سه مقطع، در طرح‌های مکمل نیز شرکت می‌کنند تا بتوانند حداکثر بهره‌وری را از سواد خود داشته باشند.

این مقام مسئول، گفت: در سال گذشته، ۳۴۵ سوادآموز در طرح «رایانه»، پنج هزار و ۷۸۰ سوادآموز در طرح «خواندن با خانواده» و ۱۴ هزار و ۸۱ سوادآموز در طرح «نماز کلید بهشت» شرکت کردند.

کامیاب، گفت: در سال های گذشته در مرحله اول، با استفاده از آمارهای رسمی و اطلاعات ثبتی، افراد بی‌سواد توسط سازمان نهضت سوادآموزی کشور شناسایی و فهرست آنها به استان‌ها ابلاغ شد.

او، گفت: در مرحله بعد، مربیان سوادآموزی برای جذب این افراد، به صورت خانه به خانه مراجعه می‌کردند و در صورت دارا بودن شرایط، آنان را برای شرکت در دوره‌های هفت‌ماهه ثبت‌نام و سپس کلاس‌بندی‌ها انجام شد که با استفاده از فضاهای عمومی و مدارس در نوبت مخالف عصر، کلاس‌ها برگزار شد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس، گفت: برخی از این افراد به دلیل مشکلات اقتصادی و فرهنگی از آموزش بازمانده‌اند، اما برخی دیگر نیز به دلیل مشکلات جسمی و ذهنی شدید، امکان و شرایط سوادآموزی را ندارند.

کامیاب، گفت: سوادآموزی در حال حاضر تنها به توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری محدود نمی‌شود و در تعریف جدید، توانایی ایجاد تغییر در زندگی را نیز شامل می‌شود.

این مقام مسئول، گفت: در مسیر ریشه‌کنی بی‌سوادی، استفاده از ظرفیت شورای پشتیبانی سوادآموزی، اجرای برنامه‌های مدرسه‌محور، بهره‌گیری از فضاهای آموزشی موجود، استفاده از ظرفیت معلمان و تغییر رویکرد به سمت آموزش سوادهای چندگانه، از مهم‌ترین سیاست‌های اجرایی استان است.

او، گفت: آموزش و پرورش با هدف سوادآموزی حداکثری در استان، انعقاد تفاهمنامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف را در برنامه دارد.

کامیاب، گفت: ایجاد ۲ مرکز آموزشی برای پوشش افراد محروم از تحصیل در ندامتگاه‌ها، آموزش اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان، حمایت از کودکان کار با اجرای طرح آموزشی برای گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال، توسعه کتابخوانی در میان سوادآموزان، رفع تبعیض در آموزش جامعه عشایری و ترویج استفاده از رایانه را بخشی از دستاوردهای این تفاهم نامه‌های اجرایی برشمرد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس، گفت: شورای پشتیبانی سوادآموزی که با هدف برنامه‌ریزی و پیشبرد آموزش در این بخش و با مدیریت استانداران فعالیت می‌کند، در فارس نیز تشکیل شده و در هر شهرستان نیز به ریاست فرمانداران برگزار می‌شود.

او، گفت: یکی از درخواست‌های ما این است که دستگاه‌های مختلف در معرفی افراد بی‌سواد، ما را یاری کنند تا بتوانیم آنان را جذب و آموزش دهیم.

کامیاب، گفت: برگزاری منظم و به‌موقع نشست‌های شورای پشتیبانی سوادآموزی، برای ایجاد این هماهنگی و جلب مشارکت دیگر دستگاه‌ها ضروری است.

انتصاب سرپرست جدید اداره بودجه اداره کل آموزش و پرورش فارس

معاون پژوهش ، برنامه ریزی و توسعه منابع، آموزش و پرورش فارس گفت: تلاش خواهیم کرد در بودجه ریزی مناطق کم برخوردار استان را در اولویت قرار دهیم.

غلامعلی حق شناس در آیین تکریم رییس و معارفه سرپرست جدید اداره بودجه اداره‌کل آموزش و پرورش استان، گفت: بودجه موتور محرکه آموزش و پرورش است بنابراین تلاش می کنیم در بودجه ریزی مناطق کم برخوردار را در اولویت قرار دهیم.

