معرفی ذیحساب جدید اداره کل آموزش و پرورش فارس
معرفی ذیحساب جدید اداره کل آموزش و پرورش فارس
مدیر کل آموزش و پرورش فارس گفت: با توجه به اینکه در آستانه پایان سال مالی قرار داریم امیدواریم با تلاش مضاعف کار اسنادمالی را به اتمام برسانیم

فرشید قاسمی در آیین تکریم و معارفه ذیحسابان سابق و جدید اداره کل آموزش و پرورش استان اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه پایان سال مالی قرار داریم امیدواریم با تلاش مضاعف کار رسیدگی اسناد مالی را به اتمام برسانیم.
وی ادامه داد: علیرغم نبود زمان کافی اداره کل امور مالیاتی استان فارس همکاری خوبی در این جابجایی داشتند لذا از مساعدت آنها تقدیر می کنم.
شایان ذکر است:  در این جلسه حکم آقای علی اصغر طاهرنیا به عنوان سرپرست جدید ذیحسابی اداره کل آموزش و پرورش فارس به وی اعطا و از زحمات ابراهیمی؛ ذیحساب سابق اداره کل نیز تقدیر شد.
در این مراسم اقایان برنهاد و آزرده معاونین اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان فارس نیز حضور داشتند.

 

جشن بزرگ تکلیف سیاسی دانش آموزان رای اولی در شیراز برگزار می شود
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، گفت: اصلی ترین نهادی که می تواند در ایجاد مشارکت حداکثری در انتخابات نقش ایفا کند نهاد تعلیم و تربیت است.

فرشید قاسمی در نشست برخط با مدیران و اعضای شورای معاونین آموزش و پرورش نواحی، شهرستان ها و مناطق شصت گانه استان با موضوع جهاد تبیین و انتخابات، اظهار کرد: مدیر خوب کسی است که پیش بینی پذیر باشد یعنی از مقررات پیروی کند و بر اساس آن عمل کند.
وی افزود: برنامه پذیری و برنامه داشتن از دیگر خصایص یک مدیر خوب است لذا نظم در کارها باید سرلوحه مدیران قرار گیرد.
قاسمی تصریح کرد: ضروری است مدیران و روسای ادارات آموزش و پرورش فارس، مسائل و مشکلات را اولویت بندی کنند و بر اساس آن برنامه ریزی داشته باشند.
وی ادامه داد: با ابتکاراتی که مدیران خواهند داشت انشاالله شاهد برگزاری انتخابات پرشور و مشارکت حداکثری خواهیم بود.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس خاطرنشان کرد: جشن تکلیف سیاسی بزرگ رای اولی های دانش اموزان شیرازی روزچهارشنبه هفته جاری و همزمان با روز جوان برگزار خواهد شد تا دانش آموزان با این احساس که در سرنوشت کشور موثر هستند به مشارکت در انتخابات ترغیب شوند.
وی ادامه داد: اصلی ترین نهادی که می تواند در ایجاد مشارکت حداکثری در انتخابات نقش ایفا کند نهاد تعلیم و تربیت است.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس با اشاره به همکاری فرهنگیان بافرآیند رای گیری، خاطر نشان کرد: تلاش خواهیم کرد در فرایند برگزاری انتخابات از همه ظرفیت ها استفاده کنیم.

کانون‌های فرهنگی، تربیتی مکملی برای فعالیت‌های آموزشی دانش‌آموزان هستند
مدیر کل آموزش و پرورش فارس گفت: کانون های فرهنگی تربیتی، با هدف آشناسازی دانش آموزان با ارزش های ماندگار فرهنگی، بارور شدن اوقات فراغت، تقویت شخصیت و خودباوری و در نهایت تربیت اجتماعی دانش آموزان در طول سال، در دو بخش تخصصی و عمومی ومناسبتی، فعالیت می کنند.

