آغاز حفاری مکانیزه خط ۳ مترو شیراز
آغاز حفاری مکانیزه خط ۳ مترو شیراز
همزمان با دهه فجر عملیات حفاری مکانیزه خط ۳ مترو شیراز آغاز شد.

شهردار شیراز گفت: خط ۳ مترو که حفاری آن امروز از ورودی شهرک گلستان با حرکت دستگاه حفاری مکانیزه یا همان TBM آغاز شد، یکی از خطوط مهم مترو در کلانشهر شیراز است که شهرک‌های شمال غرب را به خط یک مترو متصل می‌کند.

اسدی، گفت: خط ۳ مترو شیراز به طول ۱۰ کیلومتر و دارای ۸ ایستگاه است و دستگاه TBM این خط با قطر حفاری ۹ متر عملیات حفر مکانیزه تونل را انجام می‌دهد.

او، با بیان اینکه برای راه اندازی این خط مترو حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است، گفت: برای حفر تونل بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و برای ایستگاه‌های روباز یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و ایستگاه‌های زیرزمینی حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

شهردار شیراز، گفت: خط ۳ مترو شیراز با توان متخصصان و مهندسان داخلی در مدت ۴۸ ماه به بهره برداری می رسد.

اسدی، گفت: خط ۲ مترو نیز با سه ایستگاه به بهره‌برداری رسیده و دو ایستگاه دیگر در آینده‌ای نزدیک افتتاح می‌شود.

او، با بیان اینکه ایستگاه استقلال در خط ۲ مترو شیراز هم به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد،گفت: مشکل تامین واگن داریم و این مهم به یک مشکل اساسی تبدیل شده است.
شهردار شیراز گفت: ادامه عملیات اجرایی خط ۲ مترو از میدان امام حسین (ع) تا میدان گلستان (کلبه سعدی) به خوبی پیش می‌رود.

اسدی در خصوص خط ۳ مترو شیراز هم گفت: دو سال و نیم پیش این خط در ورودی شهرک گلستان کلنگ‌زنی شد و پس از آن چند مرتبه تفاهم‌نامه همکاری منعقد شد، اما بدون نتیجه ماند، نهایتا ۱۷ اسفند پارسال با حضور مقامات استانی، عملیات اجرایی خط ۳ آغاز شد.

شهردار شیراز، گفت: برای این خط ۸ ایستگاه تعریف شده که یکی از ایستگاه‌های آن در زیر رودخانه ساخته می‌شود که در کشور بی نظیر است.

او، گفت: کلنگ زنی خط ۴ هم انجام شده و اتصال خط یک به ۴ هم در دست اجرا قرار دارد.

اسدی، با بیان اینکه در طرح خط ۳ مترو مهندسی ارزش انجام شده، گفت: اقدامات اجرایی این خط (دستگاه حفار) اعم از حمل، مونتاژ و ترابری توسط متخصصین داخلی انجام شده است.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز نیز در این مراسم گفت: حفاری خطوط ۱ و ۲ مترو شیراز با دستگاه تی‌بی ام‌های ۶ متری متعلق به شهرداری انجام شد.

امیر یقطین با بیان اینکه تی‌بی‌ام‌های ۶ متری به صورت دوقلو فعالیت می‌کردند، گفت: برای نخستین بار از تی‌بی‌ام ۹ متری در شیراز و در خط ۳ بکارگیری می شود که حجم خاکبرداری تی‌بی‌ام ۹ متری در مقایسه با دو تی‌بی‌ام شش متری، ۱۲ درصد بیشتر است.

  • نویسنده : مریم توانا