معاون پژوهش ، برنامه ریزی و توسعه منابع، آموزش و پرورش فارس بر توجه خاص به مناطق محروم تأکید کرد و گفت: سعی خواهیم کرد تا شرایط رقابت علمی در استان را تا حد امکان یکسان کنیم هرچند نتایج علمی سال گذشته از فاصله زیاد مدارس خاص با مدارس عادی و کم برخوردار حکایت دارد.

سرپرست جدید اداره بودجه اداره کل آموزش و پرورش فارس،گفت: بحث بودجه در آموزش و پرورش به واسطه محدودیت منابع، تنوع نیازها، گستردگی و تراکم جمعیتی استان بسیار حساس است و نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد.

غلامرضا روئین تن، گفت: تلاش می شود داده ها را شفاف تر ارائه دهیم تا برنامه ریزی های دقیق تری در بحث بودجه ریزی و تامین منابع داشته باشیم.

روئین تن، گفت: پذیرای پیشنهادات و نظرات همه همکاران خواهم بود و تمام تلاش خود را در جهت رفع مشکلات مدارس به کار خواهم بست.

رئیس سابق اداره بودجه اداره کل آموزش و پرورش فارس، گفت:هر تصمیم ما روی همه دانش آموزان تاثیر گذار است که باید در تصمیم گیری ها دقت شود.

جابر علیزاده، گفت: حوزه بودجه موتور محرک یک مجموعه است لذا اگر عملکرد مطلوبی داشته باشد در تحقق اهداف موثر است.

در این مراسم از زحمات جابر علیزاده؛ رئیس سابق اداره بودجه اداره کل آموزش و پرورش فارس تقدیر و غلامرضا روئین تن به سمت سرپرست جدید این اداره منصوب شد.

رویین تن دارای مدرک دکترای ریاضی است وپیش از این رییس اداره گروه های آموزشی متوسطه آموزش وپرورش فارس بود.

تقدیر از یک دانش آموز شیرازی عضو جدید بنیاد ملی نخبگان کشور


مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: دانش آموزان برای موفقیت نباید کار را برای خود بزرگ جلوه دهند و کار را سخت کنند و روی درس خود متمرکز شده و بر خدا نیز توکل کنند.

محسن کلاری به مناسبت هفته ملی نخبگان و در آیین تجلیل از دانش آموز محمدرضا اژدری؛ دارنده رتبه ۸ کنکور سراسری در رشته ریاضی وعضو جدید بنیاد ملی نخبگان کشور در جمع دانش آموزان دبیرستان استعدادهای درخشان شهید دستغیب ۲ ناحیه یک شیراز گفت: بهره گیری از تجارب دانش آموزان موفق، مهم است و شما دانش آموزان راه های نرفته را نیز بیازمایید استفاده از مراکز علمی خوب است اما نباید همه وقت خود را صرف آن کنید.

کلاری، گفت: دانش آموزان برای موفقیت نباید کار را برای خود بزرگ جلوه دهند و کار را سخت کنند و روی درس خود متمرکز شده و بر خدا نیز توکل کنند.

او، گفت: هرچند تلاش دانش آموز باید صدرصدی باشد اما توکل باید بر خدا باشد و بر آنچه خداوند نصیبش می کند راضی باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس، گفت: سلامتی فرد از همه چیز مهمتر است دانش آموز باید تلاش کنند اما همه زندگی کنکور نیست بنابراین اگر فردی علیرغم تلاش، نتیجه نگرفت نباید نا امید شود.

کلاری گفت: در همه اوقات و با هر روشی که می دانید خدا را در کنار خود ببینید و هرگز از یاد پروردگار غافل نشوید همواره قدردان پدر و مادر باشید اگر می خواهید موفق شوید در کنار توجه به علم آموزی نیازمند دعای خیر پدر و مادر نیزهستید.

او، گفت: به هر مرحله ای که برسیم و در هر جای دنیا که برویم وطن را نباید فراموش کنیم چرا که وطن خریدنی نیست.

رئیس بنیاد نخبگان استان فارس نیز اظهار کرد: دانش آموزان مدارس تیزهوشان نسبت به سایر دانش آموزان مسئولیت بیشتری دارند زیرا خداوند به میزان استعدادی که به افراد عطا کرده است از آنها انتظار مسئولیت دارد.

