محمدمهدی رزمجو در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اجرای طرح عیدانه سازمان ملی استاندارد ایران که هر ساله از ۱۵ اسفند آغاز میشود و تا ۱۵ فروردین ماه ادامه دارد، گفت: مطابق با ماده ۱۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، موظفیم برخی از کالاها، فرآوردهها و خدمات را کنترل کنیم.
رزمجو، گفت: در طرح عیدانه، اقدامات نظارتی ما شامل چند مورد است و ترازوهای سبک را در مراکز صنفی از جمله سوپر مارکتها، پزندگیها، میوه و تره بار بررسی و رصد میشود.
مدیرکل استاندارد فارس گفت: با هدف افزایش سطح کیفی خدمات، شیرینی فروشیها به صورت خالص سازی، شیرینی را به فروش میرسانند.
او، گفت: با هدف افزایش سطح کیفی خدمات، ۱۲ گروه از جمله هتلها، فروشگاههای مواد غذایی، رستورانها، پایانههای فرودگاهی، راه آهن بین شهری، ترمینالهای بین شهری، خانه سالمندان، مجتمعها و واحدهای بین راهی مورد ارزیابی قرار میگیرد.
رزمجو، گفت: تخلفات مربوط به طرح عیدانه بیشتر مربوط به دقت ترازوها بوده است.
مدیرکل استاندارد فارس گفت: به دلیل گستردگی دامنه اقدامات استاندارد، استانداردسازی و فعالیتهای آموزشی و ترویجی، ۲۰ هزار و ۳۳۶ ساعت آموزش مناسب با محصول ارائه شده است.
او، با بیان اینکه ۴۰ برنامه و بسته ترویجی در سطح فارس نیز اجرایی شده که طرح سفیر استاندارد در مدارس آخرین مورد آن بوده است، گفت: در موضوعات نظارتی نیز حدود ۳۴۵۰ گواهی تاییدیه آسانسور در سال ۱۴۰۲ صادر کردیم و ۴۷۲۵ بازرسی فنی از واحدهای تولیدی به ثبت رسید.
رزمجو، گفت: در بازرسی فنی از صنایع انرژی بر هم ۲۰۶ صنعت بزرگ مورد ارزیابی قرار گرفتند.۴۳۶۹ نمونه گیری برداشت از محصول نیز انجام شد.
مدیرکل استاندارد فارس به انجام ۱۶۳۸۲ مورد بازرسی از مراکز تحت پوشش، ۲۱۶۹ مورد بازرسی از تجهیزات شهر بازی و بازرسی از ۵۰۶ باسکول بزرگ به عنوان بخشی از اقدامات این اداره کل در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد.
او، گفت: پالایشگاه شیراز مورد ارزیابی قرار گرفت و متعاقب آن پیگیریها برای رفع نقص در برخی آیتمها دنبال شد.
رزمجو، گفت: یکی از فعالیتهای ما استاندارد سازی مصالح ساختمانی بود که در این رابطه ۲۵۶ پرونده مربوط به تیرچه و بلوک که بدون علامت استاندارد بودند به دادگاه ارجاع داده شدند و ۳۷۸ پرونده نیز امسال مربوط به واحدهای تولیدی بود که با تشکیل پرونده به دادگاه معرفی شدند.
مدیرکل استاندارد فارس گفت: نگرانی ما در خصوص فرآوردههایی است که غیرمجاز تولید میشوند و مصرف کنندگان هم به علامت آن دقت نمیکنند که آسانترین راه را برای کنترل انتخاب کرد ه ایم و کافی است شهروندان کد ۱۰ رقمی محصولات را به ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنند.
او، اژ ثبت شکایات مردمی در سامانه مردم دار ۱۵۱۷ نیز خبر داد و گفت: هرچه مردم به نظام استاندارد نزدیکتر شوند، شاهد افزایش کیفیت و ایمنی خواهیم بود.
- نویسنده : مریم توانا