فرشید قاسمی به مناسبت هفته بزرگداشت کانون‌های فرهنگی ، تربیتی گفت: امروزه وجود کانون‌های فرهنگی تربیتی برای دانش آموزان، نه تنها از نیازهای اصلی و انکارناپذیر در راستای شکوفا شدن استعدادهای آنان است و در این عرصه فرصت های بی بدیلی برای کشف و رشد استعدادهای هنری آنها فراهم کرده، بلکه با برنامه های مختلف موجبات تقویت بنیان دینی و هویت ملی دانش آموزان را فراهم کرده است.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه از ۳۰ بهمن تا ۶ اسفند ماه هر سال به عنوان هفته کانون ها معرفی شده افزود: از آنجا که گذران مناسب و مطلوب اوقات فراغت دانش آموزان در تمام مقاطع می تواند عاملی موثر بر سلامت روانی آنها باشد، بنابراین در این راستا کانون های فرهنگی تربیتی بر اساس مصوبه پانصدو سومین جلسه شورای عالی آموزش وپرورش در تاریخ ۳۰ بهمن ماه ۱۳۶۸ کشور تاسیس شد.
قاسمی گفت: فعالیت های کانون ها مکملی برای فعالیت های آموزشی دانش آموزان بوده که با هدف پر کردن و بارورکردن اوقات فراغت دانش آموزان مدارس، با برنامه های گوناگون در سه محور انجمن ها، کارگاه‌های آموزشی و برنامه های عمومی – مناسبتی و جوانه ها در جهت رشد و تعالی ابعاد مختلف شخصیت آنان فعالیت می کند.
وی افزود: فعالیت درکانونهای فرهنگی تربیتی فراتر از یک ماموریت کاری است، زیرا هر فردی که دراین مجموعه فعالیت دارد با ایمان و عشق درونی به کارش همواره می کوشد تا آینده سازان این مرز و بوم در کلاس های مختلف بر حسب استعدادها و توانمندی های خود در فرایند دوره های آموزشی مهارت بیاموزند.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس افزود: در این راستا هفته کانون ها فرصت مناسبی است تا دانش آموزان و خانواده هایشان با فعالیت ها و برنامه های کانون های فرهنگی تربیتی شناخت بیشتری پیدا کرده و دستاوردهای کانون ها و تاثیرگذاری این مراکز مهم را به زبان قلم و هنر برای جامعه هدف به نمایش گذاشته تا تشویق و ترغیب لازم بوجود آید.
قاسمی گفت: کانون های فرهنگی تربیتی، با هدف آشناسازی دانش آموزان با ارزش های ماندگار فرهنگی، بارور شدن اوقات فراغت، تقویت شخصیت و خودباوری و در نهایت تربیت اجتماعی دانش آموزان در طول سال، در دو بخش تخصصی و عمومی و مناسبتی، فعالیت می کنند.
وی افزود: در بخش تخصصی کانون، فعالیت ها، شامل برگزاری کارگاه‌های مهارت آموزی در زمینه های دینی، علمی، ادبی، فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی بوده است.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس افزود: همچنین در این بخش فعالیت های دانش آموزان مقاطع متوسطه دوره اول و دوم در قالب انجمن های ۲۲ گانه شامل انجمن های قرآن و عترت، ورزشی، هنرهای نمایشی، مداحی، بازی های رایانه ای، رسانه و فضای مجازی، رباتیک، طبیعت یاران ، خبرنگاری، هنرهای آوایی، مهارت های زندگی، شعر و داستان، کتاب و کتابخوانی، گردشگری، هنرهای دستی و تجسمی، مجری گری، پیشگامان سلامت، انتظار و مهدویت، فیلم دانش آموزی، کارآفرینی، حقوق دانش آموزی و انجمن مهارت های زندگی و اجتماعی و فعالیت هایی جمعی مثل طبیعت گردی، اردوها، بازدیدها، حضور در مراسم، مانورها و همایش ها صورت می گیرد.
قاسمی ادامه داد: در بخش برنامه های عمومی ومناسبتی کانون جوانه ها نیز که قابل استفاده برای همه دانش آموزان عضو و غیرعضو است، جنگ های شاد دانش آموزی و خانوادگی، اجرای تئاتر در مناسبت های مختلف، برنامه جوانه ها همراه با نمایش های شاد و موزیکال، تشکیل محافل و مسابقات مختلف و… اجرا می گردد که در تمام ایام سال، دانش آموزان تمامی مقاطع تحصیلی می توانند از این برنامه ها استفاده کنند.
وی در پایان به توسعه فضاهای پرورشی و تقویت برنامه‌های کانون‌های فرهنگی تربیتی در استان اشاره کرد و گفت: کانون‌های فرهنگی تربیتی نیازمند تخصیص نیروهای متخصص و توانمند و همچنین حمایت همه‌جانبه آموزش و پرورش و سایر ارگان های دولتی و غیردولتی بوده تا بستر مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای آینده سازان ایران اسلامی به ویژه در مناطق کم برخوردار و پرجمعیت استان پهناور و فرهنگ پرور فارس بوجود آید.