حبیب شریف، گفت: انسان هر چه پر ثمرتر باشد متواضع تر بوده و دانش آموزی که در یک مدرسه رشد می کند پس از طی مدارج علمی شایسته است برگردد و به مدرسه و محله خود خدمت کند.

او، با اشاره به اینکه افرادی را نخبه می دانیم که اولا جز افراد برتر باشند و دوم خبره و دارای اثرگذاری باشند گفت: با این شرایط است که افراد در شمار نخبگان محسوب می شود.

شریف، گفت: بنیاد نخبگان افراد نخبه را تا یک سال تحت پوشش می گیرد و جوایزی را در اختیار او قرار می دهد بنابراین اگر فرد فعال و تاثیرگذار باشد اعطای این جوایز از سوی بنیاد نخبگان تا یک سال دیگر تمدید می شود.

مجمع خیرین نخبه پرور استان که یک مجموعه غیردولتی است تعامل و همکاری خوبی با بنیاد نخبگان استان دارد ودر این مجمع، تا کنون سه هزار دانش آموز نخبه استان شناسایی و مورد حمایت قرار گرفته اند.

رئیس اداره استعدادهای درخشان اداره‌کل آموزش و پرورش فارس نیز گفت: پشتکار و استمرار در درس خواندن بسیار مهم است لذا دانش آموز باید بی وقفه تلاش کند دانش آموزی می تواند موفق شود که چند بعدی باشد.

محمد توکل با خدا، گفت: دانش آموزان باید قدردان مدیران، دبیران و سایر عوامل تعلیم و تربیت و همچنین پدر و مادر و محیطی که در آن تحصیل می‌کنند باشند.

در این مراسم علاوه بر محمدرضا اژدری دارنده رتبه ۸ رشته ریاضی کنکور سراسری، از دانش آموز سید فرید موسوی فراز دیگر دانش آموز این مدرسه ودارنده رتبه ۴۵ منطقه یک و۱۱۶ کنکورسراسری در رشته تجربی نیز تقدیر به عمل آمد.

طرح های آموزشی و ورزشی شهرستان‌ها با دستور وزیر آموزش‌وپرورش سرعت می‌گیرند


نماینده مردم کازرون و کوه‌چنار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار خود با وزیر آموزش‌وپرورش و معاونان این وزارتخانه، گفت: با دستور مقام عالی وزارت، روند تکمیل طرح های آموزشی و ورزشی در این دو شهرستان شتاب می گیرد که بخش مهمی از زیرساخت‌های نیمه‌تمام تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

نماینده مردم کازرون و کوه‌چنار در مجلس شورای اسلامی در برنامه شفافیت استودیوی این مرکز، گفت: امروز به همراه مدیران آموزش‌وپرورش شهرستان‌های کازرون و کوه‌چنار در دیدار با وزیر آموزش‌وپرورش و معاونان وی، مسائل و مشکلات حوزه آموزش این مناطق را مطرح و پیگیری کردیم.

غلامرضا دهقان، گفت: با توجه به سیاست دولت چهاردهم در مسیر نهضت توسعه عدالت آموزشی، لازم بود که وضعیت پروژه‌های آموزشی در این دو شهرستان به‌طور ویژه بررسی شود.

دهقان، گفت: در شهرستان کوه‌چنار در حال حاضر پنج پروژه آموزشی در دست اجراست که بین ۳۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و طبق دستور وزیر، این پروژه‌ها به‌زودی به بهره‌برداری می رسند.

او، گفت: در کازرون ۹ پروژه آموزشی با حمایت بنیاد علوی در حال اجرا است که تلاش‌های خوبی توسط مدیریت آموزش‌ و پرورش شهرستان انجام شد که انتظار می رود تا پایان امسال شاهد بهره‌برداری از این فضاهای آموزشی باشیم.

این مقام مسئول، گفت: نماینده مردم کازرون و کوه‌چنار با تأکید بر این‌که مشکلات آموزشی تنها به این طرح ها محدود نمی‌شود.

دهقان، گفت: در بخش‌های خشت، کنار تخته و کوهمره نودان، طرح های نیمه‌تمام داریم که نیازمند توجه هستند که با دستور وزیر ، این موارد در دستور کار قرار گرفته‌ است.

در دیدار با معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش، دستورات خوبی برای ایجاد فضاهای ورزشی در شهرستان‌های کازرون و کوه‌چنار صادر شد که انتظار می رود این طرح ها نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسند.

