تجلیل از اساتید و کارکنان بنیاد استان فارس و معلمان و مربیان مدرسه وارثین
تجلیل از اساتید و کارکنان بنیاد استان فارس و معلمان و مربیان مدرسه وارثین
اساتید و کارکنان بنیاد استان فارس و معلمین و مربیان مدرسه وارثین تجلیل شدند.

به مناسبت ۱۲ اردیبهشت ماه سالروز شهادت استاد شیخ مرتضی مطهری و روز معلم امروز، آیین تجلیل از اساتید بنیاد استان فارس و مربیان مجتمع آموزشی وارثین استان فارس در مهدیه بزرگ شیراز برگزار شد.

حجت‌الاسلام استاد شیخ علیرضا حدائق مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس نیز در این مراسم به بیان جایگاه ویژه تعلیم و تربیت پرداخت و گزارشی نیز از فعالیت های صورت گرفته بنیاد از سوی حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدحسین حدائق قائم مقام بنیاد استان ارائه شد.

در پایان این آیین از زحمات و تلاش های اساتید و کارکنان بنیاد استان فارس و معلمان و مربیان مجتمع آموزشی وارثین تجلیل شد.

پشتیبانی از ۳۰۰ جلسه سه شنبه های مهدوی در استان فارس

حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدحسین حدائق قائم مقام بنیاد استان در مراسم تجلیل از اساتید و همکاران بنیاد که به مناسبت ۱۲ اردیبهشت ماه سالروز شهادت استاد شیخ مرتضی مطهری و روز معلم در مهدیه شیراز برگزار شد، گفت: مبلغان بنیاد فارس سال گذشته در سه شنبه های مهدوی و طرح زنگ مهدویت مدارس حضور جدی داشتند.

حدائق، گفت: ۷۰ مدیر شعبه بنیاد در سراسر استان فارس فعال هستند و بعد از گذشت ۱۴ سال همکاری ۲۵۰ نفری در سراسر استان، مایه عزت و افتخاری است چراکه با نیت خیر در راه نشر فرهنگ مهدوی گام بر میدارند.

قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس، با بیان اینکه مجموعه بنیاد فارس بدون دارا بودن بودجه دولتی و فقط با حمایت های مردمی توانسته اقدامات ارزشمندی را رقم بزند، گفت: پارسال بیش از ۱۵ کارگاه آموزشی موضوع محوری مهدوی چندین ساعته برگزار شد و ۲۰ نفر از طلاب سطح ۳ حوزه علمیه استان جذب و آموزش دیدند که توانستیم با حضور اساتید قوی از قم برای ارائه مباحث تخصصی، آموزشی موثر را داشته باشیم.

او، گفت: با اشاره به اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۲، به ارائه گزارشی از فعالیت ها پرداخت و بیان کرد: سال گذشته در حوزه فعالیت آموزشی و تبلیغی بیش از ۲۵ دوره مقدماتی و تکمیلی معارف مهدویت را برگزار کردیم که اغلب با حمایت بنیاد انجام شده است.

این مقام مسئول، گفت: اساتید ۳۰۰ جلسه سه شنبه های مهدوی در سراسر استان از سوی بنیاد تامین و اعزام انجام شد که برپایی ۱۵ نشست و همایش مهدوی، آموزش کتاب «امام مهربانی ها حضرت مهدی(عج)» برای چهارمین سال متوالی ویژه سواد آموزان در ۴۰ پایگاه سواد آموزی استان، برگزاری دو دوره مهارت آموزی کار با کودک با رویکرد مهدوی برای طلاب از دیگر دست آورد های بخش آموزشی بنیاد فارس است.

حجت الاسلام حدائق حوزه فعالیت های پژوهشی را مورد توجه قرار داد و گفت: یکی از اقدامات پژوهشی سال گذشته، برگزاری سومین دوره همایش ملی مهدویت و انقلاب اسلامی به میزبانی فارس بود و باتوجه به ارزیابی های صورت گرفته به نحو احسن توانستیم در این همایش میزبانی کنیم که منجر به برگزاری بیش از ۴۰ پیش نشست و در نهایت همایش فاخر سه روزه شد.

حدائق، گفت: این همایش نتایج مثمر ثمری داشت که تالیف ۲۵۰ مقاله جدید در حوزه مهدویت تنها گوشه ای از دست آوردها است.

قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس با اشاره به اینکه ۱۲ مقاله برتر سومین همایش مهدویت و انقلاب اسلامی، تحت عنوان کتاب سال مهدویت توسط مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم به چاپ می رسد.

این مقام مسئول، گفت: با دستور آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس مبنی بر شناسایی مراسمات مهدوی، بیش از ۱ هزار مراسم مهدوی در سراسر استان احصا شد که ساماندهی مراسمات دعای ندبه، اعزام مبلغ و استاد به مراسمات توسط بنیاد انجام شد.

اجرای طرح نخبگان دانش آموزی، تدوین و چاپ کتاب سبک زندگی مهدوی و جلد پنجم کتاب چهل پرسمان، تهیه و توزیع بروشور پیاده روی اربعین و زمینه سازی ظهور، تهیه و تدوین فصلنامه منجی به تیراژ ۳ هزار نسخه در هر شماره، مجله الکترونیکی ماهنامه منجی از دیگر برنامه هایی بود که سال گذشته توسط بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) فارس اجرا شد و حجت الاسلام حدائق به آن ها اشاره کرد.

او، با بیان اینکه دومین جشنواره ایده پردازی محصولات مهدوی و داروی ۵۰ ایده مهدوی از کل کشور و تجلیل از ۵ ایده مهدوی برتر در سال گذشته انجام شد، گفت: برگزاری مسابقه پیک چشمه خورشید برای ۱۶ مین سال متوالی ویژه نونهالان و دانش آموزان و جشنواره امام مهربان من و دریافت ۲ هزار اثر مهدوی از اقدامات فرهنگی بنیاد فارس در سال گذشته به شمار می آید.

قائم مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) فارس با اشاره به بروزرسانی ۲۵ تفاهم نامه همکاری مشترک بنیاد با ادارات، گفت: فروشگاه عرضه محصولات مهدوی جنب مهدیه شیراز راه اندازی شد و برنامه مهدوی برای ۲۵ دستگاه فرهنگی استان فارس تهیه و دبستان و پیش دبستانی وارثین نیز برای تربیت نسل مهدوی فعالیت خود را آغاز کرد.

حجت الاسلام حدائق، برکات فعالیت در راه امام زمان (عج) را مورد توجه قرار داد و گفت: یکی از اتفاقات بسیار ارزشمند سال گذشته ورود فعالان مهدوی استان به زندان ها بود که در نهایت کانون انتظار و مهدویت در زندان مرکزی شیراز راه اندازی شد از این رو با برگزاری دوره های مهدویت برای زندانیان و اگر پذیرفته شدند از تشویق های زندان استفاده می کنند.

او، گفت: فعالیت مهدوی با استقبال عجیب و پرشور زندانیان مواجه شد و دل افراد تبهکار و زندانی با اسم امام زمان (عج) منقلب می شود.

خداوند متعال معلمی را به ذات قدسی خود نسبت می دهد

مدیر بنیاد استان فارس در مراسم تجلیل از اساتید و همکاران بنیاد که به مناسبت ۱۲ اردیبهشت ماه سالروز شهادت استاد شیخ مرتضی مطهری و روز معلم در مهدیه بزرگ شیراز برگزار شد، گفت: پاداش اصلی زحمات اساتید و معلمان یقینا با حضرت ولی عصر(عج) و پروردگار است.

استاد شیخ علیرضا حدائق، گفت: در برخی از مجالس آیه ای در خصوص نماز قرائت می کند که ذهن مخاطبین به مباحث نماز متبادر می شود و به این کار قاعده برائت استهلال می گویند ازاین رو در کتب نیز، با خوانش مقدمه و توجه به چینش الفاظ، محتوای کتاب پیدا است.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) نقش معلمی را در دوران رسالت خود ایفا کرد، گفت: مرحوم شهید ثانی می نویسد که طبق قاعده برائت استهلال از پنج آیه اولیه نازل شده بر پیامبر گرامی اسلام(ص)، اهداف رسالت ۲۳ ساله ایشان فهمیده خواهد شد از این رو با خوانش ۵ آیه سوره مبارکه علق در خواهیم یافت که رسول الله برای چه اهدافی فعالیت می کردند.