 

انتصاب یک مسوول درآموزش و پرورش فارس به سمت رئیس کارگروه خدمات اسکان ورفاه ستاد خدمات سفراستان
باحکم استاندار فارس، مدیرکل آموزش و پرورش استان به سمت رئیس کارگروه خدمات اسکان ورفاه ستاد خدمات سفراستان فارس منصوب شد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی وروابط عمومی آموزش وپرورش فارس،مدیر کل هماهنگی امور گردشگری معاونت هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس، درجلسه کمیته استانی ستاد اسکان مهمانان نوروزی استان درتالار ملاصدرا باشگاه فرهنگیان شیراز گفت: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، آموزش و پرورش فارس یکی از بهترین عملکرد ها را در اسکان مسافران نوروزی سال قبل داشته است لذا من از مسئولین این نهاد تشکر می کنم.
دکترمحمد علی مصلحی فر با اشاره به صدوراحکام اعضای کارگروه های ستادهای اسکان استان افزود: همه دستگاههای خدمت رسان آمادگی لازم برای ارائه خدمات به مهمانان نوروزی در استان رادرایام نوروز داشته باشند.
مدیر کل هماهنگی امور گردشگری معاونت هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس افزود: در خصوص کمپین ۳۰۶۰ هماهنگی های لازم صورت خواهد گرفت تلاش خواهیم مشکلات سال گذشته را نداشته باشیم.
مصلحی فر همچنین ابلاغ دکتر فرشید قاسمی؛مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس را که توسط استاندار استان به سمت رئیس کارگروه خدمات اسکان ورفاه ستاد خدمات سفراستان منصوب شده است رابه وی اهدا کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس، نیز در این جلسه گفت: تلاش داریم امسال کمی متفاوت تر از قبل سرویس دهی داشته باشیم مثلاً خانواده ها تنها بیتوته نداشته باشند بلکه آموزش هایی را در طول اقامت در فارس دریافت کنند.
دکتر فرشید قاسمی اظهار کرد: برنامه محوری و نظم باید سرلوحه پرسنل فعال در حوزه اسکان نوروزی در استان باشد.
رئیس کارگروه خدمات اسکان ورفاه ستاد خدمات سفراستان فارس افزود: از تجارب سال های قبل در خصوص اسکان باید استفاده شود و نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کنیم.
وی ادامه داد: بر اثر استفاده از تجهیزات مدارس در سال های متمادی، برخی مدارس نیازمند تجهیزات نو هستند لذا باید سایر دستگاه در تامین مالی این مدارس همکاری کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس خاطرنشان کرد: در فرآیند اسکان فرهنگیان در نوروز سال ۱۴۰۲ در استان فارس، تعداد ۶۸ پایگاه و ۴۶ خانه معلم، ۵۵۰ مدرسه با ۱۲ هزار کلاس کار اسکان بیش از ۸۰۰ هزار مسافر نوروزی را بر عهده داشتند.
وی ادامه داد: در نوروز ۱۴۰۳ کارگروه تخصصی فناوری ستاد اسکان، علاوه بر مدیریت استان فارس، استان های؛ ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، چهار محال و بختیاری، کرمان، خوزستان و لرستان را نیز بر عهده دارد.
قاسمی گفت: تشکیل تیم پشتیبانی فناوری ویژه مدیریت اسکان در استان فارس و هفت استان دیگر از جمله اقدامات کمیته اسکان مسافران نوروزی در تعطیلات نوروزی است.
شایان ذکر است: در این نشست اعضای کمیته استانی اسکان مهمانان نوروزی به طرح مباحث خود دراین حوزه پرداختند وتعدادی مصوبه مورد تصویب کمیته اسکان رسید
استقرار مکان مناسب در ورودی چهار گانه و ستاد مرکزی سفر توسط شهرداری شیراز،شست و شوی مدارس و مراکز اسکان توسط شهردای و..،اعلام مراکز و ظرفیت محل های اسکان به آموزش و پرورش و اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری،پیگیری تامین تانکر آب شرب برای آبرسانی مدارس در مواقع افت فشار و یا قطعی آب، پیگیری تغییر تعرفه ویا معافیت مدارس از پرداخت بهای برق و آب و گاز در زمان سفر، مدیریت ترافیک در ایام اسکان، آماده سازی واحد‌های اقامتی شامل ؛ هتل های مهمان پذیرهاو …،حضور نیروهای آتش نشانی در مدارس و آموزش، توجیه و توصیه های لازم در خصوص مسائل ایمنی و..، ارسال لیست مدارس و اماکن اقامتی به تمامی دستگاه، معرفی رابط جهت هماهنگی و ، تجمیع و ارسال آمار روزانه، تعامل نمایندگان آموزش و پرورش و شهرداری ها در خصوص جانمایی بنرهای اطلاع رسانی از جمله این مصوبات بود.