او، گفت: در دیدار با وزیر آموزش و پرورش درباره ارتقای وضعیت معیشتی و رفاهی معلمان گفت‌وگو کردیم. وزیر نیز در این زمینه توصیه‌های مهمی داشتند و دستوراتی صادر کردند، از جمله ایجاد باشگاه فرهنگیان در شهرستان کوه‌چنار که می‌تواند نقش مؤثری در ارتقای رفاه معلمان داشته باشد.

نماینده مردم کازرون و کوه‌چنار، گفت: با همت وزارت آموزش‌وپرورش، حمایت مسئولان اجرایی و پیگیری مدیریت آموزش‌وپرورش شهرستان‌ها، شاهد بهره‌برداری از طرح های آموزشی و ورزشی در آینده‌ای نزدیک باشیم تا شرایط شایسته‌تری برای تحصیل فرزندان این مناطق فراهم شود.

گرامیداشت هفته دفاع مقدس در اداره کل آموزش و پرورش فارس


مدیرکل آموزش و پرورش فارس، گفت: در جنگ ۱۲ روزه کشور ما با دفاعی جانانه در برابر حملات دشمن ایستاد و از این نبرد سربلند بیرون آمد، حملاتی که با آخرین فناوری های نوین جنگی همراه بود.

محسن کلاری، در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در محل اداره کل، گفت: در استان فارس بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ شهید دانش آموز و بیش از ۴۰۰ شهید فرهنگی نقش بزرگی را دفاع مقدس ۸ ساله ایفا کردند.

کلاری، گفت: در هر کشوری، فرایند «دفاع» جاری است و تمام شدنی نیست، در جنگ ۱۲ روزه کشور ما با دفاعی جانانه در برابر حملات دشمن ایستاد و از این نبرد سربلند بیرون آمد، حملاتی که با آخرین فناوری های نوین جنگی همراه بود.

او، گفت: در رویارویی دوازده روزه این مردم بودند که پیروز جنگ شدند لذا با وجود شهادت بسیاری از فرماندهان باز هم مدافعان میهن جانانه در برابر دشمن ایستادند و افتخار آفریدند و صلابت خود را حفظ کردند.

این مقام مسئول، گفت: ما در جایگاه یک معلم قرار است از نگاه و بینش رزمندگان سخن بگوییم و برای حفظ این سرمایه های ارزشمند تلاش کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس، گفت:حضور رزمندگان جانبازان در جمع دانش آموزان به منظور تجربه گردانی بسیار مهم است لذا باید از این ظرفیت برای تبیین ارزش ها و آرمان ها در مدارس استفاده کنیم.

کلاری، گفت: موضوع دفاع از آرمان ها مهم و کم رنگ شدنی نیست زیرا امسال در هزار مدرسه روایتگری داریم و در مراسم صبحگاهی نیز اجرای سرود بانشاط در دستور کار است.

او، گفت: در کشوری زندگی می کنیم که استقلال دارد و سر بلند است این را دانش آموزان باید به خوبی درک کنند لذا قدر جانبازانی را که هر روز شهید می شوند بدانیم و ارزش ها را حفظ کنیم ارزش هایی که برای حفظ آن شهدای بسیاری را اهدا کردیم.

این مقام مسئول، گفت: نوع حرکت معلمان می تواند بر رفتار دانش آموزان تاثیرگذار باشد لذا سعی کنیم با طی مسیر راه های نرفته، خلاقیت هایی را بروز دهیم.

هنرجویان و هنرآموزان شیرازی به کمک پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزان می شتابند


در دومین نشست هم اندیشی کارگروه تخصصی تولید محتوا تاکید شد: هنرجویان باید محتواهای خود را با موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی در قالب؛ موشن گرافی، پوستر، انیمیشن و اینفوگرافی تا ۱۵ آبان ماه ارائه دهند.

در دومین نشست هم اندیشی کارگروه تخصصی تولید محتوا که با حضور مدیران و هنرآموزان سیزده هنرستان منتخب شیراز در کانون فرهنگی تربیتی ریحانه ناحیه یک برگزار شد، شاخص ها، موضوع، قالب، برنامه زمان بندی، تولید محتوا، بررسی و تبیین شد.