این استاد حوزه علمیه با تفسیر آیات سوره علق، گفت: شهید ثانی می فرمایند که پیامبر(ص) مبعوث شد تا سطح آگاهی انسان ها و جامعه را به سمت علم و معرفت سوق دهد بنابراین جایگاه تعلم بسیار حائز اهمیت است.

استاد حدائق، گفت: خیلی از افراد در برخی از محافل از دانسته های خودشان سخن نمی گویند و در مقابل کفر گویی ساکت هستند درصورتی که باید باتوجه به علم خود پاسخگو باشند اما با بهانه هایی که اثری ندارد و هیچ چیزی نمی گویند.

سید الشهدا(ع) به ما آموخت که عمل به وظیفه کنیم و به دنبال نتیجه نباشیم بنابراین باید از حق سخن گفت.

او، با اشاره به اینکه ۲۰ سال از بعثت پیامبر(ص) گذشت و عده ای بعد ایمان آوردند، گفت: بنابراین باید گفت که زمان پذیرش حق باتوجه به ظرفیت انسان ها، تفاوت دارد بنابراین امروز در شرایط موجود تکلیفی که خداوند متعال برای رسول الله تعیین کرد، باید انجام داد.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان فارس بر تبیین حقیقت علم تاکید کرد و گفت: نباید فراموش کنیم که همه مخلوق خالق جهان هستیم و همه چیز انسان وابسته به ذات قدسی پروردگار است که گاهی اوقات انسان ها دچار غرور می شوند که حجابی برای بشر ایجاد می کند اما باید بدانیم که نسبت به آنچه خداوند متعال به انسان عطا کرده، حسابرسی می شود.

این استاد اخلاق، کسانی که در خدا شناسی دچار ضعف هستند، ابتدا در خودشناسی دچار مشکل بوده و خود را گم کردند.

گاهی اوقات نعمات خداوند را نمی بینیم و ناشکر هستیم در صورتی که وجود ما در این دنیا و موهبت هایی نظیر سلامتی از نعمات خداوند هستند.

او، با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید که با استفاده از قلم به انسان آموخت آنچه که انسان نمی دانست، گفت: خداوند متعال معلمی را به ذات قدسی خود نسبت می دهد و در بخشی از سوره مبارکه بقره می فرماید که «وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ وَیُعَلِّمُکُمُ اللَّهُ» بنابراین معلمی نه تنها از پیامبران فراتر بوده بلکه به خداوند متعال بر می گردد.

حدائق، خطاب به اساتید حاضر در جلسه، بر استفاده بهینه و حداکثری از فرصت پیش آمده در زمینه تعلیم و تربیت تاکید کرد و گفت: پر ثواب تر و ارزش تر از تربیت انسان در نظام خلقت کاری نداریم و پیامبر گرامی اسلام(ص) ارزش این کار را بسیار والا می داند.

مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان فارس گفت: گاهی اوقات برای مسائل اقتصادی تلاش می کنیم اما برای تهذیب و تعلیم فرصتی قرار نمی دهیم که این بسیار خطرناک است.

استاد حدائق با اشاره به اینکه امام موسی بن جعفر(ع) فرمودند که من علم را در ۴ مطلب دیدم که خدا شناسی، وظیفه شناسی، خطر وآسیب شناسی و خود شناسی است، گفت: در آموزش و پرورش و دانشگاه ها دچار ضعف و کاهش هستیم و هرجا به این سخنان عمل شده به موفقیت رسیدیم بنابراین باید بدانیم که علم جز خداشناسی نیست.

این استاد اخلاق تکالیف انسان ها در قبال یکدیگر را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: گاهی امروز در مقابل دیگران و جامعه تکلیف داریم بنابراین باید به این وظیفه خود عمل کنیم.

او، با تاکید بر اینکه مدارس، حوزه علمیه، دانشگاه ها و سایر مراکز آموزش عالی باید به منظور خداشناسی، وظیفه شناسی، آسیب شناسی و خودشناسی عمل کنند، گفت: زیرا علم بدون معرفت و ایمان کار به جایی نخواهد برد و خداوند متعال، با سواد های بی معرفت را به الاغ و سگ تشبیه می کند بنابراین توجه به معرفت و ایمان در کنار علم بسیار مهم است.

  • نویسنده : مریم توانا