اسماعیل برقی در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین دوره مسابقات ورزشی دانش آموزان دختر آسیب دیده شنوایی سراسر کشور یادواره شهدای خدمت، در دبیرستان عشایری شبانه روزی شهید بهشتی شیراز اظهار کرد:تربیت بدنی و ورزش یکی از عناصر اصلی توانمندسازی دانش آموزان با نیازهای ویژه است.
برقی، گفت: در تمام جوانب از جمله؛جنبه های اجتماعی، آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی توانبخشی دانش آموزان را در دستور کار قرار داده ایم.
وی ادامه داد: برای اولین بار در سال گذشته رشته تربیت بدنی در هنرستان استثنایی تهران راه اندازی کردیم و استاندارد های مختلف نیز در این هنرستان تعبیه شده است.
معاون آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از راه اندازی اتاق درس تربیت بدنی در همه استان ها خبر داد و عنوان کرد: یکی از برنامه های ارزشمند در حوزه استثنایی، برگزاری همین مسابقات ورزشی است.
وی اضافه کرد: درمرحله آموزشگاهی مسابقات ورزشی دانش آموزان بانیازهای ویژه، بیش از ۳۰ هزار نفر در المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای سراسر کشور شرکت کردند و پس از طی مراحل منطقه ای و استانی، اکنون بیش از ۲۰۰۰ دانش آموز متوسطه اول و دوم در سه استان فارس، خراسان و اصفهان در این رقابت ها حضور دارند که از این آمار تعداد۶۰۰ نفر در شیراز با هم به رقابت می پردازند.
برقی گفت:درخصوص دانش آموزان استثنایی، «حق» آنها دادنی است و ما باید شرایطی را فراهم کنیم تا بتوانیم حق شان را به آنها بدهیم.
وی ادامه داد: راه اندازی پانزده اتاق درس تربیت بدنی در مدارس استان فارس از تعهدات سازمان آموزش و پرورش استثنایی به استان فارس بود که با تلاش های صورت گرفته محقق شد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، با خیرمقدم به مهمانان سراسر کشور به شیراز، اظهار کرد: دانشمندان می گویند یکی از هوش هابی که انسان می تواند آن را به ظهور برساند هوش جنبشی است.
دکتر فرشید قاسمی گفت: دانش آموزان آسیب دیده از یک هوش برتری به نام هوش جنبشی برخوردار هستند لذا کشف این استعدادها، منجر می شود تا سال ها در مسابقات پارالمپیک خود را نشان دهد.
وی افزود: امیدوارم این مسابقات استمرار داشته باشد وتا این دانش آموزان همواره احساس همدلی و دوست داشته شدن را داشته باشند.
قاسمی گفت: هر سعی و تلاش قطعا نتیجه خواهد داشت و انسان در هر سطحی باید از ظرفیت های موجود استفاده کند و تلاش کند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان فارس اظهار کرد: هدف ما فقط برگزاری مسابقات نیست بلکه برنامه های فرهنگی از جمله بازدید از اماکن فرهنگی و مذهبی شیراز از برنامه ها است.
خلیل عابدی افزود:حدود ۶۰۰ نفر از دانش آموزان دختر و پسر آسیب دیده شنوایی استان های کشور در این مسابقات حضور دارند.
وی تصریح کرد: این مسابقات به مدت ۱۰ روز، از ۷ تا ۱۷ تیرماه در شیراز برگزار می شود.
رییس آموزش و پرورش استثنایی فارس نیز در این جلسه گفت: مسابقات ورزشی دانش آموزان دختر ناشنوا از هفتم لغایت یازدهم تیرماه در رشته های تنیس روی میز، دومیدانی و آمادگی جسمانی برگزار می شود.
عابدی گفت: مسابقات دانش آموزان پسر ناشنوا نیز از دوازدهم لغایت هفدهم تیرماه در رشته های فوتسال، دومیدانی و آمادگی جسمانی برگزار می شود.
خاطر نشان می شود: در مراسم افتتاحیه از محمد خسروی ؛ معلم پیشکسوت ناشنوا که سالها عضوتیم ملی فوتبال ناشنوایان کشور بود و هم چنین خانواده شهید معلم استثنایی؛ خسروی تقدیر شد.