بر این اساس: قرار است در این برنامه، هنر جویان هنرستان ها، زیر نظر مدیران، مشاوران و هنرآموزان به ارائه محتواهایی با موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی بپردازند.

بر اساس این گزارش: هنرجویان باید محتواهای خود را با موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی در قالب؛ موشن گرافی، پوستر، انیمیشن و اینفوگرافی تا ۱۵ آبان ماه ارائه دهند.

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت از آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش فارس، در این نشست گفت: رشد و توسعه این نیست که تنها به دنبال رقابت باشیم بلکه رشد واقعی آن است که کار ها را به صورت مشارکتی و تیمی انجام دهیم و بتوانیم دیگران را با خود همراه کنیم.

قاسم بانشی، گفت: باید تلاش کنیم همواره انسانی نوعدوست و خردمند باشیم و بتوانیم در زندگی خود و دیگران، حال خوبی را ایجاد کنیم.

بانشی، گفت: اعتقاد بر این بود که افرادی که iQ بالایی دارند تیز هوش هستند اما از آنجا که همه زندگی ریاضی نیست دانشمند تعریف نیز هوش را تغییر دادند و امروزه کسی را با هوش می دانند که دارای هوش شرافت و خردمندی باشد و بتواند زندگی خوبی را داشته باشد.

او، گفت: تولید محتوا باعث ارتقای مهارت ها می شود و فرصتی را برای کسب درآمد و خلاقیت ایجاد می کند.

این مقام مسئول، گفت: فضای مجازی یک فرصت ارزشمند است لذا برخی در این فضا فقط مصرف کننده و برخی نیز تولید کننده هستند این فضا فرصت و غنیمتی است که باید از آن استفاده کرد.

رئیس اداره امور تربیتی ، مشاوره و مراقبت از آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش فارس، گفت: محتواهای تولید شده علاوه بر اینکه باید دارای ویژگی های لازمه باشد باید حریم شخصی و سایر قوانین مربوطه را نیز رعایت کند.

رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، گفت: تولید محتوا بسیار مهم است گاهی یک پوستر می تواند تاثیری بسیار عمیق تر از ساعت ها سخنرانی بر ذهن مخاطب، داشته باشد.

حمید رضا شعبانی، گفت: در استان فارس همواره شاهد خلق آثار و محتواهای هنری ارزشمندی هستیم.

شعبانی، گفت: هنرجویان ما در هنرستان نشان دادند که می توانند محتواهای ارزشمندی را تولید کنند لذا در سال های اخیر نمونه های بسیاری را از محتواهای تولید شده در هنرستان ها را شاهد بودیم.

او، گفت: در پیام رسان های شاد و ایتا کانال های آموزش و پرورش، پذیرای محتواهای تولید شده در هنرستان ها خواهد بود.
معاون مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز گفت: تعداد سیزده هنرستان در شیراز محتواهای خوبی را در موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی تولید کردند که قابل تقدیر است.

سجاد اسفندیاری، گفت: از جمله ویژگی های مهمی که باید هر یک از محتواهای تولید شده دارا باشد، رعایت قوانین، نماد مناسب، علمی بودن، تاثیرگذار بودن، طولانی نبودن کلیپ ها و جذاب بودن است.

اسفندیاری، گفت: شناخت هیجانات بسیار مهم است لذا شناخت هیجانات در پیشگیری از آسیب های اجتماعی بسیار مهم است.

او، گفت: مهارت حل مسئله بسیار مهم است زیرا افرادی که اقدام به خودکشی می کنند اغلب به خاطر این است که مهارت حل مسئله را نداشته اند.

تولید مستند های جذاب از معلمان و دانش آموزان الگو و مدارس شاخص فارس توسط شبکه آموزش


مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: ظرفیت‌های خوب و کم نظیری از معلمان ودانش آموزان و مدارس استان فارس وجود دارد که برای الگو قرارگرفتن درسطح کشور، نیاز به معرفی از طریق رسانه ملی دارند.

محسن کلاری در دیدار با مدیر شبکه آموزش سیما، به بیان ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی از معلمان ودانش آموزان و مدارس شاخص فارس و برخی از طرح‌ها و برنامه‌های در حال اجرای آموزش و پرورش استان استان پرداخت.

او، گفت: برای الگوقراردادن این ظرفیت ها، نیازمند همکاری شبکه‌های ملی و استانی صدا و سیما هستیم.