لزوم گسترش فعالیت‌های ایجابی برای حفظ منابع آب
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به اهمیت پاسداشت منابع و عناصر حیاتی به ویژه آب، بر لزوم گسترش فعالیت‌های ایجابی نظیر اقدامات فرهنگی و آموزشی در سطوح مختلف جامعه برای کمک به حفظ و حراست از این منابع تاکید کرد.

فرشید قاسمی در نشست هم‌اندیشی و کارگاه آموزشی یک روزه طرح داناب، باحضور جمعی از فرهنگیان استان که به عنوان مدرسان میانی این طرح در سالن شهید ترکمان شرکت آب منطقه‌ای فارس، حضور یافته بودند گفت: واژه‌هایی که به کار می‌بریم در ذهن تبلورهای مختلف دارد؛ آب نیز یکی از کلماتی است که در ذهن، حیات و زندگی را تداعی می‌کند.
قاسمی، هر واژه در ناخودآگاه افراد یک موضوعی را تداعی‌گر خواهد بود، بنابراین ذهن به ویژه بخش ناخودآگاه ذهن هر انسان با واژه سروکار دائم دارد، واژه‌ها و کلماتی که تکرار و بر اهمیت آن تاکید شود، در بخش ناخودآگاه ذهن ماندگار خواهد شد.
وی گفت: با توجه به اینکه بخش ناخودآگاه ذهن هر انسان، وظیفه انجام و کنترل رفتارهای غیرارادی را عهده دار است، هر واژه که به این بخش ذهن سپرده شود، منجر به رفتار متناظر آن به شکل غیرارادی می‌شود، بنابراین وقتی واژه آب زندگی، آب اهمیت و … برای انسان تکرار شد، فرد به تدریج در مواجهه با آب، حساسیت پیدا کرده و رفتاری متناظر با اهمیت آن از خود نشان می‌دهد.
قاسمی با بیان اینکه توجه به آب در متون ادبی و آثار اندیشمندان نشان از اهمیت این عنصر حیاتی دارد، تاکید سند بنیادین آموزش و پرورش در این خصوص را یادآوری و اضافه کرد که این سند در ساحت عبادی اخلاقی، به موضوع صرفه‌جویی و اهمیت آن می‌پردازد که به موضوع آب نیز مرتبط است.
وی با اشاره به اینکه توجه به آب و لزوم صرفه‌جویی در مصرف آن به لحاظ قانونی و اخلاقی، دارای اهمیت است، گفت: با استفاده از ابزارهای مختلف باید به دانش‌آموزان و همه آحاد جامعه، لزوم کمک به حفظ منابع آبی را متذکر شد و توصیه کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به گزارش‌های مختلف پیرامون بارندگی، فرو نشست زمین و … همراه کردن جامعه برای حفظ منابع اعم از آب و خاک را ضرورت دانست و گفت: باید از راهکارهای ایجابی نظیر فعالیت‌های فرهنگی، برای همراه کردن جامعه در این مسیر بهره برد.
قاسمی، فرهنگیان را یکی از ارکان مهم و جزو مراجع اصلی اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به جامعه دانست و گفت: اجرای طرح داناب با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و آموزش و پرورش در فارس اثربخشی مناسبی را در زمینه حفظ و حراست از منابع آب به دنبال داشته است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس از شرکت کنندگان در نشست هم‌اندیشی و کارگاه آموزشی مربیان میانی طرح داناب در این استان خواست که علاوه برجامعه دانش‌آموزی، اولیا و دیگر افراد و شهروندان را نیز با مفاهیم و دانش مرتبط با حوزه آب آشنا کنند تا شاهد اثربخشی گسترده‌تر در زمینه حفظ و حراست از منابع آبی باشیم.
شایان ذکر است که نشست هم‌اندیشی و کارگاه آموزشی یک روزه مربیان میانی طرح داناب، گسترش سواد آبی،به همت شرکت آب منطقه‌ ای فارس و همکاری آموزش و پرورش استان و با حضور یکصدو هفتاد فرهنگی از سراسر فارس، در شیراز برگزار شد.
طرح دانش آموزی گسترش سواد آبی نجات آب یا “داناب”، یکی از اقدامات اجرایی شده در سطح کشور به شمار می‌رود که طی سال‌ گذشته به واسطه همکاری و تعامل مطلوب شرکت آب منطقه‌ای و آموزش و پرورش فارس، منجر به کسب رتبه برتر در سطح کشور شد.