همچنین؛ در این مراسم، از چهارتن از بانوان ناشنوای فارسی قهرمان بین المللی رشته های ورزشی ناشنوایان تجلیل شد.
آغاز ثبت نام دانش آموزان پایه دهم استان فارس از ۱۸ تیرماه
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس، گفت: ثبت نام در پایه دهم دوره دوم متوسطه از ۱۸ تیرماه آغاز و تا ۴ مردادماه ادامه دارد و دانش آموزان پایه دهم در این بازه زمانی می توانند بر اساس اولویت الف فرم هدایت تحصیلی خود ثبت نام کنند.
علیرضا شجاعی پور در نشست هدایت تحصیلی استان، اظهار کرد: یکی از خروجی های خوب دوره اول متوسطه ، فرم هدایت تحصیلی است لذا اگر این فرآیند به خوبی صورت گیرد دانش آموزان به رشته های مورد علاقه شأن در دوره دوم متوسطه هدایت می شوند.
وی افزود: ثبت نام پایه دهم دوره دوم متوسطه از ۱۸ تیرماه آغاز و تا ۴ مردادماه ادامه دارد و دانش آموزان پایه دهم در این بازه زمانی می توانند بر اساس اولویت الف فرم هدایت تحصیلی خود ثبت نام کنند.
شجاعی پور تصریح کرد: از ۶ تا ۲۵ مرداد نیز دانش آموزان برای اساس اولویت ب فرم هدایت تحصیلی می توانند اقدام به ثبت نام کنند و پذیرش در این رشته مربوط به اولویت دوم بستگی به ظرفیت پذیرش مدارس دارد.
وی با بیان اینکه فرم شش امضایی مربوط به دانش آموزانی است که مجاز به انتخاب رشته ای هستند که در محله آنها وجود ندارد، ادامه داد: تلاش ما بر این است که شرایط به گونه ای باشد که فرم های شش امضایی به کمترین حد خود برسد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس، خاطرنشان کرد: سیاست کلی آموزش و پرورش توسعه رشته های مهارتی در هنرستانهای فنی و حرفهای است هر چند استقبال دانش آموزان در سطح استان از رشته های مهارتی چشمگیر است اما به دلیل ظرفیت های ناکافی هنرستان ها با چالش پذیرش هنرجو به ویژه در شهر شیراز و مرودشت روبرو هستیم.
وی تقویت رشته های ریاضی و معارف اسلامی را از اهداف درونی حوزه نظری برشمرد و ادامه داد: هر گونه تصمیم گیری در خصوص هدایت تحصیلی تنها در کمیته هدایت تحصیلی استان صورت می گیرد.
شجاعی پور با اشاره به پذیرش دانش آموزان در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی افزود: در آزمون سمپاد و نمونه دولتی اگر دانش آموز اولویتی را انتخاب کند تنها در همان اولویت پذیرفته می شود و اولویت دیگری برای او لحاظ نمی شود.
رئیس اداره فنی حرفهای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز گفت: در سال تحصیلی جاری شاهد رشد و توسعه پایه دهم در هنرستان ها بوده ایم.
مهندس یحیی علیرضا پور افزود: توسعه رشته های مهارتی در هنرستان ها در دستور کار است لذا در سال جاری تحصیلی، بیش از ۴۰ درصد دانش آموزان در رشته های فنی حرفهای و کاردانش تحصیل می کنند.
وی افزود: در برنامه توسعه هفتم آمار دانش آموزان رشته های مهارتی باید به بالای ۵۱ درصد برسد. بنابراین در سال تحصیلی جاری، حدود ۷۲ هزار هنرآموز در هنرستان ها تحصیل می کنند اما بر اساس برنامه هفتم توسعه این آمار باید به بالای ۱۰۲ هزار نفر برسد.
رئیس اداره آموزش متوسطه دوره اول اموزش و پرورش فارس گفت: بیشترین چالش درپروژه مهر سال گذشته در پایه دهم بود که ناشی از مشکلات مربوط به فرم های هدایت تحصیلی بود.
محمد صادق بشارتی نیا افزود: اگر از ابتدای کار پروژه مهر موضوع نمون برگ های هدایت تحصیلی پایه دهم پیگیری نشود امسال نیز در این حوزه دچار چالش خواهیم شد.
ثبت دیدگاه