کلاری، گفت: برخی از دانش آموزان این دبیرستان امروز جز افراد برجسته کشوری هستند که می تواند به عنوان الگو در شبکه آموزش معرفی شود.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس، گفت: سنجش طرح های در حال اجرا در مدارس، گفت:طرح «تربیت هوشمند» در دست تدوین است تا از موثر بودن یا نبودن طرح ها مطلع شویم و در برنامه ریزی ها از آن بهره مند شویم.

این مقام مسئول، گفت: طراحی سنجه های دقیق و کاربردی، بیش از ۵۰ نفر از اساتید تعلیم و تربیت استان فارس از شش ماه پیش تا کنون در حال تدوین طرح «تربیت هوشمند» هستند.

او، گفت: برای رسیدن به تربیت متوازن دانش آموزان، باید به همه ساحت های تربیتی اهمیت داد و به یک میزان در هر ساحت برنامه ریزی کرد.

این مقام مسئول، گفت: هوش مصنوعی می تواند در برنامه ریزی های دقیق به ما کمک کند لذا در موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی هوش مصنوعی بسیار موثر است.

کلاری، گفت: تربیت هوشمند» بخش های مختلفی دارد که پس از تدوین محتویات آن اطلاع رسانی می شود.

مدیر شبکه آموزش سیما، گفت: آشنایی بیشتر مخاطبان با ظرفیت ها و ویژگی های استان های کشور، گروه هایی از شبکه های مختلف صدا و سیما هر هفته به یکی از استان اعزام می شوند تا برنامه هایی را تولید کنند.

علی پارسانیا، گفت: بررسی و تولید برنامه از ظرفیت های مورد غفلت واقع شده هر استان از اهداف صدا و سیما است بنابراین هر یک از شبکه های صدا و سیما بخشی از استان را پوشش می دهند.

پارسانیا، گفت: شبکه آموزش سیما در هر استان به سراغ آموزش و پرورش می رود بنابراین ما نیز در استان فارس به سراغ مدارس شاخص خواهیم رفت.

پارسانیا، گفت: یکی از موضوعاتی که در دستور کار ما قرار دارد، دستور رییس جمهور مبنی بر کیفیت بخشی و نهضت مدرسه سازی است که نتایج کم نظیری در استان ها داشته است.

مدیر شبکه آموزش سیما، گفت: تلاش داریم طرح های خوبی که با مشارکت مردمی اجرایی شده را در شبکه آموزش اطلاع رسانی کنیم.

او، گفت: تلاش داریم ظرفیت های استان فارس به خوبی شناخته و فعالیت های آن اطلاع رسانی شود, همچنین معلمان ویژه و شاخص استان نیز در این شبکه معرفی می شوند.

این مقام مسئول، گفت: تلاش می شود محور فعالیت شبکه آموزش، مدارس باشد و این شبکه در قالب شبکه مدرسه ظاهر شود.

مدیر شبکه آموزش سیما، گفت: یک معلم متفاوت می تواند تحولی در دانش آموزان ایجاد کند که شاید با صرف هزینه های سنگینی نیز محقق نشود نمونه های بسیاری در کشور داریم که نیاز به معرفی دارند.

گذر مسیر ورزش حرفه ای کشور از ورزش آموزشگاهی


مدیرکل آموزش وپرورش استان فارس گفت:مسیر ورزش حرفه ای کشور از ورزش آموزشگاهی می گذرد.

محسن کلاری در جمع دانش آموزان شرکت کننده در اردوی انتخابی و آمادگی تیم ملی فوتسال دانش آموزان کشور اعزامی به مسابقات جهانی ۲۰۲۵ برزیل در سالن ورزشی رضوان ناحیه دو شیراز گفت:توجه به ورزش دانش آموزی و اموزشگاهی از اولویت های آموزش و پرورش است.

مدیرکل آموزش وپرورش استان فارس از دانش آموزان شرکت کننده در این اردوی انتخابی خواست در کنار تلاش در ورزش، مراقب سلامتی خود باشند زیرا دراول راه ورزش حرفه ای هستند.

سرمربی تیم ملی فوتسال دانش آموزی کشور نیز دراین اردو از میزبانی استان فارس و شهر شیراز ابراز رضایت کرد.