تولید برنامه های هویت ساز و اندیشه محور در حوزه دانش اموزی با مشارکت دو دستگاه فرهنگی استان فارس
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: رسانه از ارکان اصلی اشاره شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

فرشید قاسمی در دیدار با مدیرکل و معاونین صداوسیمای مرکز استان گفت:بیش از ۹۵۰ هزار دانش آموز و ۶۲ هزار فرهنگی در فارس وجود دارد که سهم بزرگی از جمعیت استان را به صورت مستقیم به خود اختصاص داده است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس به نقش مهم تعلیم و تربیت غیررسمی در کنار تعلیم و تربیت رسمی گفت: صداوسیما و سایر رسانه در این بخش سهم خیلی موثر و اثرگذاری دارند.
قاسمی به عنوان مثال به طرح موضوع گذراندن وقت دانش اموزان در زنگ های تفریح مدارس اشاره کرد و گفت: تحقیقات نشان داده یادگیری هایی که در هنگام زنگ تفریح برای دانش اموز اتفاق می افتد بسیار اثربخش است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: صدا و سیما می تواند با طراحی و ساخت برنامه های اموزشی و فرهنگی متناسب با سنین دانش اموزی و پخش از رادیو در زنگ های تفریح در کنار ایجاد شور و نشاط، نقش تربیتی اثرگذاری هم ایفا کند.
قاسمی همچنین خواستار پخش سرودهای دانش اموزی دربخش های مختلف صداو سیمای استان شد و گفت: استان فارس در زمینه سرودهای دانش اموزی حرف های زیادی برای گفتن دارد.
مدیرکل صداوسیمای استان فارس نیز در این جلسه بااشاره به برخی تجارب همکاری مشترک با آموزش و پرورش استان گفت: تولید برنامه هایی که در آن دانش آموزان به راحتی با حضور کارشناسان خبره به بیان دیدگاه های خود می پردازند بسیار تاثیرگذار و هویت بخش است.
دکتر احمد پهلوانیان به برگزاری پویش های مختلف مشترک صداوسیمای استان در سطح دانش اموزی با مشارکت اموزش و پرورش استان اشاره کرد و گفت: مشارکت بالای دانش اموزان در این پویش ها نشانگر این است که ظرفیت های خوبی در استان در این حوزه ها وجود دارد.
مدیرکل صداوسیمای استان فارس از راه اندازی قریب الوقوع بخش جوانه ها در استان خبرداد و گفت: دراین کار قرار است همه فعالیت ها ازجمله گزارشگری و‌تصویر برداری توسط نوجوانان استان انجام و تولیدات ضمن پخش از شبکه استانی از شبکه های سراسری نیز پخش شود.
پهلوانیان گفت:قطعا با راه اندازی این بخش، فرصت بسیار خوبی برای مدارس و جامعه دانش اموزی در قاب تلویزیون استانی فراهم خواهد شد.
مدیرکل صداوسیمای استان فارس گفت: از کارهای نو، هویت ساز و اندیشه ای که منجر به فرهنگ سازی در حوزه دانش اموزی شود استقبال خواهد کرد.
خاطر نشان می شود: در این دیدار، معاونین سیما، صدا و فضای مجازی صداوسیمای مرکز فارس نیز حضور داشتند.

 

تدریس عملی مشق ایثار توسط معلم اهل سروستان استان فارس
یک معلم اهل سروستان استان فارس، درس ایثار را به صورت عملی برای دانش آموزانش تدریس کرد.

 

امین خنده جام؛ معلم دلسوزی است که با وجود شکستگی و آسیب پای خود، حاضر به استفاده از مرخصی استعلاجی نشد.
این معلم درس عربی دبیرستان شهدای فرهنگیان شهرستان سروستان برای اینکه دانش آموزان از درس عقب نمانند با پای در گچ در کلاس درس حاضر می شود و با تحمل این رنج، مشق ایثار را به دانش آموزانش عملی تدریس می کند.

  • نویسنده : مریم توانا