رضا داورزنی گفت: این چهارمین مرحله اردوی انتخابی این تیم است و به نوعی اردوی انتخابی تمام شده تیم بسته شده و درحال حاضر تمرکز بر کیفیت کاری و فنی بازیکنان این تیم است.

سرمربی تیم ملی فوتسال دانش آموزی کشور گفت: مسابقات فوتسال زیر ۱۸ سال جهان از ۱۵ الی ۲۲ آبان سال جاری در کشور برزیل برگزار می شود.

او، گفت: این اردو به مدت چهار روز در شیراز به طول می انجامد.

بازدیدهای سرگروه های آموزشی از مدارس با رویکرد یاری‌رسانی به مدیران، معلمان و دانش‌آموزان


معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس با تاکید بر اینکه گروه های آموزشی باید در پیشانی تحولات نوین آموزش و پرورش قرار بگیرند گفت: بازدیدهای همه‌جانبه و بالینی از مدارس باید با رویکرد یاری‌رسانی به معلمان، مدیران و دانش‌آموزان انجام شد تا زمینه پشتیبانی واقعی و مؤثر از جریان آموزش فراهم شود.

ژیلا حیدری در جمع سرگروه‌های آموزشی، روسای کارشناسان حوزه معاونت ابتدایی و سرگروه‌های منتخب استانی، با اشاره به نگاه آموزشی رئیس‌جمهور بر اصلاح روش‌های تدریس با محوریت محیط مثبت یادگیری بر ضرورت تقویت گروه‌های آموزشی و تکنولوژی در قالب طرح توانا تأکید کرد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه استفاده از روش‌های فعال تدریس همچون یادگیری مبتنی بر بازی و پروژه، بحث گروهی، بهره‌گیری از هوش مصنوعی و تولید محتوا می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد محیط‌های مثبت یادگیری باشد، گفت: هدف اصلی این رویکرد، کاهش افت تحصیلی و افزایش علاقه‌مندی دانش‌آموزان به یادگیری در دوره ابتدایی است.

حیدری، نقش سرگروه‌های آموزشی را در تحقق این اهداف کلیدی دانست و گفت: سرگروه‌ها باید با تولید محتوای آموزشی مبتنی بر روش‌های فعال تدریس، برگزاری کارگاه‌های تخصصی، طراحی فعالیت‌های ابتکاری و همراهی مستمر با معلمان، بازوی اجرایی توانمندی برای ارتقای کیفیت یادگیری باشند.

او، با اشاره به حضور سرگروه‌ها در دوره توانمندسازی توانا در تابستان امسال، گفت: سرگروه ها با بهره‌گیری از این آموزش‌ها می‌توانند نقش‌آفرینی مؤثری در جریان یاددهی ـ یادگیری داشته باشند.

این مقام مسئول، گفت: بازدیدهای همه‌جانبه و بالینی از مدارس باید با رویکرد یاری‌رسانی به معلمان، مدیران و دانش‌آموزان انجام  می شود تا زمینه پشتیبانی واقعی و مؤثر از جریان آموزش فراهم شود.

فیش حج مدیر مدرسه‌ای در فارس خرج مدرسه شد


مدیر مدرسه‌ای در شهر گله‌دار شهرستان مُهر استان فارس، فیش حج خود را فروخت و هزینه آن را به مدرسه‌ محل خدمتش بخشید.

مدیر یکی از مدارس منطقه گله‌دار شهرستان مهر استان فارس با فروش فیش حج تمتع خود، بودجه این سفر معنوی را به‌طور کامل به بهبود وضعیت آموزشی و رفع نیاز‌های فوری مدرسه تحت مدیریتش اختصاص داد.

این مدیر مدرسه که نخواست نامش فاش شودبا وجود آرزوی شخصی برای انجام فریضه حج، رفع مشکلات آموزشی را در اولویت قرار داد که این تصمیم نمونه درخشانی از مسئولیت‌ پذیری و عشق به تعلیم و تربیت نسل آینده است.

در شرایطی که مدارس بسیاری با محدودیت‌های مالی مواجه هستند، این رویداد، اهمیت و نقش بی‌بدیل مشارکت‌ های مردمی و احساس مسئولیت اجتماعی را در شرایط کنونی بیش از پیش نمایان می‌سازد.

  • نویسنده : مریم توانا